Blodgivar gåvor

Ni som är blodgivare, vilket landsting tillhör ni och vad kan ni välja på för blodgivar gåvor?
Stockholm - jag brukar ta saker från Rörstrands Swedish Grace-serie, sen finns det lite ittalasaker, pocketböcker, lotter och en massa andra saker. Sen kan man också skänka bort pengar till olika syften.

Jag är lite ledsen över att jag bara fick ihop 3 glas från Uppsalas fina glasserie, får åka dit och ge nån gång om de har kvar dom ;)

Skåne. Brukar vara nån handduk, kopp, t-shirt eller liknande. Ganska tråkiga grejer, när jag var med mamma som liten kunde de välja fina vinglas eller liknande, men ersättningen har inte höjts på 20 år.

Stockholm. Brukar välja pocketböcker, finns lite glas, skänka pengar mm. Iaf tidigare har det funnits T-shirt också.

Värmland. Vi har ganska fina saker. Handdukar och något porslin brukar alltid finnas. Sedan är det lite olika beroende på säsong. Jag brukar dock för det mesta välja att få in ersättningen på konto.

Stockholm. Jag valde alltid handdukar i början, men sen försvann de - till min stora förtret för de är bland de bästa jag har. Jag har ett par Iittala-glas också och någon gång har jag tagit presenkort.

Nu är det länge sedan jag lämnade och har dessutom bytt landsting till Sörmland (som hade urusla öppettider åtminstone senast jag kollade) så jag vet inte vad mitt nuvaranade LT har.

Stockholm. Jag har alltid kryssat i ett kort där man får välja mellan att skänka pengar till olika organisationer (rädda barnen, läkare utan gränser och Radiohjälpen tror jag?). Jag har inte tittat på vad det finns för andra saker, men jag tycker det ser ut som att det finns ganska mycket att välja mellan.

Vad intressant att det skiljer sig så. Grejerna här (Skåne) är motsvarande reklamprylar. Innan kunde man få en värdecheck på 50:- som kunde användas på Apoteket, men det finns inte längre. Man kan avstå gåva, men det går inte att få pengar på kontot eller skänka till välgörenhet.

Arvika, Værmland. Jag ger blodplasma och ersættningen ær 100 kr att ge till vælgørenhet, få insatta på kontot eller 100 poæng att byta mot varor. Det finns dukar från Klæssbols linnevæveri - dom ær populærast tror jag. Porslin - men inget speciellt mærke, understæll och vanliga underklæder, handdukar, påslakan, plæd mm + saker med blodgivar-logga på. Jag gav i Karlstad førut och dær bjøds det på rejælt fika med stora dubbelmackor och allt møjligt. I Arvika finns det drycker av olika slag men bara styck-førpackade wasa-knæckemackor.

Skåne. Och som @lady_vip säher så är det mest reklam saker. Typ handuk, reflexväst. Nu i feedags när jag var där så fanns det paraplyer och kylväskor, en så liten en där det får plats en matlåda och en burkcola typ.

Skåne. Det går ganska långt mellan gångerna jag ger blod, men det jag fått är reflexväst, handduk, picnicfilt, paraply och så har jag avstått mest för att det inte är några roliga saker. Sen två år tillbaka kan man inte ens skänka till välgörenhet längre, riktigt trist. Tidigare kunde man få presentcheck på 50 kr men de togs bort för att många hade blivit duplicerade/förfalskade.

Har haft tanken på att lämna blod länge men det trista är att man måste åka 20 mil för att lämna och då blir det inte av att man tar tag i det !

Jag har lämnat i Halland och där fick man 50 kr. I kassan hade de olika bössor till Röda korset och någon mer, som man kunde lägga i. Utöver det fick man saft och såna där wasa knäckebröd.

Västmanland! Finns mest reklamgrejer men ibland brukar man kunna skänka saker till barnavdelningen som nallar. Jag brukar oftast skänka men sist fick de sticka om tre gångerO_o och då tog jag en trisslott som jag inte vann nåt alls på :down:

Jag har fått ett antal ljuslyktor från Ittala och även någon mugg från samma märke!
Brukar också finnas handkräm/duschkräm och dyl. att välja mellan också :)

Vet att mamma har vita muggar med lingon på och texten "många droppar små, blir till en stor å". Vet dock inte om de ges bort längre. Det var i Västra Götaland.
Jag är bosatt i Småland, men vet inte vad de ger för gåvor här.

När jag gav i Växjö fick jag 50:- kontant och fika. Nu när jag ger i Sthlm så brukar jag ta en trisslott, det finns inte så mycket att välja i bussen. Hade gärna tagit Swedish Grace, men det har jag inte sett i blodbussen när jag lämnat. De har dock rikligt med dricka och snacks man får ta. Nu har jag uppehåll, är gravid. Men ska börja lämna sen igen när jag får :)

Ni som är blodgivare, vilket landsting tillhör ni och vad kan ni välja på för blodgivar gåvor?

Tillhör Västmanland o jag väljer biobiljett
Efter två gånger får man en biljett. Nu senast gick jag o sombon på bio o satt på VIP stolarna. Betalade bara en av de två stolarna så det kändes så nice. Bästa ever att kunna spara till biobiljetter :D

Liknande trådar

Tjatter Vill ge en gåva till ridläraren nu i slutet av terminen. Har ni några tips på vad nah kan ge? Tänkte kanske något julthe, julgodis...
Svar
2
· Visningar
593
Senast: Brie
·
Samhälle Alltså TV2 Danmark :bow: Först Helgstranddokumentären som var ett superviktigt projekt i sig, men nu detta. Jag skulle jobbat i...
2
Svar
38
· Visningar
3 179
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 482
Senast: Barbabelle
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hyresrätt villa