attempt

Trådstartare
Har ni någonsin hört talas om att det finns en blandning mellan Dvärgpinscher och Shetland Sheepdog?
Hur ser de ut?
Hur är de i temprament, psyke osv?

Det är nämligen mina två favoritraser, och jag kan inte bestämma mig vilken av dem jag ska välja, därför vore det kul om det fanns en blandning ;)

Sv: Blandras.

Har aldrig hört talas om nån korsning av dessa. Jag föreslår en sheepdog, dom är så härliga.

Jo, det lutar faktiskt lite mer åt sheepdogen, men jag får se. Dvärgpinscher har ju varit en dröm att skaffa sen två år tillbaka.. Ska åka till uppfödarna och kolla närmare på raserna. Det konstiga är att jag fäst mig vid två helt olika raser, både utseende mässigt och allt det där andra :p

Inget ont om DP men att jag skrev sheepdog beror på att jag älskar hundar med lite längre päls. Sheepdogens päls är ju lättskött fast den är längre. Du kommer inte att ångra dig.
Förresten, hälsa Alingsås, där har jag bott och min mamma bor där. Trevlig helg.

vad vill du ha ut av din hund? vad är det som har gjort att du fastnat för just de raserna? köp en renras, så har du i alla fall ett hum om vad du får. en blandras behöver inte nödvändigtvis få de bästa egenskaperna från varje ras, utan kan lika gärna få de sämsta. en renrasig får du dessutom ställa ut, och det kan vara kul om det visar sig att din hund är rastypisk.

Andledningen till att jag fastat för dvärgpinschern är för att jag hört mycket bra om den, plus att den är otroligt söt, tuff, snygg och verkar helmysig och rolig att aktivera i tex agility.
Shetland Sheepdogen har jag också hört ska vara en bra hund, i psyke och temprament. Den är också riktigt fin.
Jag vill ha en liten hund, men ändå en hund som inte är som en "dvärghund".

Jag vill ha en hund jag kan träna och tävla med i främst agility, men kanske även lydnad och spår. Om det är en renrasig skulle jag ställa ut den. Och en kompis jag kan gå promenader med i skogen, busa med, mysa med på kvällen.

Köper du en av raserna nu finns ju kanske möjligheten att du kan köpa den andra rasen senare eller som nästa hund!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 574
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
7 019
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 491
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka