Blir rädd om man lyfter upp handen fort

Thrillie

Trådstartare
Min häst blir jätterädd om man drar upp handen fort i närheten av huvudet. Som t.ex. idag när jag ledde honom så åkte min mössa ner för ögonen och jag drog upp handen för att rätta till den, ja då flög han bakåt.

Jag förstår inte vad som är fel, jag har alltid varit lugn och varsam när jag hanterat honom och har ju SJÄLVKLART aldrig slagit honom eller liknande.
Detta blir bara värre och värre (vad jag minns så reagerade han aldrig i början), han reagerar mer och mer när man drar upp handen av olika anledningar.

Idag blev han riktigt rädd, spärrade upp ögonen och bara flög bakåt, så jag undrar om nån kan ha något tips på vad som kan orsaka detta beteende?

Han lugnar sig snabbt om man talar lugnt med honom och går fram och klappar honom lungt och försiktigt, men det känns ändå otryggt när han slänger sig bakåt sådär. Det är ju ofta man drar upp handen, kanske för att klia sig själv i huvudet eller ja vad som helst.

Hur kan jag lära honom att det inte är farligt? Och vad kan jag göra för att göra det enklare för honom? :confused:
 
Sv: Blir rädd om man lyfter upp handen fort

Min kropp reagerar också när folk viftar framför mitt ansikte. Och jag har inte fått stryk.
Lär dig att inte skrämma din häst.
 
Sv: Blir rädd om man lyfter upp handen fort

Du talar med ditt kroppsspråk om för din häst att han ska backa när du gör så. Du får helt enkelt bli mer medveten om hur du rör dej. Förmodligen hade du reagerat likadant själv om någon viftade framför dej.
 
Sv: Blir rädd om man lyfter upp handen fort

Kolla upp synen på hästen, om han av någon anledning fått försämrad syn kan de börja reagera som du beskriver.
 
Sv: Blir rädd om man lyfter upp handen fort

Det är ingen annan som slagit honom?

Min egen häst började reagera sådär för flera år sen, det visade sig att en i inackorderingsstallet slog henne i huvudet.
 
Sv: Blir rädd om man lyfter upp handen fort

Jag har ett litet ponnysto som gör likadant. Hon är till åren kommen och har inte bott hos mig så länge, så jag kan tänka mig att hon har fått stryk tidigare, eller blivit skrämd rejält av flaxande händer eftersom hon är en känslig sort.

Jag förstår TS mycket väl, det går inte att säga att "lär dig att inte skrämma din häst" och liknande för det handlar inte om det. Om du lyfter handen för att rätta till din mössa ger du knappast några signaler om att hästen ska kasta sig bakåt eller rycka undan huvudet, eller hur?

Det här handlar om att hästen blir rädd för helt normala rörelser som man utför när man sköter och hanterar hästen och som de flesta hästar inte bryr sig det minsta om.

Kan förstås ligga något i att någon annan kanske slår/har slagit hästen?

När det gäller att träna hästen gällande detta föreslår jag mycket lugna rutiner kring honom, långsamma rörelser, att sakta övertyga honom om att dina händer inte betyder fara.

Kan säkert vara ide att kolla upp synen också.
 
Sv: Blir rädd om man lyfter upp handen fort

Bra svar, det tänkte jag inte på att hästen kanske hanteras av andra också. Om synen försämras märker man ju hur hästen reagerar även på annat.
 
Sv: Blir rädd om man lyfter upp handen fort

CK, varför är du alltid så taskig i dina kommentarer? Det går bra att svara hövliga frågor på ett hövligt och vänligt sätt!
 
Sv: Blir rädd om man lyfter upp handen fort

Som andra redan frågat, finns det andra som hanterar din häst?

Det är en sak om hästen alltid varit såhär skygg och en helt annan om den börjat bli mer och mer skygg med tiden. Då innebär det att det är ngt som hänt eller händer.

Tex att ngn annan slår hästen eller att den börjar se dåligt.

Hur gammal är din häst? Om den är gammal kan det vara så att synen börjar bli sämre. :)
 
Sv: Blir rädd om man lyfter upp handen fort

CK, varför är du alltid så taskig i dina kommentarer? Det går bra att svara hövliga frågor på ett hövligt och vänligt sätt!

Men hallå. Var det jag skrev taskigt? Jag sa bara att det är en normal kroppsfunktion, kallas reflex. Kommer nåt helt oväntat farande runt huvudet så SKA kroppen reagera med att rädda sig undan.

Det var det jag ville få fram.
Jag lovar, rättar hon till mössan lite långsammare, och oftare, så är problemet kanske mindre efter ett tag. Men hästar är olika, en del blir rädda hela tiden.
 
Sv: Blir rädd om man lyfter upp handen fort

Jag förstår vad du menar CK. Men han reagerade inte alls på sådana saker förut, det är det som förvirrar mig.

Han står i ett stall där det är flera som hanterar honom. En vän i stallet nämnde för mig häromdagen att hennes häst hade börjat bli huvudskygg också, och undrade om jag hade märkt något liknande med min häst. Så nu börjar vi fundera på vad det kan vara. Man vill ju inte gärna tro att det är någon som slår hästen.
Jag har sett en hjälpreda till stallägaren slå sin häst med grimskaftet mot ansiktet när han nafsade på henne. Det var upprepade slag, och jag ifrågasatte det. Då svarade hon; men han nafsade mig ju.
Trodde inte hon skulle göra det något mer eftersom hon verkade skämmas, men man vet ju aldrig.

Hästen i fråga är 9 år så det bör ju inte vara synen som blir sämre hoppas jag!

Jag får helt enkelt vara mer medveten om mina rörelser och ta allt långsamt, så får vi hoppas att det bättrar sig!
 
Senast ändrad:
Sv: Blir rädd om man lyfter upp handen fort

Då låter det som att du har fått svaret på varför din häst gör som han gör, även om hästen inte blivit slagen kan viftande med grimskaft ha skrämt honom. Om dessutom en annan häst också fått samma beteende låter det som att samma person kan ha hanterat dem på samma sätt.

Min häst råkade ut för en som viftade med spö runt hennes huvud trots att hon är spörädd.
 
Sv: Blir rädd om man lyfter upp handen fort

Träna hästen med att lyfta på armar och händer, sakta till en början och när den inte reagerar kan du göra det snabbare. Klappa den lite på huvudet emellanåt och gör inte för hastigt om den börjar bli rädd. När du stått och viftat med armarna några gånger märker han nog att det inte händer så mycket mer än att du står och höjer armen upp och ner.
 
Sv: Blir rädd om man lyfter upp handen fort

Troligtvis är det någon i stallet som slår era hästar. De blir inte plötsligt huvudskydda utan orsak, och att din kompis häst blivit likadan är ett väldigt tydligt tecken på att någon har slagit dem.
 
Sv: Blir rädd om man lyfter upp handen fort

Min 2åring blev för någon månad sen rädd om huvudet o det visade sig vara en person som slått henne. Nu gick den här personen in i vårat stall utan tillåtelse och gick in till min häst (som bits), och blev biten och slog henne på huvudet.
Troligtvis så e det någon som har slagit din häst, visa hästen att du inte ska slå den bara för att du gör en hastig rörelse.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 022
Senast: alazzi
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 003
Senast: Mickizz
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 826
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp