Blandras eller rasrent.

Ainon

Trådstartare
Det blir nog ett hundköp i sommar eller senare, beror på när man hittar någon lämplig :banana:

Men jag har stora funderingar på om jag ska köpa renrasigt eller en blandras.
Orsaken till att jag funderar är eftersom jag inte stödjer skk's utställningar och uppmuntran till avel med extrema raser och individer. Köper man en SKK ansluten ras blir det som på något sätt att man aven stödjer deras andra raser och utställningar.

Samtidigt så känns det på något sätt seriösare att köpa en renrasig hund. Finns det rasklubbar/raser som inte är skk anslutna? Vad är det för raser/rasklubbar i Sverige med sådan status?

Halshugg mig inte nu :o spånar bara ;)

Sv: Blandras eller rasrent.

SHK (svenska hundklubben) finns ju och jag tror väl att det finns jack russel-uppfödare som reggar amerikanskt(?) istället för att regga hos SKK.

Om du tänker skaffa valp skulle jag råda dig att skaffa renrasigt, även om man inte på förhand vet exakt hur valpen kommer utvecklas så vet man mer än om man tar en blandras iaf. Kan du tänka dig en vuxen omplacering kvittar det väl om det är renrasigt eller inte, då är ju hunden "färdig" s a s och du vet vad du får ändå.

Sedan finns det ju raser inom SKK som inte är extrema eller särskilt sjukliga av sig. Raser som avlas mer efter prestation än utseende brukar vara friska av sig.

En renras av frisk och hälsosam ras.

Ingen tvingar dig ju att köpa en ras du tycker är extrem eller ohälsosam, att bli medlem i SKK, eller att befatta dig med utställningar.

Med en SKK-hund kan du kolla up Veterinärdata höfter/armbågar/ögon m.m vilket inte är så lätt med blandraser....det finns nästan 300 raser i Sverige så någon av dem borde väl passa.
Om du tror att SKK-organistionen bara sysslar med utställningar är du rätt okunnig.
http://www.skk.se/vadgorskk/vadgorskk.htm

Senast ändrad:

Förstår dig. Jag känner likadant, har en blandras och en renras och känner "obehag" inför SKK, det är som ett "Välde" där dom sitter i klubben för inbördes beundran...Hemskt att vara så styrd av en "Klubb"

*martha som inte gillar Välden*

Jag hade köpt en renrasig hund av en uppfödare ansluten till SKK. Den enkla anledningen till det är att SKK har hälsoprogram för samtliga hundraser som har kända ärftliga defekter, just för att komma tillrätta med sådant som är ohälsosamt för hundarna.

Jag tycker inte heller att SKK har rätt i allting, men vad gäller just hälsoprogrammen för vissa raser, tycker jag att de gör ett mycket gott arbete, och för blandraser finns ju inget liknande.

Jag hade köpt en renrasig hund av en uppfödare ansluten till SKK. Den enkla anledningen till det är att SKK har hälsoprogram för samtliga hundraser som har kända ärftliga defekter, just för att komma tillrätta med sådant som är ohälsosamt för hundarna.

Det är just det jag INTEycker att dom står upp till :mad:
En del raser ser ju ut som hej kom o hjälp mig och kan inte ens fungera som en normal hund....DET ska SKK se till att det inte förekommer, istället för att säga ja o tack till rasbeskrivnigar som är rena rama djurplågeriet,

Jag har nog aldrig upplevt problem hos en blandras, däremot hos renraser tycker jag att det är problem stup i kvarten. ;) Men där håller nog få med mig.

Jag gillar blandraser. Då kan man få lite av varje och jag upplever att de i regel blir mentalt väldigt trevliga hundar. Men det är väldigt olika och däremot är jag inte så förtjust i hur oseriösa folk är kring blandrashundar. Både i uppfödning, hantering, försäljning etc.

Jag tycker att man ska söka efter en hund som har bra raser i sig, vars föräldrar har ett temperament du tycker om och som är hanterade på ett seriöst sätt. Och det kvittar om det är en renrasig hund eller en blandras. Alla hundar kan ha fel och brister, det oavsätt ras. Det viktiga är att man sköter det hela på ett så seriöst sätt som möjligt.

Jag har nog aldrig upplevt problem hos en blandras, däremot hos renraser tycker jag att det är problem stup i kvarten. ;) Men där håller nog få med mig.

Kan u vara för att man inte har samma koll på blandraser som på renrasiga hundar!

Men köp den hund som passar dig! :smirk:
Du faller nog för den rätta så småning om;)

Det blir nog ett hundköp i sommar eller senare, beror på när man hittar någon lämplig :banana:

Men jag har stora funderingar på om jag ska köpa renrasigt eller en blandras.
Orsaken till att jag funderar är eftersom jag inte stödjer skk's utställningar och uppmuntran till avel med extrema raser och individer. Köper man en SKK ansluten ras blir det som på något sätt att man aven stödjer deras andra raser och utställningar.

Samtidigt så känns det på något sätt seriösare att köpa en renrasig hund. Finns det rasklubbar/raser som inte är skk anslutna? Vad är det för raser/rasklubbar i Sverige med sådan status?

Halshugg mig inte nu :o spånar bara ;)

Rekomenderar stark SHK. svenska hundklubben. som blev nämnd i tidigare inlägg. www.svenskahundklubben.se

SHK och SKK har i stort sätt inget med varandra att göra.

vill du ha information om SHK får gärna du PM:a mej. :) jag och min familj är mkt aktiva inom SHK.

Senast ändrad:

Jag stog i samma sits som dig i vintras. Blandras eller renrasig.
Fanns vissa raser jag ville ha som renrasiga och jag hade stora krav när de gällde blandraser.. Ingen kamp ras i, osv. Jag är uppväxt med både renrasigt och blandraser tycker inte om någon bättre än den andre.

Hittade tillslut min underbara lilla Tilda som e född 14nov 2006, hon är en blandras men helt underbar på alla sätt. Hon e blandning mellan Schäfer/Golden retriver. Mamma var Schäfer och Pappa var Golden.Tilda ser ut som en svart golden typ. Lättlärd och med mycket energi men mycket kelig och mysig.

Hon har ärft de bästa av båda raserna som jag sett än sålänge.

Tycker inte alls de e något fel på blandrashundar. Finns många väldigt söta. :) Men blandraser har blivit väldigt dyra.

här är en länk med bilder på min sötnos.
http://www.pixbox.se/alb_show_id357319_page0.html

Får jag fråga varifrån hon ärvt sin svarta färg???

Får jag fråga varifrån hon ärvt sin svarta färg???

Ingen av föräldrarna behöver vara helsvarta för att någon valp från kullen är det.

Ex.
Av dem 8 valpar vi fick i höstas så var 4 av dem svarta med bruna hårstrån, men helt utan tydliga tecken. Min är ett typiskt exempel på hur jag menar, dock är hon den ljusaste av dessa 4 (alltså med mest brun päls):
Foto0051.jpg

Medan resterande 4 har mycket tydliga tecken (mera lika modern på bilden):
Moira1.jpg

Pappa är renrasig typisk rottweiler.

Och just den här egentligen oväntade färgen hos hälften av valparna....ja, det är en del av charmen med just blandraser (i mina ögon).
Påhopp undanbedes, men jag är förberedd så kommentera hur mycket ni vill om hur meningslöst det är med blandraser etc etc...

nu förstod jag inte hur ditt svar hade med min fråga att göra?? Om jag förstod rätt är både mor och far till era valpar svarta med ljusare tecken och valparna är likadana????:crazy:

Gud vad söt... ser ju ut som en kraftig Flat ju... Gulle!

nu förstod jag inte hur ditt svar hade med min fråga att göra?? Om jag förstod rätt är både mor och far till era valpar svarta med ljusare tecken och valparna är likadana????:crazy:

Som du ser har min valp inga tydliga (eller öht jämna eller "riktiga") tecken.
Syns kanske dåligt på bilden, men så är det. :p Både mamma och pappa har mycket tydliga tecken, men hälften av valparna fick det inte.
Och som jag även nämnde är min tjej den ljusaste av dem. Båda dom mörka hanarna är nästan helt kolsvarta.
Och dom andra 4 valparna har mycket tydliga och vackra tecken (i stil med modern).

Det finns ju svarta schäfrar, därifrån har hon nog fått färgen. :)
Har sett nåra sådana här blandraser innan och dom har oxå vart svarta, oftast.
Tilda har nu en del ljusa hår på kjolarna bak och på magen... :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 510
Senast: dobbis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Efter min förra tråd har jag verkligen försökt hitta en rasklubb och SKK-sammanhang som är trevlig och vettig och sätter hundhälsa före...
20 21 22
Svar
431
· Visningar
18 664
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Hund, här har jag aldrig postat en tråd förut. Jag är sugen på att skaffa hund och har varit under längre tid. Men då jag inte haft...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 184
Senast: Modest
·
Hundavel & Ras Har suttit och läst annonser på blocket och ser att det svämmar över av alla möjliga blandningar. Jag kan inte se någon fördel med att...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
17 070
Senast: Zqathan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar