Blir ensamstående, hur ska jag hinna?

Det har fungerat bra hitills. Maken har tagit barnen när jag har åkt till stallet och har han jobbat så har barnen följt med och borstat på deras ponny medan jag inte rider utan bara sköter det jag måste som mockning och fodring.

Men nu skiljer vi oss alltså och jag vet inte hur jag ska få ihop det. Visst åka in och fodra och mocka är inga problem, barnen får följa med. Men med fyra barn i stallet så kan inte jag rida. Finns ingen ridbana. De har en egen ponny men den är inte inriden än så de kan inte följa med.

Medryttare känns som ett måste, men vem vill rida en knappt omskolad ridtravare?

Jag skulle lägga hästeriet på hyllan ett par år eller bara ha kvar ponnyn om barnen är tillräckligt intresserade. Det låter inte kul för dig eller dem med det här upplägget annars.
 
Det har fungerat bra hitills. Maken har tagit barnen när jag har åkt till stallet och har han jobbat så har barnen följt med och borstat på deras ponny medan jag inte rider utan bara sköter det jag måste som mockning och fodring.

Men nu skiljer vi oss alltså och jag vet inte hur jag ska få ihop det. Visst åka in och fodra och mocka är inga problem, barnen får följa med. Men med fyra barn i stallet så kan inte jag rida. Finns ingen ridbana. De har en egen ponny men den är inte inriden än så de kan inte följa med.

Medryttare känns som ett måste, men vem vill rida en knappt omskolad ridtravare?

Finns det möjlighet att ha en stallkanin/er ( en var?)som de (barnen) kan vara ansvariga för? Och som andra nämnt att någon kan se till dem under tiden du rider + att de har en uppgift att sköta kaninen/ kaninerna under tiden? Kan inte pappan ha dem mera tid än vad du skrivit så vore det ju absolut en bra idé med en barnflicka / barnvakt 2 ggr/ veckan iaf de veckor pappan inte har barnen så du hinner rasta hästarna ordentligt de gångerna iaf+ sök efter medryttare!!
 
Det har fungerat bra hitills. Maken har tagit barnen när jag har åkt till stallet och har han jobbat så har barnen följt med och borstat på deras ponny medan jag inte rider utan bara sköter det jag måste som mockning och fodring.

Men nu skiljer vi oss alltså och jag vet inte hur jag ska få ihop det. Visst åka in och fodra och mocka är inga problem, barnen får följa med. Men med fyra barn i stallet så kan inte jag rida. Finns ingen ridbana. De har en egen ponny men den är inte inriden än så de kan inte följa med.

Medryttare känns som ett måste, men vem vill rida en knappt omskolad ridtravare?

Finns det möjlighet att ha en stallkanin/er ( en var?)som de (barnen) kan vara ansvariga för? Och som andra nämnt att någon kan se till dem under tiden du rider + att de har en uppgift att sköta kaninen/ kaninerna under tiden? Kan inte pappan ha dem mera tid än vad du skrivit så vore det ju absolut en bra idé med en barnflicka / barnvakt 2 ggr/ veckan iaf de veckor pappan inte har barnen så du hinner rasta hästarna ordentligt de gångerna iaf+ sök efter medryttare!!
 
Finns det möjlighet att ha en stallkanin/er ( en var?)som de (barnen) kan vara ansvariga för? Och som andra nämnt att någon kan se till dem under tiden du rider + att de har en uppgift att sköta kaninen/ kaninerna under tiden? Kan inte pappan ha dem mera tid än vad du skrivit så vore det ju absolut en bra idé med en barnflicka / barnvakt 2 ggr/ veckan iaf de veckor pappan inte har barnen så du hinner rasta hästarna ordentligt de gångerna iaf+ sök efter medryttare!!

Jag har inte barn men att lämna djur och barn ensamma i en utsatt miljö tycker jag inte är klokt. I ett stall finns massor att göra sig illa på och att lämna barnen ensamma medans man rider tycker jag nästan är elakt.
 
Tyvärr finns det inget uppvärmt bra ställe att vara på. Är ett ganska ruffigt stall (men jag älskar det). Det är inte 11 åringen som bekymrar mig utan lillkillen som är högt och lågt och som faktiskt kräver konstant passning.

Är inkörd och körs med rockard. Har tyvärr inte ekonomin att köpa stor vagn.


Inte ekonomi att lämna ponnyn på inridning. Han är nog det minsta bekymmret. Han går på lösdrift och har inget emot att stå när han inte tömkörs. Det är storhästen som behöver mer.

Hon är jättesnäll, men inte alls skolad. Hoppar bra, men går knappt fram för skänklar.

Som förslaget tidigare.. Jag vet det låter hemskt men att minska ner till en häst kanske vore en idé alt att du ordnar hjälp på en av dem.

Att ro ihop tid för 2 hästar och barn 7 dar i veckan plus få sinnesro.. Då gör man det bra. Barnen kommer kanske inte ens vilja vara i stallet så ofta. Jag har som nämnt inga barn.. Men jag hade ärligt talat inte orkat med att pussla ihop den vardagen du beskriver utan hade nog för en tid gjort mig av m minst en av dem och skaffat hjälp.. I värsta fall gjort mig av m båda två tills barnen är gamla nog att kunna klara sig ensam hemma ett tag varje dag.

Jag hoppas det löser sig, jag kan bara komma på minskad tid i stallet tyvärr
 
Senast ändrad:
jag tyckte inte heller att de skulle lämnas ensamma....utan att någon också skulle se till dem medans hon red.... och att de samtidigt kunde ha en uppgift att se till kaninerna under den tiden när denne någon såg till dem?
 
jag tyckte inte heller att de skulle lämnas ensamma....utan att någon också skulle se till dem medans hon red.... och att de samtidigt kunde ha en uppgift att se till kaninerna under den tiden när denne någon såg till dem?

Problemet brukar vara att hitta någon som vill det, alltså vara i stallet med dem. Lämpa över på stallkompisar brukar sällan fungera
 
absolut, aldrig enkelt men möjligt! Som nån annan skrev- kanske finns nån annan ensamstående mamma att "byta" tjänser med? Behöver ju inte vara i stallet heller om man ska hårddra det...
 
Jag är förvånad över hur lätt många i tråden tar på TS dilemma. Själv kan jag tråkigt nog inte se hur TS ensam ska kunna få ihop det med fyra barn och två hästar och dessutom själv hinna rida.

Jag hade inte ens försökt, faktiskt.
 
För att han inte klarar av sånna enkla saker som att ta barnen till skolan i tid, se till att de har rena kläder anpassade efter vädret, hjälpa dem med läxa eller ens se till att de får ordentlig mat.
Och du bestämde dig för att skaffa fyra barn med denne mannen,
 
Jag skulle heller aldrig ens ha försökt ha häst med det upplägget! Haft flera barn och det och ett heltidsjobb var mer än nog. Till och med fick mina barn äta mamma scans köttbullar och makaroner ett flertal gånger under sin uppväxt. Jag orkade helt enkelt inte laga "riktig" mat alla dagar i veckan trots frånvaro av hästar.
 
Frågan är om du och barnen kommer må bra av den situationen .
Sälj hästarna och låt barnen gå först ...
 
Tyvärr håller jag helt med "skeptikerna" här. Det är inte realistiskt att jobba heltid, vara själv med fyra barn, ensam ansvarig för hemmet, planera mat, handla mat, tvätta till fem personer, hjälpa till med läxor, låta barnen ha ett socialt liv med kompisar, träningar och andra fritidsintressen OCH häst. Tyvärr räcker inte helt enkelt tiden till.

Om man av någon anledning har mycket tid över är läget ett helt annat förstås. Men med ett vanligt heltidsjobb lämnar inte mycket tid över. Bara att få alla fyra barnen plus sig själv duschad på kvällen tar ju sin tid.
 
Tyvärr håller jag helt med "skeptikerna" här. Det är inte realistiskt att jobba heltid, vara själv med fyra barn, ensam ansvarig för hemmet, planera mat, handla mat, tvätta till fem personer, hjälpa till med läxor, låta barnen ha ett socialt liv med kompisar, träningar och andra fritidsintressen OCH häst. Tyvärr räcker inte helt enkelt tiden till.

Om man av någon anledning har mycket tid över är läget ett helt annat förstås. Men med ett vanligt heltidsjobb lämnar inte mycket tid över. Bara att få alla fyra barnen plus sig själv duschad på kvällen tar ju sin tid.

Jag är tyvärr pessimistisk som många andra, jag hade aldrig orkat med/klarat 4 barn och häst. Även om du får medryttare så är det många dagar i stallet.

Min dotter var 7 när jag separerade, jag kunde ha kvar min häst eftersom jag flyttade till en stuga på gården där jag hade hästen uppstallad. Men hade dottern varit mindre eller jag inte fått det boende så hade jag gett upp hästeriet och valt att själv bara varit medryttare. (och då har jag bara min dotter varannan vecka)

Det är så mycket vardag som man måste/vill prioritera som förälder :p
 
Jag har varit ensam med tre barn och häst. Det gick inte bra. Det slutade med att både barnen, hästen och jag själv blev försummade i någon mån. Jag skulle aldrig ens försöka ge mig på det igen. Man får helt enkelt inse att vissa perioder i livet fungerar bäst utan häst.
 
Jag har en väninna som är själv med sin tvååring, har ett par hästar och jobbar.
Hon jobbar och sliter för att det ska gå runt.
Och det gör det men hon hinner inte med hästarna så som hon vill.
 
Vad tycker du blir bättre av att du skuldbelägger TS?

Den rimliga frågan är väl: Och den mannen bestämde sig för att skaffa fyra barn?, om någon fråga är rimlig.
Jag vill inte skuldbelägga någon.

Då människor väljer att leva och bo ihop, skaffa många barn, så långt är allt frid och fröjd...
När man sen ska skiljas upptäcker man fel och brister hos den andre.

Man är väl två när man skaffar barn?

Mannen i detta fallet anser sig säkert inte göra något fel.
Människor har olika standard

Om mannen inte är direkt olämplig som förälder, så borde det inte finnas hinder för delad vårdnad.

Självklart gör var och en som den vill, jag bara spånar...
 
Jag tror det kan bli jobbigt att ta med dem till stallet VARJE dag, de kommer bli extremt trötta och griniga, för att inte tala om när de är sjuka.. Inte vettigt släpa med dem då, så jag håller med förslaget om barnpassare hemma och medryttare. Alternativt lämna ut hästarna på foder under en tid. Eller iaf den ena. Även om barnen tycker det är kul vara i stallet ibland så blir det nåt helt annat när det blir dagligen. Iaf de små kommer att tycka det är jobbigt. Hoppas det löser sig!
 
Sälj hästarna, ta inte på dig mer än du orkar med. Du ska ju leva också, och palla. Och gärna sova lite mellan varven också. Jag förstår mkt väl att hästarna är ditt andningshål, men nu när du är ensam ansvarig för fyra barn så skulle jag ha sålt iväg hästarna för öht orka.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 817
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 766
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Min dotter har till min stora glädje hittat glädjen i att rida. Vi bor på gård, och har en ponny till henne och en ridhäst till mig. Hon...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
12 716
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 247
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp