Blåljusfilter på mobilen?

strawberrysylt

Trådstartare
Troligen sist av alla på bollen, men ja, som rubriken säger, blåljusfilter såg jag nyss att jag kunde ställa in på mobilen.
Vad är det? Till för att skydda synen väl? Varför är det isf inte på alltid, utan valbart? Bör man inte ha det på alltid?
Har ni det?

//Teknik-novisen
 
Troligen sist av alla på bollen, men ja, som rubriken säger, blåljusfilter såg jag nyss att jag kunde ställa in på mobilen.
Vad är det? Till för att skydda synen väl? Varför är det isf inte på alltid, utan valbart? Bör man inte ha det på alltid?
Har ni det?

//Teknik-novisen
Det brukar vara skönare för ögonen, så jag har det på mobilen. Gillar det däremot inte på datorn. Har för mig att det påstås kunna störa sömnen med blåljus, men filtret är liksom valbart av en anledning.
 
Troligen sist av alla på bollen, men ja, som rubriken säger, blåljusfilter såg jag nyss att jag kunde ställa in på mobilen.
Vad är det? Till för att skydda synen väl? Varför är det isf inte på alltid, utan valbart? Bör man inte ha det på alltid?
Har ni det?

//Teknik-novisen
Har det både på dator och mobil. Jag gillar det lite mer "dämpade" ljuset som de ger ifrån sig.
 
Det blå ljuset lurar ögonen att det är dag, så blåljusfiltret är bra att ha framåt kvällen för att inte riskera att försämra sömnen. Mitt slår på automatiskt vid 19.

Samma för hästar då: https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/stor-nattlampan-hastens-somn.htm

Men en fundering jag har är om det ljuset då inte är extra viktigt att få dagtid så här års, om en inte har möjlighet att gå ut? Men det hör man inget om, för skärmen kan ju knappast vara positiv på något sätt...
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar!

Har inga svar, tog orimligt lång tid för mig att förstå vad som menades. Tänkte på blåljus som utryckningsfordon har och undrade hur mobilen kunde skydda synen mot dessa 😅

Aaw 🧡😊

Det brukar vara skönare för ögonen, så jag har det på mobilen. Gillar det däremot inte på datorn. Har för mig att det påstås kunna störa sömnen med blåljus, men filtret är liksom valbart av en anledning.

Okej!

Blått ljus minskar produktionen av melatonin, som är hormonet vi blir trötta av.
Blåljusflilter minskar det blå ljuset så kroppen fattar att det är kväll och dags att bli trött.

Aha, ja det har jag ju hört...

Jag har inställt så mitt slår på automatiskt på kvällen 😊

Åh, ja, det lät ju smart. Det såg jag att jag kan ställa in på min med. Ska göra det. Ska ha som nyårslöfte att minska min skärmtid också, men måste jag, så kan jag ju iaf ha blåljusfiltret på!
 
På min kan man välja att det ska slås på från solnedgång till soluppgång. 13.30-9.15 kändes lite länge så jag valde mellan 19-07 i stället.
 
På min kan man välja att det ska slås på från solnedgång till soluppgång. 13.30-9.15 kändes lite länge så jag valde mellan 19-07 i stället.

Det kunde jag också välja såg jag nu, men såg inga klockslag för solnedgång och -uppgång. Jag valde också 19-07.
 
Denna tråd gjorde mig påmind om att ändra tiden för nedsläckning. Normalt har jag ställt in att den ska gå efter solen. Men nu på vintern är det mycket störande att det börjar redan vid 14 tiden. 🙄

Ska bara komma ihåg att och var jag ändrar...
 
Har haft det på hela tiden, testade nu att ta bort det. Fy så skarpt ljuset blev!
Ska kolla hur mina bilder ser ut utan filter, sen återgår jag nog till den sköna filterbubblan 😂
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 646
Senast: Askur2017
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 373
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 174
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp