Blodigt kandar

Sv: Blodigt kandar

Nu har jag iaf lyckats spara ned bilderna på betten:
bridongbett.jpg

kandarstng.jpg

Om stång och bridong ej är rätt anpassade för varandra och i hästens mun kan de skapa en nyptång effekt.
finns det ingen som är van vid kandar i stallet som kan ta en titt?

Hur ska de vara rätt anpassade för varandra?
Jag har visat det för min tränare som är den enda som ridit mycket på kandar. Han tycker också att det låter oroväckande att det kom blod, men var ej med de gånger de hände. Enligt honom sitter det bra.
Syrran har vana vid kandar men säger att hon då litade på sin tränares omdöme och därför ej med säkerhet kan säga annat än att det ser ut att sitta bra.
Även några andra på stallet som jag ej känner så bra har jag sett rida på kandar, men tror inte de skulle vara så vana.

bridongen och stången måste kunna verka helt oberoende av varandra och därför vara tillpassade och ligga åtskiljda i munnen. Bridongen tillpassas som ett tredelat tränsbett. Stången skall vara så lång att bridongen kan ligga rak mellan stångens övre skänklar. Om bridongen är för lång kommer den att hänga ner i munnen och interferera med stången. Kindkedja spänns så att hävstången kan röra sig ca 30 grader. För att hävstången inte skall röra sig framåt vid eftergift skall en skumrem användas. Den skall ligga an mot underkäken i utgångsläget. På vissa hästar kan det vara en fördel att dra kindkedjan genom bridongens bettring. Detta för att undvika att kedjan (när den spänns) klämmer in bettringen mot kinden.

Nu har jag inte läst alla inlägg så kanske redan någon har föreslagit detta eller du sagt nått om det själv.

Nosgrimman på kandaret trycker ju kinderna ngt mot kindtänderna, har hästen då vassa kanter så kan det uppstå sår i kinderna. (jag skulle tro att detta är mkt svårt att känna eller se själv om man intehar munstege m.m)

Min häst får vassa kanter och reagerar då starkt på kandaret, dock inte på tränset då hon går med remontgrimma! Hon måste kollas en gång i halvåret.

Ett litet tips iallafall!

Låter lite fördomsfullt kanske, men jag är inte förvånad att det bara är med kandar det "blöder"! :p
Det kandaret som du hänvisade till (H**ks) verkade visserligen ha rätt låg port men var ganska brett. Kombinerat med ETT TILL bett som dessutom är rörligt, tredelade har ju en tendens till det, så blir det rätt brett med skrot i munnen. Borde vara lätt att t ex tungan nyps mellan bettet eller att det blir för tjockt och "skaver". Men det är bara spontana teorier.

Skulle inte vara särskilt orolig, men finns det smalare kandar att få tag på så skulle jag skaffat det istället :angel: Och tvådelad bridong om hästen funkar med det.

Skulle inte vara särskilt orolig, men finns det smalare kandar att få tag på så skulle jag skaffat det istället :angel: Och tvådelad bridong om hästen funkar med det.
Ja här i Bolivia kan man inte köpa kandar, så om det inte funkar med det jag har, får jag vänta till jag åker till Sverige nångång i mitten elelr slutet av nästa år kanske, och rida på träns fram tills dess.
bridongen och stången måste kunna verka helt oberoende av varandra och därför vara tillpassade och ligga åtskiljda i munnen. Bridongen tillpassas som ett tredelat tränsbett. Stången skall vara så lång att bridongen kan ligga rak mellan stångens övre skänklar. Om bridongen är för lång kommer den att hänga ner i munnen och interferera med stången. Kindkedja spänns så att hävstången kan röra sig ca 30 grader. För att hävstången inte skall röra sig framåt vid eftergift skall en skumrem användas. Den skall ligga an mot underkäken i utgångsläget. På vissa hästar kan det vara en fördel att dra kindkedjan genom bridongens bettring. Detta för att undvika att kedjan (när den spänns) klämmer in bettringen mot kinden.
Bridongen passar bra för det har jag mätt och är samma längd som på tränsbettet (också tredelat). Stången är samma längd och då borde väl bridongen kunna vara rak mellan skänklarna? Ska försöka fixa något som skumrem. Vet att hästen jag red på kandar innan hade det, men har inte vetat varför. Är nog extra viktigt nu eftersom Porthos brukar leka med stången så den åker framåt.
Vad uppnår man med att trä kindkedjan genom bridongens bettring?

Tror precis som någon annan skrev att "nyper" mot varandra och att du kan tjana på att sänka stången alt. höja bridongen. kanske ochså spänna kedjan lite så att hästen inte kan röra på stången så mycket fram och tillbaka!! jag skulle inte vara så orolig om jag vore du det är ju bara att testa sig fram - Vad är det värsta som kan hända?! -att hästen visar missnöje och då är det ju bara att sitta av och ändra!! lika väl som det kan bli sämre kan det ju bli bättre och då har man ju gjort nånting bra

Blir det sen inte bättre fast du provat flera olika alternativ då kanske det finns anledning att oroa sig och byta bett osv!!

Här är två bilder på hur kandaret satt för några veckor sen. Sen dess har jag experimenterat lite ffa genom att sänka stången lite och höja bridongen lite, men ni kan ju kommentera utifrån detta så vi har något att utgå ifrån.
kandar.jpg

kandar2.jpg

det är ju svårt att se på bilderna men jag tycker att stången förefaller att sitta ganska bra i förhållande till bridongen.

DOCK så förefaller bridongen sticka ut väldigt mycket. För lång?

Senast ändrad:

Svårt att se, men bridongen verkar vara en storlek för stor.

Det jag på rak arm kan tycka att du bör kolla upp är kinnkedjekrokarna. De ska peka framåt och lite ut från hästen för att inte nypas. Dessutom måste du vrida kedjan ordentligt så att den ligger helt slätt mot hästen. På översta bilden är den snodd, det kan klämma.

Tycker oxå höjdskillnad på betten verkar bra!! Sen har du precis som Svea påpekat kindkedjekrokarna åt fel håll de ska peka "utåt" när kedjan är sträckt samt att du måste vrida tills kedjan är helt slät innan du hakar fast den i kroken. Kedjan ska dessutom vara sträckt inte hänga och dingla utan ligga slätt an mot hakan (utan att du nödvändigtvis ska använda våld för att få fast den)!!
:idea: Förhoppningsvis har vi klarat av hela felsökningen här och din häst slipper mer blodsmak i munnen;)

Senast ändrad:

Som det ser ut på bilderna så är bridongen för lång, då den dessutom är 3-delad finns det stor risk för skador i munnen eftersom mittendelen då lätt kommer åt att skada laner osv.

det är ju svårt att se på bilderna men jag tycker att stången förefaller att sitta ganska bra i förhållande till bridongen.

DOCK så förefaller bridongen sticka ut väldigt mycket. För lång?
Jag mätte munnen på hästen med en pinne. När jag sen skulle köpa betten var hans mun bara något lite bredare än en storlek och eftersom jag inte ville att det skulle nypa och klämma köpte jag storleken större istället för storleken mindre (är väl då nästan 1 cm bredare än hans mun). Därför tycker jag också att både stång och bridong är något för långa (de är alltså samma storlek), men vill inte köpa en för liten istället. I den perfekta av världar finns det säkert mellanstorlekar, men det lär dröja minst ett år innan jag kan vara på ett ställe där jag kan köpa en sån så det hoppas jag inte är enda lösningen.

Svårt att se, men bridongen verkar vara en storlek för stor.

Det jag på rak arm kan tycka att du bör kolla upp är kinnkedjekrokarna. De ska peka framåt och lite ut från hästen för att inte nypas. Dessutom måste du vrida kedjan ordentligt så att den ligger helt slätt mot hästen. På översta bilden är den snodd, det kan klämma.
Vad jag vet pekar kindkedjekrokarna alltid utåt och jag vet inte ens om jag kan ändra så de inte gör det. Det var också det första jag tittade på när det blödde första gången. Däremot är de på ena sidan (den man ser på stora bilden) ingen krok utan den är "stängd" och därför kan det där se ut som om kroken är inåt.

Tycker oxå höjdskillnad på betten verkar bra!! Sen har du precis som Svea påpekat kindkedjekrokarna åt fel håll de ska peka "utåt" när kedjan är sträckt samt att du måste vrida tills kedjan är helt slät innan du hakar fast den i kroken. Kedjan ska dessutom vara sträckt inte hänga och dingla utan ligga slätt an mot hakan (utan att du nödvändigtvis ska använda våld för att få fast den)!!
:idea: Förhoppningsvis har vi klarat av hela felsökningen här och din häst slipper mer blodsmak i munnen;)
Snurrad tror jag inte heller kindkedjan är, íaf inte under kinden där den är dragen genom en gummitunnel. Däremot tror jag att jag är rädd att dra kindkedjan för hårt. För Porthos brukar alltid börja leka med betten när jag sätter i dem och då känns det som jag drar fast. När jag sen börjar rida ser jag att den skramlar.

Senast ändrad:

man brukar ju rekommendera att stången är en storlek mindre än bridongen, så har du till att börja med en för lång bridong, och sen dessutom samma längd på stången, så är det med stor sannorlikhet det som gör att det nyper och blir fel i hästens mun.

varför kan du inte bara beställa ett bett via nätet?

Att stången skulle vara en storlek mindre än bridongen visste jag inte. Alltid lär man sig något. Kanske har vi nu hittat felet:idea:
Det är ju säkert möjligt att beställa via internet om det inte är konstiga mellanstorlekar. :crazy:
Har beställt ett par benskydd hit en gång och då kostade portot 250 kr och införselmomsen lika mycket (dvs totalt blev det lika mycket som benskydden kostade från början) :mad:
Ett bett borde väga mer, men kan jag unvika en blodig mun, så kan det kanske vara värt det.

Att stången skulle vara en storlek mindre än bridongen visste jag inte. Alltid lär man sig något. Kanske har vi nu hittat felet:idea:
Det är ju säkert möjligt att beställa via internet om det inte är konstiga mellanstorlekar. :crazy:
Har beställt ett par benskydd hit en gång och då kostade portot 250 kr och införselmomsen lika mycket (dvs totalt blev det lika mycket som benskydden kostade från början) :mad:
Ett bett borde väga mer, men kan jag unvika en blodig mun, så kan det kanske vara värt det.

som regel brukar man rekommendera det. sen finns det många som har samma längd och det funkar, men som sagt, det ser väldigt extremt ut i ditt fall i och med att även bridongen är för lång så att säga, då blir effekten helt klart tveksam.

det var dyra pengar men du har nog inte så mkt val om du vill rida utan blod.........:(

Men måste du rida på kandar då? Rid på träns istället.

Jag rider på kandar nån gång bara för att hästen ska veta hur det går till, men ridningen ska ju fungera lika bra på träns.

I ditt fall verkar det ju svårt att hitta en fungerande lösning och då skulle jag låta bli kandaret.

Du betslar som du vill för mej men jag skulle iallafall "skruva" kedjan mer så den blir slät från krok till krok då om vi ska märka ord;)
Sen brukar jag gå efter tumregeln att det ska vara lite "svårt" att trä öglan över kroken för öglan åker ju tillbaka ner i kroken och då blir kedjan lagom hård vitsen med stån+kedja är ju att den ska ta snabbt så att man kan rida med minimala handhjälper annars kan man ju rida på träns som jag ser det/har blivit lärd

Men som sagt du betslar precis som du vill för mej men du bad om åsikter och hjälp...

*kl*

Jag hade nog också ridit på träns tills du kan fixa bättre bett.

Jag rider bara på kandar någon gång innan tävling så jag känner att det funkar, all annan ridning sker på vanligt tränsbett.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
850
Senast: Fiorano
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 374
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar