Blandraser.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare pippi27
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 110
  • Visningar Visningar 10 630
P

pippi27

Har återigen sett en annons på en ettårig hanhund som skall omplaceras. Inget märkligt i det, det var bara blandningen som gjorde att jag hajjade till. Kan nog tänka mig varför den ska omplaceras. Hör här: schäfer/labbe/pointer/border collie :eek: Undras hur mycket det snurrar i den skallen?

Jag har oxå haft blandras av de mest osannolika korsningar och jag har även jobbat ed hund i många år och då stött på märkliga korsningar.
I det här fallet så undrar jag hur hunden ifråga mår, den är säkerligen just könsmogen och troligtvis dras den åt olika håll vall-jakt. Jag vet att sådana här korsningar kan bli riktigt trevliga hundar men jag ryser lite när jag ser den här typen av annons.

Känner en schäfer/border collie och det snurrar redan tillräckligt i den skallen. Stackars hund.. helt sönderstressad. han vaktar, vallar och jagar i ett.

Jag har haft en omplaceringsvovve, schäfer-bc-varghund. Det snurrade rejält i skallen på henne ibland. Tyvärr fick hon avlivas tre år gammal med rejäla pålagringar i bla armbåden. Snacka buskavlad :cry: :mad:

usch vad trött man blir. Den korsningen måste vara rena pengasyftet :mad:

Jag håller med dig. Jag tycker man ser de mest osannolika korsningar i annonser. Frågan är vad syftet är med att korsa så olika raser? Just border collie verkar populärt att korsa med. Ser många hundar här ute som verkar innehålla border collie. Nästan alla stretar fram med olika selar på sig, dragandes på en tolvåring. Sorgligt!

Känner en schäfer/border collie och det snurrar redan tillräckligt i den skallen. Stackars hund.. helt sönderstressad. han vaktar, vallar och jagar i ett.

Men det handlar ju inte alltid om vilken blandning det är, det handlar om uppfostran också.
Den blandningen du nämner tycker jag är en av de bättre (om man nu ska blanda) Schäfern har också lite vall i sig så så stor "konflikt" blir det inte av den blandningen, om det överhuvudtaget blir någon "konflikt" alls.
Jag har den blandningen (eller är noga med att det är min sambos :D ) Och det är inget fel på den hunden, hon är lugn och fin, finns inget stress överhuvudtaget (inte i vardagen iallafall, sen finns det saker hon tycker är jobbigt, men det har inte med att göra vad hon är för ras, utan hur hon har blivit van/uppfostrad vid som valp). Men när jag kom in i bilden så var hon lite ouppfostrad, hon hade då lite svårt att koppla ibland. Men med lite regler mm så har det försvunnit.
Visst finns det undantag, och jag tycker inte så här bara för den blandningen finns i min familj. Men bara för det är en blandning, så behöver inte hunden bli stressad och jaga. Och schäfer/BC behöver inte alls bli en dålig blandning.

Däremot har jag sett en hund som varken visste ut eller in. Det var en blandning mellan Dobermann-Golden och BC. Den fick avlivas till slut. För den hunden blev det verkligen en "konflikt" i huvudet. Men då var det också tre sorters hundar i den, och alla tre var ju till för att jobba med olika saker.

Min kompis har en Labrador/Doberman-Golden. Jäkligt trevlig hund faktiskt. Men med en hel del rädslor. Å andra sidan gör det henne till en perfekt försthund eftersom att hon är försiktig, bara älskar familjen och inte går fram till andra hundar.

Nu när hon är 5 år är hon inte riktigt lika rädd för andra hundar, men så klart helt ointresserad!

Det som är jobbigast är att hon är så ljudkänslig. Hon tål inte skrik och ståhej, eller om de rör sig fort hemma och slammrar i saker. Självklart är hon rädd för att som låter. Gå under bilbro samtidigt som en pil åker över, raketer etc etc.

Ja, nu menar jag ju inte att alla blir så :) Men den blandningen du känner så verkar det vara 75% fågelhund och 25% bruks, vilket jag tycker verkar bättre, om du förstår hur jag tänker :) Än att blanda bruks, fågelhund och vallhund. Den du känner är ju mer en fågelhund tycker jag.

min egen lilla förhoppning är ju att man inte korsar en massa raser "för skojs skull" utan att det är en olyckshändelse... :confused:men tyvärr verkar det ju inte vara så! :mad:
det finns ju en rad olika raser så man borde ju hitta just "sin" ras utan att korsa en massa!! :eek:
är medveten om att det finns olika individer inom en ras, men problemen är ju större när man korsar en massa olika raser!
Hoppas & tror verkligen att det inte är några "seriösa" som håller på med detta utan enbart folk med dollartecken i ögonen. :devil:
Tyvärr råkar ju många av dessa hundar illa ut då de oxå är billigare och föräldrarna kanske köper dem som present till sina små barn som bara tjatar....

bara ett litet uppgivet inlägg.... :angel:

Nej nej, jag menade inte så heller... Tyckte bara att det var en rätt så lik blandning :D

Ja det är mycket uppfostran som denna hund inte fått speciellt bra utav. Kan berätta att den här hunden har dessutom fått bli pappa till 3 kullar valpar. Ingen av dem är bra. Ägarna vet inte vad dom ska göra med valparna för de vallar men de vallar för hårt. De vallar cyklar, folk på gatan mm. Flera av dom har testat att valla på får men det går inte för hundarna blir för ivriga och biter efter fåren.
kan inte förstå vad en sådan blandning ska vara bra för. Vill man valla skaffar man en BC. vill man ha en hund med vakt skaffar man en schäfer. :confused:

Jag tror inte det där har med blandningen att göra. Schäfern är ingen ren vakthund, det är ju en brukshund och oftast väldigt angelägen att vara sin förare till lags. Jag tycker det verkar vara dåliga föräldrar mentalt. Det går lära en hund att inte valla allt ( då menar jag inte sluta valla helt, men få kontroll på det), och om nu alla valpar håller på som de gör så tror jag det har mkt med mentaliteten på föräldrar och valpar att göra.

Vad menar du med valla cyklar och folk på gatan? Vallar den, eller springer den helt enkelt efter och jagar?
fast nu var det ju inte detta den här tråden handlade om, så jag ska nog sluta tjöta :D

Grana som inte är för blandisavel.

Ja, just nu finns det mycket annonser ute på stora blandrashanar mellan 9 och 12 månader *undrar varför*

Vad var det det stod i Hundsport, medelåldern för blandrashanar är 1,5 år? Jo, så stod det...

Tragiskt. Har själv haft en stor "salig blandning" (samojed, jämthund, schäfer, pyreneer) som var helt underbar, men varför envisas folk med att fortsätta blanda kors och tvärs? Vet de vad de gör egentligen? Och varför köper nybörjare stora blandrashanar? Vet de vad de ger sig in på?

Och varför köper nybörjare stora blandrashanar? Vet de vad de ger sig in på?

Jag antar att dom inte vet vad dom ger sej in i. Dom tycker väl att hunden är sååå söt när den e valp, men när den har vuxit och hamnat i unghundstrotset så är det inte lika roligt längre

Det kryllar av blandisvalpar nu på annons, det mest konstiga blandningarna dessutom... även äldre "valpar" 6-12 mån är inte ovanligt.... tycker det är pinsamt hur folk gör eg.... huvva :(

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 650
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: Trassel12
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 280
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 528
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka