R
Raderad medlem 149524
Ja alltså jag vill verkligen INTE vara så jobbig men jag fattar ju att jag är det!Exakt vad man gör i den situationen beror på så många olika saker; på vilket sätt får personen panik, och varför? Vad har man gått igenom för ingrepp och vilka mediciner har man redan fått? Vad finns för bakgrund till att man får panik och hur kan man kommunicera det?
Personalen på uppvak brukar vara jätteduktiga på att se och förstå vad som är på gång, ofta innan man själv riktigt fattar vad som händer, men jag instämmer med alla som tycker att du ska prata med vården innan eller på något annat sätt förklara vad du är orolig för, så att de har extra koll på läget.
Men liksom det är en operation i sn*ppan och jag har varit med om flera över grepp så ALLT som är om det om rådet är extremt triggande förmig. Så när dom gör själva operationen så är det nog bäst att vara sövd för att annars kanske jag får panik när dom håller på. Men då kanske jag får panik efter istället när jag vaknar och att jag vet att dom HAR hållit på där och att det kanske känns och jag vet inte exakt vad dom har gjort osv.
Och iallafall den som jag träffade som gav endel info och så vet om min bak grund och varför jag har jätte mycket ångest för dethär och så. Men jag vet inte om dom i upp vakningen kommer veta det eller om dom bara tror att jag är helt konstig bara ändå.
Och det jobbiga är att om jag får sådär jätte mycket panik så kan jag bli så att hjärnan som stänger av och att jag som panik slåss om nån försöker röra mig eller nånting. Det har inte blivit så på jätte länge nu men dethär känns som en jätte triggande sitation så jag är ändå väldigt väldigt rädd för om det blir så. Och då om dom som är i när heten inte känner mig så kan det verka som det kommer från inget för att på ut sidan så kanske jag ser helt lugn ut fast det är världens mesta panik på in sidan. Och om nån liksom rör mig så så kan det bli som en panik reaktion att jag slåss och det vill jag verkligen verkligen INTE göra såklart!