Sv: Blåögda hästar?
Tror att jag nämnt detta i en annan tråd, men för att det togs upp så tar jag det här med...
Ett specifikt anlag kan ju komma i mutations-varianter med. Som exempel kan man ta sabino. Det finns tusentals exempel på araber som ser ut som klockrena sabinos, men som inte testas positivt för den "äkta sabinogenen" SB1. Den genen existerar överhuvudtaget inte i rasen.
Då har man ett par andra alternativ att välja mellan. Antingen rör det sig om en mutation av SB1, vilket kan stämma då det inte nedärvs lika. En häst som är homozygot för SB1 bör bli ca 90% vit, vilket inte stämmer med hur arabernas vita nedärvs.
Det kan även röra sig om en ansamling anlag some ger vitt och styr olika delar och egenskaper vid utbredningen av det vita, och inte en specifik gen. Den här teorin tror jag på.
Splash har man börjat leta efter i araberna med, då det faktiskt finns flera individer som bär klockrena liknelser med splash. Sist jag kollade upp detta hade man kommit så långt att man kunnat hitta ungefär vart det som orsakas splashliknande tecken hos araben finns - vilket var på i princip samma ställe som hos äkta splashar. Dock har inte hela resultatet släppts än. Men rent teoretiskt är det inte omöjligt att ett anlag som splash kan finnas i flera varianter, och att et inte behöver te sig presic likadant i en variant som en annan. Både anlag som Dominant White och Sabino fungerar ju på det sättet.
Frågan är då om det är en "äkta" splash, eller om det precis som man tror med Sabino rör sig om en mutation av splash - även en teori jag tror på.
Så som det ser ut nu så kan det vara så att blå ögon hos araben orsakas av splash (eller åtminstonde en variation av den splash vi idag känner), även om det skulle kunna hänga ihop med sabino då man inte helt kunnat kartlägga och se ett samband i den sabino man ser hos araber.
Så som sagt, det finns troligen splash - eller en variant av splash - även i araberna, även om det finns en del forskning kvar om det hela.