Blåst i skåne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blåst i skåne

Du måste skilja på begåvning och bildning i det här fallet. En lite tuff stadstjej kan mycket väl 1. Inte fatta att amkor reagerar mycket negativt på hund 2. Tycka att det är bara att schasa iväg korna om dom står där hon ska gå. Många människor i dagens Sverige är uppväxta utan någon som helst kontakt med djur och har därmed inte en aning om hur man ska bete sig mot dem. Den här tjejen kanske bara har hanterat hundar, och tyckte att hon kunde hantera korna som ouppfostrade hundar, dvs vara bestämd och dominant.
Kan ju också berätta om en kompis i 20-årsåldern som flyttat in till stan och som inte alls hade tänkt på att man helst inte ska gå hem själv från krogen. Det var något jag som stadsbo lärt mig i unga år, medan hon hade lärt sig andra saker som kan rädda livet på en på landet.

Snacka om att dina inlägg i kombination med ditt nick befäster tråkiga fördomar om lantisar. Det är synd för jag känner massor av toleranta människor från landet som får skit på grund av såna som dig...

Nej varken jag eller rättsväsendet skilljer på begåvning eller okunskap. Hon ÄR skyldig att känna till vad som gäller som hundägare. Eftersom hon har ett strikt ansvar för sin hund.

På vilket vis har "massor av toleranta människor från landet som får skit på grund av såna som dig"? av ren nyfikenhet.;)

Nej det kräver inte någon större intelligens att se skillnad på komockor och fårbajs, elstaket eller fårnät. Det kräver däremot VANA av jordbruksdjur! Har du någon aning om hur många stadsbarn som aldrig sett en koskit? Som aldrig sett ett får IRL?
Jag har sysslat mycket med stadsnära djurgårdar som gör ett enormt arbete för att lära barn om djur. Men det är långt ifrån alla som har den möjligheten.

Senast ändrad:

Snarare 500-1000 kg!
PL

Nötkreatur varierar mycket i storlek och vikt beroende på ras och kön. Tjurarna är oftast större än korna av samma ras. Mankhöjden kan ligga på mellan 95 och 190 cm och vikten kan variera mellan 70 till 1 700 kg. En vanlig svensk ko väger ca 600 kg, en jersey-ko ca 400 kg.

En skottsk 300 till 400 och en fransk köttras 700 ca
Tjurar som inte går där upp mot 1200 kg.

? skulle jag varit på plats hade jag naturligtvis hjälpt flickstackarn.
Men samtidigt förklarat för henne - Hur f*n kan du va så djävla dum att ta med en hund ut till korna. Gör för håndan inte om det..för din egen skull.

Men hur skulle du beskriva det hela? förskönande och diplomatiskt eller som jag, rått och rakt på?
För smart kan du väl knappast beskriva hennes beteende med eller?

1)Jag skulle först och främst ändra på ämnet BLÅST I SKÅNE.

2) Jag anser inte att hon är i sämre intellektuell status än någon annan. Hur man agerar i en paniksituation, har sällan med intellekt att göra, utan invanda mönster (brandövningar till exempel) eller reflexer. Du återkommer flera gånger till hennes intellekt vilket du har inget belägg för att veta om hon är normalbegåvad eller som du skriver blåst! Jag anser mig inte kunna uttala mig om någons intellekt utifrån att ha läst en artickel.

3)Att man i huvud taget yttrar något sådant om en annan människa beskriver mera den som använder uttrycket än den som det hänvisas till.

4)Är man duktig på att debattera så använder man sakliga uttryck och unviker personangrepp då detta ofta skapar oreda i samtalet.

Nej det kräver inte någon större intelligens att se skillnad på komockor och fårbajs, elstaket eller fårnät. Det kräver däremot VANA av jordbruksdjur! Har du någon aning om hur många stadsbarn som aldrig sett en koskit? Som aldrig sett ett får IRL?
Jag har sysslat mycket med stadsnära djurgårdar som gör ett enormt arbete för att lära barn om djur. Men det är långt ifrån alla som har den möjligheten.

Vad hon vet eller inte vet har inte med saken att göra.
Hon har som hundägare och därmed strikt ansvar.
Går hon in i en hage är hon skyldig att ta reda på vad som finns där.

fan tänk tanken ut, om hon gått in med hund och en fyraårig unge i släptåg.

Okunskap är ingen ursäkt bara en förklaring:cool:

1)Jag skulle först och främst ändra på ämnet BLÅST I SKÅNE.

2) Jag anser inte att hon är i sämre intellektuell status än någon annan. Hur man agerar i en paniksituation, har sällan med intellekt att göra, utan invanda mönster (brandövningar till exempel) eller reflexer. Du återkommer flera gånger till hennes intellekt vilket du har inget belägg för att veta om hon är normalbegåvad eller som du skriver blåst! Jag anser mig inte kunna uttala mig om någons intellekt utifrån att ha läst en artickel.

3)Att man i huvud taget yttrar något sådant om en annan människa beskriver mera den som använder uttrycket än den som det hänvisas till.

4)Är man duktig på att debattera så använder man sakliga uttryck och unviker personangrepp då detta ofta skapar oreda i samtalet.

Du har rätt. Hon behöver inte vara dum, bara oootroligt naiv.
Samma gällde killen som körde ihjäl sig här hemma. 180 plock genom en kurva.
ootroligt naivt.

För det råder det väl inget tvivel om att hon var på fel plats med rätt sällskap eller fel sällskap på rätt plats.

Sedan anser jag att det är blåst att köra så in i norden för fort eller att ta med sig en hund in i ett hägn. oavsett orsak.

*kl*

Nu bor jag inte längre nära Ale Stenar, men när jag bodde där så gick det kor lösa mitt bland skeppssättningen. Har aldrig hört talas om att dessa kor gått till attack.
Det var ju turister i massor, barnvagnar, hundar... you name it.

Jag tar för givet att det måste vara hyfsat hanterade vänliga kor om de ska vara på en plats där det rör sig mycket människor. :o
Jag måste således också vara en idiot.

Där är inga kor under värsta turistsäsongen, men där finns en färist och där är torra komockor, så enligt landsbygdsbo är det en kohage. så vad alla turister gör där kan man ju fråga sig. ;)

Från länsstyrelsens sida om Näsby Park: http://www2.lansstyrelsen.se/skane/...vat/kristianstad/nasby-falt/Pages/_index.aspx
I reservatet finns en markerad vandringsled, samt gång- och cykelväg genom den östra delen.

Tydligen har både länsstyrelsen och kommunen missat att det är en kohage.

Kom dessutom på att det finns färister vid Hovdala slott. Kanske bäst att brukshundklubben och diverse privatpersoner slutar träna hundar i skogarna runt omkring? För att inte tala om alla som promenerar, med eller utan hund, runt slottet.

Senast ändrad:

Håller med till fullo.
Klart att det är djur och man aldrig vet hur de beter sig men är det ett hyfsat välbesökt område som är känt för ilskna kor borde det finnas varningsskyltar.

I ett populärt naturreservat här i närheten har de valt korna utifrån (bla) temperament just av denna anledning. På de flesta hagar i närheten står någon typ av informationsskylt.

En skylt om att man vistas i hagen på egen risk kunde ju varit på sin plats. Men samtidigt... jag skulle inte gå in i ngn annans hage och promenera, speciellt INTE med hund eftersom man är strikt ansvarig för vad ens hund gör och man vet aldrig hur djuren reagerar på varann. Jag förstår inte riktigt syftet med att ha gångväg i en kohage? Man bör väl rimligvis vilja att djuren får lugn och ro i sin hage.

Många hagar är i fina naturområden som dels är populära friluftsområden, dels delar av tex vandringsleder, dels där det faktiskt går vägar igenom.
Som markägare är man även skyldig att underlätta passage genom hagarna om de är över en viss storlek mha färistar eller andra öppningar (allemansrätten).

Jag skulle inte promenera in mitt bland djuren med hund, men in i hagen absolut. Anledningen till att jag inte rör mig lika mycket med hund i hagarna sommartid är just att han måste vara kopplad och det är inte lika avslappnad för min del.

I vilka naturreservat får man ha med sig hund?

Förutsatt att den är kopplad, så får du normalt sett ha med den i alla naturreservat.

kl

Det är en sak att det KAN hända nånting, men att bli fullkomligt idiotförklarad för att man går i en hage med hund köper jag inte.

Men snälla du, ge dig någon gång. Jag är jurist med 10 års erfarenhet av arbete inom rättsväsendet. Du har inte fattat vad strikt ansvar innebär. Det innebär att man ansvarar skadeståndsrättsligt för skador som ens hund orsakar även om man inte har varit vårdslös. Tjejens hund har inte orsakat några skador, så hennes strikta ansvar som hundägare har noll relevans i sammanhanget. För övrigt har hon inte brutit mot några regler eftersom det är tillåtet att medföra hund där så länge den är kopplad. Det enda hon inte har haft koll på är hur kor funkar, vilket må vara ursäktligt om man inte är kobonde.

På vilket sätt är det svårt för dig att förstå att detta är kommunal mark som till allmänheten - inklusive turister och andra som inte bor i närområdet - marknadsförs som en attraktion. Där har tidigare gått andra slags djur. Nu går där tydligen kor som kan vara aggressiva. Om jag hade gått där sommaren innan och där fanns snälla hästar, så tro fan att jag hade väntat mig att samma djur skulle vara där denna gång om det inte finns någon annan info. Över huvud taget förväntar jag mig att det på en plats av detta slag finns information om det är något särskilt jag har att förvänta mig jämfört med någon annan vandringsled.

Senast ändrad:

:bow: :bow: :bow: Hellas

Vad ar amkor? (jag laser 'ankor' hela tiden men av innehallet forstar jag ju att det ar fel:rofl:) Ar det ... ehm ... 'beef' kor?

I kornas ögon är det inte en hund utan en varg som kommer in i hagen.
Om de har kalvar så är det ju inte alls konstigt om de går till attack..
Även om människan är stadsbo så kan hon ju knappast ha missat naturprogram på tv?

Aha ... da forstar jag. Men jag tycker fortfarande att det ar mycket begart att krava av alla att de ska ha kunskap i hur kor fungerar. Eftersom jag ar van vid hastar skulle jag dra mig for att ga in bland kor med kalvar ... (trots att en ko flock i grannskapet ar hur timida som helst) men annars har i alla fall jag vaxt upp med hur snalla och lugna kor ar.
Da skulle man ju ocksa kunna begara av alla att de skulle kunna uttrycka sig utan att forlojliga eller annars vara otrevlig mot andra manniskor.;)

*kl*

Nu bor jag inte längre nära Ale Stenar, men när jag bodde där så gick det kor lösa mitt bland skeppssättningen. Har aldrig hört talas om att dessa kor gått till attack.
Det var ju turister i massor, barnvagnar, hundar... you name it.

Jag tar för givet att det måste vara hyfsat hanterade vänliga kor om de ska vara på en plats där det rör sig mycket människor. :o
Jag måste således också vara en idiot.

Det vet jag inte, men skulle du bete dig som tjejjen gjorde, att fösöka gå rakt igenom flocken med en hund...då...

Där är inga kor under värsta turistsäsongen, men där finns en färist och där är torra komockor, så enligt landsbygdsbo är det en kohage. så vad alla turister gör där kan man ju fråga sig. ;)

Från länsstyrelsens sida om Näsby Park: http://www2.lansstyrelsen.se/skane/...vat/kristianstad/nasby-falt/Pages/_index.aspx

Tydligen har både länsstyrelsen och kommunen missat att det är en kohage.

Kom dessutom på att det finns färister vid Hovdala slott. Kanske bäst att brukshundklubben och diverse privatpersoner slutar träna hundar i skogarna runt omkring? För att inte tala om alla som promenerar, med eller utan hund, runt slottet.

En enkel fråga, om man tar bort djuren från ett bete, upphör markbiten då att kallas bete?
Om så är fallat , vad kallas området då?

Bara för att man tröskat så upphör väl inte ett gärde att vara ett gärde eller?

Men snälla du, ge dig någon gång. Jag är jurist med 10 års erfarenhet av arbete inom rättsväsendet. Du har inte fattat vad strikt ansvar innebär. Det innebär att man ansvarar skadeståndsrättsligt för skador som ens hund orsakar även om man inte har varit vårdslös. Tjejens hund har inte orsakat några skador, så hennes strikta ansvar som hundägare har noll relevans i sammanhanget. För övrigt har hon inte brutit mot några regler eftersom det är tillåtet att medföra hund där så länge den är kopplad. Det enda hon inte har haft koll på är hur kor funkar, vilket må vara ursäktligt om man inte är kobonde.

På vilket sätt är det svårt för dig att förstå att detta är kommunal mark som till allmänheten - inklusive turister och andra som inte bor i närområdet - marknadsförs som en attraktion. Där har tidigare gått andra slags djur. Nu går där tydligen kor som kan vara aggressiva. Om jag hade gått där sommaren innan och där fanns snälla hästar, så tro fan att jag hade väntat mig att samma djur skulle vara där denna gång om det inte finns någon annan info. Över huvud taget förväntar jag mig att det på en plats av detta slag finns information om det är något särskilt jag har att förvänta mig jämfört med någon annan vandringsled.

Men snälla advokaten,, vem har då ansvaret i den situationen?
Markägaren? knappast
Djurägaren? inte det heller eftersom han uppfyller kraven vad det gäller stängsel etc
Tjejjen med hunden? Javisst, hon har ju valt att gå in i hagen med hunden.

Vem enligt dig med din mångåriga erfarenhet bär ansvaret för situationen en situation sam bara genom tur inte innebar allvarlig skada.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 998
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka