Bra, du är ärlig mot dig själv och det är en bra utgångspunkt.
Jättebra tanke, med en vuxen hund får du flera fördelar. Du vet lite mer om hunden och vad du kan förvänta dig av den, och du slipper en del grundfostran som förra ägaren förhoppningsvis bidragit med. Du kan få en del problem som förra ägaren bidragit med också... kolla upp, och även om hunden är jättetrevlig rekommenderar jag att du och hunden går en vardagslydnadskurs tillsammans. Det är ett bra sätt att komma till en bra vardag med sin hund.
Med en vuxen blandras vet du, till skillnad från valpen, hur stor den blir och vilken kroppsbyggnad den får från vilken förälder. Det är bra, för de flesta vill ju ha ett hum om ungefär hur stor hund och vilken typ av päls och temperament den får. Om det är väldigt olika raser i hunden, alltså olika temperament, får du komma ihåg att kombinationerna kan bli olyckliga. En väldigt livlig och arbetsvillig (=krävande) ras i kombination med en ras med stor jaktlust, eller ett ettrigt temperament i kombination med stor storlek, eller stark vaktinstinkt i kombination med "enmanshundstemperament", ja du fattar. läs också det
@vallhund skrev om hälsoprogram.
Nej, men hur länge ska du plugga och vad händer sen i ditt liv? Hundar lever 12-13 år eller mer. Det är inte fel att köpa en lite äldre hund typ 8 år om du inte vill planera alltför många år framåt. Äldre hundar är ofta lite lugnare också och det kanske passar dig.
Många vill ha en mellanstor hund och menar c:a 50 cm i mankhöjd men i den storleken finns inte så många raser att välja på, och flera av dem är utpräglade arbetande raser. Tänk mer på temperamentet än på storlek och utseende och leta framför allt i raserna i grupp 9 alltså sällskapshundar. Alla hundar klarar av promenader och joggingturer några timmar om dagen, men det som är mest väsentligt är hur du tänker att hundens liv ser ut de andra 22 timmarna om dygnet. Låter då för mig som att hunden är i samma rum som du och vilar och låter dig plugga. Ingen bra idé då att köpa en hund som behöver jättemycket aktivitet varje dag. Bichonraserna är underbart trevliga och bra förstahundar. Man kan klippa ned dem om man inte vill ha lång päls.
Matkontot kan du påverka genom att köpa en frisk mindre hund som äter ett helfoder av god kvalitet. Det finns ett ganska informativt fodertest här.
http://www.testfakta.se/tester/hem-och-hushåll/spara-tusenlappar-årligen-på-rätt-hundfoder om moderatorn tar bort länken kan du googla hundfoder testfakta.
Liten hund, kastrerad hund = lägre foderkostnad.
När jag hade liten hund räckte en 3 kg fodersäck en månad, nu har jag två stora hundar och det går åt betydligt mer...
Vaccinationer måste du ge vart tredje år mot de allvarligaste sjukdomarna, man kan ge oftare om man också vill ha skydd för kennelhosta. Kostar c:a 400 kr per gång.
Försäkring: kan du påverka beroende på vilket skydd du vill ha - låg självrisk, högt maxbelopp = dyr premie. OBS att en äldre hund kan vara svår att försäkra, de flesta hundar blir ju precis som vi människor krassliga med åren. Många försäkringsbolag sänker ersättningstaket med hundens stigande ålder. Man kan ha hunden oförsäkrad och lägga undan en slant i månaden till veterinärkostnader istället (man vet att detta kommer förr eller senare) men då får man också vara inställd på att man får avliva hunden om något allvarligt = kostsamt inträffar. Ett benbrott t ex är ju bra prognos men kostar multum med operation mm.
Jag tycker (nästan) alla människor ska ha hund så kör på :-)