Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Problemet är ju att vår dotter inte vågar bajsa I potta, inte hemma heller så måste ju finnas där tyvärr..
Då blir det svårare.. vår dotter bajsade så sällan (problem i sig) så det var inget vi tänkte på. Men det förstår jag kan bli problem såklart.
Det är nog ändå att ta ett snack med dom. Även om jag vet att sånt kan vara jobbigt. Jag tycker det i alla fall.
 
Här har vi haft en helt olycksfri dag med båda barnen på förskolan idag! Så skönt att det kan funka! Igår hade de också klarat sig hela dagen men just när jag kom för att hämta såg jag hur mina söner stod vid sandlådan och diskuterade något med allvarliga små miner och när jag kom fram sa H att han hade kissat i sina regnbyxor precis. Undrar så vad de sa till varandra om detta? 😅❤️.
 
Då blir det svårare.. vår dotter bajsade så sällan (problem i sig) så det var inget vi tänkte på. Men det förstår jag kan bli problem såklart.
Det är nog ändå att ta ett snack med dom. Även om jag vet att sånt kan vara jobbigt. Jag tycker det i alla fall.
Ja, egentligen skulle det nog funka för dottern har aldrig bajsat på förskolan sen vi slutade med blöjan. Hon håller sig tills hon kommer hem, men OM det skulle hända så måste det finnas..
 
Men då är de ju helt dumma i huvudet?? Alltså ursäkta men det är ju ännu mer ologiskt då? Vad sysslar de med?
Haha ja jag kan inte heller se logiken riktigt. Tyvärr är sambon inte helt med mig, han tycker vi ska respektera att vi inte vet hur de har det osv men jag tycker inte att det är vårt ansvar. Han stöttar mig i att säga till men han vill inte säga nåt så jag får stålsätta mig..
 
@PathOfClovers Äh. Ni har jobbat som bara den under sommaren för att få bort blöjan och har lyckats så bra. Er dotter har varit en kämpe. Då ska det vara jävligt motiverat tycker jag att ta på blöja igen. Annars är det orättvist mot er och framförallt mot er dotter.

Jag förstår att det känns jobbigt att ”bråka” med dem men du hade ju inte behövt göra det om de inte hade betett sig så märkligt. Jag hade tagit ett snack till - bett dem förklara varför exakt hon ska ha blöja och varför det är viktigt att hon kissar på beställning varje gång på pottan. Och sen hade jag tagit det därifrån!

Vi är många här som tycker du tänker rätt ❤️.
 
Haha ja jag kan inte heller se logiken riktigt. Tyvärr är sambon inte helt med mig, han tycker vi ska respektera att vi inte vet hur de har det osv men jag tycker inte att det är vårt ansvar. Han stöttar mig i att säga till men han vill inte säga nåt så jag får stålsätta mig..

Stålsätt dig och prata med pedagogerna igen. Fråga varför de anser att hon ska ha blöja på sig och vad de anser måste fungera för att hon ska vara utan blöja på förskolan.

Fokusera på att hon inte har haft blöja på sig hemma på 2 månaders tid, att som de säkert fel är det både vanligt och helt rimligt att det efter förskolestart kommer en period av bakslag med fler olyckor. Att hon inte är van vid rutinpottning utan säger till själv hemma. Så om hon inte vill rutinpottas på förskolan får de vänta ut att hon säger till, och blir det olyckor så blir det.

Om pedagogerna inte är tillmötesgående i detta hade jag vänt mig till rektor. Att barn bara får vara blöjfria på förskolan om de accepterar pedagogernas planerade rutinpottning är verkligen inte okej.
 
När sonen blev blöjfri kom bakslag i samband med förskolestart och lillasysters ankomst efter sommaren. En äldre förskollärare sa till mig efter en (!) olycka med nr2 att han"uppenbart inte var redo", uppmanade oss att köpa blöjor och pratade dessutom med sonen innan mig om detta. Jag blev jätteirriterad men också svårt som förstagångsförälder att veta vad som är rimligt. Jag köpte blöjor men sa att de inte fick sätta på någon om inte sonen ville, han ville aldrig :cool:

@PathOfClovers er situation är ju annorlunda men tycker ni ska ifrågasätta deras resonemang, låter orimligt tycker jag.
 
@PathOfClovers Äh. Ni har jobbat som bara den under sommaren för att få bort blöjan och har lyckats så bra. Er dotter har varit en kämpe. Då ska det vara jävligt motiverat tycker jag att ta på blöja igen. Annars är det orättvist mot er och framförallt mot er dotter.

