Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Här får ni en till!




Vi har kört 1 vecka nu och hon håller sig fortfarande länge och visar ju väldigt tydligt när det är dags men vägrar sätta sig på pottan. Till slut springer hon dit i panik, blir jättestolt efter men sen samma visa igen nästa gång. 🤷‍♀️ Eftersom vi kör blöja på natten håller hon sig oftast med bajs till nattningen, hon har ju räknat ut att då får man ju bajsa i trygga blöjan. :meh:
Bara en tanke, det kan inte funka att erbjuda henne att få en blöja när hon vill bajsa? Tänker att det inte borde påverka träningen negativt, eftersom det fortfarande kräver att barnet känner själv men istället för att sätta sig på pottan kan det få en blöja på bara i bajssyfte.

Så gjorde mitt syskon, som blev torr väldigt tidigt, bad om en blöja när hen ville bajsa bara.

Jag har i alla fall själv tänkt på att det kan vara även en fysisk ”svårighet” att ställa om till att bajsa på pottan för att det blir en helt ny position. Så jag kan förstå om det inte är nåt små barn gladeligen gör om de är vana vid att stå upp och bajsa, t.ex.
 
@PathOfClovers
Ja det känns som en ganska vanlig grej att det tar längre tid med tex. bajset. Bajsa i blöjan som på sikt blir en blöja lagt i pottan etc kan hjälpa.

För min stora var den förlösande (! :D ) faktorn att få titta i spegel var bajset skulle ut. Han hade liksom ingen aning om hur det gick till, mer än att det inte var från snoppen :p När han väl fick se blev det lättare att känna efter och våga bajsa på rätt ställe.
 
Bara en tanke, det kan inte funka att erbjuda henne att få en blöja när hon vill bajsa? Tänker att det inte borde påverka träningen negativt, eftersom det fortfarande kräver att barnet känner själv men istället för att sätta sig på pottan kan det få en blöja på bara i bajssyfte.

Så gjorde mitt syskon, som blev torr väldigt tidigt, bad om en blöja när hen ville bajsa bara.

Jag har i alla fall själv tänkt på att det kan vara även en fysisk ”svårighet” att ställa om till att bajsa på pottan för att det blir en helt ny position. Så jag kan förstå om det inte är nåt små barn gladeligen gör om de är vana vid att stå upp och bajsa, t.ex.
Jag tänkte samma sak! Jag såg ditt inlägg från midsommar @PathOfClovers och tänkte då att det kanske kunde bli ett stressmoment i sig i och med att barnet signalerar ganska tydligt att hon inte är redo att bajsa på pottan. Det borde väl inte vara nån fara att erbjuda en blöja just för det, men fortsätta med kiss på pottan?
 
Här får ni en till!




Vi har kört 1 vecka nu och hon håller sig fortfarande länge och visar ju väldigt tydligt när det är dags men vägrar sätta sig på pottan. Till slut springer hon dit i panik, blir jättestolt efter men sen samma visa igen nästa gång. 🤷‍♀️ Eftersom vi kör blöja på natten håller hon sig oftast med bajs till nattningen, hon har ju räknat ut att då får man ju bajsa i trygga blöjan. :meh:
Jag lider med dig (er)! Men hellre en bajs i blöjan än tio på (gräs)mattan... 🙄

Idag har jag tänkt tanken på att ge upp för vår del, men nu när jag skulle skriva här insåg jag att vad som känts som fyra veckor visst bara var två, så vi får nog bita ihop ett tag till. Men lite "kul" att läsa i tråden hur olika ungar kan vara, och vad "problemet" är.
 
Jag tänkte samma sak! Jag såg ditt inlägg från midsommar @PathOfClovers och tänkte då att det kanske kunde bli ett stressmoment i sig i och med att barnet signalerar ganska tydligt att hon inte är redo att bajsa på pottan. Det borde väl inte vara nån fara att erbjuda en blöja just för det, men fortsätta med kiss på pottan?
Ja vi står ju och väger med det, men känns också som att det är så nära att släppa när hon blir så nöjd och glad efter. Så vi tar en dag i taget och hoppas att det släpper snart..annars får vi backa.
 
@PathOfClovers
Ja det känns som en ganska vanlig grej att det tar längre tid med tex. bajset. Bajsa i blöjan som på sikt blir en blöja lagt i pottan etc kan hjälpa.

För min stora var den förlösande (! :D ) faktorn att få titta i spegel var bajset skulle ut. Han hade liksom ingen aning om hur det gick till, mer än att det inte var från snoppen :p När han väl fick se blev det lättare att känna efter och våga bajsa på rätt ställe.
Jaa hon ser ju så snopen ut först när det kommer ut, och blir jätteivrig att ställa sig upp och titta i pottan och då hamnar ju en del utanför på vägen..haha
 
Bara en tanke, det kan inte funka att erbjuda henne att få en blöja när hon vill bajsa? Tänker att det inte borde påverka träningen negativt, eftersom det fortfarande kräver att barnet känner själv men istället för att sätta sig på pottan kan det få en blöja på bara i bajssyfte.

Så gjorde mitt syskon, som blev torr väldigt tidigt, bad om en blöja när hen ville bajsa bara.

Jag har i alla fall själv tänkt på att det kan vara även en fysisk ”svårighet” att ställa om till att bajsa på pottan för att det blir en helt ny position. Så jag kan förstå om det inte är nåt små barn gladeligen gör om de är vana vid att stå upp och bajsa, t.ex.
Precis, det känns som att det är att sitta ner som är det ovana. Hon börjar ju klämma stående men kommer av sig när hon sätter sig ner. Vi har ju tänkt att snart får vi sätta på blöja, men det är inget hon bett om själv (än), och helst vill vi ju att det funkar i pottan för får hon blöja blir ju det en grej att vänja av sen ändå. Plus då nattblöjan, och då känns det ju som att hon lika gärna kan ha blöja hela tiden. Men ja, vi får avväga hur mycket övning man ska lägga på detta..
 
Nu hoppas vi att det är på G (bajset får vi se, där tar det nog längre tid), men nu imorse var nattblöjan torr för första gången (brukar vara överfull) och när vi gick upp trampade hon på tå. Då sa jag bara "om du är kissnödig vet du vad du ska göra", då gick hon till pottan! :love:
 
Nackdelen med att ge blöja för att bajsa i är ju att den kan bli väldigt svår att bli av med sen. Har två vänner vars barn är helt blöjfria i bemärkelsen 100 % koll på blåsan och går aldrig runt med blöja. Men bajsar bara i blöjan. Den ena har de tragglat riktigt länge med!

Men jag har ingen egen erfarenhet av det så ska inte säga vad som är bättre! Man vill ju inte hamna i förstoppning heller.

Ett tips som jag har läst (men inte behövt prova själv) om barn som bara vill bajsa i blöjan är att man låter barnet bajsa med blöja på sittandes på pottan. Så att rutinen är att att man bajsar på pottan men att blöjan också finns där. Sen efter ett tag börjar man knäppa upp blöjan mer och mer och tillslut ligger blöjan öppen i pottan. Och sista steget är att ta bort den.
 
Nackdelen med att ge blöja för att bajsa i är ju att den kan bli väldigt svår att bli av med sen. Har två vänner vars barn är helt blöjfria i bemärkelsen 100 % koll på blåsan och går aldrig runt med blöja. Men bajsar bara i blöjan. Den ena har de tragglat riktigt länge med!

Men jag har ingen egen erfarenhet av det så ska inte säga vad som är bättre! Man vill ju inte hamna i förstoppning heller.

Ett tips som jag har läst (men inte behövt prova själv) om barn som bara vill bajsa i blöjan är att man låter barnet bajsa med blöja på sittandes på pottan. Så att rutinen är att att man bajsar på pottan men att blöjan också finns där. Sen efter ett tag börjar man knäppa upp blöjan mer och mer och tillslut ligger blöjan öppen i pottan. Och sista steget är att ta bort den.
Det är det vi känner, att då blir det en grej sen liksom..

Och sitta med blöjan har vi försökt men får henne inte att sitta och får vi det reser hon sig direkt så det är också svårt!
 
Igår var hon så himla duktig. Vi åkte 4 h i bil med ett par stopp, hon kunde inte kissa innan vi åkte så var lite nervöst men inte en olycka på hela dagen. När vi kom fram och höll på att backa in husvagnen sa hon till att hon måste kissa (första gången hon själv sa till). Torr nattblöja imorse och kiss i pottan helt frivilligt.

När kan man lita på att hon har koll själv nu? Alltså, förstår att man länge måste påminna innan man går hemifrån osv men när vågar man slappna av liksom? 😅
 
Igår var hon så himla duktig. Vi åkte 4 h i bil med ett par stopp, hon kunde inte kissa innan vi åkte så var lite nervöst men inte en olycka på hela dagen. När vi kom fram och höll på att backa in husvagnen sa hon till att hon måste kissa (första gången hon själv sa till). Torr nattblöja imorse och kiss i pottan helt frivilligt.

När kan man lita på att hon har koll själv nu? Alltså, förstår att man länge måste påminna innan man går hemifrån osv men när vågar man slappna av liksom? 😅
Härligt att det går så bra!! Vad duktig hon är som till och med klarade sig i bilen ❤️. Vi har redan börjat slappna av och påminner bara när vi tar av blöjan (Kom ihåg att du inte har blöja nu så säg till mamma eller pappa om du vill kissa).

Hur gör ni med vilan på dagen förresten? Med eller utan blöja?

Igår kissade hon på golvet för första gången, mitt uppe i lek med sin mormor och morfar, och som tur var reagerade hon inte alltför starkt på det utan ropade oroligt när kisset kom, jag gick dit, sa att det gör inget och frågade om hon ville gå på pottan. Det ville hon och så kissade hon klart där. I övrigt både kissar och bajsar hon på pottan här hemma nu 😊.

Två dagar tills hon går på sommarlov och blöjan ryker helt på dagarna 😊.
 
Härligt att det går så bra!! Vad duktig hon är som till och med klarade sig i bilen ❤️. Vi har redan börjat slappna av och påminner bara när vi tar av blöjan (Kom ihåg att du inte har blöja nu så säg till mamma om du vill kissa).

Hur gör ni med vilan på dagen förresten? Med eller utan blöja?

Igår kissade hon på golvet för första gången, mitt uppe i lek med sin mormor och morfar, och som tur var reagerade hon inte alltför starkt på det utan ropade oroligt när kisset kom, jag gick dit, sa att det gör inget och frågade om hon ville gå på pottan. Det ville hon och så kissade hon klart där. I övrigt både kissar och bajsar hon på pottan här hemma nu 😊.

Två dagar tills hon går på sommarlov och blöjan ryker helt på dagarna 😊.
Ja verkligen! Några dagar tidigare hade hon kissat i bilen och sa inget så vi märkte det när vi kom hem, skruttan. Så är nog lite tur också men känns som att det går åt rätt håll iaf! Vi gör som du och påminner när vi tar av blöjan och även de gånger vi haft byxor på påminner vi.

Vi kör utan på vilan, det har inte kommit nåt då någon gång. Nu har det blivit så knasiga tider på semestern så nu hoppar vi vilan iofs ibland men.

Känns ju som att ni har riktigt bra utgångsläge inför den "riktiga" träningen! :)
 
@PathOfClovers Jättekul att höra hur det går för er :). Och ja, vi har en bra start men än så länge har vi ju bara varit hemma utan blöja, ute är den på. Eldprovet blir ju att lämna hemmet utan blöja 🙈. Så vi får se hur det går 😬😅.

@Human Hur går det för er?
 
@PathOfClovers Jättekul att höra hur det går för er :). Och ja, vi har en bra start men än så länge har vi ju bara varit hemma utan blöja, ute är den på. Eldprovet blir ju att lämna hemmet utan blöja 🙈. Så vi får se hur det går 😬😅.

@Human Hur går det för er?
Jomen nu hörrni, nu kommer äntligen lite positiv uppdatering från mitt håll :banana:

Igår skålade jag och pappan för att det var första dagen på tre veckor som vi inte hade torkat kiss inomhus. Då hade H dock varit på förskolan i fem timmar (där han numer har blöja majoriteten av tiden) och det hade kissats på altanen, men efter tre veckor av verkligen noll ljuspunkter får man fira varje miniframgång.

Och idag har vi bara haft en (bajs)olycka inomhus, och då var vi ändå iväg i nästan 2 h på förmiddagen och handlade. Sen kom dagens riktiga höjdpunkt - två gånger sa han till/visade/kommunicerade att han behövde gå och det stämde. Andra gången hade han fått på sig blöja och pyjamas men kom och sa till mig så vi plockade av allt och visst blev det resultat på pottan.

Barnet har alltså under tre veckor aldrig sagt till eller på något sätt verkat vara medveten själv om att det är på gång, och inte heller visat några tecken så vår potträning har bara varit rutinpottande vid strategiska tidpunkter (plus mutor :angel: ). Nu är fjärde veckan påbörjad, men nu har vi lite hopp i alla fall!
 
Hoppar in i tråden med nybliven 2-åring. Han pratar inte än så har velat i om vi ska pottränna i sommar eller avvakta. Han har velat slippa blöjan sen 1 års ålder, så förra veckan lät vi honom gå utan blöja utomhus (vi har varit ute hela dagarna). Han har då hängt på bröderna och kissat i kanten av trädgården, och fribajsat 😅

Nu idag när det spöregnar och vi är inne så glömde vi att ta på blöjan, och efter frukost kom han och pekade på snoppen och sprang till toan. Ska självklart sitta på toaletten (som syskonen) och inte pottan, och det kom en kiss!
Sen ställde han sig på alla fyra och skulle bli torkad, och tvättade händerna och gick iväg och klappade händerna 😁 så stolt.

Mellanbarnet blev tränad av storebror, och minsting verkar ha fattat grejen enbart genom att ta efter oss andra. Så kontentan är att det blir lättare för varje barn😅
 
Vi ska ju köra igång snart på riktigt. Storasyster försökte förklara för lillebror:

”Snart ska du inte ha blöja längre vet du. När du är tre kan du få ha blöja, men när du är fyra MÅSTE du sluta. Det är så det är.”

De här åldersgränserna har hon dock hittat på själv :D
 
Nu har vi också börjat projekt blöjfri. Inledde starkt med att göra tvärtom som vi tänkt 😆
Planen var att börja imorgon eftersom vi skulle iväg på heldagsutflykt idag. Men tjuvstartade ändå med potträning igår och sen blöja på idag 🙃 Men men!

Ett par olyckor igår men han uppmärksammar när han kissar och vet var kisset ska vara egentligen. Och idag på morgonen gick han till pottan när han behövde bajsa. Dvs han gick dit när det kom så han hann ju inte fram. Men ändå lovande :)

(Ska säga att han är rutinpottad från födsel och har haft tygblöjor så inte riktigt samma förutsättningar som att börja från noll)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp