Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Skulle säga att vår unge är blöjfri på riktigt nu. Men idag när vi gått från förskolan stod vi och pratade med grannen och hörde plötsligt hur det skalade. Då hade hon dragit ner brallorna för att kissa i gräset. Bara det att hon hade skor, strumpor och byxorna vid anklarna 😂😅
 
Skulle säga att vår unge är blöjfri på riktigt nu. Men idag när vi gått från förskolan stod vi och pratade med grannen och hörde plötsligt hur det skalade. Då hade hon dragit ner brallorna för att kissa i gräset. Bara det att hon hade skor, strumpor och byxorna vid anklarna 😂😅
Haha 😂 Men så duktig ändå! Nästan rätt :D
 
Här har vi börjat gå ifrån ”kommer kiss” till ”höver kissa”, dvs att han känner i förväg att det är dags att gå på toa. Inte olycksfritt men på god väg :) Igår var vi på lekland och då tog vi faktiskt på blöja för vi hade inte lust med konsekvensen IFALL han skulle kissa i ett bollhav eller högst upp i en klättergrej… Men blöjan var torr och efteråt sa han till att han behövde kissa trots att blöjan var på.
 
i början av förra veckan tänkte jag gå in och skriva i tråden att det inte blev något med blöjfritt i sommar. Fröken har varit väldigt tydlig med att hon absolut inte kan tänka sig gå utan blöja så vi lade ner att försöka få henne gå på pottan för det blev bara negativt.

Sen i torsdags så sa hon plötsligt att hon ville kissa på pottan och vara utan blöja. 👋 Vi hejade på och hon blev sååå stolt. Kanske 1 olycka per dag och igår började hon på förskolan efter sommarlovet och har klarat sig båda förskoledagarna utan olyckor.😀

Jisses vad fort de små liven kan ändra sig och så skönt att det värsta är över. 😅
 
Här har vi fått något skumt bakslag sen några dagar tillbaka. Plötsligt får vi massa olyckor igen, och vi fattar inte alls varför? Det var så tydligt att han hade fattat grejen innan, och att det då blev enstaka olyckor när han var för upptagen med något för att hinna reagera. Men nu verkar han nästan ha slutat känna efter alls. Igår hade vi tex tre olyckor inom loppet av 1,5 timme :meh: Inga förändringar i övrigt, vi har fortfarande semester pch livet lufsar på. Men men, antar att det är en del i inlärningsprocessen så bara att backa lite men det känns lite olyckligt när förskolan börjar nästa vecka.
 
Vi har varit hemma fem dagar nu över helgen pga först stängningsdag och sen vabb och det har känts rätt bra att få lite tid hemma för att landa lite efter första förskoleveckan utan potta. Igår gick det hur bra som helst, båda sa till när de behövde gå och tog själva fram pottan, inte en enda olycka. Nu är de på förskolan igen så får se om de lyckas komma ihåg det under dagen. H har uttryckt att han inte hinner bli klar på förskolan 😭, hemma säger han ofta att han vill sitta kvar lite för att se om det kommer bajs och det vågar han inte säga där. Jag har bett pedagogerna att ge honom mer tid nu, hoppas att det ska hjälpa. Jag förstår ju att det behöver gå lite snabbt där och att de säkert frågar om han är klar och att han då säger ja men det kändes ändå lite sorgligt att han känner sig stressad. Det är lite samma sak med maten, H sitter gärna länge och kan efter en lång stund plötsligt be om mer mat men på förskolan går det liksom lite för snabbt för honom.
 
Liten uppdatering från oss. Det går framåt, de senaste dagarna verkar poletten ha trillat ner. Förra veckan hade vi olyckor konstant, han brydde sig inte alls och kunde bara tänka sig pottan om vi sa till med exakt rätt tajming. Blev han blöt så konstaterade han bara det och fortsatte med sitt. Blev också arg när vi då ville byta kläder. Har jag nämnt att han snart är 2.5? 🫠 så där tänkte jag på vad @Human Sa att det här är mitt liv nu, att torka kiss och byta kläder. Blev lite lättare faktiskt så tack!

Hopp till den här veckan, det har hänt flera gånger att han spontant går till pottan. De olyckor som hänt har varit när han varit fullt upptagen med lek. Häromdagen körde vi 45 mil hem från sommarhuset, han hade då blöja men valde att kissa när vi pausade 🥳
 
Här är det i princip inga olyckor dagtid med inatt vaknade vi i kissig säng. Nåja. Det går nästan alltid bra det med!
 
Uppgiven!!

Dottern har ju varit jätteduktig, bajsar dock i blöja. Gick bra på förskolan första 1-2 veckorna men nu har de börjat sätta på henne blöja för att hon inte vill kissa i pottan. Hon har haft det lite tufft med jobbiga lämningar osv nu då det börjat många nya barn där, och flera av de vanliga har bytt avdelning, ny pedagog osv. Alltså haft blöja när vi hämtar både igår och idag. Suck.

Känner bara att jaha? Ska vi gå tillbaks till blöja igen nu efter typ 2 månader utan? Jag tror att deras rutinpottning inte funkar för henne, vi låter henne säga till själv hemma och det har funkat kanon. Försökte säga det idag, men hon bara "Ja vi rutinpottar för att undvika olyckor", end of story liksom. Jag känner att jag nog hellre vill att hon kissar på sig nån gång isf än att gå tillbaka till blöja igen.

Vad gör vi?!
 
Uppgiven!!

Dottern har ju varit jätteduktig, bajsar dock i blöja. Gick bra på förskolan första 1-2 veckorna men nu har de börjat sätta på henne blöja för att hon inte vill kissa i pottan. Hon har haft det lite tufft med jobbiga lämningar osv nu då det börjat många nya barn där, och flera av de vanliga har bytt avdelning, ny pedagog osv. Alltså haft blöja när vi hämtar både igår och idag. Suck.

Känner bara att jaha? Ska vi gå tillbaks till blöja igen nu efter typ 2 månader utan? Jag tror att deras rutinpottning inte funkar för henne, vi låter henne säga till själv hemma och det har funkat kanon. Försökte säga det idag, men hon bara "Ja vi rutinpottar för att undvika olyckor", end of story liksom. Jag känner att jag nog hellre vill att hon kissar på sig nån gång isf än att gå tillbaka till blöja igen.

Vad gör vi?!
Jag hade varit jättetydlig med förskolan att jag inte vill att de använder blöja. Att det blir 1-2 ombyten/dag är inga konstigheter i början tycker jag.
Funkar det hemma har ni ju gjort allt ni kan, att fortsätta träna för att hitta rutiner som funkar på förskolan är deras ansvar.
Hur gammalt är barnet?
 
Jag hade varit jättetydlig med förskolan att jag inte vill att de använder blöja. Att det blir 1-2 ombyten/dag är inga konstigheter i början tycker jag.
Funkar det hemma har ni ju gjort allt ni kan, att fortsätta träna för att hitta rutiner som funkar på förskolan är deras ansvar.
Hur gammalt är barnet?
Tack! Jaa man borde nog det, jag har lite svårt för det men..

Hon är 2,5 år.
 
Uppgiven!!

Dottern har ju varit jätteduktig, bajsar dock i blöja. Gick bra på förskolan första 1-2 veckorna men nu har de börjat sätta på henne blöja för att hon inte vill kissa i pottan. Hon har haft det lite tufft med jobbiga lämningar osv nu då det börjat många nya barn där, och flera av de vanliga har bytt avdelning, ny pedagog osv. Alltså haft blöja när vi hämtar både igår och idag. Suck.

Känner bara att jaha? Ska vi gå tillbaks till blöja igen nu efter typ 2 månader utan? Jag tror att deras rutinpottning inte funkar för henne, vi låter henne säga till själv hemma och det har funkat kanon. Försökte säga det idag, men hon bara "Ja vi rutinpottar för att undvika olyckor", end of story liksom. Jag känner att jag nog hellre vill att hon kissar på sig nån gång isf än att gå tillbaka till blöja igen.

Vad gör vi?!
Men så onödigt! Jag har läst om flera förskolor som satt på blöja på barnet när det blir olyckor, det får man väl räkna med att det blir i början? Jag fattar att det är tufft med många barn samtidigt som kissar på sig men det är ju tillfälligt och kommer lösa sig med tiden! Min son hade två till tre olyckor per dag den första veckan på förskolan. Tycker du ska säga att du inte vill att de tar på blöja, jag hade dock också tyckt det var svårt att stå på sig så förstår att det är jobbigt. Det är ju toppen om hon säger till själv!
 
Uppgiven!!

Dottern har ju varit jätteduktig, bajsar dock i blöja. Gick bra på förskolan första 1-2 veckorna men nu har de börjat sätta på henne blöja för att hon inte vill kissa i pottan. Hon har haft det lite tufft med jobbiga lämningar osv nu då det börjat många nya barn där, och flera av de vanliga har bytt avdelning, ny pedagog osv. Alltså haft blöja när vi hämtar både igår och idag. Suck.

Känner bara att jaha? Ska vi gå tillbaks till blöja igen nu efter typ 2 månader utan? Jag tror att deras rutinpottning inte funkar för henne, vi låter henne säga till själv hemma och det har funkat kanon. Försökte säga det idag, men hon bara "Ja vi rutinpottar för att undvika olyckor", end of story liksom. Jag känner att jag nog hellre vill att hon kissar på sig nån gång isf än att gå tillbaka till blöja igen.

Vad gör vi?!

Till att börja med, självklart ska vi inte förskolan sätta blöjor på ett blöjfritt barn utan att först diskutera det med föräldrarna. Förskolan ska främja barnens utveckling, inte hämma den. Om det är så att de upplever att det verkligen inte fungerar ska de givetvis ta ca upp det med föräldrarna först.

Jag är helt på din linje att hellre olyckor än att gå tillbaka till blöja. Det HAR ju uppenbarligen fungerat. Ett par veckor är ju inte heller någonting att lära sig vara utan blöja på i en ”ny” miljö, ny barngrupp osv. Det är inte ovanligt att det blir lite att börja om från början på förskolan, även om det funkar fint hemma.

Går det ett par månader, det börjar bli kallt och det fortfarande inte riktigt funkar, då kan man börja prata blöja vid utevistelse iaf.
 
Men så onödigt! Jag har läst om flera förskolor som satt på blöja på barnet när det blir olyckor, det får man väl räkna med att det blir i början? Jag fattar att det är tufft med många barn samtidigt som kissar på sig men det är ju tillfälligt och kommer lösa sig med tiden! Min son hade två till tre olyckor per dag den första veckan på förskolan. Tycker du ska säga att du inte vill att de tar på blöja, jag hade dock också tyckt det var svårt att stå på sig så förstår att det är jobbigt. Det är ju toppen om hon säger till själv!
Exakt. Och när tänker de att man ska göra det då isåfall? Nu la vi ju hela sommarledigheten på detta för att det verkligen skulle hinna sätta sig tills hon kom tillbaka. Ska vi då vänta till nästa sommar för nytt försök eller hur tänker dem?

Känns bara som att det har att göra med vad som är bekvämast för dem tyvärr..
 
Till att börja med, självklart ska vi inte förskolan sätta blöjor på ett blöjfritt barn utan att först diskutera det med föräldrarna. Förskolan ska främja barnens utveckling, inte hämma den. Om det är så att de upplever att det verkligen inte fungerar ska de givetvis ta ca upp det med föräldrarna först.

Jag är helt på din linje att hellre olyckor än att gå tillbaka till blöja. Det HAR ju uppenbarligen fungerat. Ett par veckor är ju inte heller någonting att lära sig vara utan blöja på i en ”ny” miljö, ny barngrupp osv. Det är inte ovanligt att det blir lite att börja om från början på förskolan, även om det funkar fint hemma.

Går det ett par månader, det börjar bli kallt och det fortfarande inte riktigt funkar, då kan man börja prata blöja vid utevistelse iaf.
Så känner jag med, blev helt tokig när jag såg att hon hade blöja på. Tog av den direkt innan vi ens gick därifrån. Hon sa typ "vi tvingar ingen att gå på pottan". Nä men gör inte det, vill hon inte gå så får det väl vara så till nästa tillfälle eller att hon säger till? Hon kissar också inte så många gånger/dag, så om de försöker för ofta kan det nog ha skurit sig där tror jag.
 
@PathOfClovers Jag hade blivit vansinnig ärligt talat. När jag lämnade dottern första dagen efter sommaruppehållet så sa jag att hon slutat med blöja helt men att jag inte var säker på hur det skulle gå på förskolan. Två av pedagogerna sa då på en gång att det är jättevanligt att det blir olyckor i början och att det absolut inte gör nåt så länge man ser till att ombyte finns.

Givetvis ska de inte tvinga din dotter att gå på pottan men de kan väl ge henne en chans att få säga till själv? Vår dotter vill inte heller gå på rutin. Hon säger till själv på förskolan alt går själv på toa (när de är inne) och det har inte varit snack om att ta på blöja för det. Hon har förvisso inte haft några olyckor men jag tror inte att de hade resonerat annorlunda oavsett.

Jag vill inte hetsa på dig men det där hade jag velat ta snarast med pedagogerna så de lägger av. Inte tjata om potta, låta henne säga till själv och så acceptera att det kan bli några olyckor. Och såklart inte sätta på nån jäkla blöja.
 
@PathOfClovers Jag hade blivit vansinnig ärligt talat. När jag lämnade dottern första dagen efter sommaruppehållet så sa jag att hon slutat med blöja helt men att jag inte var säker på hur det skulle gå på förskolan. Två av pedagogerna sa då på en gång att det är jättevanligt att det blir olyckor i början och att det absolut inte gör nåt så länge man ser till att ombyte finns.

Givetvis ska de inte tvinga din dotter att gå på pottan men de kan väl ge henne en chans att få säga till själv? Vår dotter vill inte heller gå på rutin. Hon säger till själv på förskolan alt går själv på toa (när de är inne) och det har inte varit snack om att ta på blöja för det. Hon har förvisso inte haft några olyckor men jag tror inte att de hade resonerat annorlunda oavsett.

Jag vill inte hetsa på dig men det där hade jag velat ta snarast med pedagogerna så de lägger av. Inte tjata om potta, låta henne säga till själv och så acceptera att det kan bli några olyckor. Och såklart inte sätta på nån jäkla blöja.
Så sa de till oss också efter sommaruppehållet. Och första veckan varje dag när vi hämtade så sa de "åh hon är så himla duktig med pottan!". Sen vette tusan vad som hände..

Vår dotter har inte heller haft några olyckor! Inte en enda gång.
 
När min dotter blev blöjfri satte personalen ibland på blöja ändå på förskolan.
Löste det med att jag tog bort de blöjor vi haft där så fanns det inga.
Dom satte inte på kpknannans blöjor hellre då. Sa bara till att vi vill inte att hon får blöja på sig och tog bort de vi tagit dit.
Som sagt, personalen ska främja inte hämma.
 
När min dotter blev blöjfri satte personalen ibland på blöja ändå på förskolan.
Löste det med att jag tog bort de blöjor vi haft där så fanns det inga.
Dom satte inte på kpknannans blöjor hellre då. Sa bara till att vi vill inte att hon får blöja på sig och tog bort de vi tagit dit.
Som sagt, personalen ska främja inte hämma.
Problemet är ju att vår dotter inte vågar bajsa I potta, inte hemma heller så måste ju finnas där tyvärr..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp