MissFideli
Trådstartare
Nån som vet om man kan bli helt frisk från generaliserat ångestsyndrom? Eller om det är nått man måste lära sig leva med?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad jag förstått så näe, man blir nog inte helt frisk. Däremot så kan man lära sig hantera det och med hjälp av mediciner så kan det kännas lite lättare.Nån som vet om man kan bli helt frisk från generaliserat ångestsyndrom? Eller om det är nått man måste lära sig leva med?
Klart man kan! Det kan krävas en kombination av psykoterapi och mediciner, men det går. KBT har vad jag förstår bäst utfall.Nån som vet om man kan bli helt frisk från generaliserat ångestsyndrom? Eller om det är nått man måste lära sig leva med?
Med behandling går det absolut att ta kontroll över GAD:en tycker jag. Bota vet jag inte, men går säkert att bli mer eller mindre symptomfri i kortare och längre perioder.
Behandling brukar inkludera både medicin och någon typ av terapi. Medicin så symptomen blir lättare och någon typ av terapi för att lära sig hantera det.Behandling som med medicin?
Behandling som med medicin?
Nej nej nej medicin hjälper inte direkt annat än dämpar lite tycker jag personligen, dvs man får kanske ner symptomen tillfälligt men inte bort huvudproblemet. Menar behandling (utöver ev mediciner) som i att gå varje vecka i tex samtal eller olika gruppterapier/terapier etc och tillslut (efter många ÅR) har man en stor verktygslåda och verktyg som faktiskt hjälper. Mindfulness är överlägset bästa verktyget enligt mig! Något annat som har hjälpt mycket är beteendeanalyser!
Detta med att inte terapier funkar för dig, om du ser tillbaka och plockar fram verktygen från de samtal/terapier du gått finns det något användbart där? Har du testat olika gruppterapier? Behöver inte ha inriktning mot just GAD, för mig har helt andra behandlingar varit mest hjälpsamma... Finns det någon diagnos utöver GAD?
Fast där tycker jag nästan du isåfall får ordna och ta dig tiden. Det är ändå ditt liv det handlar om och en viktigt grej. Vill du bli bättre och lära dig hantera det så måste du även prioritera behandlingen för det, det är ingenting som försvinner av sej självt.I första hand handlar det om tid. Mina dagar skiftar ganska mycket arbetstidsmässigt och det funkar inte.
Fast där tycker jag nästan du isåfall får ordna och ta dig tiden. Det är ändå ditt liv det handlar om och en viktigt grej. Vill du bli bättre och lära dig hantera det så måste du även prioritera behandlingen för det, det är ingenting som försvinner av sej självt.
Men du får ju prata med chefen då om en lösning. Det är ju problem som inte går att bli av med utan hjälp, det är något man faktiskt kan lära sig att hantera och sen faktiskt kanske kunna leva ett njutbart liv.Säga upp mig? Ta ledigt utan betalning en gång/v? Och sen inte ha råd att äta? Säkert mår jag bättre av det. Eller kanske inte...
Men du får ju prata med chefen då om en lösning. Det är ju problem som inte går att bli av med utan hjälp, det är något man faktiskt kan lära sig att hantera och sen faktiskt kanske kunna leva ett njutbart liv.
Det handlar liksom om kanske en timma i veckan drygt som du får ta dig tid. Möjligtvis då sammanlagt två timmar kanske om man räknar med före och efter i resväg osv. Det är värt att prioritera om du vill må bättre.
Det är tråkigt men vissa problem måste prioriteras..dom försvinner inte av sej självt.
Alternativet är att byta jobb till något där arbetstiderna går att synka med terapi om du nu inte kan få förebyggande sjukpenning eller något liknande. GAD går inte över utan att man gör något för att det ska gå över. Det är prioriteringar du behöver göra.
Jag hade helt klart sagt upp mig och bytt jobb för att kunna köpa ett hus, om det hade varit vad som krävdes. Nu behövde jag inte det för det löste sig ändå men planen fanns, brainstormad och klar.
Du behöver välja vad som är viktigast för dig och sedan agera efter det.
Fast tycker dom alltså på riktigt inte att chaufförerna ska vara stabila och må bra? Dom kör ju ändå mycket folk och har ett ganska stort ansvar. Låter ju tryggt att åka buss då. Det är tycker jag högst jobbrelaterat faktiskt. Har du förklarat och beskrivit problemen och sagt vad du behöver? Att du behöver två timmar i veckan för att kunna klara av livet?Fast så funkar inte bussbranschen. Dom ger mig inte ledigt en timme eller 2 för att det blir för svårt för dom att hitta nån som kan köra. Så det är heldag eller inget, helt enkelt för att det passar dom bäst. Och eftersom det inte är jobbrelaterat så får jag inte mycket hjälp därifrån.
Nu växer ju inte jobb på trän direkt och eftersom jag har fasta kostnader krävs en lön som klarar det. Jag har sökt ett jobb, men det betyder inte att jag får det.
I första hand handlar det om tid. Mina dagar skiftar ganska mycket arbetstidsmässigt och det funkar inte.
Grejen är väl att dom flesta företag faktiskt är rädda om sina anställda och vill ha dom kvar och därför prioriterar sina anställdas mående. Vill dom så går det ju oftast att trixa ihop saker och ting. Man får väl ställa lite ultimatum också, berätta hur viktigt det är och förklara så dom förstår. Att det annars kommer förr eller senare leda till att dom förlorar en som anställd helt.Ah tråkigt när det inte går att få till med arbetsgivarens stöd. Många jag gått i behandling med har gått på arbetstid, hur sånt funkar vet jag dock inte, om det är omständigt att få till och vilka rättigheter man har osv men kanske någon annan har erfarenhet i tråden? Förstår att det är väldigt krångligt just med ditt yrke du kan ju inte direkt parkera bussen med passagerarna utanför medans