Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Jag har goda erfarenheter av barn som är blöjfria hemma men har blöja på förskolan. Första barnet hade så, först blöja hela tiden sen bara ute och vid vila och sen inte alls. Hemma hade hon aldrig blöja.

Lillebror lämnade jag till förskolan efter sommarlovet med mycket ombyten och ett paket blöjor och sa bara rakt upp och ner att "ni gör som ni tycker är bäst". Han är blöjfri dagtid hemma men långt ifrån välpottad, vi tvättar mycket😅...

Jag förstår att man, speciellt efter en lång och tuff potträning, inte vill få det "sabbat" för att förskolan inte kan möta barnets nya behov av hjälp och stöd. Samtidigt tyckte jag som förstagångsförälder att den här "blöjfri på tre dagar"-metoden som typ kräver att barnet aldrig igen ska ha en blöja på sig, var lite stressande.

Så jag ville bara komma in med en positiv erfarenhet av att barn som växlar mellan blöja och blöjfri beroende på miljö och situation. Det behöver verkligen inte gå åt helvete.
Nej så gjorde vi med, blöja ute och bil bilfärder och på förskolan men utan hemma i några månader. Vi sa nog också till förskolan att de fick bedöma ute och vid vilan, men de tyckte inte man skulle sätta på blöjan igen och var som sagt drivande i att sluta helt några månader innan vi själva hade tänkt.. jag kan ju inte riktigt förstå det jobbiga med en olycka jämfört med x antal blöjbyten, och de pedagogerna vi hade bytte nog hellre kläder än blöjor (annat om det rör sig om nr 2 såklart men det gjorde hon aldrig på förskolan innan heller). De flesta barn blir ju blöjfria runt 2-3 års ålder idag och då kan de ju själva klä på sig nya, och kanske t.o.m. ta av de gamla istället för att pedagogerna ska ner på knä och knäppa/knäppa upp 3-4 x dag. Men någon som är pedagog får gärna svara på om det verkligen är så jobbigt med olyckor.
 
Jag har goda erfarenheter av barn som är blöjfria hemma men har blöja på förskolan. Första barnet hade så, först blöja hela tiden sen bara ute och vid vila och sen inte alls. Hemma hade hon aldrig blöja.

Lillebror lämnade jag till förskolan efter sommarlovet med mycket ombyten och ett paket blöjor och sa bara rakt upp och ner att "ni gör som ni tycker är bäst". Han är blöjfri dagtid hemma men långt ifrån välpottad, vi tvättar mycket😅...

Jag förstår att man, speciellt efter en lång och tuff potträning, inte vill få det "sabbat" för att förskolan inte kan möta barnets nya behov av hjälp och stöd. Samtidigt tyckte jag som förstagångsförälder att den här "blöjfri på tre dagar"-metoden som typ kräver att barnet aldrig igen ska ha en blöja på sig, var lite stressande.

Så jag ville bara komma in med en positiv erfarenhet av att barn som växlar mellan blöja och blöjfri beroende på miljö och situation. Det behöver verkligen inte gå åt helvete.

Min uppfattning är att det där är olika för olika barn. Min dotter hade blöja på förskolan men inte hemma rätt långe vi (vinter) och det funkade bra. Men ena sonen funkade det inte alls utan han behövde tydligheten i att nu är blöjan helt borta.

I just @PathOfClovers fall är det ju ivkså ett barn som varit utan blöja länge och dessutom kan säga till själv. Då är det ju än märkligare att förskolan inte kan möta det.

Sen är jag också skeptisk till ”blöjfri på tre dagar”. Men man kan ju ta bort blöjan utan att följa den metoden :)
 
Vi har kört i 4 veckor nu och i helgen har det blivit lite bakslag, flera gånger har han kissat där han stått och inte verkat bry sig så mycket. Men också ”gjort rätt” flera gånger så jag vet inte riktigt. Imorgon åker han till förskolan utan blöja, hoppas det går bra 😅 Skickar med massor av ombyten och ska prata med personalen hur det har gått hemma så får vi se.
 
Min uppfattning är att det där är olika för olika barn. Min dotter hade blöja på förskolan men inte hemma rätt långe vi (vinter) och det funkade bra. Men ena sonen funkade det inte alls utan han behövde tydligheten i att nu är blöjan helt borta.

I just @PathOfClovers fall är det ju ivkså ett barn som varit utan blöja länge och dessutom kan säga till själv. Då är det ju än märkligare att förskolan inte kan möta det.

Sen är jag också skeptisk till ”blöjfri på tre dagar”. Men man kan ju ta bort blöjan utan att följa den metoden :)

Inte många ord rättstavade här inte 😆 Hoppas någon begrep vad jag skrev 😅
 
Varit iväg på High Chaparall i helgen, och övernattat på vandrarhem.
Enda kissolyckan var mitt fel eftersom jag satt ungen på toaletten på ett dåligt sätt vilket gjorde att kisstrålen sköt iväg framåt 😆😅

Ungen har varit fenomenal. Lekt med kusiner, busat järnet på High Chaparall, åkt massa bil, sovit på okänt ställe. Inga olyckor. 💯
 
Nu har vi kört utan blöja även nattetid de senaste dagarna och det har gått bra. Och ikväll någon timme efter att han somnat hörde vi honom ropa ”kissa” och då tog jag upp honom och satte honom på pottan och han kissade där. Högst oklart hur vaken han var, ögonen var då inte öppna iaf 😅 Men imponerade var vi!
 
Vi hade också ett sånt bakslag, fick tips av en annan morsa på förskolan att ta av trosorna och ha löst sittande byxor/ shorts ett par dagar. För oss gjorde det tricket! ⭐
Tack för tipset! Tyvärr har vi inte kommit så långt som till kalsonger än utan kör redan bara löst sittande byxor. :cautious:
 
Jag blir ta mig fan knäpp nu. Bakslaget tycks här för att stanna. Dagliga olyckor i plural av båda sorter. Inte en chans att det kommer funka att vara blöjfri på förskolan på tisdag.

Lillebror kommer få ha blöja tills han börjar skolan, föräldrarna är ju uppenbarligen inte kapabla att potträna barn :banghead:
 
Jag blir ta mig fan knäpp nu. Bakslaget tycks här för att stanna. Dagliga olyckor i plural av båda sorter. Inte en chans att det kommer funka att vara blöjfri på förskolan på tisdag.

Lillebror kommer få ha blöja tills han börjar skolan, föräldrarna är ju uppenbarligen inte kapabla att potträna barn :banghead:
Åh vad tufft, men du det är verkligen inte ni som har gjort något fel! ❤️ Alla barn är olika. De som får barnet blöjfri snabbt är liksom inte bättre än nån annan.

Det finns kanske också en chans att poletten faktiskt trillar ner på förskolan? Alltså att han kan hänga på när de andra barnen går på toa eller potta, lite positivt grupptryck. Håller tummarna att ni kan se lite framsteg snart ❤️
 
Nu är A lämnad på förskolan utan blöja och jag hoppas det går bra 😅 Kände att jag inte ville överdriva hur bra det har gått hemma men inte heller låta som att han kissar i byxorna hela tiden, de trodde det skulle gå bra i alla fall så vi får se!
 
Jag blir ta mig fan knäpp nu. Bakslaget tycks här för att stanna. Dagliga olyckor i plural av båda sorter. Inte en chans att det kommer funka att vara blöjfri på förskolan på tisdag.

Lillebror kommer få ha blöja tills han börjar skolan, föräldrarna är ju uppenbarligen inte kapabla att potträna barn :banghead:
Nej men så segt! Men jag tänker som @zassoo att det kanske faktiskt funkar på förskolan med andra barn att ta efter? Han har ju fattat grejen en gång så jag är övertygad om att det kommer funka igen! Känns som att det kan bli bakslag av lite allt möjligt men herregud vad ni kämpat, det beror verkligen inte på er.
 
@Human Om det är någon som kan potträna är det väl ni? Som ni har kämpat och kommit så långt! Förhoppningsvis hakar han på på förskolan och faller lite för grupptrycket. Om inte så är det inte hela världen. Jag fattar att det känns så nu men om två år kommer det inte spela nån roll om han blev torr förra veckan eller om X veckor från nu. Menar inte att förminska dina känslor för jag förstår verkligen att det måste vara tufft för er.

Var snäll mot dig själv! Ni har gjort ett jättebra jobb ❤️. Jag kommer garanterat hoppas på råd från dig när jag ska potträna min son, eftersom jag är väldigt medveten om att min dotters expressavvänjning inte hade ett dugg med mig att göra.
 
@Human Om det är någon som kan potträna är det väl ni? Som ni har kämpat och kommit så långt! Förhoppningsvis hakar han på på förskolan och faller lite för grupptrycket. Om inte så är det inte hela världen. Jag fattar att det känns så nu men om två år kommer det inte spela nån roll om han blev torr förra veckan eller om X veckor från nu. Menar inte att förminska dina känslor för jag förstår verkligen att det måste vara tufft för er.

Var snäll mot dig själv! Ni har gjort ett jättebra jobb ❤️. Jag kommer garanterat hoppas på råd från dig när jag ska potträna min son, eftersom jag är väldigt medveten om att min dotters expressavvänjning inte hade ett dugg med mig att göra.

Håller helt med!
 
Jag blir ta mig fan knäpp nu. Bakslaget tycks här för att stanna. Dagliga olyckor i plural av båda sorter. Inte en chans att det kommer funka att vara blöjfri på förskolan på tisdag.

Lillebror kommer få ha blöja tills han börjar skolan, föräldrarna är ju uppenbarligen inte kapabla att potträna barn :banghead:
Vi har också ett bakslag, det började gå rätt bra i förra veckan och sen över helgen flera olyckor om dagen. Lämnade ändå på förskolan idag utan blöja, första dagen tillbaka. Berättade som det var, han säger oftast inte till, bryr sig rätt lite om olyckor men funkar bra att rutinpottas (typ, har gått på hans signaler och då erbjudit). Får se hur de går, hans lärare var väldigt positiv och jag tänker att de kan nog det där bättre än jag.

En del barn behöver helt enkelt mer tid, en del kanske orimligt lång tid men jag hoppas att ni ändå öppnat champagnen för det är ni värda efter den här sommaren!
 
Kanske be ansvarspedagog om att få ett samtal, så snart som möjligt. Då behöver inte ditt barn vara med och inte andra barn eller föräldrar heller 🙂.

Jag har inte egna barn men jobbar på förskola. Jag håller med er i tråden om att barnen såklart ska få vara utan blöja även på förskolan. Det blir ju knäppt om ni ska börja om igen nästa sommar bara för att förskolan sätter på blöja hela tiden.
Nu har hon varit förkyld så vi har inte varit dit, blir först på torsdag.. pratade med BVC idag och hon tyckte som oss och att de inte "får" sätta på blöja på eget initiativ bara för att det är enklast.
 
Jag har goda erfarenheter av barn som är blöjfria hemma men har blöja på förskolan. Första barnet hade så, först blöja hela tiden sen bara ute och vid vila och sen inte alls. Hemma hade hon aldrig blöja.

Lillebror lämnade jag till förskolan efter sommarlovet med mycket ombyten och ett paket blöjor och sa bara rakt upp och ner att "ni gör som ni tycker är bäst". Han är blöjfri dagtid hemma men långt ifrån välpottad, vi tvättar mycket😅...

Jag förstår att man, speciellt efter en lång och tuff potträning, inte vill få det "sabbat" för att förskolan inte kan möta barnets nya behov av hjälp och stöd. Samtidigt tyckte jag som förstagångsförälder att den här "blöjfri på tre dagar"-metoden som typ kräver att barnet aldrig igen ska ha en blöja på sig, var lite stressande.

Så jag ville bara komma in med en positiv erfarenhet av att barn som växlar mellan blöja och blöjfri beroende på miljö och situation. Det behöver verkligen inte gå åt helvete.
Skönt att höra! För hon är otroligt envis och har (även hemma) börjat säga att hon ska bajsa och behöver blöja och sen 3 sekunder senare "oj det kom bara kiss!" Hon är ju inte dum inte..haha så förstår att det kan vara svårt för dem, men skönt att höra att det inte måste innebära att vi får börja om från början.
 
Skönt att höra! För hon är otroligt envis och har (även hemma) börjat säga att hon ska bajsa och behöver blöja och sen 3 sekunder senare "oj det kom bara kiss!" Hon är ju inte dum inte..haha så förstår att det kan vara svårt för dem, men skönt att höra att det inte måste innebära att vi får börja om från början.

Haha sicken en! 😅

Men även om sånt där kan vara frustrerande så är ju såna där trix bara yttterligare ett bevis på att hon har full koll på läget och kan kontrollera blåsan riktigt bra. Annars skulle hon ju ha kissat på sig långt innan blöjan var på :)
 
Första dagen blöjfri på förskolan, det fanns ingen pedagog från hans avdelning att fråga när jag hämtade (alla är ute tillsammans) men han hade samma kläder på sig som i morse så jag tänkte att det hade gått toppen. Nu börjar jag dock fundera på om han har hållit sig hela dagen för han har knappt gjort nåt annat än att kissa och bajsa under kvällen… 5-6 gånger har han kissat, både i pottan och toan och i byxorna. Bajsat på matta och golv och behövt duscha… 💩

Lilla gubben. Ska såklart fråga imorgon vid lämning, det är inte omöjligt att han har hållit sig men det blir ju inget vidare i längden.
 
Haha sicken en! 😅

Men även om sånt där kan vara frustrerande så är ju såna där trix bara yttterligare ett bevis på att hon har full koll på läget och kan kontrollera blåsan riktigt bra. Annars skulle hon ju ha kissat på sig långt innan blöjan var på :)
Ja försöker tänka så också! Även när hon prompt ska kissa i två olika pottor; kniper alltså efter halva och fortsätter i den andra. 😅 ibland vill hon också bara kissa om hon får kissa ute på gräset och sånt funkar ju inte heller på förskolan..O_o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp