Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Övriga grejer håller jag verkligen med om :) sluta med napp, kvällsvälling, sovstunder, dricka ur pipmugg, äta barnmat och åka vagn - total frihetskänsla! Men just blöjorna ersattes liksom av så mycket långvarig stress med första att det tog tid att känna samma sak. Men som sagt, alla är ju olika :)
Jag känner så med vilan som vi ska fasa ut nu. Så skönt det ska bli! Maken fasar däremot för att hans lilla snippet av egentid på dagen kommer försvinna. Men jag är pepp!
 
Jag känner så med vilan som vi ska fasa ut nu. Så skönt det ska bli! Maken fasar däremot för att hans lilla snippet av egentid på dagen kommer försvinna. Men jag är pepp!
Jag kände som din make, men vi har fortsatt med vila en stund efter lunch när vi är lediga (de vilar även på förskolan) läsa bok eller kolla på film (och för de vuxna sova eller få egentid)
 
Jag kände som din make, men vi har fortsatt med vila en stund efter lunch när vi är lediga (de vilar även på förskolan) läsa bok eller kolla på film (och för de vuxna sova eller få egentid)
Skönt! Vår dotter är så liten så skärmtid är inte aktuellt och hon håller sig road själv med en bok väldigt kort stund innan hon vill att vi läser. Vi får ge varandra egentid på andra sätt istället, det löser sig 😊.
 
Jag känner så med vilan som vi ska fasa ut nu. Så skönt det ska bli! Maken fasar däremot för att hans lilla snippet av egentid på dagen kommer försvinna. Men jag är pepp!
Jag tyckte för vår del att vilan var väldigt värdefull när barnen sov hyfsat självständigt och länge. Innan vi fasade ut den för båda barnen var de dock nere på ganska korta sovstunder och även om det inte var besvärligt så gav det inte heller så mycket, ganska skönt istället att kunna planera hela dagen istället för två sjok. Men min yngsta är välsignad med förmågan att somna bra på kvällen även om hon slocknar en stund på eftermiddagen, så det var en väldigt avslappnad övergång. :)
Kan iofs då tänka mig att föräldrar vars barn blir blöjfria lätt känner samma lättnad där, för att återgå till trådens tema 😁
 
Vi är nu iväg på semester. På besök hos kusiner så det är ju en rätt barnvänlig miljö så lite lagom utmaning sådär. Trodde ändå att det skulle bli att börja om från början i ny miljö men det har gått över förväntan! Både igår och idag har han sagt till när han behöver bajsa. Kissa har varit samma som det var hemma dvs han reagerar och ska till pottan samma sekund som deg kommer.

Lyckades också med bedriften att glömma pottan när vi åkte. Stannade på vägen och köpte en ny och passade då på att kloa en resepotta. Hiskeligt dyr men succé hos barnet! Han gillar att öppna och stänga den och ska bära med sig den hela tiden. Så den fyller sitt syfte 😅 Ser ut som en katt gör den också :p och tänker att den kan vara bra att ha i sommar vi när vi vågar oss iväg på utflykter utan blöja :up:
 
Vår dotter har sovit sin första natt utan nattblöja nu ❤️.

Tror vår potträning är klar, det rullar liksom bara på nu. Inga olyckor varken ute eller inne, och hon säger till trots lek och stök ute så hon ska få hjälp. Är så glad att det gått så snabbt och smidigt för oss, särskilt som jag roddat potträningen själv samtidigt som jag varit ensam med båda barnen och tagit hand om vår pyttebebis.


Håller fortsatt tummarna för @PathOfClovers och @Human 🤞🏻💪🏻.
 
Liten veckorapport från oss då. Med en dåres envishet kämpar vi på. Går det framåt? Högst oklart! Jag tog upp det med min man idag, att vi kanske begär något som ungen faktiskt inte kan klara av än. Men min man tyckte att det är ju ändå bättre än när vi startade så vi kör väl på. Att gå tillbaka till blöja skulle kännas skumt, men det är rätt trist att torka kiss.

Under veckan har några nya problem uppstått. Vi hade rutinen att när det skedde en olycka så gick vi till pottan efteråt för att försöka koppla ihop kisset med pottan. Men H tycker att det är så himla trevligt att gå på pottan (vi tittar på bilder på min telefon) så jag upplevde att han lugnt kissade på sig, och sen mest tog det som en signal att när byxan blivit blöt så går vi och hänger på pottan. Dvs inget incitament att gå dit innan kisset kommer. Så nu testar vi att ändra lite, får se om det kan hjälpa honom.

Får vi bara fram Ska jag (desperat :p) leta efter framsteg så upplever jag att han kanske börjat hålla sig lite mer. Imorse när vi hade varit och handlat mat så sa han "kissa" när vi satt i bilen, och när vi kom hem och gick på pottan kom det med en gång. Hepp hepp, nu påbörjar vi femte veckan!
Exakt sådär har det blivit för oss också, hur har det gått för er och hur gjorde ni ändringen?
 
Exakt sådär har det blivit för oss också, hur har det gått för er och hur gjorde ni ändringen?
Förlåt, men skönt att höra!

Tja, vi har bara slutat gå till pottan I efterhand om det kissas på golvet. Istället påminner vi om att man ska kissa på pottan och inte på golvet. H går ibland ändå till pottan efter en olycka och sätter sig, men då säger vi bara att han får försöka nästa gång istället och fortsätter syssla med annat.

Det har hittills inte genererat några framsteg 😅 Men det verkar ju inget vi gör göra så jag är ju egentligen den sista personen på jorden som ska tipsa om potträning 😆

Och bara för att ge en ögonblicksbild av vecka fem av potträningen from hell:
Igår var andra dagen någonsin som var incidentfri. Hurra! Han sa till och med till någon (möjligen två) gång. Dubbelhurra! Men idag har vi kompenserat med att samtliga utsläpp har skett utanför pottan. Alla! Och inte en tillstymmelse till förvarning 🙈
 
Förlåt, men skönt att höra!

Tja, vi har bara slutat gå till pottan I efterhand om det kissas på golvet. Istället påminner vi om att man ska kissa på pottan och inte på golvet. H går ibland ändå till pottan efter en olycka och sätter sig, men då säger vi bara att han får försöka nästa gång istället och fortsätter syssla med annat.

Det har hittills inte genererat några framsteg 😅 Men det verkar ju inget vi gör göra så jag är ju egentligen den sista personen på jorden som ska tipsa om potträning 😆

Och bara för att ge en ögonblicksbild av vecka fem av potträningen from hell:
Igår var andra dagen någonsin som var incidentfri. Hurra! Han sa till och med till någon (möjligen två) gång. Dubbelhurra! Men idag har vi kompenserat med att samtliga utsläpp har skett utanför pottan. Alla! Och inte en tillstymmelse till förvarning 🙈
Det är alltid skönt att höra att inte alla andra barn är självgående när det kommer till potträning 😅. Vi har tänkt göra på liknande sätt som er, och ta bort telefonen vid pottan. Men det tar också bort den enda motivationen de har till att alls sitta på den, samtidigt ger det ju ingen någonting av att de sitter där och inte kissar för att sedan kissa på golvet fem sekunder senare.
 
Läser igenom tråden och känner att ja.. vi bör väl ta tag i det här vi med nu 😅 Vi sa semestern men det är ju så mycket hela tiden..

Dottern är 2,5 så har hur bra koll som helst kring vad man gör på en potta. Berättar om kompisar på förskolan som går på potta, och stora kusinen som går på potta. Men vill bara inte 🤷‍♀️ Om nån timme sticker maken iväg med sonen några timmar och jag och dottern ska vara hemma och fixa lite i huset. Rycker blöjan några timmar, får se hur det går!
 
Vi har inte kommit någonstans 🙈😁 Åkte ju till mina föräldrar i måndags eftermiddag och ville inte utsätta deras hem med tusen prylar, mattor, filtar och soffor för potträning. Vi körde lite utan i måndags fm dock och jag hann inse att hon gärna går och håller sig när hon inte har blöjan. Tror jag ska försöka plocka den mycket när vi är utomhus framöver så det blir lite avdramatiserat men sen får vi se. Svårt att avsätta tid tycker jag, börjar få en känsla av att jag kan ha bidragit till att sonen var så svår att få torr 😂
 
Idag på morgonen var första gången som han visade att han var kissnödig, sprang till pottan (typ två meter :p) och vi hann få ner byxor och sätta sig innan han kissade :up: har bara hänt när gan varit bajsnödig innan . Kommer ju med all säkerhet följas av ett antal olyckor men visar ju att det går lite framåt iaf!
 
Vi har ju inte dragit igång ”på riktigt”, men imorse när han gick utan blöja (normal mellan blöjor-luftning) så utbrast han ”kissa!” och sprang till pottan på eget bevåg två gånger.
Så jag går just nu naivt i tron om att den här potträningen löser sig självt supersmidigt, tills jag får motsatsen bevisad. :angel:
 
Vi har smygstartat lite, han går utan blöja ett antal timmar per dag, främst utomhus, och vi läser böcker om att sluta med blöja. Innan vi kan köra fullt ut måste vi ta bort mattor och skydda soffan. Och mentalt förbereda oss :D Han har stenkoll på hur man kissar både på potta och på toa men han är också väldigt envis så vi får se vad resultatet blir 😅
 
Senast ändrad:
Vi har smygstartat lite, han går utan blöja ett antal timmar per dag, främst utomhus, och vi läser böcker om att sluta på blöja. Innan vi kan köra fullt ut måste vi ta bort mattor och skydda soffan. Och mentalt förbereda oss :D Han har stenkoll på hur man kissar både på potta och på toa men han är också väldigt envis så vi får se vad resultatet blir 😅
Haha låter lite som här då, ungen är nog helredo, bara jag som behöver bli det också… 🙈 Speciellt med tanke på att han, efter att gladeligen kissat på pottan en period, totalvägrade i några månader sen. Så JAG är inte redo. 😅
 
Haha låter lite som här då, ungen är nog helredo, bara jag som behöver bli det också… 🙈 Speciellt med tanke på att han, efter att gladeligen kissat på pottan en period, totalvägrade i några månader sen. Så JAG är inte redo. 😅
Det är lite samma som att ta bort nattamningen, det svåraste är att bestämma sig för att köra :p
 
Rapport från oss som idag påbörjat vecka sex av potträning:
Äntligen så ser vi framsteg! De senaste två-tre dagarna verkar det som att barnet har börjat hitta till att styra sin blåsa en aning. Flera gånger när vi gjort kortare utflykter har han hållit sig tills vi kommit hem och gått på pottan, och då har det kommit direkt. Han har också vid flera tillfällen sagt att han behöver kissa.

Vi är väldigt lättade över att det äntligen känns som att vi är där andra är på typ dag tre av sin potträning :p Vi har sex veckor kvar av semester, hoppas att det räcker för att komma till skapligt dagtorr.

Nästa vecka räknar jag dock med bakslag då jag ska iväg på semester med ungarna. Ny miljö som kommer vara rätt stökig pga släkt är inte direkt optimalt för potträning. Vi ska dessutom inleda med en drygt fem timmar lång biltur, men då är jag inne på att "fuska" för första gången och ha blöja.
 
Vågar nog klassa dottern som dagtorr nu, kiss iaf. Bajs går inte på pottan så vi har gett oss och hon får blöja när hon ber om det så slipper vi kämpa. Det ger sig väl? Hon är ju inte ens 2,5..
Det tror jag, om inte annat kommer det väl en dag när ingen kompis har blöja, så jag tror inte ni behöver vara oroliga. :) Bra jobbat!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp