Blåögda hästar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Flyer
  • Startdatum Startdatum
Sv: Blåögda hästar?

Här är min blåögde islandsherre. Pappan har 1 blått öga medans han fick 2 :D

31286948.jpg

31287083.jpg

har en jättefin 2 månaders flicka som har ett blått och ett brunt öga.
hon är ridponny efter Top nordpol. Hennes mamma är en fux utan tecken!!!
Har inte sett något annat föl med blått öga efter Top Nordpol

37366_1346453028931_1459458325_30861431_4464144_n.jpg

Detta halvblodssto med ett blått öga har jag fångat på bild:

100254_02.JPG

0338.jpg

Personligen tycker jag att det ser en aningens småläskigt ut med blåa ögon, men man kan iaf inte säga annat än att sådana hästar sticker ut från mängden!:)

Jag har ett föl med ett blått öga. Fux med vit man och lykta. En Ölandshäst! Gillar det inte själv, men vissa av era hästar här var väldigt vackra och uttrycksfulla! Jag kanske vänjer mig!

kl

Min prins hade ett blått och ett brunt öga, han var e. Ceylon och efter vad jag har hört så är de inte helt ovandligt bland hans avkommor :).

30396_1258109549.jpg

27733_1206483353.jpg

Kanske skulle tillägga att hästen på mina bilder är e Democritos 648-Ganesco 503-Rote Boldt 425. I vart fall Ganesco lämnade avkommor med mycket vitt, även Democritos om jag inte minns helt galet.

när jag var på klinïken med mitt sto,såg jag en KUSLIG häst, den var av lite ädlare ras,var på koll, för den skulle säljas.
det var en svettfux,med isblå ögon,den såg helt mystisk ut..ögona var som ispölar i ansiktet på den,såg verkligen udda ut.skulle nog inte ha köpt den....

Här e min föredetta foder häst.. en super snygg hingst..
Han har 2 blåa ögon.. Han väntar 4 avkommor nästa år så jag hoppas
dom får blå ögon de med precis som pappa.. Han e sååå vacker =)

31113560.jpg

Jag har ett föl med ett blått öga. Fux med vit man och lykta. En Ölandshäst! Gillar det inte själv, men vissa av era hästar här var väldigt vackra och uttrycksfulla! Jag kanske vänjer mig!

Jag vänjer mig aldrig.... Skulle aldrig köpa en blåögd häst.

Jag vänjer mig aldrig.... Skulle aldrig köpa en blåögd häst.

Precis så sa jag med tills jag en dag stog med en underbar blå ögd hingst på stall planen.. man lärde sej tycka mer och mer om de.. Nu älskar jag de å hoppas på 2 blå ögra fölisar nästa år...

Så min lilla arab med den blå glimten i ögat är förmodligen både sabino och splash? Hon har ingen bukfläck men hennes vita ben rinner liksom upp ganska högt på benen, bild nedan fast det syns inte så jättetydligt ;) Sen har hon faktiskt några vita strån under manen.

pic_show_id30937881.html

pic_show_id30937881.html

skumt...ser inte bilderna... :s

Senast ändrad:

Så min lilla arab med den blå glimten i ögat är förmodligen både sabino och splash?

Jag har inte hängt med i forskningen, men jag har fortfarande svårt att tro att white splash (sv: bukskäck) finns hos alla raser där blå ögon dyker upp. Jag vet att det har diskuterats på senare år om hur splash egentligen fungerar och där är jag som sagt inte uppdaterad. MEN - hos alla de raser där splash verkligen är belagt ser man ju ibland "riktiga" bukskäckar.

De raser som jag kan komma på just nu är: islandshäst, russ, welsh, kallblodstravare, paint (antar jag?). Det finns garanterat ett gäng till. Här har vi t.ex. en sida om The Abaco Barb.

Här är ett bukskäckigt russ:

Topp%C3%A5.jpg

Här finns en bra sida med bukskäckiga kallblodstravare.

Jag tycker, att OM splash finns i en ras borde man ibland se "riktiga" skäckar som de på bilden/i länkarna ovan. Sabino i sig ger inte blå ögon, men ibland kan bläsens placering eller annat göra att ögat blir blått.

Jag tror inte att alla blå hästögon beror på att hästen är eller har anlag för bukskäck. Ibland beror det helt enkelt på "naturens nyck" (som i vetenskapliga sammanhang kallas "slumpen").

Tror att jag nämnt detta i en annan tråd, men för att det togs upp så tar jag det här med...;)
Ett specifikt anlag kan ju komma i mutations-varianter med. Som exempel kan man ta sabino. Det finns tusentals exempel på araber som ser ut som klockrena sabinos, men som inte testas positivt för den "äkta sabinogenen" SB1. Den genen existerar överhuvudtaget inte i rasen.
Då har man ett par andra alternativ att välja mellan. Antingen rör det sig om en mutation av SB1, vilket kan stämma då det inte nedärvs lika. En häst som är homozygot för SB1 bör bli ca 90% vit, vilket inte stämmer med hur arabernas vita nedärvs.
Det kan även röra sig om en ansamling anlag some ger vitt och styr olika delar och egenskaper vid utbredningen av det vita, och inte en specifik gen. Den här teorin tror jag på.

Splash har man börjat leta efter i araberna med, då det faktiskt finns flera individer som bär klockrena liknelser med splash. Sist jag kollade upp detta hade man kommit så långt att man kunnat hitta ungefär vart det som orsakas splashliknande tecken hos araben finns - vilket var på i princip samma ställe som hos äkta splashar. Dock har inte hela resultatet släppts än. Men rent teoretiskt är det inte omöjligt att ett anlag som splash kan finnas i flera varianter, och att et inte behöver te sig presic likadant i en variant som en annan. Både anlag som Dominant White och Sabino fungerar ju på det sättet.

Frågan är då om det är en "äkta" splash, eller om det precis som man tror med Sabino rör sig om en mutation av splash - även en teori jag tror på.
Så som det ser ut nu så kan det vara så att blå ögon hos araben orsakas av splash (eller åtminstonde en variation av den splash vi idag känner), även om det skulle kunna hänga ihop med sabino då man inte helt kunnat kartlägga och se ett samband i den sabino man ser hos araber.
Så som sagt, det finns troligen splash - eller en variant av splash - även i araberna, även om det finns en del forskning kvar om det hela.

Vissa raser är det ganska vanligt med blå ögon, Tinker, Islandshäst, American paint- haft en sådan.
Det finns endel tillsalu helatiden så det är bara att leta ;)

Den här fotade jag i fredags på en dressyrtävling. Tänkte direkt att det måste antingen vara Ceylon eller Falleur som har varit framme och detta sto f.1997 är efter Falleur 762

Cherita.jpg

fotade även denna, inte blåögd men läckert tecknad ändå, valack f.02 e.Briar 899 ue.Ceylon 454
Leonardo02.jpg

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
823
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 385
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025