Fast vilka raser tänker du på då? De flesta raser har ju haft ett ursprungligt användningsområdet och där det sedan har gjorts en selektion på användning, storlek, typ, päls och färg när kennelklubbarna bildades på 1800-talet och utställningar började bli populära. En del raser har dött ut och andra har tillkommit.Min teori som jag försöker driva (och som utvecklas allteftersom jag tänker och skriver) är att många av dagens trevliga och sunda raser inte alltid har en så välplanerad bakgrund. Att tillkomsten kan liknas med labradoodlens. Det jag undrar är att, om min teori stämmer, varför det ses med så oblida ögon nu?
Är det kanske för att andra moderna raser från början är framavlade med funktion framför utseende vilket är något som inte gäller för labradoodlen?
Tillägg: Jag måste lämna buke nu för andra aktiviteter!
Vi har tempelhundar, vakthundar, vallhundar, jakthundar, slädhundar, stridshundar och de som haft som funktion att vara "varmvattenflaskor". Ur det har det sedan kommit arbetande hundar och sällskapshundar, men som tidigare sagts så finns det ju inget seriöst arbete med att försöka får "doodlarna" godkända som ras utan det verkar mest gå ut på valpproduktion.