Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Vi har pottorna framme, erbjuder pottorna osv. Men skulle inte säga att vi påbörjat potträning än. Nu är det bara en vecka kvar tills tvillingarna börjar förskola, så vi har sagt att allvaret får vi nog köra på jullovet. Inte lika smidigt på vintern som på sommaren, hade vi bara haft en tvååring hade vi nog kört i sommar, men med två tvååringar känns det kämpigare. Sen kanske vi bitet oss själva i foten (eller vad man säger), kanske inte alls blir lättare på jullovet.
 
Jag tyckte det var jättejättejobbigt de första typ två veckorna. Det gav mig sån ångest att det inte alls gick framåt och att jag upplevde att "alla andra" bara knäckte det på några dagar. Men tja, någon gång runt tredje veckan så blev det vardag av det. Det är trist att torka kiss men det finns värre saker. Att hantera bajsbyxor är inte mycket värre än en bajsblöja. Någon typ av acceptans över att "så här ser ditt liv ut nu, human" infann sig. Sen har det verkligen hjälpt att läsa/höra om andra som bekräftar att det tar tid för många. Så jag är tacksam för exempelvis din närvaro i tråden :D (men tycker det är kul att läsa om er som det går lite lättare för också)

Och när jag velat ge upp så har min partner sett lite ljusglimtar och velat fortsätta, och tvärtom när han har tyckt att det känts tufft. Växeldra lite liksom.

Och sen efter en hel massa veckor började ändå några framsteg uppstå, och då blev det lättare. Numer är det så uppenbart att vi är på rätt väg att det inte är ett alternativ att avbryta. Nu tuffar vi på tills vi är i mål, så får vi se när det blir. Börjar känna att det kan vara ett champagne-firande (för föräldrarna dvs) den dag vi bedömer att vi är där, men det är nog ingen brådska med att lägga den på kylning än :angel:
Skickar lite pepp! Vi hade det precis så i några veckor på sommaren, vi avbröt försöket till slut när fsk skulle börja och testade på jullovet istället och då gick det bättre. Hade vi haft mer tid tror jag vi hade kämpat på lite till, men sonen var bara 1,5 då också så kanske inte helt mogen.
 
Här är det riktig berg- och dalbana. I förrgår hamnade allt på andra ställen än pottan och toaletten. Igår gick det väldigt bra och blev bara en bajsolycka vilket nog delvis var mitt fel då det hände precis efter att hon suttit på pottan och jag sa att hon inte behövde sitta mer.

I natt blev hon sjuk med feber och kräkningar så idag blir det nog inte mycket träning.
 
Jag tyckte det var jättejättejobbigt de första typ två veckorna. Det gav mig sån ångest att det inte alls gick framåt och att jag upplevde att "alla andra" bara knäckte det på några dagar. Men tja, någon gång runt tredje veckan så blev det vardag av det. Det är trist att torka kiss men det finns värre saker. Att hantera bajsbyxor är inte mycket värre än en bajsblöja. Någon typ av acceptans över att "så här ser ditt liv ut nu, human" infann sig. Sen har det verkligen hjälpt att läsa/höra om andra som bekräftar att det tar tid för många. Så jag är tacksam för exempelvis din närvaro i tråden :D (men tycker det är kul att läsa om er som det går lite lättare för också)

Och när jag velat ge upp så har min partner sett lite ljusglimtar och velat fortsätta, och tvärtom när han har tyckt att det känts tufft. Växeldra lite liksom.

Och sen efter en hel massa veckor började ändå några framsteg uppstå, och då blev det lättare. Numer är det så uppenbart att vi är på rätt väg att det inte är ett alternativ att avbryta. Nu tuffar vi på tills vi är i mål, så får vi se när det blir. Börjar känna att det kan vara ett champagne-firande (för föräldrarna dvs) den dag vi bedömer att vi är där, men det är nog ingen brådska med att lägga den på kylning än :angel:
Haha, ja, jag är också inne på champagnespåret 😅. Mitt mantra just nu är att jag aldrig kommer behöva göra detta igen. Håller med om att det är skönt att höra om andra som det inte heller går jättelätt för, det är lätt att känna att det är nåt fel på en annars. Min sambo försökte trösta mig med att vi kommer skratta åt detta om fem år men det kändes lite för avlägset för mig 😂. Håller med om att bajsbyxor ändå inte är värre än bajsblöjor egentligen, är ändå skönt att slippa dem.
 
Jag blir tokig, idag höll sig H mellan kl 8-15! Det kan inte vara rimligt? Han sa flera gånger att han behövde kissa men när han sätter sig på pottan eller drar ner byxorna utomhus kommer ingenting och då säger han att han inte vill längre.
 
Verkligen!
Inte haft blöja på ett dygn nu.
Åkt bil och varit ute på promenad och åkt vagn utan "olyckor". 😁😁
Heja! Vi tog på blöjan idag när vi åkte till stan, det kändes en nivå (eller två) för svårt att köra utan när vi gick i affärer. Väl hemma tog vi av blöjan igen och det har gått bra :up:
 
Heja! Vi tog på blöjan idag när vi åkte till stan, det kändes en nivå (eller två) för svårt att köra utan när vi gick i affärer. Väl hemma tog vi av blöjan igen och det har gått bra :up:

Gud ja, det förstår jag. Vi ska åka bil i tre timmar imorn. Inte bestämt mig för hur jag ska göra än. En utmaning då det är mycket motorväg. Svårt att stanna 😅
 
Jag blir tokig, idag höll sig H mellan kl 8-15! Det kan inte vara rimligt? Han sa flera gånger att han behövde kissa men när han sätter sig på pottan eller drar ner byxorna utomhus kommer ingenting och då säger han att han inte vill längre.
Fri tillgång på saft körde vi med :D Ju fler tillfällen att träna desto bättre!
 
Här går det också framåt. Pottan har stått på nedervåningen i sommarstugan och två gånger har han avbrutit lek med syskon och sysslingar och kommit ned från nedervåningen resp in utifrån och sagt att han behöver kissa och hunnit till pottan. Att dra ner lösa byxor själv fixar han också. Sen har han kissat på golvet en gång också. Men känns nu som att det verkligen är ”olyckor” i ordets rätta bemärkelse. Så fortsatt sakta men säkert framåt då 😅
 
Vi har pottorna framme, erbjuder pottorna osv. Men skulle inte säga att vi påbörjat potträning än. Nu är det bara en vecka kvar tills tvillingarna börjar förskola, så vi har sagt att allvaret får vi nog köra på jullovet. Inte lika smidigt på vintern som på sommaren, hade vi bara haft en tvååring hade vi nog kört i sommar, men med två tvååringar känns det kämpigare. Sen kanske vi bitet oss själva i foten (eller vad man säger), kanske inte alls blir lättare på jullovet.
Svarar mig själv, tror Carl delvis tränar sig själv. Idag har han både kissat och bajsat på toaletten på eget bevåg. När han skulle bajsa sa han ”bajs”. Varpå jag frågade ”behöver du bajsa, ska vi springa till pottan?” Nej, till toaletten och så sprang han!
Så, jag tror han ibland känner när det är påväg. Likadant på stranden om han är naken, då kan han säga kiss och så kommer det kiss strax efter.
 
Här vaknade fröken av att hon kissade i sängen mellan oss. Sa till mig och vi gick till pottan. Där kissade hon massor!
Så det som kom i sängen var en bråkdel! Ändå impad att hon kunde avbryta och kissa klart på "rätt ställe".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp