Blanda Rottweiler och Schäfer

Aaricia

Trådstartare
Jag kollar på hundannonser och slås av hur ofta man ser korsningar med Rottweiler/Schäfer. Är det en "vedertagen" blandning? Verkar vanlig. Har även hört flera personer berätta vilka bra blandhundar man får.

Jag har haft både Schäfer och nu Rottis (renrasiga) och dom två raserna är ju GANSKA olika :idea:

En annan sak är öronen. Både stående och liggande (rakt ut?). Kan inte bli snygga hundar heller...

Sv: Blanda Rottweiler och Schäfer

Jag håller med, dessa blandningar verkar bli allt mer förekommande. Min personliga spekulation är att det går mode i dessa raser, och du får en blandis billigare än en renrasig. Jag är absolut inte blandis-rasist, en av mina är inte 100% renrasig (rottis vars morfar var 1/8 dobermann), men visst blir man orolig ibland över oseriös avel och oseriösa köpare.

Jag har själv bara stött på en rottis-schäfer, den tiken såg ut som en liten, lätt modell av rottweiler och var mycket trevlig.

Är kass på matematik så orkar inte räkna ut hur många procent dobermann hon har i sig. Som sagt, är ingen blandis-rasist, bara oseriösa-uppfödare-eller-ägare-rasist. =)

Jag har träffat mängder och en del av dem har varit riktiga guldkorn. Men på 1 bra har det gått 10 urusla.
Jobbiga,krävande mentalt instabila och med kassa höfter och ofta boende hos okunniga förstagångs hundägare.
På hundstallet fick vi in många sådna hanar vid 1-.15 års åldern.

Pja, bra och bra. Hade senast igår ett par hemma hos oss som är intresserade av valp från mig (RR) de har en rottis/schäfer mix och de sa att ALDRIG mer en sådan korsning - eller ingen blandras överhuvudtaget för den delen. Den hunden var deras första hund och okunniga som de varit hade det blivit en blandis som uppfödaren bedyrat var en perfekt sällskapshund :smirk: Men nu hade de kommit till insikt och sa som sagt ALDRIG mer....

min sambo hade en.... han var mera rottis än schäfer.... tänk er rottis teckningen, liggande öron, lite längre nos och schäferpälsen.... låter inte så fint men såg ut som en stor nallebjörn. grizzly hette han. hur snäll som helst, älskade barn.

Jag kollar på hundannonser och slås av hur ofta man ser korsningar med Rottweiler/Schäfer. Är det en "vedertagen" blandning? Verkar vanlig. Har även hört flera personer berätta vilka bra blandhundar man får.

Jag har haft både Schäfer och nu Rottis (renrasiga) och dom två raserna är ju GANSKA olika :idea:

En annan sak är öronen. Både stående och liggande (rakt ut?). Kan inte bli snygga hundar heller...

En superduktig instruktör jag hade en gång på Brukshundsklubben sa att man måste tänka två gånger innan man blandar vissa raser.

T ex Rottis och schäfer menade han var olämpligt. Rottisar är vanligen mycket starka och hårda i psyket medan Schäfern kan vara lite mer vek. Då får du kanske en stor, stark hund med mycket vakt och försvarslust som samtidigt är lite vek i psyket. :crazy:

Detta hade jag i tankarna när min kusin tänkte köpa en valp som var blandning mellan Bordercollie och Rottis. Tänk er en hund med Rottisens vakt och beskyddarinstinkt och Borderns snabba reaktion och tanke. :eek:

Jag tycker att man borde fundera mer på hundarnas egenskaper än på utseendet. :)

Jag har en hane på sex år som troligen är rottis/schäfer. Vi vet att mamman är rottis och de hade även en schäfer hane så det känns rätt troligt att det är så.
Han är stor närmare 65 cm och väger väl drygt 50 kg.... jättesnäll mot familjen men väldigt vaktig, speciellt om han sitter uppkopplad någonstans. Dock hälsar han vänligt på alla när vi är med. Suverän med våra barn och en trevlig familjehund.
Han har däremot varit ganska jobbig som unghund och testat gränser då och då......

bilder
P1010422.jpg

P1010045.jpg

P1010362.jpg

Sen var det även någon som berättade att man utomlans gärna korsade in schäfern i rottisen för att få lite snabbare och skarpare vakthundar.

Varför blir det bara länkar? Hur gör man för att det ska bli bilder?

Kan bara hålla med efter en snabbsökning på blocket häromdagen - Varför avlar man på denna sorts hundmix alls - så helt onödigt - världen behöver verkligen inte fler individer av denna kaliber.

Finns det någon som äger sådan hund och verkligen vill ha en arbetande hund eller köper man dom för att få en billig stor hund. Jag fattar det verkligen inte.

Jag har bott sambo med en som blev med en sådan "av en slump" och han var både duktig och beredd på att arbeta med hunden. Men livet förändrades och han kunde inte ha kvar hunden pga flytt och jobb. Men hunden såldes som påläggskalv åt en väktare. Det fungerade mkt bra.

Men jag håller med, fullständigt vansinnigt att avla på en sådan kombination, och oftast så är det kassa föräldrar med.

Jag har sett en hanhund som var schäfer/rottis, en mycket trevlig och mysig hund på alla sätt, fast den var (ursäkta mitt uttalande) väldigt ful. Jag tycker att både rottisen och schäfern är väldigt fina raser i sig, men denna blandningen på just denna hunden var inte så vacker :crazy:

Det är ju så svårt att veta hur vovvarna kommer se ut när man blandar två olika hundraser.

Finns säkert både bra och dåliga individer när det gäller denna korsningen, precis som vid vilka raser som helst....

Min personliga åsikt är att jag tycker det är idioti att medvetet korsa två stycken olika raser, oavsett ras.... Sen kan man ju fundera på varför men som tikägare parar med en annat ras, antagligen är tiken inte ok enligt rasvisa bestämmelser eller så finns det inge papper på tiken alt tiken är blandras (annars skulle man väl valt att avla renrasigt? eller?) Dessa tikar bör inte användas till avel även om de är jättesöta/snälla osv...
Medveten blandras avel är inte ok!

Därmed inte sagt att blandrashundar inte kan vara trevliga, har själv två stycken individer som är urmysiga och trevliga hundar att jobba med.
Men med kunskapen jag har idag hade jag inte köpt en blandras, jag vill inte bidra till att främja blandras avel.
Finns tillräckligt med hundar i Sverige idag ändå.

Jag har träffat väldigt många individer av den korsningen. Min mors man har en gång i tiden haft omplacering av hundar och b.la hjälp polisen med individer ibland! Och de korsningar som oftast kom in för omplacering - och sedan tillbaka för att de inte funkade i nya hemmen, var just Rottis/Shäfer-korsningar.

Visst, de allra flesta har vart snälla och trevliga hundar, men med skallar av stål och många av dem har tyvärr visat aggresivitet. Majoriteten har vart otroligt krävande att arbeta med då de nästan uppvisat koncentrationssvårigheter :crazy:.

Utseendemässigt kan de ju se ut lite hur som hellst. Minns en valpkull som kom in där en såg ut som en svart shäfer, en som en tygnre shäfer, en som en lättare rottis och en långhårig shäfer.

Folk tror att de ska få en förig rottis om de korsar, men det är helt åt helvete. Oftast blir det en bänglig, skarp sak med schäferreaktioner.

En av djurskyddsföreningarna i NV-Skåne berättade i en artikel att de fick in många hundar för omplacering som var denna korsning. De flesta av dem fick avlivas pga dåligt temperament, så de gick ut och varnade folk från att köpa hundar av denna blandning.

...de har en rottis/schäfer mix och de sa att ALDRIG mer en sådan korsning - eller ingen blandras överhuvudtaget för den delen. Den hunden var deras första hund och okunniga som de varit hade det blivit en blandis som uppfödaren bedyrat var en perfekt sällskapshund
Herregud. Sällskap är nog det sista jag tänker på. Fy för såna "uppfödare".

Folk tror att de ska få en förig rottis om de korsar, men det är helt åt helvete. Oftast blir det en bänglig, skarp sak med schäferreaktioner.
Jo, jag misstänker det. Schäferns pratiga, yviga energi blandat med Rottweilerns hårda psyke. Hade inte velat ha en mix av mina 2 iaf.

Men det verkar iaf som att det är en relativt vanlig blandning... som tyvärr inte hamnar i rätt händer :(

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 570
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 167
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 083
Senast: Lazio
·
Övr. Katt Jag har fyra stycken. En hane och tre honor. Är helt såld på rasen. De ger en sån otrolig kontakt och glädje. Klängiga och keliga och...
Svar
12
· Visningar
1 627
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka