Har en nybliven fyraåring som älskar sina blöjor. Kissa på pottan har han gjort sen han var 2 och det har inte varit några problem, men detta med att ”bajsa i blöjan” har varit som en fixering för honom. Han har hållit sig om den möjligheten inte presenterats för honom (vilket inte heller känns bra). Nu under semestern har jag tagit tag i detta och verkligen gått all in med toaträningen. Vi började med att han får ha blöja men han måste sitta på toaletten ändå. Nu har vi kommit så långt som att han faktiskt sitter och bajsar på toaletten utan blöja (!) men det kräver extremt mycket uppmuntran, små mutor och idag bara tvärvände det när vi gick upp på morgonen och skulle ta av nattblöjan (som han måste ha, han har ingen kontroll över kissetiet på natten).
Han skulle prompt ha en ny blöja och han vet vart dom finns så nu struttar han glatt runt här i blöja. Orkar inte ta fighten nu för han blir helt hysterisk och säger att han får ”ont i rumpan” av kalsonger. Vilket är helt ologiskt för om något borde man väl få ont i rumpan av att stänga in den i en blöja. Förbannar mig själv att jag inte körde tygisar eller nåt från början så vi sluppit detta nu men det är ju lätt att vara efterklok. Nu är vi där vi är och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta. Försöka övertala? Acceptera ett bakslag? Vi har tidigare ”tävlat” om vem som kommer först till toaletten (han älskar att tävla så det funkar bra) men jag är rädd att han synar min bluff om han redan har blöja på sig. Hur ska jag få av den?
Jag skulle vänta med bajs på toaletten tills ni kan sluta med nattblöja. Så fick det bli här hemma. Barnet slutade med nattblöja vid 4-4.5 år och då började hen bajsa på pottan också.