Jag förstår att det känns jobbigt att ”bråka” med dem men du hade ju inte behövt göra det om de inte hade betett sig så märkligt. Jag hade tagit ett snack till - bett dem förklara varför exakt hon ska ha blöja och varför det är viktigt att hon kissar på beställning varje gång på pottan. Och sen hade jag tagit det därifrån!

Vi är många här som tycker du tänker rätt ❤️.
Tack för pepp! Jobbigt också att det är sambon som lämnar på måndag (och han vill ju inte säga nåt), så jag får ta det vid hämtningen och då lär hon väl ha blöjan på I guess..? Vill ju helst inte ta det när dottern är med heller, men svårt annars hur man ska göra.
 
Stålsätt dig och prata med pedagogerna igen. Fråga varför de anser att hon ska ha blöja på sig och vad de anser måste fungera för att hon ska vara utan blöja på förskolan.

Fokusera på att hon inte har haft blöja på sig hemma på 2 månaders tid, att som de säkert fel är det både vanligt och helt rimligt att det efter förskolestart kommer en period av bakslag med fler olyckor. Att hon inte är van vid rutinpottning utan säger till själv hemma. Så om hon inte vill rutinpottas på förskolan får de vänta ut att hon säger till, och blir det olyckor så blir det.

Om pedagogerna inte är tillmötesgående i detta hade jag vänt mig till rektor. Att barn bara får vara blöjfria på förskolan om de accepterar pedagogernas planerade rutinpottning är verkligen inte okej.
Tack för pepp och bra tips att ställa frågor om hur de tänker.. är bara lite rädd att fega ur beroende på hur de svarar.

Som du skrev här:
Att hon inte är van vid rutinpottning utan säger till själv hemma. Så om hon inte vill rutinpottas på förskolan får de vänta ut att hon säger till, och blir det olyckor så blir det.

Exakt så jag känner. Men så känner man sig så liten som förstagångsförälder och de är "proffs".
 
När sonen blev blöjfri kom bakslag i samband med förskolestart och lillasysters ankomst efter sommaren. En äldre förskollärare sa till mig efter en (!) olycka med nr2 att han"uppenbart inte var redo", uppmanade oss att köpa blöjor och pratade dessutom med sonen innan mig om detta. Jag blev jätteirriterad men också svårt som förstagångsförälder att veta vad som är rimligt. Jag köpte blöjor men sa att de inte fick sätta på någon om inte sonen ville, han ville aldrig :cool:

@PathOfClovers er situation är ju annorlunda men tycker ni ska ifrågasätta deras resonemang, låter orimligt tycker jag.
Vår dotter vill ju ha blöjan tyvärr, alltså hon frågar inte efter den men skulle man fråga henne om hon vill ha blöja eller gå på potta skulle hon välja blöja alla dagar i veckan..därför också jag inte ens vill att det ska vara ett alternativ. Det är nog "illa" att hon kräver blöja när hon ska skita..😂
 
Tack för pepp och bra tips att ställa frågor om hur de tänker.. är bara lite rädd att fega ur beroende på hur de svarar.

Som du skrev här:
Att hon inte är van vid rutinpottning utan säger till själv hemma. Så om hon inte vill rutinpottas på förskolan får de vänta ut att hon säger till, och blir det olyckor så blir det.

Exakt så jag känner. Men så känner man sig så liten som förstagångsförälder och de är "proffs".
Fast du är proffs på ditt barn!
Jag tycker också det är 100% rimligt att tänka så som du och @Imogen.
 
Här har vi fått något skumt bakslag sen några dagar tillbaka. Plötsligt får vi massa olyckor igen, och vi fattar inte alls varför? Det var så tydligt att han hade fattat grejen innan, och att det då blev enstaka olyckor när han var för upptagen med något för att hinna reagera. Men nu verkar han nästan ha slutat känna efter alls. Igår hade vi tex tre olyckor inom loppet av 1,5 timme :meh: Inga förändringar i övrigt, vi har fortfarande semester pch livet lufsar på. Men men, antar att det är en del i inlärningsprocessen så bara att backa lite men det känns lite olyckligt när förskolan börjar nästa vecka.
Vi hade också ett sånt bakslag, fick tips av en annan morsa på förskolan att ta av trosorna och ha löst sittande byxor/ shorts ett par dagar. För oss gjorde det tricket! ⭐
 
Så känner jag med, blev helt tokig när jag såg att hon hade blöja på. Tog av den direkt innan vi ens gick därifrån. Hon sa typ "vi tvingar ingen att gå på pottan". Nä men gör inte det, vill hon inte gå så får det väl vara så till nästa tillfälle eller att hon säger till? Hon kissar också inte så många gånger/dag, så om de försöker för ofta kan det nog ha skurit sig där tror jag.
Men alltså, såklart man kan "rutinpotta", men barnen går ju när de behöver OCKSÅ? Eller vad, får de inte gå på toa utöver rutinsituationerna??
 
När sonen blev blöjfri kom bakslag i samband med förskolestart och lillasysters ankomst efter sommaren. En äldre förskollärare sa till mig efter en (!) olycka med nr2 att han"uppenbart inte var redo", uppmanade oss att köpa blöjor och pratade dessutom med sonen innan mig om detta. Jag blev jätteirriterad men också svårt som förstagångsförälder att veta vad som är rimligt. Jag köpte blöjor men sa att de inte fick sätta på någon om inte sonen ville, han ville aldrig :cool:

@PathOfClovers er situation är ju annorlunda men tycker ni ska ifrågasätta deras resonemang, låter orimligt tycker jag.
Så sjukt oproffsigt.. här var det som sagt pedagogerna som tryckte på när vi sa att hon var utan blöja hemma (det gick helt ok men inte strålande varje dag) att det var lika bra att riva plåstret nu (februari) än att vänta till sommaren då det på många sätt var en ganska lätt ålder (2,5) och det var aldrig tal om någon blöja trots att det ibland kunde vara 2-3 olyckor per dag (och oftast ingen) första veckorna. Upplever att det varit så för nästan alla barnen på förskolan, men även i ”främmande” miljöer som typ kalas även om föräldrarna är med då de glömmer bort sig eller tänker att de kan vänta lite till. Jag tror vi började lita helt på dotterns omdöme efter 2-3 månader, men för en del barn tar det ju längre tid, och ni @PathOfClovers har ju hållt på hela sommaren och det har dessutom gått bra på förskolan… jag hade nog ringt rektorn, men sån är jag..
 
Vår dotter vill ju ha blöjan tyvärr, alltså hon frågar inte efter den men skulle man fråga henne om hon vill ha blöja eller gå på potta skulle hon välja blöja alla dagar i veckan..därför också jag inte ens vill att det ska vara ett alternativ. Det är nog "illa" att hon kräver blöja när hon ska skita..😂
Kanske be ansvarspedagog om att få ett samtal, så snart som möjligt. Då behöver inte ditt barn vara med och inte andra barn eller föräldrar heller 🙂.

Jag har inte egna barn men jobbar på förskola. Jag håller med er i tråden om att barnen såklart ska få vara utan blöja även på förskolan. Det blir ju knäppt om ni ska börja om igen nästa sommar bara för att förskolan sätter på blöja hela tiden.
 
Tack för pepp! Jobbigt också att det är sambon som lämnar på måndag (och han vill ju inte säga nåt), så jag får ta det vid hämtningen och då lär hon väl ha blöjan på I guess..? Vill ju helst inte ta det när dottern är med heller, men svårt annars hur man ska göra.
Hoppar in utifrån här, men det går också bra att ringa till förskolan! Då hör inte din dotter och du slipper ha det röriga runt dig. Har de inte möjlighet att prata exakt då så kan de ringa upp så snart som möjligt ☺️
 
Jag har goda erfarenheter av barn som är blöjfria hemma men har blöja på förskolan. Första barnet hade så, först blöja hela tiden sen bara ute och vid vila och sen inte alls. Hemma hade hon aldrig blöja.

Lillebror lämnade jag till förskolan efter sommarlovet med mycket ombyten och ett paket blöjor och sa bara rakt upp och ner att "ni gör som ni tycker är bäst". Han är blöjfri dagtid hemma men långt ifrån välpottad, vi tvättar mycket😅...

Jag förstår att man, speciellt efter en lång och tuff potträning, inte vill få det "sabbat" för att förskolan inte kan möta barnets nya behov av hjälp och stöd. Samtidigt tyckte jag som förstagångsförälder att den här "blöjfri på tre dagar"-metoden som typ kräver att barnet aldrig igen ska ha en blöja på sig, var lite stressande.

Så jag ville bara komma in med en positiv erfarenhet av att barn som växlar mellan blöja och blöjfri beroende på miljö och situation. Det behöver verkligen inte gå åt helvete.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp