Blandras rottis/labbe - utan pekpinnar tack

Comfort

Trådstartare
Nån som har erfarenhet av den blandningen?

Inlägg om att stödja blandrasaveln eller ej vill jag inte ha, då skriver ni för blinda ögon, så att säga. Vänligen respektera detta, det är inte den diskussionen jag vill ha.

I mitt huvyd ser jag en lite grövre hund, lite mer vaken och mer vakt i sig, men ändå en bra familjehund.

Det jag är ute efter är en ren familjehund, promenader i skogen och lite svampsök, bada osv.. Lite vakt vill jag ha då jag är grymt märkrädd/paranoid:D
Labradoren passar ju på det mesta, men jag tycker att de är lite små (ja), och så älskar de ju alla, på gott och ont.
Om det skulle komma nån ond skulle de väl snarare hoppa upp och slicka dem i ansiktet än varna.;)

Givetvis skulle jag ta en valp som är 50/50 och där båda föräldrarna är röntgade.

Jag har träffat 2 stycken, båda var gymt trevliga men rätt olika varandra. En var mer vaksam och den andra mer social. Den första var på inget sett osäker eller hotfull, utan behövde mer tid att smälta nya människor. Båda såg ut precis så som jag vill och var helt fantastiska med barn.

Sv: Blandras rottis/labbe - utan pekpinnar tack

Det kan bli allt från en social hund med lite vakt till en hund- och folkilsken, oförig och fullständigt vidrig hund som du får avliva innan två års ålder.

Om båda föräldrarna har gjort MH och/eller har arbetsmeriter så kan man våga sig på en lite mer kvalificerad gissning om valparnas mentalitet. Men blandrasavel är alltid mkt mera lotteri än renrasavel (och det är fakta, ingen pekpinne).

Båda raserna dras med ledproblem och även om det är bra om föräldrarna är röntgade så vore det säkrare om alla deras syskon också vore det.

Något stöd från uppfödaren till en sån här hund kommer du knappast att få heller.

De blandraser med rottis i sig som jag träffat har tenderat att inte vara speciellt trevliga i huvudet, tyvärr. Jag skulle titta efter en blandning utan rottis om jag nu promt skulle ha blandras. Av 3 rottisblandningar som jag haft i närheten lever idag 1. De andra två togs bort pga mentalitet (morrade och hotade barnen hos ena familjen, den andra drog efter en löpare och bet denne i låret) och delvis höft/armbågsproblem. Det är när skärpan och allvaret i rottisen blandas med annat som det kan bli såååå fel.

Sociala sällskapshundar med lite vakt i... Ja, jag skulle titta på en Golden retriever av vettiga linjer. De som varit bra har jag upplevt har en del vakt och allvar i sig, utan att för den skull gå till överdrift.

Varken rottisen eller labben är väl direkt lämpliga som rena familjehundar.
Mvh

OK, ja jag var lite rädd för det :( De två jag har träffat var ju i vardagssituationer, och då kan ju värsta hunden verka trevlig.
Golden går bort, högst upp på kravet står korthår :D

Jag tycker det du är ute efter låter som en Grosser Schweizer Sennenhund, kolla in den rasen! :laugh:

labradoren är väl en av dem som anses bäst som failjehundar? :confused:

Åh DEN var fin!!!!

Fats jag läste på assidan nu, och det vaktbeteendet var lite läbbigt, vil ju inte att välkomna gäster ska bli rädda..

Senast ändrad:

Ovanför oss bor en tik av just den blandningen. Hon är väldigt snäll och social med människor, och även med andra hundar. Hon skäller extremt mycket (inomhus), men det kanske beror på att hon inte gillar att vara själv.. Hennes matte är sällan hemma..
Om jag får säga det själv så tycker jag det är en rätt så ful hund :o Hon ser ut som en övergödd rottweiler med för litet huvud(labradorhuvud)... så fin skulle jag inte direkt påstå att hon är :angel:
Hur hon är som familjehund kan jag tyvärr inte uttala mig om då hon som sagt bara är granne med oss och vi inte har så stor kontakt med hennes matte.

labradoren är väl en av dem som anses bäst som failjehundar? :confused:

Det är en jättebra familjehund, om den får tillräckligt mycket motion och mental aktivering. Det är ju ändå en apporterande jakthund. Aktivering kan t.ex. handla om apportering (så klart), viltspår, sök, eller lydnad.

Den här sidan beskriver labbens behov på ett bra sätt: http://theloveoflabs.com/halabrador.html

En kompis till mig foder upp Swissies. De ar kanon hundar, mycket sociala och vanskapliga sa lange man inte ar hotande mot dem behover man inte vara radd for deras "vakt beteende".

ja alltså jag vill ju inte träna och tävla eller så (förutom valpkurs självklart), men vardagslydnad, promenader + "lösdrift" på gården och en väldig massa bus. Det kommer alltså inte vara en sk lägenhetshund som bara får promenader.

ja alltså jag vill ju inte träna och tävla eller så (förutom valpkurs självklart), men vardagslydnad, promenader + "lösdrift" på gården och en väldig massa bus. Det kommer alltså inte vara en sk lägenhetshund som bara får promenader.

Visste inte att lägenhetshund var en omskrivning för understimulerade hundar ;)

Var hunden bor är irrelevant det viktiga är vad man gör med hunden!
I princip alla hundar jag känner, olika bosituationer och väldigt spridda raser, har tränats i vardagslydnad, går promenader och får springa lösa när tillfälle ges och om hunden uppskattar det så blir det en del bus. Det känns som ganska grundläggande saker när man har en hund. Vad de måste gra för att tillfredställa sina hundar förutom det beror på vilket typ av hund de har. Promenader i alla ära men det tillfredställer en arbetande ras.

Labradoren behöver regelbunden mental aktivering förutom det du beskriver. Nosarbete är mer eller mindre obligatoriskt för att göra en labbe nöjd. Det är ju trots allt en arbetande ras. Rottweilern är en bruksras med allt vad det innebär. Den ställer därmed stora krav på aktivering. Att ta en sådan kombination och tro att den blir glad över att lalla runt och springa lös kan mycket väl innebära att man tar sig vatten över huvudet och risken är att man står där med en mycket otrevlig och understimulerad hund.

Jag tror att man kan hårddra det säger jag så här; Bra bruksrottisar med rätt temperament används sällan i blandras avel. Där förekommer de som inte håller måttet.

Vad vill du ha din hund till och på vilket sätt vill du att den vaktar? Många hundraser larmar tex. Beskriv lite hur mcyket tid du vill lägga på motion och mental aktivering och hur du önskar att hunden ska vara tempramentsmässigt och utseendemässigt så kan du säkert få lite tips på mer passande hundraser :)

Men visst vore det fantastiskt om man kunde välja hundars egenskaper och veta vad man kunde förvänta sig av blandningar. Då skulle jag ha en golden att träna jaktapportering med med inslag av schäfer så jag kunde köra svensk skydd vid sidan av jakten :D

Senast ändrad:

Även jag hade nog avrått från rottisblandning. Hundar som går i blandisavel är sällan de bästa och just på råttorna hade jag varit väldigt observant. Spontant tänker jag mer på Cane corso, bullmastiff osv när du beskriver vad du vill ha.

Jag tolkade ditt uttryck "ren familjehund" tillsammans med resten du skrev som att du var ute efter en sällskapshund.
Både labben och rottisen kräver betydligt mer än det du beskrev men jag kanske missförstod. Hur hade du planerat att aktivera hunden?
Väldigt många raser är lämpliga i familj så länge deras behov är tillgodosedda.
Golden tycker jag att folk allt för ofta köper i tron om att det en en supersnäll sällskapshund som nöjer sig med enbart promenader.
Mvh

Hade visst redan fått svaret :)
Låter som att du söker en hund med lägre aktiveringsbehov än en bruks eller jakthund.
(Finns inget som säger att lägenhetshundar blir sämre aktiverade)
Är stor hund ett krav?
Mvh

:D Jag har en lägenhetshund, men hon får mer än promenader då hon fystränas rätt mycket för whippetrace och kapp. Men så mycket mental aktivering kräver hon inte, även om hon tycker att det är kul.

Men bortsett från definitionen av lägenhetshund så tror jag att en labbe/rottiskorsning kräver mer mental aktivering än vad du vill ge den. Det är klart att det kan finnas individer av den korsningen som skulle passa dig som handen i handsken, men man vet sällan på förhand vilken hund som är undantaget, om man inte tar en omplacering.

Jag tycker att en Schweizer sennenhund skulle passa riktigt bra, som Dentaku föreslår. :)

Även jag hade nog avrått från rottisblandning. Hundar som går i blandisavel är sällan de bästa och just på råttorna hade jag varit väldigt observant. Spontant tänker jag mer på Cane corso, bullmastiff osv när du beskriver vad du vill ha.

Fast tycker hon att grossen har för mycket vakt så känns ju inte corso självklar.

Varför skulle lägenhetshundar bara få promenader?!

Jag tycker du ska undvika rottisen. Även de trevliga rottisarna är mycket hund och blir jag mörkrädd när jag ser en del av de som används i renrasaveln så är det inte direkt bättre i blandrasenaveln.

Skulle jag byta en storlek upp mot tibben och ha en "gårdshund" så hade jag haft jag ett gott öga till Eurasien. En del jag mött har varit lite väl reserverade, men jag blev väldigt imponerad på en kurs jag gick. Väldigt "coola" hundar som snabbt verkade lära sig vad ägarna ville även om ägarna var rätt veliga (Märk väl, att det kommer ifrån mig!!) inte inte direkt tränat något innan. De verkar nästan perfekta gårdshundar, vettig päls och inte överdriven jakt eller vaktinstinkt. Det verkar även som det finns kapacitet, en vän har en som spårar som ett litet tufftufftåg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hejsan Buke! Funderar på vad nästa ras ska bli. Vill ha en ras som vill arbeta/samarbeta men inte kräver som tex malle, bordercollie...
2
Svar
26
· Visningar
2 099
Senast: Raderad medlem 94602
·
M
Hundavel & Ras Jag är på väg att skaffa min första egna hund inom ett år eller så. Mitt stora dilemma är att jag inte kan bestämma mig för vilken ras...
Svar
14
· Visningar
2 579
Senast: Syrsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10