Blåögda hästar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Flyer
  • Startdatum Startdatum
Sv: Blåögda hästar?

Nej, som jag sagt tidigare så är det inte sabinoanlaget som ger det blå ögat, det är splashed white. Och splashed white behöver inte vara i sådan extrem form så att det blir en häst som är skäck. Det räcker med en kota och en stjärn. En splash har inte alltid blå ögon, men en sabino har aldrig det.

"Splashed white is one of the overo pinto patterns. Splashed white is theorized to be an incomplete dominant. What this means is that heterozygous splashes are thought to have less white than homozygous splashes- the gene has an additive effect when there are two of them present. It is like the cream gene in this respect. Splashes can actually mimic "solids" or sabinos, as their markings can be so minimal. Sometimes only a "bottom heavy" face marking (which may be just a tiny lopsided snip) and/or one or two blue eyes (or a partial blue eye) gives a clue that the horse is actually carrying splash. Although blue eyes may be due to other causes (for example the frame overo gene), the consistent appearance of blue eyes in a family or bloodline is usually a good indicator that the splash gene is present. At this point in time, with no test for splash available, blue eyes or partial blue eyes are our "best guess" that splash is present in a given individual and they are especially significant when found clustered within a family line.

While heterozygous splashes may not look very "pinto", homozygous splashes have more flamboyant white markings on the body. These markings are smooth edged and spread upwards from the horse's underside. The horse looks as though it was dipped, feet-first, in white paint. They often have a white or white- tipped tail. However, there is a range of expression within all of the white marking patterns, and it is not known how minimally marked a splash- whether homozygous or heterozygous- can actually be. This may be because, as some theorize, that there are genes which restrict expression of white, even when the genes for a white pattern are there. Conversely, some experts believe the degree of expression of splash is intensified when another pinto pattern, like sabino, is present as well." Från www.morgancolors.com

Jag har ett brunt halvblod född 07 e. Careful-St Gotthard som har två blåa ögon, sk glasögon. Han har bläs, men den går inte över ögonen. Vet inte var ifrån ögonfärgen kom, trodde det var ärftligt. Ingen i hans "släkt" har blå ögon så vitt jag vet.

*KL*

Kallblodstravare e.Lome Elden
Barrgnista.jpg

kallblodstravare e.Lome Elden
Spjutsporren.jpg

Min fölunge föddes med blåa ögon och är nu ett år och har "normala" ögon. Lite konstigt faktiskt...:)

Nej, som jag sagt tidigare så är det inte sabinoanlaget som ger det blå ögat, det är splashed white. Och splashed white behöver inte vara i sådan extrem form så att det blir en häst som är skäck. Det räcker med en kota och en stjärn. En splash har inte alltid blå ögon, men en sabino har aldrig det.

Det var exakt det jag invände mot. Alla hästar med blå ögon har de facto INTE splashed white-anlag. Sedan tror jag inte att sabino är sammankopoplat med blå ögon, men jag tror inte heller att det ena behöver utesluta det andra. En vit fläck som har råkat hamna i ögat blir blått öga, på samma sätt som vita tecken som går över ögat ofta ger glasöga.

Som sagt, det finns blåögda hästar även i raser där splashed inte finns. ;)

Hur vet du då att splash inte finns i de raserna? För mig veterligen finns det fyra pintoanlag (dvs de anlag som har gener som ger vita tecken); sabino, splash, overo och tobiano. För jag vill nämligen hävda att
En vit fläck som har råkat hamna i ögat blir blått öga, på samma sätt som vita tecken som går över ögat ofta ger glasöga.
beror på splashgenen.

Jag hade en new forest valack på foder förut han hade ett blått öga :) han var fux med bläs och strumpor

delvis kl

Vad är skillnaden mellan glasögon och "vanliga" blåa ögon?

Har jag fattat rätt nu: glasögon är det om det är ett vitt tecken som går över ögat, t ex lykta, och om det bara är ett blått öga på en i övrigt mörk häst (inga tecken runt ögat s a s, så är det ett vanligt blått öga?

26581730.jpg

Här kommer en bild på mitt halvblodssto e Pentagon - Landlord. Hon har fått två blå ögon vilka hon också nedärvt till sin avkomma. Kanske inte så poppis med blå ögon inom halvblodsaveln men jag tycker hon ser tuff ut :)

delvis kl

Vad är skillnaden mellan glasögon och "vanliga" blåa ögon?

Har jag fattat rätt nu: glasögon är det om det är ett vitt tecken som går över ögat, t ex lykta, och om det bara är ett blått öga på en i övrigt mörk häst (inga tecken runt ögat s a s, så är det ett vanligt blått öga?

Det är samma sak. Glasöga är den korrekta benämningen på blått öga hos häst.:)

Jag har ett sto o en hingst som är helsyskon,mamma har ett blått öga,tror pappa har bägge blåa.. Stoet har "normala" hingsten bägga blåa. Från början tyckte jag att de såg otäckt ut men nu tycker jag han är otroligt charmig. Tyvärr vet jag inte hur jag skickar med en bild på honom..

en utav shettisarna har blåa ögon han är röd skäck..

Hur vet du då att splash inte finns i de raserna? För mig veterligen finns det fyra pintoanlag (dvs de anlag som har gener som ger vita tecken); sabino, splash, overo och tobiano. För jag vill nämligen hävda att beror på splashgenen.

Jag instämmer inte med dig utan håller med Daveeka. Blåögda hästar kan finnas i många raser men splash finns inte i alla raser. Gjorde det det skulle man se det fullt utvecklade formen i alla raser - i alla fall då och då, men så är det inte.

Ibland hamnar bläsen av naturens nyck på ett sätt som gör att ögat blir blått. Ibland blir ögat av naturens nyck blått trots att bläsen inte går över ögat. Det behöver inte bero på splash. T.ex. har jag svårt att tro att splash finns hos araber - men uppenbart finns det blåögda araber. Splash finns däremot hos welsh, russ, kallblodstravare och islandshäst för att ta exempel på några europeiska raser med denna gen. Men för den skull behöver inte alla hästar av dessa raser med ett blått öga vara splash. Det är inte så enkelt att ett blått öga bevisar att hästen har splash-anlag.

Overo är f.ö, ett samlingsnamn på allt som inte är tobiano - den fjärde skäckvarianten är frame.

Tack, jag tog för givet att frame overo kunde förkortas till bara overo. Jag tror inte på "naturens nyck" - det finns alltid en vetenskaplig förklaring även om forskarna inte funnit den ännu. För att ta som exempel så finns det massvis med morgans som bär på splashgenen men än så länge finns det bara en enda bukskäck och det beror säkerligen på att det förr fanns ngt som hetter "high white rule" som gjorde att hästar med för mycket vitt inte kunde registreras, därav var det säkerligen inte populärt att korsa två hästar med relativt mycket vitt. Eller vad sägs som travarungen som föddes förra våren som var skäck. Hur vet man att splash inte finns i en ras om man inte har gentestat hästarna?

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
823
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 385
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka