Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Jag tror verkligen "för bekväma" blöjor är en stor del av anledningen tillsammans med att det är svårt att hitta tiden att potträna såpass att barnet kan gå till förskolan blöjfri utan att det blir problematiskt där.
Sen är det väldigt bekvämt med blöjor. Det är många gånger efter att dottern blev blöjfri som jag tänkt att det vore så mycket enklare med blöja.
Med det sagt är jag snarast taggad den här gången. Blir ju först om ett år, men vi har redan gått från libero touch till ICAs blöjor. Som iofs verkar rätt trevliga, men jag upplever ändå att sonen reagerar mer när dom har blivit blöta. Ska ta fram pottan snart också, innan han lär sig gå.
Jag vill försöka få mitt minsta barn blöjfri nästa sommar, i alla fall dagtid.
Vår dotter har haft väldiga problem med magen och jag vill försöka mota Olle i grind och få till bättre förutsättningar för sonen
Sen får vi se hur det går.
 
Jag tror verkligen "för bekväma" blöjor är en stor del av anledningen tillsammans med att det är svårt att hitta tiden att potträna såpass att barnet kan gå till förskolan blöjfri utan att det blir problematiskt där.
Sen är det väldigt bekvämt med blöjor. Det är många gånger efter att dottern blev blöjfri som jag tänkt att det vore så mycket enklare med blöja.
Med det sagt är jag snarast taggad den här gången. Blir ju först om ett år, men vi har redan gått från libero touch till ICAs blöjor. Som iofs verkar rätt trevliga, men jag upplever ändå att sonen reagerar mer när dom har blivit blöta. Ska ta fram pottan snart också, innan han lär sig gå.
Jag vill försöka få mitt minsta barn blöjfri nästa sommar, i alla fall dagtid.
Vår dotter har haft väldiga problem med magen och jag vill försöka mota Olle i grind och få till bättre förutsättningar för sonen
Sen får vi se hur det går.

Så tror jag också. Har man engångsblöjor så märker ju barnen knappt att de kissat. Sen hänger den väl tung efter ett tag men tror inte nödvändigtvis att barnen kopplar ihop det med att de kissat förrän de blivit större.

Och också att om man väntar längre än ca 2-2,5 år så kommer man in i en period när barnen blir mer självständiga, mer egen uppfattning om saker och ting och det blir svårare att potträna. Och då är de först när de blir ännu äldre som de blir blir mer mottagliga för potträning igen. Ofta där som föräldrar brukar prata om att deras barn ”inte är redo”. (OBS! Såklart såklart generellt, varierar såklart med individen).
 
Så tror jag också. Har man engångsblöjor så märker ju barnen knappt att de kissat. Sen hänger den väl tung efter ett tag men tror inte nödvändigtvis att barnen kopplar ihop det med att de kissat förrän de blivit större.

Och också att om man väntar längre än ca 2-2,5 år så kommer man in i en period när barnen blir mer självständiga, mer egen uppfattning om saker och ting och det blir svårare att potträna. Och då är de först när de blir ännu äldre som de blir blir mer mottagliga för potträning igen. Ofta där som föräldrar brukar prata om att deras barn ”inte är redo”. (OBS! Såklart såklart generellt, varierar såklart med individen).
Precis! Jag tror det kan bli svårare när man väntar. Då har barnen verkligen lärt sig och är trygga med blöjan.
Med det sagt så förstår jag verkligen varför det blir så. Det är bekvämt med blöja. Det är jättejobbigt med barn som man frågar om dom behöver gå och kissa, barnet säger nej och vägrar, för att tio minuter efter man åkt behöva kissa akut 🙄
Sen är min erfarenhet att pedagogerna på förskolan många gånger föredrar blöja om det inte är hundra. Jag förstår varför. Men det blir kontraproduktivt.

Det kan också vara så att min ambition med sonen kommer fallera. Men det får tiden utvisa.
Sen är jag nog ganska tolerant den här gången med om det blir olyckor ganska långt efter blöjfri, för det har jag lärt mig att det kan bli. Så med det i bakhuvudet känns det inte lika stort som förra gången. Det är bara kiss eller bajs och har man med våtservetter och påsar och ombyte så löser det sig.
 
Precis! Jag tror det kan bli svårare när man väntar. Då har barnen verkligen lärt sig och är trygga med blöjan.
Med det sagt så förstår jag verkligen varför det blir så. Det är bekvämt med blöja. Det är jättejobbigt med barn som man frågar om dom behöver gå och kissa, barnet säger nej och vägrar, för att tio minuter efter man åkt behöva kissa akut 🙄
Sen är min erfarenhet att pedagogerna på förskolan många gånger föredrar blöja om det inte är hundra. Jag förstår varför. Men det blir kontraproduktivt.

Det kan också vara så att min ambition med sonen kommer fallera. Men det får tiden utvisa.
Sen är jag nog ganska tolerant den här gången med om det blir olyckor ganska långt efter blöjfri, för det har jag lärt mig att det kan bli. Så med det i bakhuvudet känns det inte lika stort som förra gången. Det är bara kiss eller bajs och har man med våtservetter och påsar och ombyte så löser det sig.
Tror också mycket på teorin om att dagens blöjor är för bra, och att det blir bekvämt för barnen och för föräldrar. Kan verkligen skriva under på att det inte är positivt att vänta 😅. Mina barn är drygt 3,5 nu och de har otroligt mycket åsikter vilket gör att det dröjt ännu längre innan vi lyckats komma såhär långt.
 
Vi har gått lite bakåt och lite framåt här. H har väldigt svårt att släppa fram något och skriker bara att han inte vill tills det tillslut kommer av sig själv, men idag lyckades han tillslut kissa på toaletten efter ett hårt arbete från hans far 😅. Det blev lyckat, han var på strålande humör efteråt. S har slutat säga till när han behöver kissa, istället ger han ifrån sig ett minimalistiskt gnyende som man bara hör om man är på en meters avstånd, så där har det blivit några olyckor här på morgonen innan vi fattat och börjat punktmarkera honom.
 
Så tror jag också. Har man engångsblöjor så märker ju barnen knappt att de kissat. Sen hänger den väl tung efter ett tag men tror inte nödvändigtvis att barnen kopplar ihop det med att de kissat förrän de blivit större.

Och också att om man väntar längre än ca 2-2,5 år så kommer man in i en period när barnen blir mer självständiga, mer egen uppfattning om saker och ting och det blir svårare att potträna. Och då är de först när de blir ännu äldre som de blir blir mer mottagliga för potträning igen. Ofta där som föräldrar brukar prata om att deras barn ”inte är redo”. (OBS! Såklart såklart generellt, varierar såklart med individen).
Det tror jag med. Och jag tycker det var så bra av vår förskola att snappa upp det när vi sa att hon var utan blöja hemma ”då kör vi!” Sen var det en del tvätt ett tag och jag kanske hade varit mer benägen att tycka att det inte gick bra om det var jag som fick torka kiss i 1-2 veckor 😂. Men som jag skrivit tidigare tror jag det underlättade för oss att sluta mitt i en termin, barnen över 2 rutinpottades och det var liksom inget ifrågasättande alls kring det. Men då hade jag också ett motiverat barn som verkligen ville sluta själv och nästan inte gick att få på blöjor inför natten.
 
Vi har gått lite bakåt och lite framåt här. H har väldigt svårt att släppa fram något och skriker bara att han inte vill tills det tillslut kommer av sig själv, men idag lyckades han tillslut kissa på toaletten efter ett hårt arbete från hans far 😅. Det blev lyckat, han var på strålande humör efteråt. S har slutat säga till när han behöver kissa, istället ger han ifrån sig ett minimalistiskt gnyende som man bara hör om man är på en meters avstånd, så där har det blivit några olyckor här på morgonen innan vi fattat och börjat punktmarkera honom.
Någon gång (ganska snart) kommer de ju bli torra :). Men jag tror också på som många sagt att inte tjata, det är ju inte farligt att kissa på sig, bara jävligt opraktiskt🙈.
 
Någon gång (ganska snart) kommer de ju bli torra :). Men jag tror också på som många sagt att inte tjata, det är ju inte farligt att kissa på sig, bara jävligt opraktiskt🙈.
Ja, vi jobbar på det 😅, men det är så svårt! Det syns ju att de behöver kissa och idag har det gått åt tio par byxor åt bara H, varav tre stycken på parkeringen utanför blomsteraffären där han dessutom kissade i pottan.
 
Jag tycker det är så bra att läsa om ni som kämpar lite. Förstår att det är jobbigt för er såklart men det gör det lättare för mig att ta tag i det. Jag är väldigt mentalt inställd på att vi kommer behöva ganska många kissolyckor innan poletten trillar ner. Problemet är att lilla E verkligen är en mästare på att hålla sig 🙈😂

Blöjan har varit av sedan vi gick upp imorse, senaste två timmarna har hon gått med en hand för rumpan mer eller mindre hela tiden när hon inte leker, men varken kiss eller bajs kommer... Hade varit skönt för min del om hon kunde kissa en gång så kan jag själv slappna av lite iallafall. Känner att jag vill punktmarkera lite eftersom hon gärna går och lägger sig i någon säng eller soffa och sover såhär mitt på dagen och jag har inte skydd överallt...
 
Jag tycker det är så bra att läsa om ni som kämpar lite. Förstår att det är jobbigt för er såklart men det gör det lättare för mig att ta tag i det. Jag är väldigt mentalt inställd på att vi kommer behöva ganska många kissolyckor innan poletten trillar ner. Problemet är att lilla E verkligen är en mästare på att hålla sig 🙈😂

Blöjan har varit av sedan vi gick upp imorse, senaste två timmarna har hon gått med en hand för rumpan mer eller mindre hela tiden när hon inte leker, men varken kiss eller bajs kommer... Hade varit skönt för min del om hon kunde kissa en gång så kan jag själv slappna av lite iallafall. Känner att jag vill punktmarkera lite eftersom hon gärna går och lägger sig i någon säng eller soffa och sover såhär mitt på dagen och jag har inte skydd överallt...
Exakt så gör H också, går och håller sig för rumpan i flera timmar! Känner också att det är bättre att han bara kissar på golvet så man kan börja om på en ny cykel så att säga 😅
 
Exakt så gör H också, går och håller sig för rumpan i flera timmar! Känner också att det är bättre att han bara kissar på golvet så man kan börja om på en ny cykel så att säga 😅
Tillslut tog jag på en blöja eftersom vi skulle åka på teater, tog 5 minuter så var den full... 🙄
 
Potträningen här blir rätt hattig. Vi var bortresta i 4 dagar och där var det mattor överallt så det blev blöja på. Väl hemma igen så kör vi utan blöjja hemma när hon är vaken. Hon är jätteduktig ibland och går på pottan och kissar eller bajsar och ibland kommer kisset där hon står. Hon tycker det är jättespännande att sitta på toaletten men det är tydligen svårare att kissa på den. Vinkeln blir väl lite fel. men hon sitter gärna där och ropar "dädig" (färdig) och ska då ha lite papper att torka sig med trots att inget kommit.

Storasyster (5 år) är till rätt stor hjälp med att hjälpa och påminna och visa hur man gör. Hon är ju också idolen så när lillasyster ser henne gå på toa vill hon också.

Klurar på om vi ska prova med lösa shorts om någon dag så hon får träna på att dra ner dem innan hon sätter sig på pottan.

Hon kommer nog inte vara helt blöjfri när hon ska tillbaka till förskolan om 1,5 vecka så jag tänker att de får prova sig fram hur de ska göra. Jag hoppas att hon tycker det är spännande med potta och toalett även där.
 
Tillslut tog jag på en blöja eftersom vi skulle åka på teater, tog 5 minuter så var den full... 🙄
Ja, samma sak hände här en av de första dagarna när jag tog på en blöja för att han skulle kunna bajsa, han kissade genast den helt full. Så svårt att komma vidare tycker jag, nu har vi inte satt på nån blöja mer och tillslut kommer det ju, men det tar tid och han blir ledsen för att det kommer på benen. Vill samtidigt inte tvinga honom att sitta längre på pottan än vad han vill för det känns som att det bara blir något tråkigt då.
 
Vi har stött på ett bekymmer som vi behöver lite hjälp med! Dottern är för tillfället akut mammig och det håller i sig och håller i sig. Till följd av mammigheten är det bara mamma som får hjälpa till med pottan. Hittills har det varit ok med hjälp från pappa när mamma inte är med men idag var maken, dotter och farföräldrar i väg hela dagen och då höll sig dottern prick hela dagen :(. Hon behövde uppenbart kissa men vägrade. När de kom hem hjälpte jag henne omgående att gå på pottan och då klagade hon över magont, gissningsvis sådär som man kan få när man håller sig för länge.

Vad gör vi? Hon har alltså hållit sig i typ 7 timmar idag :(. Hon har vanligtvis inga problem att kissa ute, både jag och maken har hjälpt till massa gånger och det funkar alltid.
 
Jag har också förklarat för dottern att pappa också kan hjälpa och att hon kan be farmor och farfar om hjälp också. Och att hon, sen på förskolan, kommer få hjälp av sina fröknar. Dottern svarar bara ”Nej, mamma” på allt 🫠.

Känner helt klart stress över detta!
 
Här tuffar det på. Känns lite som två steg fram och ett tillbaka hela tiden men så länge det känns som att det går framåt totalt sett ska man inte klaga!

Igår hade vi ett litet genombrott! Var hos mormor på litet kalas och trots mycket en del folk och byxor på så kom han och sa till att han behövde kissa och kunde hålla sig till pottan. Har inte varit i närheten av det förut! Sen kissade han på sig tre gånger innan dagen var slut, men verkar vara lite så han jobbar 😅
 
Vi har hållit på en vecka nu och är typ på samma steg som första dagen. De kan uppenbarligen hålla sig och känna när de behöver kissa men får inte ut det förrän det inte går att hålla inne längre och då hinner de såklart inte säga till. Det positiva är att de sätter sig och försöker kissa när de känner att det behövs men vi lyckas inte få dem att släppa ut det. Vi har provat alla tips jag kommit över, att spola vatten, ha fötterna i ljummet vatten, läsa böcker, leka, lämna ifred, sitta med, prata om det, inte prata om det men har inte lyckats.
 
Vi har hållit på en vecka nu och är typ på samma steg som första dagen. De kan uppenbarligen hålla sig och känna när de behöver kissa men får inte ut det förrän det inte går att hålla inne längre och då hinner de såklart inte säga till. Det positiva är att de sätter sig och försöker kissa när de känner att det behövs men vi lyckas inte få dem att släppa ut det. Vi har provat alla tips jag kommit över, att spola vatten, ha fötterna i ljummet vatten, läsa böcker, leka, lämna ifred, sitta med, prata om det, inte prata om det men har inte lyckats.
Alltså det är faktiskt otippat svårt, hur förklarar man liksom hur man kissar? O_o
 
Dottern har kissat på pottan (och i soffan etc 😁) hos pappan, så lite framsteg! Dock är vi bortresta nu resten av sommarlovet, vi får se hur det går med träningen 🙈
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp