Blöjfri (utbruten från Vad gör vi? del 3 - Kids Edition)

Vi verkar ha bakslag igen här, hade en dag när S kändes helt klar, han sa till innan och kisset kom så fort han satte sig, han kissade både på pottan, på toaletterna på Liseberg och i köpcentret. Sen kom gårdagen och då bajsade båda i byxorna medan de lekte och vi träffade bara pottan en gång på hela dagen. Så nu känns det lite hopplöst igen, bara en vecka kvar innan förskolan börjar och den ska min sambo vara ensam hemma med dem eftersom jag börjar jobba.
Men vi känner väl att vi bara får köra på nu och hoppas att det släpper.
 
Vi verkar ha bakslag igen här, hade en dag när S kändes helt klar, han sa till innan och kisset kom så fort han satte sig, han kissade både på pottan, på toaletterna på Liseberg och i köpcentret. Sen kom gårdagen och då bajsade båda i byxorna medan de lekte och vi träffade bara pottan en gång på hela dagen. Så nu känns det lite hopplöst igen, bara en vecka kvar innan förskolan börjar och den ska min sambo vara ensam hemma med dem eftersom jag börjar jobba.
Men vi känner väl att vi bara får köra på nu och hoppas att det släpper.

Det är en del av processen att det kan gå bakåt ibland :)
Tex igår kom ingenting i pottan och idag sa dottern till i tid så hela morgonkisset kom i pottan. Inget att bekymra sig för utan det kan ta tid.
 
Det är en del av processen att det kan gå bakåt ibland :)
Tex igår kom ingenting i pottan och idag sa dottern till i tid så hela morgonkisset kom i pottan. Inget att bekymra sig för utan det kan ta tid.
Tack för pepp! Nu har barnen åkt med sin pappa till farmor och farfar eftersom jag börjar jobba imorgon, hoppas det ska funka bra när de är där!
 
Tack för pepp! Nu har barnen åkt med sin pappa till farmor och farfar eftersom jag börjar jobba imorgon, hoppas det ska funka bra när de är där!

Det är lätt hänt att bli fundersam när man läser att vissa barn i tråden själva tar initiativ till att sluta med blöja och går på toaletten/pottan direkt utan olyckor eller bakslag. Det är mer vanligt att det tar tid och att det blir bakslag vid tex förskolestart efter sommarlov, ett till syskon, sjukdom osv. Här märker jag stor skillnad om dottern är trött eller pigg, och om hon är för trött så åker blöjan på för att undvika onödiga olyckor eftersom hon inte orkar koncentrera sig på kroppens signaler.
 
Vi har varit iväg i nästan två dygn och det var SÅ tydligt att det blev mkt svårare för dottern när hon var för trött. Första dygnet gick kanon sen kom kväll nummer två och hon kissade hej vilt där hon befann sig bara, glömde helt att varken säga till eller ta av trosor eller gå på potta. Sen en lång natts sömn till idag och det har gått bra igen idag.

Så håller med @Bexzor att det märks skillnad på beroende på trött/pigg och det är klart att det tar en del mental energi av de i början och att det kanske därav blir bakslag dagar då de är trötta av någon anledning.
 
Här går det också lite upp och ner men mestadels bra :) Idag har vi haft en bra dag, en halv kiss på studsmattan bara men annars har han gått till pottan självmant.

Jag funderar på när man ska våga åka iväg utan blöja till ställen där man inte kan ställa upp pottan hur som helst. Alltså typ affärer eller köpcentrum, då måste han ju kunna gå på toan. Med första barnet gick det så himla lätt och hon valde själv toan istället för pottan så det var ingen fråga. Lillebror kan gå på toa men när jag frågar väljer han alltid pottan.
 
Här går det också lite upp och ner men mestadels bra :) Idag har vi haft en bra dag, en halv kiss på studsmattan bara men annars har han gått till pottan självmant.

Jag funderar på när man ska våga åka iväg utan blöja till ställen där man inte kan ställa upp pottan hur som helst. Alltså typ affärer eller köpcentrum, då måste han ju kunna gå på toan. Med första barnet gick det så himla lätt och hon valde själv toan istället för pottan så det var ingen fråga. Lillebror kan gå på toa men när jag frågar väljer han alltid pottan.

Det gör vi! Hon går på toa även på okända ställen, men går på både potta och toa hemma.
Vi har varit på utebad (gick på toa eller kissade i buske), åkt bil som längst tre timmar, varit på uteteater idag och restaurang bl.a
Mäkta imponerad av henne! Tror säkert ni skulle lösa det också!

Idag satt hon i bagaget på bilen och kissade på pottan 😆
 
Här går det också lite upp och ner men mestadels bra :) Idag har vi haft en bra dag, en halv kiss på studsmattan bara men annars har han gått till pottan självmant.

Jag funderar på när man ska våga åka iväg utan blöja till ställen där man inte kan ställa upp pottan hur som helst. Alltså typ affärer eller köpcentrum, då måste han ju kunna gå på toan. Med första barnet gick det så himla lätt och hon valde själv toan istället för pottan så det var ingen fråga. Lillebror kan gå på toa men när jag frågar väljer han alltid pottan.
Vi har gett oss ut även med våra barn som inte är särskilt pålitliga med att säga till, det har funkat bra! Ibland kissar de i en buske och annars har de gått på toaletten på Ikea och på Liseberg och i ett köpcentrum. Sen kanske det varit enklare för oss för att bort problem snarare är att de håller sig för länge än att de kissar hur som helst men jag tänker att det är bra att testa!
 
Vi är äntligen med mål med minsting (nyss fyllda 2), så idag var första dagen på 5 år vi åkte iväg över hela dagen utan att behöva packa med blöjor🥳
Det som tog tid för honom var att våga bajsa på toa, till den grad att han höll sig och blev förstoppad. När vi laxerat och han fick tömma sig på toa var det som att det släppte efter det.
Det vart även torrt i blöjan nattetid i början av veckan så nattblöjan är borta med.
Bröderna har gått all in för att peppa honom i sommar, och fortfarande har han en liten hejarklack vid varje kiss när de ropar "heja snoppen, heja snoppen", vilket har lett till att vi alla ska applådera efteråt tycker minsting 😂

Imorgon blir projekt att sanera skötbord och blöjhink för att ge vidare till syskon. Känns både stort och sorgligt🙈
 
Vi verkar ha bakslag igen här, hade en dag när S kändes helt klar, han sa till innan och kisset kom så fort han satte sig, han kissade både på pottan, på toaletterna på Liseberg och i köpcentret. Sen kom gårdagen och då bajsade båda i byxorna medan de lekte och vi träffade bara pottan en gång på hela dagen. Så nu känns det lite hopplöst igen, bara en vecka kvar innan förskolan börjar och den ska min sambo vara ensam hemma med dem eftersom jag börjar jobba.
Men vi känner väl att vi bara får köra på nu och hoppas att det släpper.
Jag tror ni har kommit långt på vägen redan, jätteduktigt av S ju att tom kissa på toaletter på nya ställen ju! Några (eller typ hundra O_o) bakslag hör till, men de kommer ihåg vad de lärt sig. Tror absolut att det är rätt tänkt av er att bara köra på in i mål nu. Försök att inte låta förskolestart stressa, de har haft hand om ungar under pågående potträning förr.

Heja er, och skönt för dig med en liten paus medan resten av gänget är iväg :)
 
Jag tror ni har kommit långt på vägen redan, jätteduktigt av S ju att tom kissa på toaletter på nya ställen ju! Några (eller typ hundra O_o) bakslag hör till, men de kommer ihåg vad de lärt sig. Tror absolut att det är rätt tänkt av er att bara köra på in i mål nu. Försök att inte låta förskolestart stressa, de har haft hand om ungar under pågående potträning förr.

Heja er, och skönt för dig med en liten paus medan resten av gänget är iväg :)
Tack, du har rätt! Så lätt att bli uppgiven 😅, tror det är bra att jag kan komma in med lite ny energi när de kommer hem igen ❤️.
 
Det gör vi! Hon går på toa även på okända ställen, men går på både potta och toa hemma.
Vi har varit på utebad (gick på toa eller kissade i buske), åkt bil som längst tre timmar, varit på uteteater idag och restaurang bl.a
Mäkta imponerad av henne! Tror säkert ni skulle lösa det också!

Idag satt hon i bagaget på bilen och kissade på pottan 😆
Duktig hon är! Jag är mest orolig att vi ska stå där med en stor kisspöl på golvet mitt i ett köpcentrum 🥵 just om man måste gå en bit för att komma till toan. Men till slut får man väl bara testa antar jag :)
 
Duktig hon är! Jag är mest orolig att vi ska stå där med en stor kisspöl på golvet mitt i ett köpcentrum 🥵 just om man måste gå en bit för att komma till toan. Men till slut får man väl bara testa antar jag :)

Förstår det. Men tänker att då blir det så och att det inte är hela världen ❤️

Idag är S på förskolan, utan blöja. Får se hur många ombyten vi får med hem 😅
 
Duktig hon är! Jag är mest orolig att vi ska stå där med en stor kisspöl på golvet mitt i ett köpcentrum 🥵 just om man måste gå en bit för att komma till toan. Men till slut får man väl bara testa antar jag :)
Jag hade i början med en rulle toapapper i väskan när vi var ute, just för att snabbt kunna torka upp en pöl och slippa stressa över den biten. Det är ju sällan några floder som kommer. Med toapapper och ett ombyte i väskan vågade jag mig ut överallt. Sen behöver man ju inte hänga på ställen med heltäckningsmatta om man inte måste :p
 
Jag hade i början med en rulle toapapper i väskan när vi var ute, just för att snabbt kunna torka upp en pöl och slippa stressa över den biten. Det är ju sällan några floder som kommer. Med toapapper och ett ombyte i väskan vågade jag mig ut överallt. Sen behöver man ju inte hänga på ställen med heltäckningsmatta om man inte måste :p
Haha eller hur, heltäckningsmatta försöker vi undvika här också. Imponerad över att du tar med ett ombyte, vi har väskan packad med åtta par byxor 😅. Har visserligen två stycken men mitt minne vill inte släppa dagen H använde nio par byxor…
 
Jag hade i början med en rulle toapapper i väskan när vi var ute, just för att snabbt kunna torka upp en pöl och slippa stressa över den biten. Det är ju sällan några floder som kommer. Med toapapper och ett ombyte i väskan vågade jag mig ut överallt. Sen behöver man ju inte hänga på ställen med heltäckningsmatta om man inte måste :p

Haha, som ongens kusiner. De satte henne i syrrans fårskinnsstol som är icke tvättbar häromdan.

Typ vaaaar som helst men INTE där 😆
 
Haha eller hur, heltäckningsmatta försöker vi undvika här också. Imponerad över att du tar med ett ombyte, vi har väskan packad med åtta par byxor 😅. Har visserligen två stycken men mitt minne vill inte släppa dagen H använde nio par byxor…
Haha, okej, där blev jag ertappad med en lögn :laugh: Idag, efter två månader, tar jag med ett ombyte när vi ska till stan, vilket i min värld är ica. I början lämnade vi inte hemmet utan minst tre. De första veckorna lämnade jag med fem ombyten till förskolan, och H går alltså fem timmar. Minst en dag var alla använda 🙈 Så I feel you!
 
Mina barn är ju hos sina farföräldrar med sin pappa och de ringde mig precis på FaceTime, det första som hände var att H skrek ”mamma jag har kissat på tolaletten!!” Varpå S kastade sig in framför kameran och skrek ”mamma jag har bajsat i skogen som korna gör!”, så ja, det verkar gå rätt bra faktiskt 😅.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp