Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Här går kisseriet suveränt, han sköter det helt själv ute, inne får vi lyfta upp honom på toa men han visar när han är nödig.

Men, han blir så ledsen när han bajsar? Han springer till toan flera gånger, pekar på magen och säger aj. Kommer inget i toaletten, sen springer han runt och gnyr i timmar innan det till slut landar någonstans, och då börjar han störtgråta😭 har testat att ge honom blöjan ifall han vill bajsa i den, men han tar bara av den igen.

Har inte haft detta problem med de andra barna, så vet verkligen inte hur vi ska hjälpa honom? Är rädd att han får förstoppning till slut. Peppar och berömmer men han får panik när det kommer.
Låter lite som det kan vara förstoppning. Hur är det som kommer ut? Är det löst kan det sitta högre upp.
 
Vi är på väg hem från vår semestertripp nu så imorgon kör vi igång på allvar. Det är lite skräckblandad förtjusning, tror jag och min sambo behöver att vi bara bryter tvärt eftersom vi är så lata. Vi har peppat barnen under resan och de är med på tåget har jag upplevt, pratar om att de ska ta bort blöjan när de kommer hem från Danmark och vilken dag osv, men så idag sa H ”då när jag tar bort blöjan är jag så stor att jag ska vända min bilstol” och det har vi pratat om att vi ska göra när han är fem år så kanske att det ändå inte riktigt gått fram att det är imorgon blöjan ryker 😅.
Lycka till!! 😄
 
Låter lite som det kan vara förstoppning. Hur är det som kommer ut? Är det löst kan det sitta högre upp.
Han är vårt enda barn som aldrig haft problem med förstoppning. Avföringen är normal, och han har aldrig varit ledsen/klagat över det tidigare så tror det är rädsla. Och att han är manisk med att städa klabb efter sig, han pekar på bajset efteråt och gråter och vill städa direkt 😅
Men tänker att det kan leda till förstoppning om han börjar hålla sig.
 
Första dagen vi kör på allvar här hemma. Började med lite diskussioner från S som tyckte att vi kunde vänta till lite senare med att ta blöjan men annars har de varit på gott humör. Inget kiss i någon potta dock, men på golvet och på altanen. De sitter på pottan och toaletten ibland men kisset kommer ofta någon minut efter de rest sig upp, nån annan som haft det så?
 
Andra dagen här, fortfarande bara kiss utanför pottan. S bajsade på en bok men i övrigt lever vi väl 😅. Lyckades dra av H nattblöjan när jag såg att han höll på att bajsa så med lite hjälp hamnade det i toaletten och han utkrävde genast belöningen som utlovats i form av en mindre present. Jag åkte till närmaste Ica och köpte en pruttkudde.
 
Håller monolog här men nu har S lyckats både bajsa och kissa på pottan! 🥳🥳 Han satt där länge och sa ”det kommer inget, det kommer inget, det går inte” och när vi skulle ge upp och han reste sig hade det kommit både kiss och bajs! Oklart om han själv märkte det men han var mycket nöjd.
 
Imorgon kommer barnen igen och eftersom vi ska iväg i slutet av veckan håller vi oss nog mest hemmavid i början, så jag kör väl på igen med dottern. Funderar på hur jag ska förbereda hemmet, har plastad frotté att lägga i soffan, men huset är också fullt av mattor som jag kanske borde (men egentligen inte orkar) ta bort 🙈 Hur har ni andra gjort?
 
Imorgon kommer barnen igen och eftersom vi ska iväg i slutet av veckan håller vi oss nog mest hemmavid i början, så jag kör väl på igen med dottern. Funderar på hur jag ska förbereda hemmet, har plastad frotté att lägga i soffan, men huset är också fullt av mattor som jag kanske borde (men egentligen inte orkar) ta bort 🙈 Hur har ni andra gjort?
Vi gjorde inget annat än att lägga ett plastat skydd (från skötväskan) i vagnen. Vi tog inte bort några mattor och la ingenting i soffan (men vår dotter hade suttit i bara handduk många gånger på soffan utan att råka kissa). Fattar nu att vi tog en stor risk 🙈 men vi visste ärligt talat inte att folk brukar köpa plastad frotté och lägga ut.

Hade inte orkar släpa ut mattor etc om det inte kändes som en enorm risk att hon skulle kissa på dem.
 
Imorgon kommer barnen igen och eftersom vi ska iväg i slutet av veckan håller vi oss nog mest hemmavid i början, så jag kör väl på igen med dottern. Funderar på hur jag ska förbereda hemmet, har plastad frotté att lägga i soffan, men huset är också fullt av mattor som jag kanske borde (men egentligen inte orkar) ta bort 🙈 Hur har ni andra gjort?
Vi har lagt skydd i den soffa de oftast sitter i och tagit bort en trasmatta som var lätt att rulla ihop men inget mer, har så stora mattor som jag inte orkar släpa ut. Det får gå som det går.
 
Imorgon kommer barnen igen och eftersom vi ska iväg i slutet av veckan håller vi oss nog mest hemmavid i början, så jag kör väl på igen med dottern. Funderar på hur jag ska förbereda hemmet, har plastad frotté att lägga i soffan, men huset är också fullt av mattor som jag kanske borde (men egentligen inte orkar) ta bort 🙈 Hur har ni andra gjort?
Vi orkade inte heller ta bort mattor, flytta möbler osv. Hade en bit plastad frotté i hennes hörn på soffan, hon lärde sig snabbt att den skulle vara där om hon skulle sitta. Samma med tygstolar i köket tex. En kiss i soffan någon av de första dagarna, men allt hamnade på frottén. Annars har det varit lugnt!
 
Imorgon kommer barnen igen och eftersom vi ska iväg i slutet av veckan håller vi oss nog mest hemmavid i början, så jag kör väl på igen med dottern. Funderar på hur jag ska förbereda hemmet, har plastad frotté att lägga i soffan, men huset är också fullt av mattor som jag kanske borde (men egentligen inte orkar) ta bort 🙈 Hur har ni andra gjort?
Vi körde fårskinn, men det är ju inte så lätt att få tag på bara sådär 😂. Men samtidigt är det fortfarande en hit när barnet tex äter smoothie i soffan, det får göras på fårskinnet :)
 
Vi körde fårskinn, men det är ju inte så lätt att få tag på bara sådär 😂. Men samtidigt är det fortfarande en hit när barnet tex äter smoothie i soffan, det får göras på fårskinnet :)
Har faktiskt kvar barnens gamla vagnfårskinn, men jag är nog lite trög för jag förstår inte riktigt om det är smidigt att få bort kiss från det? 🙈😁
 
Imorgon kommer barnen igen och eftersom vi ska iväg i slutet av veckan håller vi oss nog mest hemmavid i början, så jag kör väl på igen med dottern. Funderar på hur jag ska förbereda hemmet, har plastad frotté att lägga i soffan, men huset är också fullt av mattor som jag kanske borde (men egentligen inte orkar) ta bort 🙈 Hur har ni andra gjort?
Vi orkade inte ta bort något, vilket jag är glad över eftersom vi kör maratonvarianten och det hade varit jobbigt att vara utan mattor hemma hela sommaren.
Det har hamnat kiss på en del mattor, och även i soffan någon gång i början. Vi kör på rengöring efter bästa förmåga, och det känns faktiskt helt okej (men vi har inga värdefulla möbler).
 
Från vårt håll är det inte mycket nytt. Vi var bortresta i veckan och där på plats blev det mycket olyckor, men det var väntat. Lite för mycket saker på gång helt enkelt. Nåväl, nya tag!
 
Tack för alla svar! Jag skippar nog att ta bort mattorna. De flesta är stora (jobbigt!) och av ull och brukar faktiskt vara ganska smutsavstötande, en del av dom har överlevt bajsolyckor och annat härligt tidigare 🙈😂 Men fårskinnet vågar jag nog inte ta ändå, får bli den plastade frotten och handdukar i stoppade möbler.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp