Den svarta svanen (SVT) - om korruption inom rättsväsendet

Tack för tips, intressant serie. Vad jobbigt det verkar att vara kriminell helt ärligt och på något vist är det väl rättvist. Man kan ju inte må bra i den miljön.

Nej det känns på något sätt svårt att tycka riktigt synd om t ex den där stekaren Malm som först tyckte han var king of the world men som ändrar sitt självgoda flin när det börjar köra ihop sig på riktigt. Tror inte han sov så gott när kraven började ställas från både banken och Bandidoskillarna..... han såg ut som han skulle kissa på sig när de senare var missnöjda med hur tillgångarna fördelats. Men man kan ju inte vara hur naiv som helst om man väljer sådana partners.
 
Intressant vad som kan vara bakgrunden till att någon tvärvänder i ett sådant läge. Ska lägga på minnet för framtida tittande.

Jag fick direkt vibben av att det är något som inte stämmer mentalt med denna kvinna. Jag tror inte på att hon drevs av samvetskval som hon sa utan av spänningen och känslan av makt hon fick av att lura både sina kriminella partners och tv-teamet.
 
Jag fick direkt vibben av att det är något som inte stämmer mentalt med denna kvinna. Jag tror inte på att hon drevs av samvetskval som hon sa utan av spänningen och känslan av makt hon fick av att lura både sina kriminella partners och tv-teamet.
Nej, verkligen dåliga vibbar av henne, något är ju inte rätt där alltså.
 
Det du beskriver är "traditionell" grov organiserad brottslighet, inte vad man i dagligt tal kallar gängkriminalitet. Den benämningen syftar afaik mer på lättkränkta knarksäljande/utpressande förortsgäng som skjuter varandra och andra för småskulder eller som karriärkliv.
Men man "hör /läser" ju att gängkriminella nu även äger vårdcentraler och har div. avtal med kommuner osv. Dvs. börjar (eller redan är) nästla sig in i välfärds staten.
 
Nej, verkligen dåliga vibbar av henne, något är ju inte rätt där alltså.

Jag förstår ju att de som gjort dokumentären har lagt upp allt så att det ska bli så dramaturgiskt snyggt och spännande som möjligt och att de därför exempelvis verkade väldigt förvånade över hennes "vändning", men de måste ju också ha förstått detta på ett väldigt tidigt stadium.
 
Jag fick direkt vibben av att det är något som inte stämmer mentalt med denna kvinna. Jag tror inte på att hon drevs av samvetskval som hon sa utan av spänningen och känslan av makt hon fick av att lura både sina kriminella partners och tv-teamet.
Den känslan fick jag också. Jag stängde dock av efter halva första avsnittet, ska fortsätta titta när jag lyckats förlika mig med den journalistika utgångspunkten som fick mig att studsa i soffan. När de drog igång hennes verksamhet igen så var det making the news för mig, inte reporting. Ett slags journalistisk "brottsprovokation" alltså, inget av det som hände hade hänt om inte filmteamet riggat det. Och det måste jag svälja först. Jag har inget mot dolda inspelningar som arbetsmetod då det är nödvändigt, men det här var många steg längre.

Dock är det såklart jätteviktig journalistik när man kan avslöja en så svindlande värld som det där.
 
Den känslan fick jag också. Jag stängde dock av efter halva första avsnittet, ska fortsätta titta när jag lyckats förlika mig med den journalistika utgångspunkten som fick mig att studsa i soffan. När de drog igång hennes verksamhet igen så var det making the news för mig, inte reporting. Ett slags journalistisk "brottsprovokation" alltså, inget av det som hände hade hänt om inte filmteamet riggat det. Och det måste jag svälja först. Jag har inget mot dolda inspelningar som arbetsmetod då det är nödvändigt, men det här var många steg längre.

Dock är det såklart jätteviktig journalistik när man kan avslöja en så svindlande värld som det där.
Jag uppfattade det mer som ett sätt att bekräfta uppgifter som redan fanns genom den andra dokumentationen? Alltså inte riktigt samma som ett rent nyskapande. Och inte samma som om filmerna är enda/huvudsakliga källan till information.

Men värt att reflektera över, det beror så klart också på hur de hanterat det i förhållande till helheten. Antar det framgår mer när man ser mer. Lät i alla fall som tv-teamet hade funderat rejält innan de hoppade på projektet.

Jag funderade mer kring hur det ser ut/tas emot av klienterna att hon stängde ner och startade om. Men det kanske också framgår sedan...
 
Jag uppfattade det mer som ett sätt att bekräfta uppgifter som redan fanns genom den andra dokumentationen? Alltså inte riktigt samma som ett rent nyskapande. Och inte samma som om filmerna är enda/huvudsakliga källan till information.

Men värt att reflektera över, det beror så klart också på hur de hanterat det i förhållande till helheten. Antar det framgår mer när man ser mer. Lät i alla fall som tv-teamet hade funderat rejält innan de hoppade på projektet.

Jag funderade mer kring hur det ser ut/tas emot av klienterna att hon stängde ner och startade om. Men det kanske också framgår sedan...
Ja, det var ju därför, alltså att själva få bekräfta det hon redan berättat. Men det innebär ändå att det som händer på filmen är riggat av filmteamet. Jag har förstått att det lett till debatt i Danmark, ska kolla upp det lite vid tillfälle.

Man kan jämföra det med Diamant Salihus utmärkta reportage i Uppdrag granskning om dräggen som sitter i Marbella och lurar av svenska åldringar deras besparingar. Han var bara med och skildrade, inget var riggat av produktionen där.
 
Det finns en del juridiska frågetecken som jag grubblar på och inte riktigt själv fått kläm på hur de lyckats runda, t ex är det ju normalt olovlig avlyssning att spela in samtal som man inte själv deltar i. I huvudsak är det ju där Amira själv är med men ibland är det sekvenser när de andra går ut i ett annat rum eller pratar i telefon och det spelas också in och sänds.

Vilket ju är mycket kittlande att få se och höra men det kräver normalt domstolsbeslut på hemlig rumsavlyssning för att få spela in ljud (som då administreras av polis och som kräver högre straffvärden än grova penningtvättsbrott i alla fall i Sverige. I alla fall än så länge.). Projektet känns djärvt hanterat på väldigt många sätt i alla fall.

Lite lättare med advokatsekretessen som annars också är mycket stark, tänker då på de andra "advokaterna" eller numera f d advokaterna som formellt talar med sina klienter. Men där har de ju själva satt sig i skiten med att själva trampa så långt utanför allt som är god advokatsed/inte främja orätt, så där finns tydligare undantag när det handlar om medbrottslighet i stället för ett giltigt advokatuppdrag.
 
Jag orkar inte. Det får räcka för mig att lyssna på massor av rättegångar där gängkriminella blir dömda. Det är namn, bilder, avlyssningar, larmsamtal till SOS, div utredningar, utdrag från polisförhör, poliser som vittnar, m.m m.m. Så man får en bra bild av detta klientel som hotar vårt system
Men här handlar det även om "vita" företag. Så hotet är faktiskt inte bara klassiskt gängkriminella
 
Har bara sett första avsnittet än så länge, men två funderingar: är det Amira sysslar med verkligen inte straffbart? Och hur kan hon tänka att den här dokumentären ska ”rädda hennes skinn” - är det inte istället som att be om att bli mördad?
 
Har bara sett första avsnittet än så länge, men två funderingar: är det Amira sysslar med verkligen inte straffbart? Och hur kan hon tänka att den här dokumentären ska ”rädda hennes skinn” - är det inte istället som att be om att bli mördad?
Hon har gått under jorden nu så gissar på att hon är långt borta från Danmark
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/den-svarta-svanen-skakar-danmark-varre-i-sverige/

Det skrivs även av det troligen ser värre ut i Sverige.
 
Har bara sett första avsnittet än så länge, men två funderingar: är det Amira sysslar med verkligen inte straffbart? Och hur kan hon tänka att den här dokumentären ska ”rädda hennes skinn” - är det inte istället som att be om att bli mördad?

Jag tror inte hennes syfte var att rädda sitt skinn, det är nog mer komplicerat än så. Jag tror hon går igång på att lura och manipulera folk, att leva på gränsen, att känna makt. Tyckte hon påminde om Johanna Möller fast mer sansad, i alla fall på ytan.
 
Jag tror inte hennes syfte var att rädda sitt skinn, det är nog mer komplicerat än så. Jag tror hon går igång på att lura och manipulera folk, att leva på gränsen, att känna makt. Tyckte hon påminde om Johanna Möller fast mer sansad, i alla fall på ytan.
Det tror inte jag heller, men det var så det uttrycktes och jag tyckte det lät så himla konstigt, för effekten borde vara precis tvärtom. Men journalisterna kommenterade inte det mera, så det framstod som att produktionen tyckte att det var en rimlig förklaring.
 
Har tittat på alla 5 nu. Ja, alltså det har väl inte varit någon hemlighet att det förekommer men jag har nog skyddat mig själv med att inte innse hur stor och utbrett det är.
Det som träffade mig så mycket i hjärtat som inte togs upp mer än bara några sekunder är fusket med asbeste, nä men vi byter ut gubbarna och tar nya prover som inte visat på någon asbest :cry:

Är ju inte bara lite nyfiken på hennes dubbelspel och undra hur det gått om hon inte glömt att stänga av inspelningen eller om det inte skulle gå att hitta igen efter det blivit raderat.

Det som började snurra runt i hjärnan är ju hur det ser ut med fusk runt varför E6 vid Stenungsund rasade. Speciellt kom den tanken efter sätt det om den förorenade jorden och sedan strax efter läsa i Expessen där någon expert sagt att det ser värre ut i Sverige.
 
Har tittat på alla 5 nu. Ja, alltså det har väl inte varit någon hemlighet att det förekommer men jag har nog skyddat mig själv med att inte innse hur stor och utbrett det är.
Det som träffade mig så mycket i hjärtat som inte togs upp mer än bara några sekunder är fusket med asbeste, nä men vi byter ut gubbarna och tar nya prover som inte visat på någon asbest :cry:

Är ju inte bara lite nyfiken på hennes dubbelspel och undra hur det gått om hon inte glömt att stänga av inspelningen eller om det inte skulle gå att hitta igen efter det blivit raderat.

Det som började snurra runt i hjärnan är ju hur det ser ut med fusk runt varför E6 vid Stenungsund rasade. Speciellt kom den tanken efter sätt det om den förorenade jorden och sedan strax efter läsa i Expessen där någon expert sagt att det ser värre ut Sverige.
När det gäller asbets vore en framkomlig strategi att "Svensson" och "riktiga" byggbolag och fastighetsägare började se bjälken i sitt eget ögat,

När jag letade hus var jag intresserad av ett billigt litet hus i ett mycket attraktivt område i Sthlm. Det var billigt för det var klätt med eternit. Någon annan köpte och en vecka senare när jag promenerade förbi höll ett par pojkar från Litauen på att riva det. Helt öppet. Inget skydd för dem. Inget skydd för omgivningen (alltså några av Stockholms rikaste tillät att grannen spred asbets över deras fruktrräd och deras barns sandlådor :jawdrop: Att 20-åriga litauer är förbrukningsmateriel är ju sedan gammalt :meh:)

I boken Svart notis berättas hur det gck till när Vällingehus, en stor resuturang i Vällingby centrum "sanerades". (polacker är också förbrukningsmateriel)
 
När det gäller asbets vore en framkomlig strategi att "Svensson" och "riktiga" byggbolag och fastighetsägare började se bjälken i sitt eget ögat,

När jag letade hus var jag intresserad av ett billigt litet hus i ett mycket attraktivt område i Sthlm. Det var billigt för det var klätt med eternit. Någon annan köpte och en vecka senare när jag promenerade förbi höll ett par pojkar från Litauen på att riva det. Helt öppet. Inget skydd för dem. Inget skydd för omgivningen (alltså några av Stockholms rikaste tillät att grannen spred asbets över deras fruktrräd och deras barns sandlådor :jawdrop: Att 20-åriga litauer är förbrukningsmateriel är ju sedan gammalt :meh:)

I boken Svart notis berättas hur det gck till när Vällingehus, en stor resuturang i Vällingby centrum "sanerades". (polacker är också förbrukningsmateriel)
Nästa gång du ser det så anmäl till arbetsmiljöverket, det är inte bara rekommendationer utan lag på skydd vid jobb med asbets oavsett vilket land jobbarna kommer ifrån.
Sedan behöver inte rika veta vad det finns för risker vid byggen/rivning.
 
Har sett tre avsnitt jag inser nog att jag är ganska resignerad för jag orkar knappt bli upprörd. Känner mest att det är ju så här det är. Att kriminella från olika världar samarbetar för att plocka pengar av staten det känns inte direkt som ett okänt fenomen. Att det är ännu värre i Sverige är jag inte heller förvånad över alls. Att kriminella plockar pengar på att driva vårdcentraler, olika typer av boenden, på personlig assistans med mera känns som att det pågått i många år. Det är det systemet vi skapat och det kostar oss enorma summor varje år.

Har förstått på artiklar jag läst att Amira drev ett annat kontor vid sidan om och detta förvånar mig inte heller. Hon verkar inte psykiskt frisk enligt min uppfattning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp