Sluta med blöja

Sv: Sluta med blöja

Självklart måste dagis "rutinkissa" de som håller på att bli torra på samma sätt som att man kollar blöjor. Sen är det väl inte så många av de här större barnen som står och kissar golvet dyngsurt utan säger de inte till när det kommer i byxorna? Eller det kanske bara är jag som tror för att min gör det?

Hos oss ser det ut så här. Kissa när man vaknar på morgonen ca 6-7. Sen tror jag inte de ber barnen kissa på dagis förrens de ska ut vid 9 men då kissar alla som inte har blöja. Sedan kissa när de kommer in innan maten osv.

Hos oss är det ALLTID kissning innan man går ut m overall eller ska åka bil som gäller även om barnet säger att det inte är kissnödigt. Jag förklarar om och om igen att det spelar ingen roll, man klämmer ut de sista dropparna som finns så att man inte ska behöva bli kissnödig i bilen. Nu har det satt sig (tagit lång tid med många nej) och jag behöver sällan be mer än en gång.

Mirtai - frågan är vem som avgör om barnet är moget eller ej. Och vad innebär det?? Jag skulle säga att ett barn som är 3,5 och som inte vill ha blöja faktiskt är moget att börja träna utan oavsett om det funkar till hundra % eller ej.

Kör en fuling och säg på måndag att han varit utan blöja hela helgen och att det funkat bra och säg att nu borde det göra det hos er också...

Och det måste ju bli en kompromiss om vad som är smidigt för personal vs barnets behov. Och personalen på vårt dagis hade vänt ut och in på sig själva för att hjälpa barnet. Inser att jag är lyckligt lottad. I början när vi körde utan blöja märktes det direkt när det varit vikarier för då var det blöta kalsonger att ta med hem kanske redan vid lunch, vilket det inte var med vanliga personalen som läste barnen mkt snabbare osv.
 
Sv: Sluta med blöja

Självklart ska vi samverka med förskolan, det är ju bland annat därför vi sagt att det är ok att ha på blöja när de är ute. Inte kul att få kissiga overaller och så är det ju inte så trevligt att leka ute i kylan med kiss i byxorna.

När jag har frågat hur de tänker runt potträning har de svarat att om de bedömer att barnet inte är moget så sätter de på blöja, oavsett vad barn/föräldrar vill.

Det jag tycker är så svårt är att här har vi en kille som är 3 år och 7 månader och som verkligen, verkligen inte vill ha blöja. Vi pratar alltså om att få sätta på den med våld på morgnarna. Att då inte kunna tillsammans hjälpa honom att sluta med blöja känns väldigt trist och jag tycker det känns totalt obra att tvinga på honom en blöja för att en av pedagogerna inte kan ta honom i handen 1 gång/timme och sätta honom på toaletten.

Men så väljer jag i det här läget att se mer till barnets behov än till vad som är enkelt/smidigt för personalen...

Går barnet med på att de sätter på blöja ute? På vår förskola så rutinkissar de barnen med jämna mellanrum och är extra noga när någon nyligen blivit torr. Jag köper att de vill ta på blöja om barnet inte vill kissa före utgång (extra speciellt om de är få personal och inte vill tvingas springa in och byta hela utrustningen) men har barnet kissat före de går ut så är ju troligheten stor att han klarar sig tills han kommer in. Jag (och framförallt vår 3-åring)hade definitivt blivit motvalls om blöja sattes på rutinmässigt trots att barnet kissat före.
 
Sv: Sluta med blöja

Han köper att ha blöja ute och jag tycker att de väljer en lätt utväg genom att sätta på den. De har också satt på blöja på eftermiddagarna när han är trött och inte riktigt med på samma sätt som på förmiddagarna.

Vi tar av blöjan direkt när vi kommer hem och han är torr hela kvällarna.

Förskolan är jättebra på många sätt men just vad gäller blöja är de lite lata tyvärr tycker jag
 
Sv: Sluta med blöja

Såklart att det inte är deras uppgift att få barn att sluta använda blöja men istället för att påminna om toalettbesök osv så konstaterar de att "X är inte redo" och sätter på en blöja...

Vilken konstig inställning!:( Jag har stött på massvis med barn som har blöja, napp och dricker mjölk ur flaska hemma, medan det klarar sig utan alla tre på dagis.

De daghem jag har erfarenhet av sätter precis alla barn med blöja på pottan massor av gånger under dagen (enligt viss tidtabell, före maten, före utevistelse o.s.v.), också ettåringar.

Problemet brukar vara tvärtom, d.v.s. att föräldrarna inte vill potträna.

Jag hade pratat med personalen och fråga hur de brukar göra och om de har pottrutiner.
 
Sv: Sluta med blöja

Jag har som sagt pratat med dem och deras svar är att de avgör om barnet är redo och om de inte tycker det så sätter de på blöja... De har ingen rutinkissning av barnen.

Samma sak när han skulle sluta med napp, det gick jättebra hemma hela helgen men på dagis hade han blivit ledsen och velat ha nappen. Vad gör de då? Jo, ger honom nappen och så var det ju kört även hemma...
 
Sv: Sluta med blöja

Jag hade tvingat honom att ha blöja tills han kan hålla tätt. Som någon annan sa så är det inte speciellt trevligt för barn alla leka i en kiss & bajsmiljö.

Och det är inte heller trevligt för personalen att behöva ta besväret med att torka bajs och lägga tid på att duscha osv bara för att föräldrarna tycker att "det kan dom gott göra".
Det tar ju massor av tid från övriga gruppen.

Ni får sätta er ner med honom och berätta att om man skall vara utan blöja måste man bajsa och kissa på toaletten som en stor pojke, annars får man helt enkelt ha blöja.
 
Sv: Sluta med blöja

Du tror inte vi har pratat med honom? Dock utan det där med stor pojke... Du tror inte också att han lovat att säga till men att olyckor händer?

Hur tvingar du ett barn att ha blöja när han skriker, sparkar, gråter och sliter av sig blöjan så fort du släpper honom?
 
Sv: Sluta med blöja

Man får väl vara lite tuff?
Stora pojkar har kalsonger och går på toaletten. Bebisar har blöja.

Visst kan det hända olyckor, ABSOLUT! Men då kanske 1 gång i veckan och inte varje dag!
Jag vet själv hur irriterande det är att torka ett bajsigt barn för 5:e gången bara för att föräldrarna inte orkar ta fighten med blöja.
 
Sv: Sluta med blöja

Visst, jag kan tvångshålla honom medan hans pappa drar på blöjan, sätta på honom byxor som inte går att ta av och släpa honom till dagis och lämpa över honom på personalen. ELLER så kan vi tillsammans med personalen hitta sätt att respektera honom när han inte vill ha blöja och hjälpa honom att lära sig att känna av kroppens signaler.

Den retoriken du menar att vi ska använda hoppas jag att våra barn aldrig ska behöva höra.
 
Sv: Sluta med blöja

Men usch vilken attityd! Du borde verkligen inte jobba med barn med den attityden.

Det är klart man tvättar, stöttar, sköljer, pottar, påminner och byter. Det är väl ändå en väldigt stor del av barnets utveckling man får ta del av!
 
Sv: Sluta med blöja

Visst kan det hända olyckor, ABSOLUT! Men då kanske 1 gång i veckan och inte varje dag!

Jag vet själv hur irriterande det är att torka ett bajsigt barn för 5:e gången bara för att föräldrarna inte orkar ta fighten med blöja.

Men är du riktig någonstans eller? Händer det olyckor så händer de inte direkt planerat - det är väl någonstans därifrån ordet kommer. Det kan hända en olycka fem gånger om dagen en vecka och ingen olycka på fem veckor, det är ju inget man kan förutbestämma. Tänk på ordet "olycka", tänk på fyra saker under din livstid som benämnts en olycka och försök sedan se begreppet i ett annat perspektiv än att det är "irriterande".

Nu ska jag låta lite dramatisk här, men tänk dig själv in i situationen - om du skulle bli oförmögen att sköta din egen hygien, till exempel när du blir gammal, skulle du då vilja att personerna som jobbar inom hemtjänsten eller på boende anser det som "irriterande" att ta hand om dig, för att din syster eller dotter eller granne inte "vill ta fighten"? Små barn är inte förmögna att sköta den delen av sitt liv själva, så de behöver hjälp och stöd och det är de naturligtvis värda.
 
Sv: Sluta med blöja

Man får väl vara lite tuff?
Stora pojkar har kalsonger och går på toaletten. Bebisar har blöja.

Visst kan det hända olyckor, ABSOLUT! Men då kanske 1 gång i veckan och inte varje dag!
Jag vet själv hur irriterande det är att torka ett bajsigt barn för 5:e gången bara för att föräldrarna inte orkar ta fighten med blöja.

Snälla, säg att du inte jobbar på förskola...:(
 
Sv: Sluta med blöja

Nej, det gör jag inte.

Och jag ber till min gud att du inte heller har barn, för dina inlägg är nog det dummaste jag läst här på flera år. Vi pratar om BARN här. Små barn...

Skitsamma, jag bestämmer mig för att du skrev det på skoj och släpper det.

Och hoppa TS son får till en bra lösning tillsammans med dagis snart!
 
Sv: Sluta med blöja

Jag hade tvingat honom att ha blöja tills han kan hålla tätt. Som någon annan sa så är det inte speciellt trevligt för barn alla leka i en kiss & bajsmiljö.

Och det är inte heller trevligt för personalen att behöva ta besväret med att torka bajs och lägga tid på att duscha osv bara för att föräldrarna tycker att "det kan dom gott göra".
Det tar ju massor av tid från övriga gruppen.

Ni får sätta er ner med honom och berätta att om man skall vara utan blöja måste man bajsa och kissa på toaletten som en stor pojke, annars får man helt enkelt ha blöja.

Hela resonemanget går nästan ut på att man pratar med en femåring, shaming, naming osv. Vår treåring skulle (som tur är) inte ens förstå bebishånpratet. Då måste man lära honom att barn är olika värda först. Dessutom om han förstod och fastnade för det skulle han omedelbums springa och antingen håna ett jämngammalt barn för att det har blöja när bara bebisar har det -för det har mamma sagt. Eller så skulle han vara nedlåtande mot bebisarna eftersom de uppenbarligen är "sämre".

Barn härmar vuxna ofelbart och springer raka vägen till närmsta kompis och börjar förmana. Hånar man för bebis och säger stor pojke bättre så ja då sprider man det över hela dagis. Stor bättre, Pojke bättre, Bebis dålig -ta inte hand om bebis -det finns de som är bättre och sämre. Så kan man köra vidare och säga -gråt inte som en liten flicka/pojkar är så bråkiga om man vill lägga lök på laxen. (Även höhö skämt tas direkt som sanning av barn, så leker du med leksaksdjur som en flicka, höhö, är lika illa)

(Vi vet tex att A tagit från karotterna på dagis med egen gaffel eftersom han "pinsamt nog" precis skällde på pappa för det. Vi vet också att dagis har en policy att bajskorv säger man på toaletten -för han förmanade en tvååring om det. Effektivt förresten, jag tog det direkt hem.)

Haken med absolut torr innan blöjan åker av är ju att det är få saker som är så direkt respons som kissa-blöt. Även när vår son var "torr" så hände det olyckor i en vecka innan han blev helt torr och kunde reflexstoppa kissandet. Sedan var han torr i tre månader och så blev det olyckor i en vecka igen när vinterkläderna åkte på (dagis sa att det var ganska vanligt). Antar iofs att träningsbyxor-tygblöja kan fungera ett tag då, men är inte de också ganska torra? Det kanske funkar ts? om det inte är jättedyrt, tjocka tygkalsonger från Imse eller ngt om de har.
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta med blöja

Igår så satte vi honom på toaletten på morgonen eftersom det ofta kommer bajs första stunden på morgonen. Nu går det ju inte att sitta där hur länge som helst och vänta utan efter ett tag var vi tvungna att avsluta och gå till förskolan. Då gjorde vi dealen med honom och personalen att han har blöja på sig tills han bajsat och sedan kan han var utan tills det var dags att gå ut.

Då slipper de nerbajsat barn och han får fortfarande, på sina villkor, vara utan blöja :)
 
Sv: Sluta med blöja

Vilken j*kla personal! :mad: Ta ett snack med personalen! De ska förebygga mobbing och motverka den, inte uppmuntra den! :mad:
Hemma hos oss bestämdes det av barnet själv när den var mogen för det och då hade hon haft blöja på sig länge och höll den torr. Sedan provade hon och vips var hon mogen.
Mycket uppmuntran bara och när barnet lyckas så gör något roligt av det så barnet känner sig tillfreds och tycker det är skoj.
Med tiden faller allt på plats.
 
Sv: Sluta med blöja

*kl*

Bara skummat genom tråden, tycker inte förskolan har någonting med potträning att göra! De kan omöjligt fixa 20 barn. Fixar man inte ens hemma att hinna fram i tid hur ska en personal som har hand om kanske 5 barn göra det?

Kör utan blöja hemma till och börja med, man kommer långt på det! När barnet lärt sej att nu är det dags att gå på toa, ta av blöjan på förskolan också.
Vi fick sambons son blöjfri genom att bara ha blöja på dagis och natten, då bor han hos oss varannan vecka!
3 år är ingen konstig blöjålder, är barnet där emot äldre, närmare 5. Tycker jag personalen kan hjälpa till.
 
Sv: Sluta med blöja

Igår så satte vi honom på toaletten på morgonen eftersom det ofta kommer bajs första stunden på morgonen. Nu går det ju inte att sitta där hur länge som helst och vänta utan efter ett tag var vi tvungna att avsluta och gå till förskolan. Då gjorde vi dealen med honom och personalen att han har blöja på sig tills han bajsat och sedan kan han var utan tills det var dags att gå ut.

Då slipper de nerbajsat barn och han får fortfarande, på sina villkor, vara utan blöja :)

De lät ju som ett helt ok deal. Ännu bättre hade det varit om ni och förskolan hade kommit överens om rutinkissning och barnet hade köpt att man säkerhetskissar före man går ut, då kunde han vara utan blöja även då.
 
Sv: Sluta med blöja

*kl*

Jag hade motsatt problem med förskolan när min dotter var liten. Plötsligt när hon var kanske 2.5 så började hon vara ledsen och ville inte alls gå till dagis, som hon vanligtvis älskade. Då kom det fram att fröknarna tyckte att hon (och andra barn antar jag) skulle pottränas så det inte behövde bytas så mycket blöjor. Och de tvingade henne att sitta en lång stund på pottan fast hon var ledsen och inte ville.

Hon var inte alls mogen för potträning vilket var anledningen till att vi inte börjat. Så vi fick ta ett allvarligt snack med personalen och så slapp hon pottan. Det satte tyvärr lite spår i henne och hon var inte förtjust i pottor alls efter det.

Sen en dag ungefär en vecka efter att hon fyllt tre så sa hon att Nej, nu vill jag inte ha blöja mer. Och sen var hon torr (dock blöja på natten ett tag till), var kanske bara ett par olyckor.

Hon är sån som person, plötsligt en dag är hon bara 'klar' för olika saker och det fick i vårt fall förskolan foga sig efter. Sen tycker inte jag att 2.5 år är gammalt för att ha blöja heller. Personalen sa ju just saker som att bebisar har blöja, stora barn har det inte. Vem vill vara en bebis? (har haft mina duster med personalen som öppet bland barnen diskuterade att det inte var bra att äta för man blev tjock. Vilket ledde till att dottern som 4-åring i stort sett slutade äta för hon ville ju inte vara tjock. Mycket olämpligt bantningssnack och vi har haft problem med hennes mat sen dess. :/
Då var jag väldigt arg ska jag säga. Man får väl tänka på vad man säger bland barnen! :mad: )

När jag hoppat in och hjälpt till på småbarnsavdelningen på min skola så har det inte varit något konstigt med potträningen av barnen. Man går och testar efter frukten/innan man går ut, innan maten, efter maten, efter vilan osv. Tycker att de äldre barnen tycker att det är roligt när de får vara stora och hjälpa de mindre med att tex gå till pottan och hålla sällskap och så. :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 360
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 322
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 183
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
751
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp