Blåst i skåne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blåst i skåne

Problemet som jag ser det är bristande information.

Jag gick in på Näsby fälts hemsida, det är en stor folkattraktion och fina vandringsleder som dom lockar med för att få besökare, men ingenstans varnar dom för att lösa djur som strövar omkring på delar av området kan attackera. Jag personligen tycker att det är på sin plats att sätta upp en skylt som varnar.

Jag tycker du är onödigt hård mot tjejen, du kallar henne osmart, jävligt dum och en massa annat skit och vart stod det att hon inte hade kontroll på hunden egentligen?

I artickeln fanns en beskrivning på hur flocken stod i vägen, för damen i fråga
och då skulle hon visst gå igen flocken med hunden.
Smart eller osmart?
I en skala på 1 till 10?
När hon väl lyckats tränga sig in i flocken blev hon kullpetad släppte hon kopplet och jycken lyckades undkomma.
Kontroll på hunden?
Njae...

Att gå in på betet med hund var väl ok, och en smart hundägare hade nog valt en annan väg om det stod en flock kor på den tänkta promenadvägen..en smart vill säga....:D

Men samtidigt förklarat för henne - Hur f*n kan du va så djävla dum att ta med en hund ut till korna. Gör för håndan inte om det..för din egen skull.

Förklarat lugnt (efter att ha avbrytit situationen) för tjejen vad en färist innebär och det inte fungerar att försöka få bort korna på det sättet hon gjorde, att det är direkt farligt.

Din attityd i frågan är vidrig, alla har inte samma förutsättningar. Varesej det är att de fått lära sig hantera djur eller mentalt. Detta var troligtvis det förstnämnda.

Hade själv ingen aning om vad en färist är. Har nog hört det men aldrig stött på en i praktiken. Attackerar korna så ska skylt upp. Är korna hundagressiva, skriv det. Inte för att folk oftast försöker gå igenom flocken men kan det hända även om folk går runt så.

Jag tycker att du är onödigt fördömande.
De är synd om denna tjej, som hade så lite kunskap, men jag kan inte tycka att hon är dum. :confused:
Tänk om jag skulle idiotförklara alla som inte vet hur man umgås med renar?
Många kommer till fjället, helt utan att ha kunskap om hur man gör när man möter renar. Utan stängsel och färister...

Alla kan inte vara "koexperter"
Alla är inte expert på hundar heller..
Jag är helt vilse i storstaden, jag är en sådan som står på fel sida i rulltrappan tex. men Jag gör det av okunskap....
I en kohage är jag inte tuff, men känner mej mer hemma än i en storstad:o

Jag är helt säker på att vi skulle få en trevligare värld, om vi kunde sluta fördöma, och börja hjälpa varandra istället.
Jag kan skämmas och skrämmas av hur somliga är elaka på olika forum.

*Jenny * som faktiskt bara träffat snälla kor...

Jag vet faktiskt inte hur mycket hunden hade med själva attacken att göra, det står dessutom att det var en terrier, så vi kan kanske anta att det var en liten hund.

Hur som haver attackerade samma kor en kvinna som var ute på samma gångstråk i somras. Hon fick hjälp av en lokförare som stannade tåget för att hjälpa henne, var en artikel om det, och hänvisas dessutom till det i denna artikeln.

Jag vet vilken nytta korna gör, självklart ska de beta i våra naturmarker, men man kanske får anpassa så att både människa och kor kan spatsera där. Jag har bott i kommunen i 25 år, och vet att de har gjort så på andra ställen. Ett ställe där jag gick så gott som dagligen hade de gjort en slinga där man gick mellan taggtrådar så att säga, med lite övergångar om man ville snedda när det inte var bete. Det blev 2 flugor i en smäll, för då kom även de så viktiga brynen till. Så ser det inte ut på Näsby fält, det har dessutom gått får där innan.

Förklarat lugnt (efter att ha avbrytit situationen) för tjejen vad en färist innebär och det inte fungerar att försöka få bort korna på det sättet hon gjorde, att det är direkt farligt.

Din attityd i frågan är vidrig, alla har inte samma förutsättningar. Varesej det är att de fått lära sig hantera djur eller mentalt. Detta var troligtvis det förstnämnda.

Hade själv ingen aning om vad en färist är. Har nog hört det men aldrig stött på en i praktiken. Attackerar korna så ska skylt upp. Är korna hundagressiva, skriv det. Inte för att folk oftast försöker gå igenom flocken men kan det hända även om folk går runt så.

Jag anser att man är skyldig att skaffa sig baskunskap om man skaffar sig hund.
I baskunskap ingår hur hunden påverkar sin omgivning.

Och att försöka tränga sig mellan djuren i en flock....
När det i baskunskap ingår att inse att hunden betraktas som predador av klövdjuren.

Naturligtvis har inte alla samma förutsättningar, har jag heller inte påstått.
Men ett krav om man skaffar sig djur är baskunskaper eller hur?

Men det är så typiskt svenskt. Staten ska varna för allt farligt. f*n det är ju nära nog snudd på en amerikansk brusanvisning för mikrovågsugn...där det står att man inte får torka nytvättade katter i den...

Du pratar strunt nu. Problemet var inte att tjejen inte hade kontroll över sin hund. Att den försökte rädda livhanken när de blev attackerade har inget med orsaken till attacken att göra. Det är inte ens klarlagt att hundens närvaro var det som utlöste kornas beteende även om det är troligt. Hennes strikta ansvar över de skador som hunden orsakar saknar all betydelse eftersom hunden inte har orsakat några skador. Om hunden hade jagat korna hade jag haft förståelse för ditt resonemang. Men jag kan inte se att man som hundägare måste ha kunskap om allsköns andra sorters tamdjur.

Det vi har här är helt enkelt ett friluftsområde som besöks av massor med människor som har all rätt i världen att inte veta ett skit om kor. Då är det minst sagt konstigt att inte på något ställe ens informera om att där finns kor, som dessutom kan gå till angrepp. Kommunen borde nog fundera en vända över SITT potentiella skadeståndsansvar om någon fotgängare blir skadad.

Jag tycker att du är onödigt fördömande.
De är synd om denna tjej, som hade så lite kunskap, men jag kan inte tycka att hon är dum. :confused:
Tänk om jag skulle idiotförklara alla som inte vet hur man umgås med renar?
Många kommer till fjället, helt utan att ha kunskap om hur man gör när man möter renar. Utan stängsel och färister...

Alla kan inte vara "koexperter"
Alla är inte expert på hundar heller..
Jag är helt vilse i storstaden, jag är en sådan som står på fel sida i rulltrappan tex. men Jag gör det av okunskap....
I en kohage är jag inte tuff, men känner mej mer hemma än i en storstad:o

Jag är helt säker på att vi skulle få en trevligare värld, om vi kunde sluta fördöma, och börja hjälpa varandra istället.
Jag kan skämmas och skrämmas av hur somliga är elaka på olika forum.

*Jenny * som faktiskt bara träffat snälla kor...

Kommer du upp på fjället se då för höge farao till att du har koll på din hund.
För börjar den jaga renar, vars försvar mot varg/hund är att löpa iväg..då riskerar din hund att dö av en mycket hastigt uppkommen blyförgiftning.

Vad det gäller tjejjen i skåne..det här är fjärde gången korna"går till angrepp" så det torde väl vara känt i regionen.

Jag konstaterar bara att hon inte är kompetent att ha hund eftersom hon beter sig som hon gör.

Du pratar strunt nu. Problemet var inte att tjejen inte hade kontroll över sin hund. Att den försökte rädda livhanken när de blev attackerade har inget med orsaken till attacken att göra. Det är inte ens klarlagt att hundens närvaro var det som utlöste kornas beteende även om det är troligt. Hennes strikta ansvar över de skador som hunden orsakar saknar all betydelse eftersom hunden inte har orsakat några skador. Om hunden hade jagat korna hade jag haft förståelse för ditt resonemang. Men jag kan inte se att man som hundägare måste ha kunskap om allsköns andra sorters tamdjur.

Det vi har här är helt enkelt ett friluftsområde som besöks av massor med människor som har all rätt i världen att inte veta ett skit om kor. Då är det minst sagt konstigt att inte på något ställe ens informera om att där finns kor, som dessutom kan gå till angrepp. Kommunen borde nog fundera en vända över SITT potentiella skadeståndsansvar om någon fotgängare blir skadad.

Låt se nu..den troligaste orsaken till att korna agerade som de gjorde var hundens närvaro. Anvaret för detta hade tjejjen eller hur?

Om du som hundägare med det strikta anvar som hundägande innebär knallar in i en hage med djur så ÄR det din skyldighet att veta hur du ska bete dig.
Okunskap skyddar inte mot skadeståndsanspråk.

Ägaren till boskapen går i vilket fall fri från allt ansvar.

Jag vet faktiskt inte hur mycket hunden hade med själva attacken att göra, det står dessutom att det var en terrier, så vi kan kanske anta att det var en liten hund.

Hur som haver attackerade samma kor en kvinna som var ute på samma gångstråk i somras. Hon fick hjälp av en lokförare som stannade tåget för att hjälpa henne, var en artikel om det, och hänvisas dessutom till det i denna artikeln.

Jag vet vilken nytta korna gör, självklart ska de beta i våra naturmarker, men man kanske får anpassa så att både människa och kor kan spatsera där. Jag har bott i kommunen i 25 år, och vet att de har gjort så på andra ställen. Ett ställe där jag gick så gott som dagligen hade de gjort en slinga där man gick mellan taggtrådar så att säga, med lite övergångar om man ville snedda när det inte var bete. Det blev 2 flugor i en smäll, för då kom även de så viktiga brynen till. Så ser det inte ut på Näsby fält, det har dessutom gått får där innan.
I alla de fall där kor angripit människor har det varit hundar närvarande, reservation, i de fall jag känner till.
Ungtjurar kan vara farliga i flock även utan närvaro av hundar.
Så utlösaren var nog med allra största sannolikhet jyckens närvaro.

Undrar vad den som tror att en ko väger 300 kg har för baskunskap?
Självklart kan man kräva att kor i ett rekreationsområde (men du kanske fortvarande inte fattat att det är det) är lugna o trygga, rätt ras o rätt hantering.
PL

Men att en hunds blotta uppenbarelse utlöser en attack från kossor betyder inte att kvinnan brustit i något strikt ägaransvar som du påstår. Nej jag hävdar fortfarande att det är kommunen och bondens sak att varna med skylt om man har lösgående djur som kan attackera i ett naturreservat med kända vandringsleder som kommunen gör reklam för!

Som vid all djurhållning gäller det att man ofta är uppe hos djuren, är social sas. Tar med sig fallfrukt ex. så att ens uppdykande alltid blir positivt.
Det lilla xtra jobbet betalar sig med råge vid senare hantering.

Och, vad har det med mitt inlägg att göra?
Du har erfarenhet av nykalvade kvigor/kor på skogsbete/lösdrift?

Ditt inlägg låter mest som goddag yxskaft.

Självklart kan man kräva att kor i ett rekreationsområde (men du kanske fortvarande inte fattat att det är det) är lugna o trygga, rätt ras o rätt hantering.
PL
En miniatyr fjällko eller rödkulla?
:idea:

/snip/
Om du som hundägare med det strikta anvar som hundägande innebär knallar in i en hage med djur så ÄR det din skyldighet att veta hur du ska bete dig./snip/
.

Vem har gått in i en hage? Det flera här har försökt förklara är att det handlar om ett stort strövområde för människor, där man har kor för att beta av marken.

Majoriteten av dagens svenskar har ingen erfarenhet av kor. Inte ens alla bönder, i dagens specialicerade jordbruk.

Du måste skilja på begåvning och bildning i det här fallet. En lite tuff stadstjej kan mycket väl 1. Inte fatta att amkor reagerar mycket negativt på hund 2. Tycka att det är bara att schasa iväg korna om dom står där hon ska gå. Många människor i dagens Sverige är uppväxta utan någon som helst kontakt med djur och har därmed inte en aning om hur man ska bete sig mot dem. Den här tjejen kanske bara har hanterat hundar, och tyckte att hon kunde hantera korna som ouppfostrade hundar, dvs vara bestämd och dominant.
Kan ju också berätta om en kompis i 20-årsåldern som flyttat in till stan och som inte alls hade tänkt på att man helst inte ska gå hem själv från krogen. Det var något jag som stadsbo lärt mig i unga år, medan hon hade lärt sig andra saker som kan rädda livet på en på landet.

Snacka om att dina inlägg i kombination med ditt nick befäster tråkiga fördomar om lantisar. Det är synd för jag känner massor av toleranta människor från landet som får skit på grund av såna som dig...

PL

Naturligtvis väger de franska köttraserna mer än ex de skottska höglandsdjuren. Men 300 till 600 Kg..

Och som upplysning. korna kan vara hur snälla som helst men i flock så triggas just bevakning och skydd genom det här uppvisade beteende om någon är så d.. förlåt okunnig att hon/han tar med sig en jycke till flocken.

Så att hitta "snälla kossor" och hålla dem i större flockar tillsammans med sina kalvar och tro att de inte beskyddar dem är nog en aning naivt.

Senast ändrad:

Och, vad har det med mitt inlägg att göra?
Du har erfarenhet av nykalvade kvigor/kor på skogsbete/lösdrift?

Ditt inlägg låter mest som goddag yxskaft.

Så det jag sade var go-dag yxskaft alltså?
Hm då har jag ju betett mig gruvligt fel genom alla år.
Man ska alltså INTE ha frekvent kontakt med sina betesdjur? eller??

Vem har gått in i en hage? Det flera här har försökt förklara är att det handlar om ett stort strövområde för människor, där man har kor för att beta av marken.

Majoriteten av dagens svenskar har ingen erfarenhet av kor. Inte ens alla bönder, i dagens specialicerade jordbruk.

Ja tjejjen med hunden var ju bevisligen inne bland djurer = inne i hagen.
Därom råder ingen tvivel eller hur?

Och ja jag vet att djuren är där för att primärt hålla en viss typ av lanskap till fromma för djur o växter. Samt att många närboende promenerar där.
Fast..då borde man ju känna till att det går ett o annat nöt därinne:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 998
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka