blir man inte utesluten...

KopparbergsEmme

Trådstartare
...ur SKK om ens hanne betäcker icke renrasig tik?
För i så fall skull ejag bli sur om tikägaren annonserade ut vilken hanne som är pappa....

(fast annonsen jag sett är på american Bulldogvalap, de kanske itne är med i SKK)

Sv: blir man inte utesluten...

Beror ju på om hanhundsägaren är medlem i skk, om någon anmäler och vad för förklaring hanhundsägaren ger till det hela.

okej...hittade en del kluriga grejer.

Men om man har en kennel med en ras, men på sidan om det föder upp blandraser också och ger dem samma kennelnamn. vad händer då?

Det är det nog inte i detta fall, då de skett 2008 och nu har de en ny kull.
Det rör mig så klart eftersom de är BC/Aussie korsningar. Finns på blocket.
De förder även upp Foxterrier, men de står ingenstans omd e är SKK anslutna...

Ambullarna är inte en SKK ras, men klubben är nog så noga med sin stambok så ev medlemmar som låter sina hundar gå i blandisavel vill nog föreningen väldigt gärna ha reda på.

mvh

När man blir medlem i en förening så förbinder man sig att följa deras stadgar, o SKKs stadgar stipulerar att enskilda medlemmar o uppfödare inte skall ägna sig åt blandrasavel.

När man blir medlem i en förening så förbinder man sig att följa deras stadgar, o SKKs stadgar stipulerar att enskilda medlemmar o uppfödare inte skall ägna sig åt blandrasavel.

Dum fråga kanske men jag har inte sett något i SKKs stadgar som utesluter blandrasavel, utan enbart att de skall "..väcka intresse för och främja avel av ...fullgoda rasrena hundar". Vet du vilken paragraf i stadgarna man stödjer uteslutandet på?

Det åligger varje medlem i SKK-organisationen:

2:1 att till avel endast använda hundar av samma
ras.

2:2 att till avel endast använda hund som är
inregistrerad i SKK eller i av SKK erkänd
utländsk kennelorganisation.

http://www.skk.se/pdf/regler/grundregler.pdf

Min fråga gällde SSK's stadgar, finns det där eller inte?

Men om vi vänder på det då, finns det någonstans, i stadgarn angivet att medlemarna är skyldiga att följa grundreglerna (jag har inte hittat det)?

§ 2 Verksamhet Mom 7
Enskild person kan bli medlem i SKKs medlemsorganisationer. Respektive klubbstyrelse beviljar medlemskap. Beslutet om medlemskap kan inom ett år upphävas av Centralstyrelsen.
Medlem skall följa SKKs stadgar, utfärdade bestämmelser och föreskrifter (dit hör grundreglerna..)

http://www.skk.se/pdf/stadgar/SKK_stadgar06.pdf

http://www.skk.se/pdf/stadgar/SKK_typstadgar02.pdf

§ 1 Mål

För Svenska XXX-klubben, nedan benämnd klubben, gäller det för SKKs medlemsorganisationer
gemensamma målet att kontinuerligt skapa goda förutsättningar för hunden, hundägaren och hundägandet genom:

att väcka intresse för och främja avel av mentalt och fysiskt sunda, bruksmässigt, jaktligt och exteriört fullgoda rasrena hundar

att bevara och utveckla rasernas specifika egenskaper och verka för utveckling av dressyr och praktiskt bruk av dessa raser

Senast ändrad:

Perfekt då vet jag att det är på: § 2 Verksamhet Mom 7 som det hela skickas vidare till grundreglerna och därmed kan uteslutning ske.

Visste att det inte kunde stämma att det var på §1 ett dem tog det.

Edit: Tack!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 360
Senast: Johanna1988
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 584
Senast: dobbis
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 495
Senast: alazzi
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane... 2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023
  • Presentation bukehund(ar) 2025!