Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Igår var vi iväg hela dagen utan blöja! Åka bil ca 45 min enkel väg, lekplats, restaurang och bad. På lekplatsen var det för mycket kul att göra så där blev både kläder och skor genomblöta av kiss 😅 Utöver det gick det toppen! Vid badet sa han själv ”gå på toa” när han satt i vattekanten och höll sig tills vi kom till pottan 🥳 Sen glömde han bort sig igen vid kvällsfikat hemma men då var han supertrött efter dagen. Torr blöja i natt och morgonkissen på toaletten. Så definitivt framsteg! :)

Vi har kört ca 10 dagar.
 
Hur ska man tänka när de börjar förskolan igen? Har era barn som redan börjat varit helt torra hemma innan de går tillbaka? Våra barn börjar igen på måndag och är absolut inte olycksfria hemma, de har heller inte kalsonger på sig än utan bara byxor. Jag tänker mig ju att det troligtvis kommer bli en del ombyten den första tiden på förskolan oavsett, men det hade ju känts skönt om det var stabilt hemma först.
 
Hur ska man tänka när de börjar förskolan igen? Har era barn som redan börjat varit helt torra hemma innan de går tillbaka? Våra barn börjar igen på måndag och är absolut inte olycksfria hemma, de har heller inte kalsonger på sig än utan bara byxor. Jag tänker mig ju att det troligtvis kommer bli en del ombyten den första tiden på förskolan oavsett, men det hade ju känts skönt om det var stabilt hemma först.
Tyckte det blev mycket färre olyckor på fsk :) De rutin-kissar mycket mer där, hemma körde vi bara efter när barnet själv sade till/kände efter.
 
Tyckte det blev mycket färre olyckor på fsk :) De rutin-kissar mycket mer där, hemma körde vi bara efter när barnet själv sade till/kände efter.
Ja, vi har inte heller rutinkissat, mest för att det aldrig kommer något då, men förhoppningsvis kan de lära sig det efter ett tag! Och kanske bli inspirerade av de andra barnen.
 
Igår var vi iväg hela dagen utan blöja! Åka bil ca 45 min enkel väg, lekplats, restaurang och bad. På lekplatsen var det för mycket kul att göra så där blev både kläder och skor genomblöta av kiss 😅 Utöver det gick det toppen! Vid badet sa han själv ”gå på toa” när han satt i vattekanten och höll sig tills vi kom till pottan 🥳 Sen glömde han bort sig igen vid kvällsfikat hemma men då var han supertrött efter dagen. Torr blöja i natt och morgonkissen på toaletten. Så definitivt framsteg! :)

Vi har kört ca 10 dagar.

Heja heja! Så bra och modigt att ni tog er ut!
 
Hur ska man tänka när de börjar förskolan igen? Har era barn som redan börjat varit helt torra hemma innan de går tillbaka? Våra barn börjar igen på måndag och är absolut inte olycksfria hemma, de har heller inte kalsonger på sig än utan bara byxor. Jag tänker mig ju att det troligtvis kommer bli en del ombyten den första tiden på förskolan oavsett, men det hade ju känts skönt om det var stabilt hemma först.

Min erfarenhet är att man får räkna med lite bakslag när de börjar förskolan om inte blöjfriheten ör väldigt etablerad. Ny miljö (att vara utan blöja i), massor som händer, ”nya” personer att säga till osv. Men absolut inte att det måste funka 100 % hemma innan de börjar vara blöjfria på förskolan :)
Just rutinpottning kan nog funka mycket bättre på förskolan än hemma. Det är många typer av rutiner som kan funka bättre där 😆

Vi har resonerat som att för att skicka barnen utan blöja till förskolan behöver någon form av polett ha trillat ner. Att de kan säga till, eller kan gå till pottan själva. Sen kanske det blir massor med olyckor pga div anledningar, men vi har kommit så långt hemma att de inte är helt clueless.

Yngsta börjar förskolan på måndag och ska gå dit utan blöja, och det är absolut inte 100 % ännu. Och vi har varit bortresta till idag och inte haft kalsonger med oss. Ska plocka ner storebrors från vinden imorgon och se hur det går 😅
 
Nej men alltså, här går det ett steg fram och fem tillbaka. Han har bajsat på pottan två dagar i rad. Men allt kiss har hamnat i soffan, kalsonger, mattan och ståendes bredvid pottan. En kiss i pottan idag, det var på utflykt i skogen vilket ändå var imponerande.

Jaja, bara dag nånting. Som maken sa, nu är det att köra och torka på.
 
Hur ska man tänka när de börjar förskolan igen? Har era barn som redan börjat varit helt torra hemma innan de går tillbaka? Våra barn börjar igen på måndag och är absolut inte olycksfria hemma, de har heller inte kalsonger på sig än utan bara byxor. Jag tänker mig ju att det troligtvis kommer bli en del ombyten den första tiden på förskolan oavsett, men det hade ju känts skönt om det var stabilt hemma först.
Min unge har gått två dagar utan blöja på fsk nu. De första två dagarna ville han ha blöja innan han gick dit och då fick han det. Han har gått med shorts utan kallingar. Bara ett ombyte med hem per dag!
Jag resonerade som så att det börjar typ 4 barn om året där. 2 av pedagogerna har arbetar där över 30år. De har alltså hjälpt minst 120 barn, de kan nog hjälpa min oxå 😁
Det vanligaste var att det blev lite olyckor i början på förskolan, svårt med en rörigare miljö sa de.
 
Min unge har gått två dagar utan blöja på fsk nu. De första två dagarna ville han ha blöja innan han gick dit och då fick han det. Han har gått med shorts utan kallingar. Bara ett ombyte med hem per dag!
Jag resonerade som så att det börjar typ 4 barn om året där. 2 av pedagogerna har arbetar där över 30år. De har alltså hjälpt minst 120 barn, de kan nog hjälpa min oxå 😁
Det vanligaste var att det blev lite olyckor i början på förskolan, svårt med en rörigare miljö sa de.
Ja, det känns som att man får räkna med fler olyckor där i början! Jag kanske också skickar dem utan kalsonger då till att börja med, de hade inga synpunkter på det från er förskola?
 
Barnen har varit hos farmor ett dygn och A fixade det galant med pottan! :) Inget alls på fel ställe. Två veckor kvar till förskolestart så vi har lite tid att fortsätta träna hemma, och även träna på att hinna känna efter när vi är någon annan stans än hemma.
 
Efter en vecka av torra nattblöjor bestämde vi oss för att testa utan. Gissa hur det gick 😝😅

Men dagen idag har gått jättebra! Inga olyckor på hela dagen. Han har varit uppe på övervåningen och lekt med syskonen nästan hela dagen. Vi har haft en potta ståendes där. Tre gånger har han kommit ner för att säga att han måste kissa. För att sen gå upp igen och kissa på pottan där uppe 😅
 
Vi har haft en lite allvarlig incident här där S inte kissade på ett dygn. Vi fick åka in till akuten igår, där trodde de att han var förstoppad så han fick hjälp med det och vi fick ta på blöja tillfälligt. Han var jätteledsen över att ha blöja så det känns verkligen som att han själv är med på hela blöjfrigrejen nu. Efter akutbesöket mår han bra igen men nu var det svårt att kissa idag igen och tillslut kom det på golvet efter flera försök på pottan.
För H går det riktigt bra med kissandet nu, han säger till och sätter sig själv på pottan och kissar, supernöjd! Lite svårare med bajs fortfarande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp