Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Här jobbar vi också på. Går ändå sakta men säkert framåt tycker jag. Iaf oftast!

Det är uppenbart att han har koll på läget, att man ska kissa och bajsa på pottan. Men nästan alltid är det så att han reagerar i samma sekund som det kommer och då hinner han ju inte fram till pottan. Men idag hade vi två fullträffar. På morgonen satt han i mitt knä i soffan och tittade på tv och plötsligt hoppade ner själv och satte sig på pottan och kissade. Och efter middagen gick han och satte sig på pottan och bajsade :up: Men för att väga upp det hela så kissade han också på golvet ett par gånger utan att öht notera det :p

Också tydligt att det är lite jobbigt att potträna! Vid några tillfällen den här veckan har han gått och hämtat någon av favoritblöjorna och vill absolut ha på sig ”blommorna” eller ”daodao” (dinosaurier).
 
Vi som också hade en ”hård i magen” unge började med bajs på pottan innan vi egentligen pottränade på riktigt. Hon fick faktiskt ganska tidigt titta när hon bajsade för att orka sitta kvar. Det var räddningen för henne och för oss 😂🙈
Ja vi har ju försökt få henne att sitta länge, för att underlätta, men oftast vägrar hon och får man henne att sitta så kommer det ingenting. Hon kan vara så nödig att det typ hänget ut (sorry haha), men så fort hon sitter ner är det tvärkört. Hon har suttit länge med böcker osv, händer ingenting.

Vad fick hon titta på? Du skrev bara titta..?
 
Liten veckorapport från oss då. Med en dåres envishet kämpar vi på. Går det framåt? Högst oklart! Jag tog upp det med min man idag, att vi kanske begär något som ungen faktiskt inte kan klara av än. Men min man tyckte att det är ju ändå bättre än när vi startade så vi kör väl på. Att gå tillbaka till blöja skulle kännas skumt, men det är rätt trist att torka kiss.

Under veckan har några nya problem uppstått. Vi hade rutinen att när det skedde en olycka så gick vi till pottan efteråt för att försöka koppla ihop kisset med pottan. Men H tycker att det är så himla trevligt att gå på pottan (vi tittar på bilder på min telefon) så jag upplevde att han lugnt kissade på sig, och sen mest tog det som en signal att när byxan blivit blöt så går vi och hänger på pottan. Dvs inget incitament att gå dit innan kisset kommer. Så nu testar vi att ändra lite, får se om det kan hjälpa honom.

Får vi bara fram Ska jag (desperat :p) leta efter framsteg så upplever jag att han kanske börjat hålla sig lite mer. Imorse när vi hade varit och handlat mat så sa han "kissa" när vi satt i bilen, och när vi kom hem och gick på pottan kom det med en gång. Hepp hepp, nu påbörjar vi femte veckan!
 
Ja vi har ju försökt få henne att sitta länge, för att underlätta, men oftast vägrar hon och får man henne att sitta så kommer det ingenting. Hon kan vara så nödig att det typ hänget ut (sorry haha), men så fort hon sitter ner är det tvärkört. Hon har suttit länge med böcker osv, händer ingenting.

Vad fick hon titta på? Du skrev bara titta..?
Typ Greta gris eller vad det kan ha varit :) hon är snart 5 men behöver fortfarande titta när hon bajsar även om det nu går utan om vi är borta. Jag lever med två långbajsare som ofta stänger in sig på varsin toalett 30 minuter 😂. Men samtidigt var det så himla jobbigt med magen innan vi började med pottan, men vi började som sagt i ren desperation med potta vid bajs typ ett halvår innan vi ens funderade på att ta bort blöja bara för att få magen att funka, så det blev ju omvända situationen. Tror hon var knappt två då och 2,5 när vi sen tog bort blöjan. På ett sätt var det rätt skönt att vi slutade i februari, vi lämpade ju liksom över en del av träningen på förskolan 😂 som gjort det där förut och där rutiner inte ifrågasätts lika mycket av barnen som hemma tror jag. Man går på pottan efter mat, innan vila och innan utevistelse och därmed basta 😂.
 
Känns läskigt! 😬 Vi ska beställa sånt skydd till sängen men sen kör vi nog, om blöjorna är fortsatt torra tills dess.

Tack för pepp :D.
Alltså det tog typ 1 månad för oss att inse att vi aldrig behövde köpa eller släpa med blöjor igen. Nu har väl ni en till liten så det tar väl några år till, men en sån himla frihetskänsla.
 
Alltså det tog typ 1 månad för oss att inse att vi aldrig behövde köpa eller släpa med blöjor igen. Nu har väl ni en till liten så det tar väl några år till, men en sån himla frihetskänsla.
Haha, förstår det!

Jag känner mest tvärtom just nu faktiskt, vilket meck att leta toaletter när man är ute 🙈. Vi var i en galleria imorse och dottern ville kissa men toaletterna var ofräscha och mörka och hon ville inte kissa där. Jag försökte lirka och sa att nej men vi testar och när jag skulle sätta henne på toan så grät hon och ropade på sin pappa. Jag kände mig så årtusendets sämsta förälder och som att jag traumatiserat
mitt barn för evigt 🫠.

