Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Torr nattblöja idag. Men sen vägrade han ta av sig den på morgonen och kissade i blöjan istället 😬 Nåja, nu är den av och vi fortsätter dagen utan blöja.
 
Jag blir tokig, idag höll sig H mellan kl 8-15! Det kan inte vara rimligt? Han sa flera gånger att han behövde kissa men när han sätter sig på pottan eller drar ner byxorna utomhus kommer ingenting och då säger han att han inte vill längre.
När vi pottränade äldsta var det typ så där, man var ju på helspänn i många timmar för att man tyckte att det var dags att kissa, och man skulle försöka vara med när det hände. Men även efter det så kissar han sällan, han kissade nästan aldrig på förskolan terminen efter att han slutade med blöja, han gick då 9-15. Försökte få i honom mer vätska under potträningen men det gick inte särskilt bra. Fördelen var ju i alla fall att han är bra på att hålla sig, så när han väl kunde börjat kunna gå på rutin så har vi haft det enkelt.
 
När vi pottränade äldsta var det typ så där, man var ju på helspänn i många timmar för att man tyckte att det var dags att kissa, och man skulle försöka vara med när det hände. Men även efter det så kissar han sällan, han kissade nästan aldrig på förskolan terminen efter att han slutade med blöja, han gick då 9-15. Försökte få i honom mer vätska under potträningen men det gick inte särskilt bra. Fördelen var ju i alla fall att han är bra på att hålla sig, så när han väl kunde börjat kunna gå på rutin så har vi haft det enkelt.
Ja, jag tänker också så, det måste ju vara bra att han uppenbarligen kan hålla sig, och han vet när han behöver kissa så bara det släpper att han kan få ut det på pottan är det andra ju redan på plats.
Skönt att höra att det finns fler 😅, och det kan ju vara så att han faktiskt inte kissar ofta alls, det har jag inte ens tänkt på.
 
Första torra natten någonsin här inatt! Hon bökade och stökade vid 01 inatt och hade svårt att somna om. Sen hörde jag ett litet ”kiss” halvt i sömnen så provade att ta upp henne på pottan. Kissade massor och somnade om gott och sen helt torr blöja i morse 😃
Inte så kul att behöva kliva upp på natten dock 😂 Vi får se hur det utvecklar sig!
 
Här kämpar vi på med toaletträningen, nattblöjan är som oftast torr på morgonen och hon säger till när hon behöver byta blöja samt när det kommer kiss på golvet men det där steget att slappna av tillräckligt på toaletten är långt bort.
Det jobbigaste är dock är när hon får panik av blöt blöja när vi är ute och leker för det går inte alltid fort att leta upp en toalett. Hon vill byta till ny blöja eller trosor omgående.
 
Idag har ungen varit utan blöja hela dagen trots att vi spenderat mycket tid i bil!
Kissat på potta och toa på flera olika ställen.
Bajsat på golvet dock, men hon har koll så övertygad om att även det kommer ge sig snart.
Kör blöja nattetid när vi är hos min mamma men den ryker i helgen igen.
 
Idag har vi också haft en lyckad dag! De kissar otroligt sällan men har lyckats få till varsin gång i gräset på vår utflykt och varsin gång på Ikeas toaletter 😅. Sen har det ändå hamnat lite i byxorna vid två av tillfällena men enbart på grund av att jag och deras pappa varit lite för långsamma eftersom vi inte trott att något skulle komma 🙈.
 
Bakslag igen idag när vi bara var hemma, H har kissat i byxorna tre gånger och bajsat en utan att alls tala om att det är på väg.

S har lyckats säga till två gånger dock, och kissat på pottan efter att ha suttit en kort stund. ”Det har faktiskt kommit något!” ropar han förvånat varje gång 😅. En olycka för honom idag på lekplatsen bara.
 
Här började vi toppen med att han tre gånger självmant satte sig på pottan för både kiss och bajs. På eftermiddag/kväll har det varit kiss lite här och var.

Det är lite knepigt att få av honom blöjan på morgonen för att fånga morgonkissen, de senaste dagarna har han vägrat. Nån som har nåt bra knep? Han är liksom så nyvaken att han bara blir arg om jag föreslår att vi ska ta av blöjan.
 
Idag har det varit kaos 😆
Två kiss på altanen, en på en matta och en bajs i trosorna. 😁

Men har varit iväg och åkt bil utan bekymmer 😁
 
I väntan på Simone Biles poäng för att se om hon tog guldet kommer dottern farandes med orden "kommer kiss, jag måste ha pottan". Frågar om hon är blöt (för jag hörde inget på golvet) och hon svarar "nej jag är torr, måste kissa pottan". Och mycket riktigt så kom allt i pottan. Imorse blev det halva morgonkissen i pottan och Nutellamacka till frukost. Nu ikväll valde hon vindruvor som belöning till sina bröders besvikelse :laugh:

Däremot att bara kissa två gånger på en dag behöver vi träna bort. Jag har redan tillbringat tid på akuten för misstanke om brusten blindtarm då ena sonen övertränat sin blåsa och inte kissat på ett dygn.
 
Här började vi toppen med att han tre gånger självmant satte sig på pottan för både kiss och bajs. På eftermiddag/kväll har det varit kiss lite här och var.

Det är lite knepigt att få av honom blöjan på morgonen för att fånga morgonkissen, de senaste dagarna har han vägrat. Nån som har nåt bra knep? Han är liksom så nyvaken att han bara blir arg om jag föreslår att vi ska ta av blöjan.
Jag känner ju inte ditt barn, men min stora tog jag bara bort blöjan på morgonen när hon hade på natten fortfarande. Alltså sa inget utan "Godmorgon" och gick upp och tog av den.
Går ju ganska snabbt att riva upp den om det är byxblöja. Nu är det ju sommar så man kan med fördel sova utan pyjamasbyxor. Då går det snabbt.
Är helt för att förbereda barn. Men ibland tror jag det är bättre att bara göra.

Jag upplever att ibland är det bäst att bara göra det. Så finns inte utrymme för reaktion eller diskussion.
 
Jag känner ju inte ditt barn, men min stora tog jag bara bort blöjan på morgonen när hon hade på natten fortfarande. Alltså sa inget utan "Godmorgon" och gick upp och tog av den.
Går ju ganska snabbt att riva upp den om det är byxblöja. Nu är det ju sommar så man kan med fördel sova utan pyjamasbyxor. Då går det snabbt.
Är helt för att förbereda barn. Men ibland tror jag det är bättre att bara göra.

Jag upplever att ibland är det bäst att bara göra det. Så finns inte utrymme för reaktion eller diskussion.
Så gjorde vi med, vi hade pratat mycket om det innan, men hade också ett väldigt motiverat barn, tänker att det kan vara skillnad. Inte en enda gång frågade hon efter blöja vilket fler barn gör i den här tråden. Men håller med i övrigt, vi har vissa saker för diskussion inte är möjligt alls och jag tror det är ett bra koncept :)
 
Inser att det är tidigt att ropa hej men tog av blöjan efter lunch, sa att nu ska vi träna på att vara utan och att kissa och bajsa på pottan. Han leker lite, ropar efter blöja, springer sen till pottan och kissar. Två gånger inom en timme. Sen bajsade han på mattan efter det
 
Veckorapport:
Nu, mina vänner, nu ni... Nu går det bra för oss! :banana:

Den senaste veckan har det verkligen lossnat. Är han byxlös går han själv till pottan inomhus, utomhus föredrar han gräset men vet att mamma inte vill att man bajsar på gräset utan då får man gå till pottan :D Har han byxor på kommer han i regel och säger till, även om vi inte är i samma rum. Vi har fortfarande ofta någon enstaka olycka per dag, och vi är hemma 90 % av tiden så vet inte hur stabil han är på andra ställen så det är väl den fortsatta träningen. Dags att baka nya belöningskakor :angel:

Jag var tvungen att gå tillbaka i tråden och kolla när vi drog igång. Åtta veckor har vi hållit på, och nu klappar jag oss alla tre på axeln för väl utfört jobb så här långt. H har sommarlov i tre veckor till, jag håller tummarna att det sen ska funka även på förskolan.

Kanske dags för champagne nästa fredag?! Jag tror vi kör på det, om det inte blir väldiga bakslag under veckan som kommer. Heja H!
 
Här känns det som att vi lite är på en platå. Han kan gå på pottan självständigt när den är i närheten och han säger oftast till när han är påväg dit. Men någon gång per dag blir det en olycka. Oftast mitt i lek så att han glömmer sig. Tänker att det är väl inte mer med det och att det ger sig. Men ser fram emot första heltorra dygnet som verkar ta tid på sig!

Han har varit torr på natten alla nätter utom två de senaste två veckorna. Men vi är fortfarande i sommarstugan så väntar med att ta bort den tills vi är hemma i våra egna sängar. Känns bäst att ta den risken då 😅
 
Veckorapport:
Nu, mina vänner, nu ni... Nu går det bra för oss! :banana:

Den senaste veckan har det verkligen lossnat. Är han byxlös går han själv till pottan inomhus, utomhus föredrar han gräset men vet att mamma inte vill att man bajsar på gräset utan då får man gå till pottan :D Har han byxor på kommer han i regel och säger till, även om vi inte är i samma rum. Vi har fortfarande ofta någon enstaka olycka per dag, och vi är hemma 90 % av tiden så vet inte hur stabil han är på andra ställen så det är väl den fortsatta träningen. Dags att baka nya belöningskakor :angel:

Jag var tvungen att gå tillbaka i tråden och kolla när vi drog igång. Åtta veckor har vi hållit på, och nu klappar jag oss alla tre på axeln för väl utfört jobb så här långt. H har sommarlov i tre veckor till, jag håller tummarna att det sen ska funka även på förskolan.

Kanske dags för champagne nästa fredag?! Jag tror vi kör på det, om det inte blir väldiga bakslag under veckan som kommer. Heja H!
Men hurra!! Så himla bra kämpat av er! 🥳🥳🥳
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp