Blåögda hästar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Flyer
  • Startdatum Startdatum
Sv: Blåögda hästar?

pallefram.JPG

Visst är det tjusigt med blå ögon.Här är min Lewitzer gosse tex med sina vackra blå ögon.

hästen till vänster är blåögd, e.Pentagon så det är ju inte så konstigt :) Han har en stor lykta.
24067077.jpg

24067083.jpg

Skäcken är min och är inte blåögd trotts bläs och vita fält.

Är inte säker på om jag la i rätt forum, men då får man väl flytta på tråden;)

jo, jag är lite intresserad av det här med blåögda hästar, är det vanligt? Tycker det är så otroligt vackert:love:, är det vanligt att man avlar med blåögda? Skulle gjärna vilja se bilder på era hästar om de har blå ögon! :laugh:

Det är nog inte direkt vanligt... Men vet att pentagon/marwin/ceylon? lämnar en del med mycket vitt o en del blå ögon. O sen som sagt innan hos Welsh/ponnys/kallblod/tinkers osv.... skäckar o gud vet vad så det verkar finnas ganksa utbrett men ändå begränsat :) tycker det är skittufft dock.

Tack tack:)

Finns fler bilder på hemsidan på honom.;)

Alltid gillat blå ögon på hästar.....

Vi har två halvblod som har var sitt glasöga...
Båda är svarta och har inte spelciellt mycket vitt.

e. Gigolo ue. Ceylon
WBlfPMoJk.jpg

CXnUvOyZp.jpg

e. Gauguin de Lully ue. Brisad
OyibgiBaj.jpg

Ja han är jätte fin! Även i verkligheten en riktig skönhet! kram Gittan

Hejsan!
Mitt gamla hbl sto Daniella-99, ca 170hög
Tävlat tom 1.40 i tyskland med mig när jag var beridare där!
Tränat för Pia Pantsu här i sverige när vi var hemma!
En underbar individ med ett jäkla humör!

Stam e:De la Gardie-Ceylon
Ceylon sägs kunna ge blå ögon!
Stor bläs men den går inte utanför ögonen men hon blev välsignad med 2 hel blå ögon!
Jättefint tycker jag! =)

Jag har hört att De la Gardie kan ge blåögon ?! Men vem vet det kanske fanns Ceylon i de hästarna också ;)

Mia

Ceylon ska mig veterligen ha fått anlaget från Ruster, hans morfars morfar, så om de inte hade Ceylon i sig kanske de hade Ruster:)

Det finns ju hästar som helt enkelt har blå ögon. Vi hade en ponny på ridskolan förr som hade ett blått och ett brunt öga.
Mörkbrun med gg bläs. han hade en hel hop med helsyskon också, men ingen av dem hade blå ögon. Inte heller mamma eller pappa.

*kl*

Åh så fina hästar! Jag skulle så gärna vilja ha en lite mindre körhäst med blå ögon! Tycker att det är så vackert! :)

Typ en tinkerliknande runt B-D ponny storlek! :love:

(Shettis går också bra! :bump:)

Jag har hört att De la Gardie kan ge blåögon ?! Men vem vet det kanske fanns Ceylon i de hästarna också ;)

Mia

Vet om ett De la Gardie sto som har ett annorlunda öga. Det är inte blått men väldigt ljust, se bilden.

Så DLG kanske visst bär på anlaget?

ga_77208105.jpg

Min blå ögda lewitzer hingst. eller ja min å min. har han på foder
30497918.jpg

Ignorera ryttarens sitts. de kliade i foten så jag tog kortet precis sammtidigt som hon ryckte till med foten. =)
30564016.jpg

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
823
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 385
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025