C

Cronis

Om man tar ett blodprov på hästen, vad kan man utläsa va det? Måste man ta flera för att utläsa flera olika saker?
Jag vet inte vad jag letar efter utan vill bara kolla så allt står rätt till sas.
Kan man ta ett blodprov, för att se om något är fel, och om något är fel, ser man vad som är fel, eller måste man ta fler å fler?

Jag är inte så bekant med just detta, så hyvla mig inte.

Sv: Blodprov

Det är som att ta ett blodprov på en människa! Först måste du veta varför du tar ett prov!
Vad vill du veta?
Infektionsbild? Muskelvärden? Fästingburna sjukdomar? Parasiter? mm mm.
Oftast är det en vet som tar provet och då får du hjälp med att tolka svaret. Har man hårt presterande tävlingshästar (Trav, galopp exv) kan man kolla värdena (infektion och muskel) rätt regelbundet för att upptäcka avvikelser i tid.

Jag vill bara veta om något inte står rätt till.

En foderhäst jag hade va trött, seg å hänging. Prov togs, och det visade sig att han hade blodbrist. Vilket inte va så konstigt för 1 år innan hade han varit full av blodlöss och aldrig varit avmaskad.

Jag fick tat en blodprov på min häst och då kollades ALLT! Var dyrt dock kosta 3 tusen. Tog blodprovet för att han hade varit lite hängig. Vet ej exakt allt som ingick men det var ganska heltäckande.

Jag fick tat en blodprov på min häst och då kollades ALLT! Var dyrt dock kosta 3 tusen. Tog blodprovet för att han hade varit lite hängig. Vet ej exakt allt som ingick men det var ganska heltäckande.

Jaha, men nu vill jag bara ta ett enkelt blodprov för att kolla om allt är ok.
Kostar det 3000 då?

Men vad menar du med "allt är ok"? Att hästen inte har någon infektion, parasiter eller fästingburen sjukdom. Att den inte är övertränad med muskelsönderfall eller vad?

Verkar din häst dålig? Eller är den en HÅRT presterande tävlingsindivid (á la trav eller galopp). Det kan kosta allt från några hundra (HB, vita, diff) till flera tusen.... Är du osäker, ta kontakt med en veterinär så får du hjälp med både provtagningen och labbanalysen!

Men vad menar du med "allt är ok"? Att hästen inte har någon infektion, parasiter eller fästingburen sjukdom. Att den inte är övertränad med muskelsönderfall eller vad?

Verkar din häst dålig? Eller är den en HÅRT presterande tävlingsindivid (á la trav eller galopp). Det kan kosta allt från några hundra (HB, vita, diff) till flera tusen.... Är du osäker, ta kontakt med en veterinär så får du hjälp med både provtagningen och labbanalysen!

Som sagt.
Eftersom jag inte vet någonting om just blodprov, så bad jag att inte bli hyvlad. Så va inte så :smirk:

Jag vill bara kolla upp hästen, med ett blodprov. Så långt fattar jag (jag är inte tappad bakom en vagn) att jag måste 1. åka till kliniken 2. ta ut vet, för att ta provet.
För att sedan få reda på svaret, vilket tar nån vecka eller två, är en annan femma eftersom att jag inte VET vad jag vill ha reda på, jag vill bara veta så allt är ok.

Hästen är en normalpresterande d-ponny, som för tillfället haft en liten viloperiod på 3 veckor pga ryttarsjukdom.

Ett ifrågasättande innebär inte att bli hyvlad. Visst kan man kosta på ett antal tusen på att kolla allt som går att kolla men oftast äår det inte meningsfullt. Oftast använder man ,som sagts ovan, blodblov för att bevisa el motbevisa en frågeställning.
PL

Jag tog ett blodprov på min häst för att kolla inf.bilden då han varit lite hängig från och till.Hade för lite vita blodkroppar men vi ska avvakta och ta nytt blodprov om nån vecka för att se om kroppen läker ut det själv. Kostade 200 nånting av labbet,sen brukar ju vetr ta betalt med då för att ta provet. blodprovet för att kolla ehrlichias kostade betydligt mer..

Det är ju svårt att kolla att "allt är ok" utan att ta ett heltäckande prov. Men om jag har fattat det rätt misstänker du att hästen har någon typ av infektin eftersom den är hängig. man kan ju alltid låta den ta det lungt en vecka - tio dar för att se om den piggar på sig. En lättare infektion läker oftast ut av sig själv vid lite vila. Om det inte är något allvarligt vill säga. Lite som när vi själva drabbas av en infektion.

Om man tar ett blodprov på hästen, vad kan man utläsa va det? Måste man ta flera för att utläsa flera olika saker?
Jag vet inte vad jag letar efter utan vill bara kolla så allt står rätt till sas.
Kan man ta ett blodprov, för att se om något är fel, och om något är fel, ser man vad som är fel, eller måste man ta fler å fler?

Jag är inte så bekant med just detta, så hyvla mig inte.

Misstänker du att nåt inte står rätt till? Är hästen hängig, snuvig, har magrat av etc?
Om inte finns det inte mycket mening att ta prov. De vanligaste är ju tex infektionsprov men är hästen pigg ser inte jag nån anledning att leta efter fel.

Man kan se mycket mha blodprov. Hur njurarna fungerar, leverns funktion, infektioner, parasiter etc. Hittar man nåt avvikande kan man naturligtvis behöva följa upp det.

Jag kollade för borelia/erlichias för två år sedan. kostade 600kr med provtagning och analys. (ambulerande veterinär).

Meningen var inte att du skulle känna dig hyvlad. Ber om ursäkt i så fall! Men din frågeställning är nästan lika med att gå till vårdcentralen och be att få lämna lite prover för att se om du är frisk (OBS nu överdriver jag lite, men bara lite). Man behöver en anledning till att ta provet eller proverna. Symptom på eller misstanke om sjukdom tex.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 102
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 893
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"