Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja här i Bolivia kan man inte köpa kandar, så om det inte funkar med det jag har, får jag vänta till jag åker till Sverige nångång i mitten elelr slutet av nästa år kanske, och rida på träns fram tills dess.Skulle inte vara särskilt orolig, men finns det smalare kandar att få tag på så skulle jag skaffat det istället Och tvådelad bridong om hästen funkar med det.
Bridongen passar bra för det har jag mätt och är samma längd som på tränsbettet (också tredelat). Stången är samma längd och då borde väl bridongen kunna vara rak mellan skänklarna? Ska försöka fixa något som skumrem. Vet att hästen jag red på kandar innan hade det, men har inte vetat varför. Är nog extra viktigt nu eftersom Porthos brukar leka med stången så den åker framåt.bridongen och stången måste kunna verka helt oberoende av varandra och därför vara tillpassade och ligga åtskiljda i munnen. Bridongen tillpassas som ett tredelat tränsbett. Stången skall vara så lång att bridongen kan ligga rak mellan stångens övre skänklar. Om bridongen är för lång kommer den att hänga ner i munnen och interferera med stången. Kindkedja spänns så att hävstången kan röra sig ca 30 grader. För att hävstången inte skall röra sig framåt vid eftergift skall en skumrem användas. Den skall ligga an mot underkäken i utgångsläget. På vissa hästar kan det vara en fördel att dra kindkedjan genom bridongens bettring. Detta för att undvika att kedjan (när den spänns) klämmer in bettringen mot kinden.
Jag mätte munnen på hästen med en pinne. När jag sen skulle köpa betten var hans mun bara något lite bredare än en storlek och eftersom jag inte ville att det skulle nypa och klämma köpte jag storleken större istället för storleken mindre (är väl då nästan 1 cm bredare än hans mun). Därför tycker jag också att både stång och bridong är något för långa (de är alltså samma storlek), men vill inte köpa en för liten istället. I den perfekta av världar finns det säkert mellanstorlekar, men det lär dröja minst ett år innan jag kan vara på ett ställe där jag kan köpa en sån så det hoppas jag inte är enda lösningen.det är ju svårt att se på bilderna men jag tycker att stången förefaller att sitta ganska bra i förhållande till bridongen.
DOCK så förefaller bridongen sticka ut väldigt mycket. För lång?
Vad jag vet pekar kindkedjekrokarna alltid utåt och jag vet inte ens om jag kan ändra så de inte gör det. Det var också det första jag tittade på när det blödde första gången. Däremot är de på ena sidan (den man ser på stora bilden) ingen krok utan den är "stängd" och därför kan det där se ut som om kroken är inåt.Svårt att se, men bridongen verkar vara en storlek för stor.
Det jag på rak arm kan tycka att du bör kolla upp är kinnkedjekrokarna. De ska peka framåt och lite ut från hästen för att inte nypas. Dessutom måste du vrida kedjan ordentligt så att den ligger helt slätt mot hästen. På översta bilden är den snodd, det kan klämma.
Snurrad tror jag inte heller kindkedjan är, íaf inte under kinden där den är dragen genom en gummitunnel. Däremot tror jag att jag är rädd att dra kindkedjan för hårt. För Porthos brukar alltid börja leka med betten när jag sätter i dem och då känns det som jag drar fast. När jag sen börjar rida ser jag att den skramlar.Tycker oxå höjdskillnad på betten verkar bra!! Sen har du precis som Svea påpekat kindkedjekrokarna åt fel håll de ska peka "utåt" när kedjan är sträckt samt att du måste vrida tills kedjan är helt slät innan du hakar fast den i kroken. Kedjan ska dessutom vara sträckt inte hänga och dingla utan ligga slätt an mot hakan (utan att du nödvändigtvis ska använda våld för att få fast den)!!
Förhoppningsvis har vi klarat av hela felsökningen här och din häst slipper mer blodsmak i munnen
Att stången skulle vara en storlek mindre än bridongen visste jag inte. Alltid lär man sig något. Kanske har vi nu hittat felet
Det är ju säkert möjligt att beställa via internet om det inte är konstiga mellanstorlekar.
Har beställt ett par benskydd hit en gång och då kostade portot 250 kr och införselmomsen lika mycket (dvs totalt blev det lika mycket som benskydden kostade från början)
Ett bett borde väga mer, men kan jag unvika en blodig mun, så kan det kanske vara värt det.
Att stången skulle vara en storlek mindre än bridongen visste jag inte. Alltid lär man sig något. Kanske har vi nu hittat felet
Det är ju säkert möjligt att beställa via internet om det inte är konstiga mellanstorlekar.
Har beställt ett par benskydd hit en gång och då kostade portot 250 kr och införselmomsen lika mycket (dvs totalt blev det lika mycket som benskydden kostade från början)
Ett bett borde väga mer, men kan jag unvika en blodig mun, så kan det kanske vara värt det.