Blandras eller inte

L

lill_sessan

Sedan jag skaffade min hund. En blandras. Har jag kommit i diskutioner med en hel del hurvida man borde ha blandras eller inte. Ni har säkert diskuterat detta förut. Men nu vill jag hör era åsikter.

Borde blandraser förbjudas eller är de bra?

Själv tycker jag att blandraser borde finnas. Då de kan vara lika bra som renrasiga. Sen självklart måste man använda sunt förnuft o inte ta valpar på en "dålig" hund och akta sig för att blanda i för många raser och för olika.

Sv: Blandras eller inte

Kan du inte bara söka rätt på en av de trådar som redan finns mängder om denna fråga och läsa där...?

En blandis kan vara en precis lika mysig och gosig kompis och lika duktig, lydig och klok som en renras. Den är också värd samma kärlek och behandling som vilken annan hund som helst, tycker jag. Och om man av misstag skulle "bli med" blandisvalpar så ska man självfallet vara MINST lika noggrann vad det gäller vem som köper valparna som i fall de varit renrasiga. Detta för hundarnas skull.

Däremot tycker jag inte det finns någon anledning att medvetet tillverka blandrasvalpar då det finns så många raser redan att alla faktiskt kan hitta en hund som passar dem. Att man inom renrasaveln dessutom föjer olika hälsoprogram med t ex röntgen, ögonlysning etc på de hundar som ska användas i aveln gör det hela tryggare. Att blandraser skulle vara bättre och friskare än renraser är bara en skröna - det finns sunda och osunda såväl rfen- som blandraser. Risken för en osund hund är dock mindre om man har ett kontrollerat avelsarbete.

Så jag tycker: Blandrashundar som individer, när de redan finns: Alldeles likvärdiga med renrasre, och förtjänar sama omsorg.

Blandrasavel: Helt onödig och skapar ofta problem.

Säger som Skogstrollet, SÖK på trådar inom samna ämne. Helt meningslöst att starta en ny då de alltid slutar med påhopp till höger och vänster... :crazy:

I övrigt håller jag med Ako som redan svarat.

/Apo - med kennel inom familjen sedan flera generationer.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 799
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar