Sv: Blodigt kandar
Jag är med på vad du säger, men det jag menar är att det bara är ett övergångsskede. Sist använde jag kandar några gånger och sen när han började fatta vad jag var ute efter och blev starkare, gick jag tillbaka till träns och då kändes det att han lyssnade mycket bättre. Det känns alltid som om kandaret är en hjälptygel och hade han inte blivit bättre på träns av det utan sämre, hade jag aldrig fortsatt.
Jag har ridit övergångar och halvhalter och sidvärts till förbannelse i ett år snart (det är det enda vi gör varje gång jag rider) utan att jag känner att jag kommer åt honom. Han har ett sätt att komma undan som vi inte hittat nåt annat sätt att komma åt, jag och min tränare. För det ser ut som om han jobbar, han lyssnar på små hjälper och gör det han ska, men han blir tex aldrig svettig och känns aldrig riktigt trött. Men med kandaret känner man att han jobbar mer, från marken syns det också tydligt att tom vänster bak trampar in under och höger bog inte skjuter ut och han blir riktigt svettig och trött efter ett pass, ser ut som när vi klättrat och cantrat. Han kommer helt enkelt inte undan.
Med träns har han ett bra sug utan att bli stark och nu klarar jag att rida massa övergångar, tempoväxlingar och halvhalter i trav.
Men i galoppen orkar han fortfarande inte gå samlat utan där använder han ofta bettet som "tredje ben". Eller så dyker han, vilket han inte gör på kandar.
Jag har nu ridit på kandar typ 3-4 gånger de senaste veckorna och efter varje gång går han mycket bättre på tränset.