Fasar redan nu för vår flygresa i höst 😬.
 
Haha, förstår det!

Jag känner mest tvärtom just nu faktiskt, vilket meck att leta toaletter när man är ute 🙈. Vi var i en galleria imorse och dottern ville kissa men toaletterna var ofräscha och mörka och hon ville inte kissa där. Jag försökte lirka och sa att nej men vi testar och när jag skulle sätta henne på toan så grät hon och ropade på sin pappa. Jag kände mig så årtusendets sämsta förälder och som att jag traumatiserat
mitt barn för evigt 🫠.

Fasar redan nu för vår flygresa i höst 😬.
Alltså när det går så bra som för er så är hösten helt lugn skulle jag gissa. Vi slutade ju hemma i februari, på förskolan i mars och den sommaren hade vi kanske 3-4 olyckor på hela sommaren. Erat barn verkar ju verkligen fattat grejen :)
 
Alltså det tog typ 1 månad för oss att inse att vi aldrig behövde köpa eller släpa med blöjor igen. Nu har väl ni en till liten så det tar väl några år till, men en sån himla frihetskänsla.

Haha här är det lite motsatt känsla! 😅

Såklart att det kommer bli skönt att inte ha blöjbarn mer och slippa byta blöjor och alltid komma ihåg att ha med sig. Men lite vemodigt kommer det allt bli att göra sig av med alla fina blöjor. De har ju hängt med i ett antal år nu! (flera barn)

Finns en anledning till att de flesta tygblöjeföretag även säljer andra produkter i samma mönster 😆
 
Typ Greta gris eller vad det kan ha varit :) hon är snart 5 men behöver fortfarande titta när hon bajsar även om det nu går utan om vi är borta. Jag lever med två långbajsare som ofta stänger in sig på varsin toalett 30 minuter 😂. Men samtidigt var det så himla jobbigt med magen innan vi började med pottan, men vi började som sagt i ren desperation med potta vid bajs typ ett halvår innan vi ens funderade på att ta bort blöja bara för att få magen att funka, så det blev ju omvända situationen. Tror hon var knappt två då och 2,5 när vi sen tog bort blöjan. På ett sätt var det rätt skönt att vi slutade i februari, vi lämpade ju liksom över en del av träningen på förskolan 😂 som gjort det där förut och där rutiner inte ifrågasätts lika mycket av barnen som hemma tror jag. Man går på pottan efter mat, innan vila och innan utevistelse och därmed basta 😂.
Haha skönt att det funkar iallafall! Här verkar det ju inte hjälpa tyvärr..iaf inte än. Hon kan vara tok-nödig men så fort rumpan hamnar på pottan så tar det tvärstopp, hur länge hon än sitter.. förutom en dag då när det plötsligt gick jättebra både på pottan och toan?! :confused:

Jaa, jag hoppas också på förskolan sen. Först blev jag stressad och kände att allt måste sitta när hon ska dit igen, men nu tänker jag att det kan ju faktiskt vara till hjälp också. Hon ser de andra gå osv.
 
Haha, förstår det!

Jag känner mest tvärtom just nu faktiskt, vilket meck att leta toaletter när man är ute 🙈. Vi var i en galleria imorse och dottern ville kissa men toaletterna var ofräscha och mörka och hon ville inte kissa där. Jag försökte lirka och sa att nej men vi testar och när jag skulle sätta henne på toan så grät hon och ropade på sin pappa. Jag kände mig så årtusendets sämsta förälder och som att jag traumatiserat
mitt barn för evigt 🫠.

Fasar redan nu för vår flygresa i höst 😬.
Håller med, nu känns blöjor supersmidigt när man släpar runt på en potta och som vi som blir nervösa att hon ska ställa sig bland massa folk och bajsa på marken. 🤣

Tror också att I höst är det hur lugnt som helst för er!
 
Håller med, nu känns blöjor supersmidigt när man släpar runt på en potta och som vi som blir nervösa att hon ska ställa sig bland massa folk och bajsa på marken. 🤣

Tror också att I höst är det hur lugnt som helst för er!
Haha! Fattar precis. Alltså stressen när vi åker bil nu och dottern vägrat en tactical wee innan vi åkte hemifrån 😬🫠.

+ @vemsomhelst123 : tack för snäll pepp! Min största oro är att toaletter ute ska vara för äckliga/läskiga för dottern och att hon försöker hålla sig för länge och att det blir pannkaka av det. Men vi får ju ta det då helt enkelt 😊.
 
Senast ändrad:
Haha! Fattar precis. Alltså stressen när vi åker bil nu och dottern vägrat en tactical wee innan vi åkte hemifrån 😬🫠.

+ @vemsomhelst123 : tack för snäll pepp! Min största oro är att toaletter ute ska vara för äckliga/läskiga för dottern och att hon försöker hålla sig för länge och att det blir pannkaka av det. Men vi får ju ta det då helt enkelt 😊.
Ja det är klart, är man inomhus så måste man ju använda de toaletter som finns. Nu när du skriver det så hade vår lite svårt med toaletter i början (de är ju liksom för stora). Men oftast kunde vi kissa i skogen istället.
 
Ja det är klart, är man inomhus så måste man ju använda de toaletter som finns. Nu när du skriver det så hade vår lite svårt med toaletter i början (de är ju liksom för stora). Men oftast kunde vi kissa i skogen istället.
Ja precis. Dottern har gått utan problem på stora toaletter ute där toaletterna varit fräscha, vi bara håller henne helt enkelt. Men tyvärr är ju flygplans- och flygplatstoaletter rätt skabbiga oftast. Men det får lösa sig!
 
Alltså det tog typ 1 månad för oss att inse att vi aldrig behövde köpa eller släpa med blöjor igen. Nu har väl ni en till liten så det tar väl några år till, men en sån himla frihetskänsla.
Med första barnet tyckte jag som några andra att friheten blev mycket mindre när blöjorna försvann 😁 Antalet gånger jag fick panikstanna i någon parkeringsficka och hiva fram pottan för att sonen var akut kissnödig från ingenstans, eller stå i toalettköer och hålla tummarna att han kunde knipa.. och att ta med blöjor ersattes av att alltid ha med minst ett ombyte 🙈 Blöjor är dyra och innebär byten Javisst, men är betydligt mer flexibla tycker jag.

Men sen runt 5årsåldern insåg jag att ombytena inte behövdes längre och nuförtiden finns friheten hyfsat. Sonen är fortfarande inte särskilt bra på att hålla sig och vill kissa ofta (jag har tom låtit vården kolla upp om han har diabetes men det var det inte) men han sköter det ju själv numera, även om vi behövt prata om att man inte kan kissa offentligt på samma sätt när man är stor som acceptansen kanske finns för en nyss blöjfri treåring...

Blev ett sidospår 🙈 och jag förstår att det såklart är olika för alla barn, men här har det iaf inte inneburit riktigt den friheten andra kanske känner.
 
Med första barnet tyckte jag som några andra att friheten blev mycket mindre när blöjorna försvann 😁 Antalet gånger jag fick panikstanna i någon parkeringsficka och hiva fram pottan för att sonen var akut kissnödig från ingenstans, eller stå i toalettköer och hålla tummarna att han kunde knipa.. och att ta med blöjor ersattes av att alltid ha med minst ett ombyte 🙈 Blöjor är dyra och innebär byten Javisst, men är betydligt mer flexibla tycker jag.

Men sen runt 5årsåldern insåg jag att ombytena inte behövdes längre och nuförtiden finns friheten hyfsat. Sonen är fortfarande inte särskilt bra på att hålla sig och vill kissa ofta (jag har tom låtit vården kolla upp om han har diabetes men det var det inte) men han sköter det ju själv numera, även om vi behövt prata om att man inte kan kissa offentligt på samma sätt när man är stor som acceptansen kanske finns för en nyss blöjfri treåring...

Blev ett sidospår 🙈 och jag förstår att det såklart är olika för alla barn, men här har det iaf inte inneburit riktigt den friheten andra kanske känner.
Nej jag har nog tyckt att varenda litet steg varit en frihetskänsla för att slippa släpa med sig saker överallt. När vi kunde sluta med med ”barnmat” (åt aldrig burkar utan den skulle lagas och mixas), när vagnen försvann, när ersättningen inte behövdes osv osv. Vi skulle teoretiskt just nu bara behöva ha med ett specifikt gosedjur, allt annnat kan införskaffas:)
 
Nej jag har nog tyckt att varenda litet steg varit en frihetskänsla för att slippa släpa med sig saker överallt.
Jag håller med! Nu har vi aldrig mixat mat förvisso men jag har också känt för varenda grej att det är en lättnad bara. Och jag känner så även med blöjorna - vi behöver bara bli lite varma i kläderna med det. Tills vi är vana och bekväma med det kommer det vara lite av ett stressmoment.
 
Nej jag har nog tyckt att varenda litet steg varit en frihetskänsla för att slippa släpa med sig saker överallt. När vi kunde sluta med med ”barnmat” (åt aldrig burkar utan den skulle lagas och mixas), när vagnen försvann, när ersättningen inte behövdes osv osv. Vi skulle teoretiskt just nu bara behöva ha med ett specifikt gosedjur, allt annnat kan införskaffas:)
Övriga grejer håller jag verkligen med om :) sluta med napp, kvällsvälling, sovstunder, dricka ur pipmugg, äta barnmat och åka vagn - total frihetskänsla! Men just blöjorna ersattes liksom av så mycket långvarig stress med första att det tog tid att känna samma sak. Men som sagt, alla är ju olika :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp