Blandras med kaukasisk ovtjarka

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Asser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 5 672
A

Asser

Jag funderar på att skaffa en blandrashund där modern är tibetans mastiff blandning och fadern kaukasisk ovtjarka, som jag nu sen läst en massa om, inte alltid enbart positiva saker. Ingen kan ju säga vad det blir av denna hund och hur mycket av faderns gener den ärver men jag vill ändå ha lite vettiga kommentarer om dethär. Vår familj består av ett litet barn ,två ungdomar, katter , får och hästar. Vi är aktiva och rörliga och vi har haft hundar förut.Min tanke med hunden är att ha den som sällskap och vakt, ungarna ska kunna vara ute med den och den ska för det mesta vara lös. Den ska kunna följa med på rid och körturer då den blir äldre och den ska klara av att vara ensam ibland, antingen ute i hage eller inomhus. Jag har ingen fråga om det här vill bara bolla lite med tankar och funderingar. Jag är 98% säker på att jag vill ha en sånhär valp men passar den resten av familjen? Jag kan inte besöka valparna innan köp eftersom dom bor för långt bort, måste bara lita på vad säljaren skriver och hon vet väl inte så mycket om fadern.

Sv: Blandras med kaukasisk ovtjarka

är du det minsta rädd om dina barn och dina barns vänner så köper du inte en sådan hund! är du medventen om HUR de vaktar? att de inte bara larmar, utan också tar itu med inkräktaren (t ex en kompis till ett av dina barn). med barn i huset kan man inte heller garantera att en gång instängd alltid instängd. man hör allt som oftast om hur barn/ungdomar har råkat öppna fel dörr. en sådan hund är ett laddat vapen och inget några barn ska leka med.

det finns andra betydligt trevligare raser som passar dina behov. beroende på hur mycket ni tänkt aktivera kanske en rottistik hade passat, eller en schäfer av modell "aktiv kompis" (aveln har många grenar. akta er för de rena utställningshundarna och de mest extrema skyddshundarna). vet ni med er att det inte blir så mycket stimulans finns det t ex bullmastiff som med sitt utseende skrämmer bort de flesta.

Jag skulle aldrig i livet ens överväga att köpa en sådan hund!

De vaktar ju som sagt genom att både larma och attackera allt de anser vara främmande.

På vilket sätt skulle TS vara ett troll menar du? TS skriver ju att hon har läst en del inte positiva saker om rasen och därför frågar hon. Är inte det bra menar du? Många hade kanske inte ens brytt sig om att kolla upp vad de ingående raserna är för typ av hundar, men det har ju TS gjort. Och eftersom hon fann vissa tvivelaktigheter så frågar hon. Det tycker åtminstone jag är bra

Kaukasisk ovtjarka är ju en ganska ovanlig ras som inte alla har kännedom om, alltså frågar TS om detta är en hund som kan fungera med en familj.

Eller får man bara ställa frågor om man redan kan svaren?

Jag håller med vad övriga har skrivit, jag skulle aldrig skaffa en sådan hund om jag hade barn eller folk som ofta kom på besök.

Det är ingen hund som förvarnar om det kommer någon som hunden uppfattar som inkräktare. Min italienska vinthund fick sin bröstkorg krossad av en hund av liknande typ då vi passerade grinden till dennes hus. Hunden hade valpar hemma och uppfattade troligen därför min hund som ett hot och slet sig sonika för att hoppa på min. Att min hund direkt visade sig undergiven löste ingenting.

Tack för era svar! Det var precis det här jag behövde: Få upp ögonen! Jag fortsätter att leta tills jag hittar en annan valp som verkar passa oss bättre. Återkommer kanske;)

Tack för era svar! Det var precis det här jag behövde: Få upp ögonen! Jag fortsätter att leta tills jag hittar en annan valp som verkar passa oss bättre. Återkommer kanske;)

Vad glad (och lättad!) jag blir när du skriver detta :laugh::bow:

Låter som en läskig ras det där:crazy:
Ovtjarkan alltså.
Sedan blandad med andra raser...:crazy: Vad tänker folk med?!
Tänk om en sån hund sticker...

Bra att du valt en annan ras

Har sett en hel del blandras omplaceringar med just kaukasisk ovtjarka de har inte alls varit gamla ofta runt året, undra varför :angel:

Till TS, bra ide att leta efter en annan hund låter inte som det är rätt ras för dig och din familj.

Den tibetanska mastiffen är inte heller någon enkel ras och definitivt inte någon hund som är känd för att vara enkel at ha lös. Men den är hemskt söt :love:

En trevlig hundras är tex boxer. Vänlig men kan vakta både hus, hem och folk. Vacker också förutom den korta nosen.

/KT

Oj, vad du tar i :p.

Ja jag var nog lite snabb där, kan jag erkänna. Trodde helt enkelt att det var ett troll som ville röra i grytan lite, för trots allt, om jag skulle vara TS, hade jag snabbt tänkt om bara genom att göra en google-sökning. Inte några 98% säkerhet här inte :crazy:. Eftersom det låter som att TS har gjort detta men ändå var så säker på valp så tyckte jag att det helt enkelt lät lite väl dumt men det var ju tur att TS tänkte om så snabbt.

Att bara ställa frågor om man kan svaren vet jag inte riktigt vad det har att göra med att jag råkade misstänka en användare för att vara troll? Men nej, givetvis inte. ;)

En trevlig hundras är tex boxer. Vänlig men kan vakta både hus, hem och folk. Vacker också förutom den korta nosen.

/KT

:mad: Hmpf! Den är faktiskt fin i sin korta nos också, sådetså! :angel:

/Apo, blivande boxer-ägare :D

Kortnosiga hundar är ju sötast :). Shih tzu har ju också ett riktigt cute-face ;)

Kortnosiga hundar är ju sötast :). Shih tzu har ju också ett riktigt cute-face ;)

nä nä nä, det ska vara långa stora näsor (schäfernäsa)

till TS
hade en ovtjarka på hundklubben. den avlivades för ett tag sen, 1år blev den. trevlig till att börja med lite osäker, men ju äldre den blev desto mer aggresiv blev han. tom mot folk han kände. han gick och tittade ut vem han skulle hoppa på. en mycke obehaglig hund. han skulle ha fått göra det som han är gjord för istället, vakta får nästan utan mänsklig kontakt.

bra att du släppt funderingarna på en sån blandning.

Har mött ett 15 tal kaukasisk ovtjarka, Det är väldigt svåra hundar för nybörjare och många omplaceras när de blir ett år, dock mognar rasen väldigt sent.

De är väldigt egna, man bör veta vad man ger sig in på, De har ett ganska säreget vaktsätt, där tiken springer i stora cirklar o varnar övriga flocken,

Vi har tänkt att skaffa en sådan om vi flyttar ut på landet

Får man fråga vad ni hade tänkt använda en sådan hund till?

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 216
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 086
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 922
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 871
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024