Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Vi har haft en lite allvarlig incident här där S inte kissade på ett dygn. Vi fick åka in till akuten igår, där trodde de att han var förstoppad så han fick hjälp med det och vi fick ta på blöja tillfälligt. Han var jätteledsen över att ha blöja så det känns verkligen som att han själv är med på hela blöjfrigrejen nu. Efter akutbesöket mår han bra igen men nu var det svårt att kissa idag igen och tillslut kom det på golvet efter flera försök på pottan.
För H går det riktigt bra med kissandet nu, han säger till och sätter sig själv på pottan och kissar, supernöjd! Lite svårare med bajs fortfarande.
Men så läskigt! Gick det inte att tvinga på en blöja hemma så han kunde kissa? Stackars liten! Så sjukt stressande när de håller sig alltså.
 
Men så läskigt! Gick det inte att tvinga på en blöja hemma så han kunde kissa? Stackars liten! Så sjukt stressande när de håller sig alltså.
Jo, men det kom inget kiss i den heller, förstod det som att förstoppningen gjorde att det inte kunde komma kiss heller? Jag fattar inte riktigt hur det funkar. Det var hemskt, han var precis som vanligt i allmäntillståndet först så vi försökte bara tvinga i dricka och vindruvor och vattenmelon typ, men sen från en sekund till en annan blev han liksom slö och klagade på magont så då åkte vi in direkt 😢. Så mycket grejer att oroa sig för! Och man är så maktlös, det går ju inte att tvinga nån att kissa.
 
Jo, men det kom inget kiss i den heller, förstod det som att förstoppningen gjorde att det inte kunde komma kiss heller? Jag fattar inte riktigt hur det funkar. Det var hemskt, han var precis som vanligt i allmäntillståndet först så vi försökte bara tvinga i dricka och vindruvor och vattenmelon typ, men sen från en sekund till en annan blev han liksom slö och klagade på magont så då åkte vi in direkt 😢. Så mycket grejer att oroa sig för! Och man är så maktlös, det går ju inte att tvinga nån att kissa.
Usch vad läskigt! Men jättejättebra ju att ni åkte in! Hoppas det lossnar för honom nu, oavsett var kisset hamnar ❤️.
 
Här går det också framåt. Han är helt rumsren dvs han går ut för att kissa om det är minsta tveksamhet. Sen har vi två senaste dagarna haft två olyckor per dag, med kalsonger och byxor på och iväg på utflykt. Annars bara i pottan 🥳
 
Här har vi haft kiss i byxan inte bara en utan flera dagar. Hon har lekt lite för mycket och glömt.
Vi övar på att använda toa istället för potta. Hon är lite besviken att vi inte hittat en rosa ring, men vi får kanske pimpa den vi har med klistermärken istället :p.
 
Vi bedömer nu H som skapligt rumsren på hemmaplan. Han kommer ofta och säger till, eller försöker ta av byxorna själv. Det sker någon olycka ibland, men det räknar vi med att det kommer fortsätta göra ett tag till.

Däremot är det svårt på nya ställen, då glömmer han mycket. Svårt att träna på också, då vi mest är hemma på gården. Om två veckor börjar förskolan igen och det känns lite tveksamt hur det ska gå. Jag är inte säker på att han kommer säga till när vi föräldrar inte är där, och även risi att han bara glömmer när det är så mycket kul. Aja, vi får se vad som händer, bara fortsätta att befästa på hemmaplan tänker jag.
 
Och idag när jag vid hämtning skulle gå in och hämta påsarna med blöta kläder från hans hylla så var det tomt och på gården sprang han runt i samma kläder som vi lämnade i 😮👍

Var ingen personal från hans avdelning där så vet inte om han kissat vid rutinpottning eller om han sagt till, men oavsett imponerande! :)
 
Min lilla skrutta :heart
Igår ville hon ha blöja efter förskolan så det fick hon faktiskt eftersom tiden inne innan läggning blev kort och första dagen i mamma/pappaveckor är lite jobbig för alla barn tills de får sina saker på plats. Idag däremot så kom hon och sa att hon inte ville ha blöja utan trosor. Så det fick hon. Hon somnade i soffan efter lunch och när jag försökte byta till blöja så vaknade hon upp helt nyvaken: "ja inte sova, ja ha tosor" och därmed vägrade hon somna om :laugh: Räknar dock med en kissolycka i sängen för hon har inte kissat sen i morse, och den ovanan vet jag inte hur jag ska lösa. Förmodligen bara tid.
 
Så stolt över A idag, vi har varit på nöjespark hela dagen och han har varit utan blöja men med både kalsonger och byxor. Inga olyckor och han gick på toa i parken, dock efter lite övertalning för han hade egentligen inte tid :p

Däremot blev det kiss i byxorna (och skorna) nu på kvällen när vi stannade för mat, då var han väl så trött att han glömde säga till. Men i övrigt toppen, vi hade med typ 7-8 par extrabyxor men behövde bara ett par.
 
H har klarat sig utan olyckor i två hela dagar nu! Så imponerad av honom, de två första dagarna på förskolan också. S har det fortfarande lite kämpigt efter helgen när vi var på akuten så han hade tre par byxor med kiss i med sig från förskolan idag men lyckades i allafall kissa på pottan innan läggdags! Tror att han tycker att det är lite jobbigt att säga till pedagogerna så ska fråga om de kan fråga honom några extra gånger istället.
 
Även igår var det samma kläder på vid hämtning! Pratade med en pedagog och han har kissat vid rutinpottning och inte sagt till själv. Men det är verkligen good enough för oss ännu :p Så får vi hoppas att det löser sig så småningom med att gå dit när han själv behöver :) Är ju bara ett par dagar in än och bakslag lär ju komma.
 
Idag kom S hem från förskolan i samma byxor vi skickade honom i! Har varit två till tre par blöta (och stundtals bajsiga) byxor per dag tidigare i veckan så känns så skönt att det funkat idag! Däremot hade H två par byxor med sig hem men han har å andra sidan klarat sig utan en enda olycka de första tre dagarna så det är ändå över förväntan!
 
E kom springandes och ropar att hon vill ha blöja. Efter att ha svarat att hon har blöja på sig så blir det jättetyst. Tittar på henne och frågar "kissar du?" Varav hon svarar "ja vill inte kissa pottan mera".
Nähä inte det :meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp