Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Vi har hållit på en vecka nu och är typ på samma steg som första dagen. De kan uppenbarligen hålla sig och känna när de behöver kissa men får inte ut det förrän det inte går att hålla inne längre och då hinner de såklart inte säga till. Det positiva är att de sätter sig och försöker kissa när de känner att det behövs men vi lyckas inte få dem att släppa ut det. Vi har provat alla tips jag kommit över, att spola vatten, ha fötterna i ljummet vatten, läsa böcker, leka, lämna ifred, sitta med, prata om det, inte prata om det men har inte lyckats.
Bara en tanke (som ni säkert redan tänkt) men det är inte lättare för de att stå och kissa? Tänker om det är så de är vana att stå när de kissar i blöja så kanske det är svårt att sitta på potta. Men det är kanske delen ”medveten avslappning” som är svår oavsett om de står eller sitter.
 
Bara en tanke (som ni säkert redan tänkt) men det är inte lättare för de att stå och kissa? Tänker om det är så de är vana att stå när de kissar i blöja så kanske det är svårt att sitta på potta. Men det är kanske delen ”medveten avslappning” som är svår oavsett om de står eller sitter.
Ja, jag har föreslagit det också men det hjälper tyvärr inte!
 
Här går det otippat bra trots att vi slarvar och har på blöjan en del. Hon har koll om hon är naken eller har klänning.
Vill inte gärna bajsa på pottan men gör det någon gång ibland.

Igår morse var nattblöjan nästan torr och idag var den helt torr! Inte en droppe!
 
Nu är vi igång sedan igår och det går bra. Hittills ungefär två av tre kiss i pottan eller toan, nattblöjan var torr när han vaknade och vi lyckades få till morgonkissen på toan :)
 
Nu är vi igång sedan igår och det går bra. Hittills ungefär två av tre kiss i pottan eller toan, nattblöjan var torr när han vaknade och vi lyckades få till morgonkissen på toan :)
Här går det otippat bra trots att vi slarvar och har på blöjan en del. Hon har koll om hon är naken eller har klänning.
Vill inte gärna bajsa på pottan men gör det någon gång ibland.

Igår morse var nattblöjan nästan torr och idag var den helt torr! Inte en droppe!

Hur gamla är era som blir torra så snabbt på natten? Inte i närheten än här men hon dricker fortfarande välling på kvällen och kan sova 12+ timmar på en natt :p
 
Hur gamla är era som blir torra så snabbt på natten? Inte i närheten än här men hon dricker fortfarande välling på kvällen och kan sova 12+ timmar på en natt :p
Mycket oklart om nattblöjorna kommer fortsätta vara torra, det får vi se 😅 Han är 2 år och 9 månader, dricker inte välling och sover ca 11-12 timmar per natt :)
 
Hur gamla är era som blir torra så snabbt på natten? Inte i närheten än här men hon dricker fortfarande välling på kvällen och kan sova 12+ timmar på en natt :p

Alla mina tre barn har blivit torra på natten ”automatiskt” när vi tog bort blöjan dagtid. Yngsta är 2,5 nu, sover 11-12 timmar och dricker inte välling. Hans syskon var liknande.

Mem tänk på att det är inte samma träningssak att bli nattorr. Det är inte ovanligt att det kommer mycket senare än dagtorrhet. :)
 
Tack för alla svar om natt-torrhet. Det kommer ju så småningom här med, var bara nyfiken 😊 Min dotter blir två i oktober så vi får väl se!
Hennes storebror tog lång tid innan han var torr på nätterna men verkar ju som en del pojkar kan vara ganska sena med det så har hopp om att dottern ska vara snabbare!
 
Oj oj, jag har ju missat att ge en veckorapport här. Förstår att ni alla suttit som på nålar, så jag ska genast ge er uppdateringen:

Vi tragglar på :cool:

Det går ju (väl? nog?) framåt, men ganska ofta lite bakåt också. Men om jag ska uppmärksamma några framsteg så har han själv gått och satt sig på pottan några gånger när han varit byxlös. Han har också några gånger när nattblöjan och pyjamasen kommit på sagt att han vill gå på pottan, och då har vi förstås tagit av allt och gått dit och fått resultat.

Några fortsatta utmaningar nu när vi gått in i vecka jag-vet-inte-ens-vilken-kanske-sju?:
Det vore fint om han kunde säga till att han behöver kissa när han har byxor på sig. Det sker sällan.
Sen behöver vi finkalibrera vissa inställningar lite. Att kissa i gräset får man gärna göra, fritt fram liksom. Däremot bajsa på gräsmattan... det är ju inte helt fel men inte helt rätt heller :p
 
Oj oj, jag har ju missat att ge en veckorapport här. Förstår att ni alla suttit som på nålar, så jag ska genast ge er uppdateringen:

Vi tragglar på :cool:

Det går ju (väl? nog?) framåt, men ganska ofta lite bakåt också. Men om jag ska uppmärksamma några framsteg så har han själv gått och satt sig på pottan några gånger när han varit byxlös. Han har också några gånger när nattblöjan och pyjamasen kommit på sagt att han vill gå på pottan, och då har vi förstås tagit av allt och gått dit och fått resultat.

Några fortsatta utmaningar nu när vi gått in i vecka jag-vet-inte-ens-vilken-kanske-sju?:
Det vore fint om han kunde säga till att han behöver kissa när han har byxor på sig. Det sker sällan.
Sen behöver vi finkalibrera vissa inställningar lite. Att kissa i gräset får man gärna göra, fritt fram liksom. Däremot bajsa på gräsmattan... det är ju inte helt fel men inte helt rätt heller :p
Det är så skönt att höra att ni också tragglar 😅, men hur gör du för att behålla humöret uppe efter alla dessa veckor? Vi har hållit på i drygt en och jag känner redan hopplöshet (vi har ju dock provat lite till och från under året med totalt haveri som resultat så det finns väl i bakhuvudet).
 
Det är så skönt att höra att ni också tragglar 😅, men hur gör du för att behålla humöret uppe efter alla dessa veckor? Vi har hållit på i drygt en och jag känner redan hopplöshet (vi har ju dock provat lite till och från under året med totalt haveri som resultat så det finns väl i bakhuvudet).
Jag tyckte det var jättejättejobbigt de första typ två veckorna. Det gav mig sån ångest att det inte alls gick framåt och att jag upplevde att "alla andra" bara knäckte det på några dagar. Men tja, någon gång runt tredje veckan så blev det vardag av det. Det är trist att torka kiss men det finns värre saker. Att hantera bajsbyxor är inte mycket värre än en bajsblöja. Någon typ av acceptans över att "så här ser ditt liv ut nu, human" infann sig. Sen har det verkligen hjälpt att läsa/höra om andra som bekräftar att det tar tid för många. Så jag är tacksam för exempelvis din närvaro i tråden :D (men tycker det är kul att läsa om er som det går lite lättare för också)

Och när jag velat ge upp så har min partner sett lite ljusglimtar och velat fortsätta, och tvärtom när han har tyckt att det känts tufft. Växeldra lite liksom.

Och sen efter en hel massa veckor började ändå några framsteg uppstå, och då blev det lättare. Numer är det så uppenbart att vi är på rätt väg att det inte är ett alternativ att avbryta. Nu tuffar vi på tills vi är i mål, så får vi se när det blir. Börjar känna att det kan vara ett champagne-firande (för föräldrarna dvs) den dag vi bedömer att vi är där, men det är nog ingen brådska med att lägga den på kylning än :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp