Delvis kl. Jag blev ensamstående mamma till 2 barn de var då 3&7 år. Bodde på gård och fick flytta pga ekonomiska och praktiska skäl till lägenhet. Det var tufft, mestadels psykiskt, att helt plötsligt bli själv. Sålde den ena hästen och stallade upp den andra på fullinackordering. Hästen var oerhört viktig för mig under denna tiden. Främst pga att ett nytt identitetsjobb var på gång. Att vara med hästen var gott för psyket. Ibland tog jag med lillflickan för pyssel m hästen, oftast inte. Pga att jag inte kunde (och fortfarande inte kan) slappna av med barn i stallet. Det var och är mitt andningshål och då båda barnen mina är livliga är det bara stressande att ha koll på dem samtidigt. Då hästen dog efter ca fyra månader väntade jag ett tag innan jag köpte ny och då den dog efter tre månader så väntade jag ett år. Idag jobbar jag heltid, båda mina barn går i skolan och då jag arbetar schema har jag tid att vara i stallet själv. Men det är ett pussel och svårt att få tiden att räcka ändå. Och orken tryter överlag när hästen min konstant skadar sig och kräver tredubbel omsorg och extra utgifter och som sällan går att rida på. Och då sparkontot sinar är det ärligt talat knappt värt det. Eftersom jag lägger min stalltid under skoltid tar hästen väldigt lite "familjetid". Hade jag arbetat dagtid hade jag inte kunnat hålla häst med hänsyn till dem. Det är mitt intresse och redan nu känner jag att det är på bekostnad av dem- både ekonomiskt (det mesta av överskottet går till mitt fritidsintresse- inte till utflykter o dyl) och psykiskt för jag är ganska upptagen av häst i allmänhet under min fritid (foder, träningsupplägg, skador..).
Summa summarum:
Ja- att ha häst när allting
funkar är fantastiskt- oavsett om man är ensamstående eller ej. Men när allt kör ihop sig, hästen behöver till klinik och allt möjligt som är skaderelaterat och som kräver tid, pengar och psykisk energi så är det oerhört kämpigt att vara ensam. För det är det man är, och det märker man då. Eftersom mina erfarenheter av hästhållning är erhört skadepräglade (3 av 5 döda på olika sätt) så är detta mitt perspektiv. Och att tro att barnen tycker att skötsel av häst är givande och roligt när det kärvar och är måsten är därför enl mig orealistiskt. (Dottern rider ändå på ridskola o älskar det och sonen har haft egen ponny).
Vill du ha kvar hästarna och behålla barnens hästintresse intakt är Mutt råd att köpa in service i form av mockning o in o utsläpp och fordringar. Så kan familjen vara i stallet när det passar i olika syften. Ett par dagar i veckan kan du rida och kanske kan ngn närstående ställa upp ett par h som barnvakt? Ett par dagar kanske en medis kan rida? Och ett par dagar är ni i familjen tillsammans och myser m häst i stallet- om det funkar.
Stort lycka till!!!/Amelia