Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Här går det fortsatt upp och ner. Jag har nog tjatat om pottan för mycket, idag fick hon nästan panik och vägrade sitta på den när vi rastade med bilen på vägen hem från Västkusten. :cry: Var så nära att ge upp och vänta 1 år. Men när pappa tog över gick det bra igen. När vi kom hem sa hon att hon ville kissa och pottan var kvar i bilen. Frågade om det gick bra med toan och testade barn-ringen, inga problem alls trots första gången?!

Så vet inte var vi står..och bajsa vägras fortfarande på pottan. Det är helt klart pga att hon vill stå upp, för hon vill inte testa sitta på pottan med blöja på heller. Vad gör man då?
 
Upp och ner här också! Min dotter vägrar ju gå på pottan annat än på eget initiativ så att få in rutinen att sitta på pottan innan man går hemifrån eller när man vaknat är omöjligt.

Idag har hon inte velat gå på pottan alls helt plötsligt 🤷🏼‍♀️. Hon springer dit men vill inte sätta sig. En gång lyfte jag henne fysiskt till pottan för hon stod verkligen och hoppade jämfota bredvid den. Då blev hon jätteglad när hon väl satt där och kissade.

Fattar inget och känner mig förstärkt i min känsla av att vara helt clueless 🤷🏼‍♀️.
 
Upp och ner här också! Min dotter vägrar ju gå på pottan annat än på eget initiativ så att få in rutinen att sitta på pottan innan man går hemifrån eller när man vaknat är omöjligt.

Idag har hon inte velat gå på pottan alls helt plötsligt 🤷🏼‍♀️. Hon springer dit men vill inte sätta sig. En gång lyfte jag henne fysiskt till pottan för hon stod verkligen och hoppade jämfota bredvid den. Då blev hon jätteglad när hon väl satt där och kissade.

Fattar inget och känner mig förstärkt i min känsla av att vara helt clueless 🤷🏼‍♀️.
Åh detta känns igen, står och trampar bredvid men vill inte för att sen bli jätteglad efteråt? 🤷‍♀️
 
Så, dag 2 på riktiga potträningen:
Inga olyckor inomhus alls 🥳. Ingen blöja på vilan 🥳.

2 olyckor utomhus däremot, där hon ropat Kiss! först när hon faktiskt kissar. I övrigt har hon hållit sig ute/inte behövt kissa. Vi har alltså inte fått till nån gång än där vi hinner hjälpa henne ute när hon behöver kissa.

Oklart hur vi ska styra upp kissandet utomhus 🤷🏼‍♀️. Maken tror byxorna gör det svårare för henne (absurda mängder fästing så naket/barbent är ej ett alternativ) men hon har haft byxor inomhus halva dagen och det har inte varit nåt problem.

Aja. På’t igen imorgon.
 
Senast ändrad:
Så, dag 2 på riktiga potträningen:
Inga olyckor inomhus alls 🥳. Ingen blöja på vilan 🥳.

2 olyckor utomhus däremot, där hon ropat Kiss! först när hon faktiskt kissar. I övrigt har hon hållit sig ute/inte behövt kissa. Vi har alltså inte fått till nån gång än där vi hinner hjälpa henne ute när hon behöver kissa.

Oklart hur vi ska styra upp kissandet utomhus 🤷🏼‍♀️. Maken tror byxorna gör det svårare för henne (absurda mängder fästing så naket/barbent är ej ett alternativ) men hon har haft byxor inomhus halva dagen och det har inte varit nåt problem.

Aja. På’t igen imorgon.
Vår tjej kissar också ibland sådär just utomhus, oavsett byxor eller ej. Inomhus var länge sen det blev kiss på golvet nu men utomhus senast idag. (Dock sa hon till innan men hade ingen potta nära..) De kanske känner att det är mer "okej" ute på nåt sätt?
 
Nu så! (Kanske) Idag har hon på helt eget bevåg bajsat både i pottan och sen även på toan med ringen, och kissat på toan med ringen också. Tänk om denna bajs-ångest kan lägga sig snart? En kiss ute på gräset genom shortsen, verkar som sagt svårt det där när man är utomhus..men vi var hos vänner och fikade och hade inte fullt fokus heller..
 
Jag kan ju bara köra halvtid men nästa vecka har jag barnen hos mig så då tror jag faktiskt det är dags :nailbiting: Vi pratade förra veckan om att blöjorna snart var slut och hon kunde prata om var man skulle kissa och bajsa istället.

Så vi får se hur det går. Hon är smart men går definitivt inte att få till att göra något hon själv inte vill så jag ska försöka att tjata och påminna absolut noll. Har laddat upp med att tvätta ett berg av kläder så det finns ungefär tusen ombyten åtminstone 😁
 
Nu så! (Kanske) Idag har hon på helt eget bevåg bajsat både i pottan och sen även på toan med ringen, och kissat på toan med ringen också. Tänk om denna bajs-ångest kan lägga sig snart? En kiss ute på gräset genom shortsen, verkar som sagt svårt det där när man är utomhus..men vi var hos vänner och fikade och hade inte fullt fokus heller..
Härligt att det funkade bra! Har det gått fortsatt bra? När tänker ni rycka nattblöjan förresten?

Här går det långt över förväntan! Torra nattblöjor, inga olyckor inne, kissat på stor toalett på bibblan, börjat gå med på rutinkiss ibland innan vi går ut (🥳) OCH idag har vi varit på lekplatsen utan en enda olycka - hon har sagt till innan och jag har hjälpt henne. Så himla roligt att det går bra!
 
Härligt att det funkade bra! Har det gått fortsatt bra? När tänker ni rycka nattblöjan förresten?

Här går det långt över förväntan! Torra nattblöjor, inga olyckor inne, kissat på stor toalett på bibblan, börjat gå med på rutinkiss ibland innan vi går ut (🥳) OCH idag har vi varit på lekplatsen utan en enda olycka - hon har sagt till innan och jag har hjälpt henne. Så himla roligt att det går bra!
Åh härligt att det går så bra för er!

Nja sådär, dagen efter det där var det kämpigt igen med bajset. Hon började klämma i vardagsrummet och pappan försökte få med till pottan, "nejdå, det går bra ändå" svarar hon då självsäkert. För henne gör det ju inget var drt hamnar liksom, så länge hon får stå upp. 🤷‍♀️
Så fick sätta på blöjan till slut, detta var på kvällen och det är ju så det blivit; att hon håller sig tills kvällsblöjan kommer på och bajsar då direkt. Vill ju inte pressa henne, så nattblöjan får nog bli på så länge detta pågår..?
 
Idag kom lilltjejen och berättade att hon behövde bajsa! Och fick faktiskt ut en liten ärta i pottan. Magen var hård så det dröjde ett par timmar innan resten kom i blöjan men det bådar ju gott inför den formella starten nästa vecka 😁:bow:
 
Åh härligt att det går så bra för er!

Nja sådär, dagen efter det där var det kämpigt igen med bajset. Hon började klämma i vardagsrummet och pappan försökte få med till pottan, "nejdå, det går bra ändå" svarar hon då självsäkert. För henne gör det ju inget var drt hamnar liksom, så länge hon får stå upp. 🤷‍♀️
Så fick sätta på blöjan till slut, detta var på kvällen och det är ju så det blivit; att hon håller sig tills kvällsblöjan kommer på och bajsar då direkt. Vill ju inte pressa henne, så nattblöjan får nog bli på så länge detta pågår..?
Ah, fattar. Synd att bajset ska vara så svårt för henne. Jag hade nog absolut fortsatt med nattblöjan då om jag vore er. Är den torr på mornarna när hon vaknar?
 
Ah, fattar. Synd att bajset ska vara så svårt för henne. Jag hade nog absolut fortsatt med nattblöjan då om jag vore er. Är den torr på mornarna när hon vaknar?
Ja en del hade nog tyckt att tar man bort den helt så måste hon ju lära sig, men det känns inge bra.

Väldigt olika, ibland torr och ibland rätt mycket.
 
Åh härligt att det går så bra för er!

Nja sådär, dagen efter det där var det kämpigt igen med bajset. Hon började klämma i vardagsrummet och pappan försökte få med till pottan, "nejdå, det går bra ändå" svarar hon då självsäkert. För henne gör det ju inget var drt hamnar liksom, så länge hon får stå upp. 🤷‍♀️
Så fick sätta på blöjan till slut, detta var på kvällen och det är ju så det blivit; att hon håller sig tills kvällsblöjan kommer på och bajsar då direkt. Vill ju inte pressa henne, så nattblöjan får nog bli på så länge detta pågår..?
Vi som också hade en ”hård i magen” unge började med bajs på pottan innan vi egentligen pottränade på riktigt. Hon fick faktiskt ganska tidigt titta när hon bajsade för att orka sitta kvar. Det var räddningen för henne och för oss 😂🙈
 
Både igår och idag vid nattning har dottern bett att få gå och kissa på pottan, trots nattblöja på. Hoppas nattblöjan är fortsatt torr framöver så vi kan ta bort den snart, känns verkligen som att hon är klar med blöja mentalt nu.
Kbk. Hon verkar ju helt mogen för det! Vårat barn var ju dagtorr tidigt men natten tog längre tid. Men är blöjorna torra så kör :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp