Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Rapport från oss som idag påbörjat vecka sex av potträning:
Äntligen så ser vi framsteg! De senaste två-tre dagarna verkar det som att barnet har börjat hitta till att styra sin blåsa en aning. Flera gånger när vi gjort kortare utflykter har han hållit sig tills vi kommit hem och gått på pottan, och då har det kommit direkt. Han har också vid flera tillfällen sagt att han behöver kissa.

Vi är väldigt lättade över att det äntligen känns som att vi är där andra är på typ dag tre av sin potträning :p Vi har sex veckor kvar av semester, hoppas att det räcker för att komma till skapligt dagtorr.

Nästa vecka räknar jag dock med bakslag då jag ska iväg på semester med ungarna. Ny miljö som kommer vara rätt stökig pga släkt är inte direkt optimalt för potträning. Vi ska dessutom inleda med en drygt fem timmar lång biltur, men då är jag inne på att "fuska" för första gången och ha blöja.
Alltså, herregud vad jag är imponerad av er! Vad ni kämpat! ❤️
 
Rapport från oss som idag påbörjat vecka sex av potträning:
Äntligen så ser vi framsteg! De senaste två-tre dagarna verkar det som att barnet har börjat hitta till att styra sin blåsa en aning. Flera gånger när vi gjort kortare utflykter har han hållit sig tills vi kommit hem och gått på pottan, och då har det kommit direkt. Han har också vid flera tillfällen sagt att han behöver kissa.

Vi är väldigt lättade över att det äntligen känns som att vi är där andra är på typ dag tre av sin potträning :p Vi har sex veckor kvar av semester, hoppas att det räcker för att komma till skapligt dagtorr.

Nästa vecka räknar jag dock med bakslag då jag ska iväg på semester med ungarna. Ny miljö som kommer vara rätt stökig pga släkt är inte direkt optimalt för potträning. Vi ska dessutom inleda med en drygt fem timmar lång biltur, men då är jag inne på att "fuska" för första gången och ha blöja.
Jag är också otroligt imponerad av ert tålamod!! Men skam den som ger sig, nu verkar det ju lossna? 🥳
 
Rapport från oss som idag påbörjat vecka sex av potträning:
Äntligen så ser vi framsteg! De senaste två-tre dagarna verkar det som att barnet har börjat hitta till att styra sin blåsa en aning. Flera gånger när vi gjort kortare utflykter har han hållit sig tills vi kommit hem och gått på pottan, och då har det kommit direkt. Han har också vid flera tillfällen sagt att han behöver kissa.

Vi är väldigt lättade över att det äntligen känns som att vi är där andra är på typ dag tre av sin potträning :p Vi har sex veckor kvar av semester, hoppas att det räcker för att komma till skapligt dagtorr.

Nästa vecka räknar jag dock med bakslag då jag ska iväg på semester med ungarna. Ny miljö som kommer vara rätt stökig pga släkt är inte direkt optimalt för potträning. Vi ska dessutom inleda med en drygt fem timmar lång biltur, men då är jag inne på att "fuska" för första gången och ha blöja.
Men så skönt! Bra kämpat alltså!! Det låter ju definitivt som att det börjar lossna nu. Skönt också att ni har gott om semester kvar, jag tror absolut att ni grejar det där på 6 veckor.

Jättebra jobbat! Tycker ni verkar göra ett jättebra jobb! ❤️
 
Pott-träning även hos oss denna sommar! Dottern blir 2 i oktober och är helt torr om hon får gå byxlös så nu påbörjar vi det mycket klurigare steget som ju är torr med byxor på 😅 Måste köpa lite trosor till henne med det har vi inga än!
 
Alltså, herregud vad jag är imponerad av er! Vad ni kämpat! ❤️

Jag är också otroligt imponerad av ert tålamod!! Men skam den som ger sig, nu verkar det ju lossna? 🥳

Men så skönt! Bra kämpat alltså!! Det låter ju definitivt som att det börjar lossna nu. Skönt också att ni har gott om semester kvar, jag tror absolut att ni grejar det där på 6 veckor.

Jättebra jobbat! Tycker ni verkar göra ett jättebra jobb! ❤️
Tack, vad gulliga ni är! :heart Det har definitivt varit tufft (särskilt första typ två veckorna innan man gav upp och accepterade att livet nu bestod av att torka kiss halva ens vakna tid), men samtidigt har sonen varit ovanligt samarbetsvillig och positiv, vilket har varit en morot till att hålla i.

(Möjligen beror sonens goda inställning på att vi mutat med kakor :angel:)
 
Vi har också dragit igång så smått.
Inte superseriöst ännu, men ongen har gått sporadiskt på potta ett bra tag.
Åker på semester på tisdag så inte så sugen på att köra superseriöst än, men tanken är att ta tag i det när vi är hemma sen. Köpte Ikeas minsta potta idag att ha med i bilen, så att.vi iaf kan erbjuda potta även på semestern.
 
Hemkommen från semester och idag drog vi igång potträningen på riktigt. Alla kalsonger har kissats ned sen imorse, typ 7 stycken? Men gossen säger till att han kissat och när man säger gå till toa så gör han det med glada steg. "Duktig!" och "nästa gång" säger han också efter att ha suttit på pottan alldeles oavsett resultatet:laugh:

Jag ser det som en superstart! Han är medveten och positivt inställd.

Med första barnet körde vi blöja vid sovning tills det vaknades torrt. Varje vila/nattsömn ryckte vi blöjan direkt och skickade på pottan. Kommer nog köra på samma sätt med denna rackare.
 
Efter lunch i måndags drog vi igång projekt potträning (med Blöjfri på 3 dagar som grund). På onsdagen var jag död för världen pga. Migrän, förkylning och diskförskjutning 🤪

Maken skulle arbeta halvdagar men fick gå in mer än tänkt eftersom jag knappt kunde lyfta dottern. Han har inte läst på lika mycket innan och var superstressad.

Nu är blöjan på för det mesta igen och vi kör blöjfritt när någon av oss föräldrar är hemma med henne. När vi körde de första 3 hardcoredagarna så slutade hon kissa på natten (!!!) men hon verkar inte ha greppat och börja vilja gå på pottan än alls dagtid 😅

Jag har inte maken med svärfamilj med mig mer än halvhjärtat så vi kör lite freestyle och tar det som det kommer.

Drömmen var blöjfri till förskolestart i slutet på augusti men vi får se 🤪🤪🤪
 
Vi har som vanligt skjutit på det jobbiga eftersom vi nu ska på en liten minisemester med bilåkande och hotellvistelser, har en ny strategi (igen) att ta bort blöjorna helt när vi kommer hem och bara köra på de sista veckorna. Jag tror att de kan om de bara förstår sig på det, de är ju stora och fattar egentligen hur det går till. Jag försöker i allafall tänka så, de har varit sega i starten med det mesta och sedan har allt lossnat på en gång så jag hoppas på samma med detta. Vi har berättat för dem att blöjorna försvinner helt när vi kommer hem från semestern och än så länge är de peppade och har valt ut vilka kalsonger de ska börja med.
 
Idag har vi bara varit hemma så jag har testat att låta henne ha byxor på sig hela dagen, till skillnad från hittills denna sommaren då vi kört klänningar med inget under när vi varit hemma. Det har gått bättre än väntat och inget kiss i byxorna utan hon har själv tagit av de och gått på pottan eller nu på em när hon hade shorts med snörning som hon inte fick av själv så sa hon till med ”ksss!!”. Hon har sagt till ett par gånger att hon vill bajsa (vi har tecken för det) men det har inte kommit något så det blir väl imorgon tänker jag.

Imorgon åker vi iväg på lite minisemester och jag tänker att det nog blir blöja vid längre bilturer. Och vi kommer inte ta blöjan på natten än, hon är ju bara drygt 1,5 år så vi får se när det blir.

Men ja torr till förskolestarten 1 september är förhoppningen 👍

Och just det vi äger inga trosor än så det har jag beställt hem ett gäng nu.
 
Vi har som vanligt skjutit på det jobbiga eftersom vi nu ska på en liten minisemester med bilåkande och hotellvistelser, har en ny strategi (igen) att ta bort blöjorna helt när vi kommer hem och bara köra på de sista veckorna. Jag tror att de kan om de bara förstår sig på det, de är ju stora och fattar egentligen hur det går till. Jag försöker i allafall tänka så, de har varit sega i starten med det mesta och sedan har allt lossnat på en gång så jag hoppas på samma med detta. Vi har berättat för dem att blöjorna försvinner helt när vi kommer hem från semestern och än så länge är de peppade och har valt ut vilka kalsonger de ska börja med.
Heja heja, jag tror på er!
 
Vi har börjat lite smått med vår lilla som blir 2 i oktober. Med storasyster började vid drygt 2 år men lillasyster vill verkligen inte ha blöjja på sig och tycker allt med potta och toalett är kul så vi börjar lite tidigare och så får vi ser hur det går. Hon har fått gå utan blöjja med rumpan bar när vi är hemma och inte gör något särskilt. Vid vila och nattsömn samt utflykter har vi haft blöjja på. Så gjorde vi inte med storasyster hon blev av med blöjjan helt dagtid på en gång men hon var ju lite större och kunde kommunicera bättre.

Inte mycket har hamnat i pottan än men det är inget som stressar oss särskilt mycket denna gång. Hon behöver bli mer medveten om sin kropps signaler. Hon har nog rätt bra blåskontroll när hon tänker på det för igår gick hon från soffan och satte sig på pottan för att kissa. Idag såg jag att hon satte sig och kissade på gräsmattan även om hon nog inte var kissnödig egentligen.

Igår som var första dag kissade hon ner både sin och sin storassysters säng. Det var ingen höjdare så nu får hon inte vara i sängarna utan blöjja på ett tag.
 
Utflykt utan blöja idag! Det har gått jättebra, hon har sagt till och kissat både på toalett på restaurang/strand och i någon buske vid ett tillfälle. En olycka nu på kvällen här hemma när hon och storebror lekte, hon glömde helt enkelt. Sa till kssss! men samtidigt som det kom. I bilen har hon haft blöja på för säkerhets skull då vi kört ganska långa sträckor motorväg där det inte är så lätt att stanna om det skulle bli bråttom.
Så stolt över henne, jag tycker hon är helt otroligt duktig!
 
Här har vi börjat om lite på noll eftersom pappan inte tränat henne på att vara blöjfri på hans vecka. Så nu kommer det få bli att hon är blöjfri så fort vi är hemma, och blöja när vi åker iväg.
 
Så gulligt moment idag i badkaret med dottern (som ju är dagtorr nu); hon stod upp med vatten över knäna typ och höll en liten burk med vatten mot magen. Då rann det lite vatten från burken längs magen ner till snippan. Då tittar hon snopet ner och snabbt upp på mig och frågar förvånat "kissar jag?!". Så gulligt! Hon har väl liksom just lärt sig hur det känns och fick väl inte ihop känslan liksom. 😆😍

Bajset däremot..Hon verkar ju hålla sig tills kvällsblöjan kommer och igår kväll blev det förstoppningspanik..kom inget alls dagen innan heller (hon försökte inte). Fick ge Resulax till slut då hon bara kved och kämpade emot, sen blev hon sitt vanliga, glada jag igen. Har försökt förklara att hon inte behöver vänta till kvällen utan kan säga till när hon vill så får hon en blöja..men svårt att veta hur man ska göra?
 
Vi är på väg hem från vår semestertripp nu så imorgon kör vi igång på allvar. Det är lite skräckblandad förtjusning, tror jag och min sambo behöver att vi bara bryter tvärt eftersom vi är så lata. Vi har peppat barnen under resan och de är med på tåget har jag upplevt, pratar om att de ska ta bort blöjan när de kommer hem från Danmark och vilken dag osv, men så idag sa H ”då när jag tar bort blöjan är jag så stor att jag ska vända min bilstol” och det har vi pratat om att vi ska göra när han är fem år så kanske att det ändå inte riktigt gått fram att det är imorgon blöjan ryker 😅.
 
Vi har kört ordentligt denna veckan och idag är första dagen utan kissolyckor. Vi var iväg både till veterinären och köpcenter i förmiddags och kissade både på offentlig toalett och parkeringsplats 🤣
så imponerad av henne.
Bajs däremot funkar inte…
Hon är en stå-bajsare och det kommer i trosorna när hon inte längre kan hålla sig. Trots att vi ser tydligt på henne när hon börjar bli nödig och vi sätter henne på potta eller toalett kommer det inget.
Bara att traggla vidare!
 
Här går kisseriet suveränt, han sköter det helt själv ute, inne får vi lyfta upp honom på toa men han visar när han är nödig.

Men, han blir så ledsen när han bajsar? Han springer till toan flera gånger, pekar på magen och säger aj. Kommer inget i toaletten, sen springer han runt och gnyr i timmar innan det till slut landar någonstans, och då börjar han störtgråta😭 har testat att ge honom blöjan ifall han vill bajsa i den, men han tar bara av den igen.

Har inte haft detta problem med de andra barna, så vet verkligen inte hur vi ska hjälpa honom? Är rädd att han får förstoppning till slut. Peppar och berömmer men han får panik när det kommer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp