Blacksmithfarms Buke-Bokcirkel

Jag trodde i ärlighetens namn att tanken var att vi hade två alternativ på gång samtidigt: en "konstig" som inte fanns översatt + en "seriös" som inte bara var skriven på svenska utan förmodligen hade en svensk författare också... :grin:

... Japp, jag fattar (nu när jag tagit en närmare titt på mina egna, tidigare oinspekterade, föreställningar) att så inte var fallet riktigt! :D

Men bortsett från "seriös" vs. "fånig" litteratur kanske det kan vara en bra princip att vi alltid har (minst) en bok på gång som finns tillgänglig på svenska? (Även om den kanske inte måste ha en svensk författare - och kanske till och med kan "få" läsas i något annat än svensk översättning?! :idea: :p)

Och när jag ändå håller på och styr upp (i erat patetiska kaos :angel:): snälla ni, vad sägs om en modifiering av "citera listan men ta den ur quote-taggar"? Vi kanske skulle kunna skriva en liten anledning till varför vi citerar listan också? För de lite mer puckade cirkelmedlemmarna (som... öh, jag :o), som måste rada upp inlägg efter inlägg med aktivitetslistan och jämföra rad för rad för att hitta vad som skiljer dem åt... Bara en gullig liten rad, av typen "jag har skrivit till mig själv på x antal böcker/de böcker som intresserade mig" eller "jag har lagt till länkar/författare/information"... Gärna först - eller sist - i inläggen också, så det blir riktigt enkelt för, öh, vissa att hitta förklaringen...

Vad sägs? :)

Låter bra. Det med att det alltid ska finnas ett svenskt alternativ tror jag vi tagit upp tidigare och det är något som vi ska eftersträva, även om det "bara" betyder att den finns översatt.

Tycker att det låter bra att skriva först eller sist vad det är man gjort :)

En man som heter Ove T.o.m. kapitel 10 måndag 23/6 (tanten, snurrfian, Blacksmithfarm ) Vilka mer läser?
Eragon eller Eragon av Christopher Paolini T.o.m. A Rider's Blade (106 sidor) till midsommarhelgen.
(Mammas, Blacksmithfarm, Skorpsmulan, Sasse, Monstermom, Vira) Vilka mer?
K.J. : en biografi över Klara Johansson av Carina Burman T.o.m. ett 100-ish sidor till lördag 21/6.
(tanten, Mammas, snurrfian, ) Vilka mer?

Listan:
  1. Brobyggarna av Jan Guillou
    (bumpo, monstermom, Blacksmithfarm, Ninnurur (?), )
  2. Outlander eller Främlingen av Diana Gabaldon
    (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Sasse, Lillelorden, Vira)
  3. Cirkeln av Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren
    (Mammas, monstermom,Sasse, Blacksmithfarm, ev Ninnurur, Vira, SkorpSmulan)
  4. Ett fjärran Eko av Val McDermid
    (monstermom, Sasse (?), Blacksmithfarm)
  5. Mistress of the art of Death eller Dödens Mästarinna av Ariana Franklin
    (Mammas, monstermom,Blacksmithfarm)
  6. Meningen med hela skiten av Nina Åkestam
    (monstermom, Ninnurur )
  7. Rövardotter av Jackie Ferm, Ola Brising
    (Mammas, monstermom, Killaloe, kanske SkorpSmulan)
  8. The Hunger Games eller Hungerspelen av Suzanne Collins
    (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, ev Ninnurur, Vira, SkorpSmulan)
  9. Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren
    (monstermom, Sasse, Ninnurur,Vira, SkorpSmulan)
  10. Alanna - the first adventure eller Alanna, det första äventyret av Tamora Pierce
    (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Vira)
  11. The girl with glass feet eller Flickan med Glasfötter av Ali Shaw
    (Mammas, monstermom, Sasse, Killaloe, )
  12. Sagas bok: en trovärdig historia av Elsie Johansson
    (monstermom, Killaloe, Ninnurur )
Fler förslag:

Discworld (här är mitt förslag att jag skriver upp ett gäng böcker så får ni skriva namen efter den bok ni vill läsa, den med flest som vill läsa den tar vi?) De här finns på svenska!

Terry Pratchett författare till 1-6
  1. The Colour of Magic eller Magins färg
    (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Sasse, Vira)
  2. Equal Rites eller Trollkarlens stav
    (Mammas, monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  3. Pyramids eller Pyramidfeber
    (Mammas, monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira, Killaloe)
  4. Mort eller Mort
    (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  5. Guards! Guards! eller I lagens namn
    (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  6. Moving Pictures eller Rörliga bilder
    (Mammas, monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
One for the Money (Stephanie Plum #1) eller Lovligt byte av Janet Evanovich
(Mammas, monstermom, Barret)
The Eye of the World (The Wheel of Time #1) eller Farornas väg av Robert Jordan
(Mammas, monstermom, Sasse, Vira, Blacksmithfarm)
Tomorrow, When the War Began eller Imorgon när kriget kom av John Marsden
(Mammas, monstermom, Sasse, Ninnurur, Vira, Blacksmithfarm)
Unholy Ghosts av Stacia Kane
(Mammas, Blacksmithfarm, Sasse)[/QUOTE]
Glint eller Ljusglimtar (ISBN:91-7117-644-6) av Ann Coburn (Blacksmithfarm, Sasse, )
The Lifeboat eller Livbåten av Charlotte Rogan (Blacksmithfarm, Sasse, )

Har lagt till mitt namn på "Glint" och "The Lifeboat". Var det såhär du menade @Monstermom ? ;)

Är det någon som gillar historiska romaner mer än jag förresten?

Har lagt till mitt namn på "Glint" och "The Lifeboat". Var det såhär du menade @Monstermom ? ;)

Förutsatt att du talar sanning och inte ändrat något annat än det du säger (är för lat för att kolla): :love::love::love::love:, spängk jo! :banana:

(Och nä,
Är det någon som gillar historiska romaner mer än jag förresten?
, det är bara du. Med andra ord är det rimligt att vi aldrig har några historiska romaner med i cirkeln. Heller inga tidsresenärer (:yuck:), fauxcest, långdragna familjesagor, eller biologiska klockor. Sådeså.)

Senast ändrad:
@Mammas @tanten
Jag har visserligen bara hunnit 37 sidor men några av mina första tankar:
Jag blir lite störd över att författaren inte orkar leta rätt på alla fakta, om man nu ska skriva en biologi så vore det bra att få med hur många syskon, när de dog och hur gamla de var istället för att bara skriva att KJ skrev aldrig det så då struntar jag i att ta reda på det. Än så länge tycker jag att det är intressant men lite rörigt, men det kanske ger sig fram över. Min spontana tanke är att jag skulle vilja veta mer om föräldrarna, det verkar vara människor som livet var hårt emot också.

@Snurrfian, @Blacksmithfarm - kanske någon mer.
Vad är det som lockar i Ove? Jag har som sagt begripit att det räknas som något roligt. Min hjärna får inte till det - vad är det roliga.
Kan någon förklara så kanske jag hittar nya infallsvinklar, nya sätt att läsa så jag förstår? det irriterar mig att vara en sån torris...

Vad är det som lockar i Ove? Jag har som sagt begripit att det räknas som något roligt. Min hjärna får inte till det - vad är det roliga.
Kan någon förklara så kanske jag hittar nya infallsvinklar, nya sätt att läsa så jag förstår? det irriterar mig att vara en sån torris...
Jag får nog göra en spoiler för att inte förstöra för dem som inte har läst. ;)

Jag uppskattar hans personbeskrivningar, men mest är det nog att jag verkligen känner igenom människorna han beskriver, han kanske inte skriver med djup men jag själv "känner" ju de här så deras djup kommer automatiskt. Jag gråter nog mer än jag skrattar i boken, sorgen över sin mor, sin far, den elaka Tom, känslan när han träffar Sonja första gången. Det kanske är avsaknaden av djupbeskrivningar som får mig att fylla på själv och göra dem till levande människor? Jag skulle vilja bli en lärare som Sonja, jag känner som sagt "Ove" eller åtminstone hans yngre bror. ;) Vänskapen mellan Ove och Rune som är djup trots att de krånglar till den. Hur man tror att Ove är rasist och homofob men visar sig vara den som har minst problem med det bara han får klart för sig. Hur han älskar barnen som han får bli morfar till osv. Men jag tror inte att du är en torris på något vis, vissa författare klickar man bara inte med, men Fredrik Backman skriver så som jag skulle vilja skriva. Carina Burman däremot får jag lite krypningar av. ;)

Jag håller med Snurrfian.
För mig är det inte humor som i "ha-ha det var skitroligt". Humorn finns ju med, här och var, och den behövs för att väga upp allt det jobbiga, men jag läste inte boken för att den var rolig i första hand.

Det är något i sättet han skriver på som för mig gör Ove så verklig. Han står för vad han säger och bryr sig om andra, även fast han kanske inte vill erkänna att han bryr sig. Han får sakta inse att han faktiskt klarar att leva utan sin fru, att det finns andra som behöver och älskar honom.

@tanten
Jag har också läst Ove och håller med @Snurrfian i det hon skriver. För mig ligger så mycket i att det i princip lika gärna kunde varit min pappa det handlar om och då får boken antagligen ett helt annat djup än om jag inte hade känt igen så mycket. :)

@Blacksmithfarm Som utspelar sig i historien syftade jag på. Äldre böcker kan väl för den delen vara intressanta också, om inte annat för att jämföra med böcker från nutiden. :)

Jag kan tänka mig att hänga på om det blir någon historisk roman som känns lockande och som jag inte läst :)

Hur snävt drar du gränsen? Går det att räkna in ex Främlingen till en historisk roman? Eller tänker du på böcker som t.ex Den andra systern Boleyn? Eller ännu med realistiska, typ Den stora gruvstrejken?

(Jag har för övrigt Lord John och svärdets brödraskap liggande på kö, skulle det vara en bok för dig? :) )

@Killaloe Min främsta tanke var på böcker som är skrivna i nutid. Men jag har för den sakens skull inget emot historiska böcker. :)

Jag hoppar på den boken om den hamnar med i listan. Jag bangar för någon historisk roman ;)

@Sasse
Alltså, det jag tänkte på var hur realistiskt historiska måste de vara? Ska de bara vara i en historisk miljö eller måste det vara rätt på detaljerna? Och är det några särskilda tidsepoker som är bättre än andra? :)

@Killaloe Jag läser rätt blandat, mest kanske böcker som är skrivna utifrån historisk miljö. Det behöver inte vara verklighetsbaserat eller grunda sig i en sann händelse.
Har egentligen främst läst böcker som är utspelade runt 1500-talet eller tidigare, med kvinnor i huvudrollen som beskrivit deras liv typ. Men jag är flexibel vad gäller det, hade varit roligt att läsa någon annan typ av böcker :)

@Killaloe Jag läser rätt blandat, mest kanske böcker som är skrivna utifrån historisk miljö. Det behöver inte vara verklighetsbaserat eller grunda sig i en sann händelse.
Har egentligen främst läst böcker som är utspelade runt 1500-talet eller tidigare, med kvinnor i huvudrollen som beskrivit deras liv typ. Men jag är flexibel vad gäller det, hade varit roligt att läsa någon annan typ av böcker :)

Om det är så flexibelt är jag gärna med och läser historiska romaner :) Så länge jag slipper läsa om något så är jag inte så noga med vad det är (om det inte handlar om förintelsen och såpass"modern" historia, för det klarar jag inte :crazy: )

@Sasse @Killaloe

Vill ni vara med på Dödens Mästarinna? (står med i boklistan) Den utspelar sig i 1100-talet. Själva huvudhistorien är påhittad, men periferihändelser är mer verklighetsbaserade.
:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Luktar gnagare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka