Blacksmithfarms Buke-Bokcirkel

@Killaloe ok. :) KJ då, är det något för dig? :)

Själv såg jag ut såhär ":eek:" när jag kollade vikten på den på adlibris, nu är det mitt BookSeat som åker med hem från jobbet i veckan! :up:

BookSeat%20R%C3%B6d.png

:D

Fastnade inte riktigt i beskrivningen av K.J men tack ändå :)

Och ett tips, somna inte liggandes på rygg med Eragon i händerna ovanför huvudet :p (så den gulliga bokfåtöljen är nog kanonbra!) :D

Fastnade inte riktigt i beskrivningen av K.J men tack ändå :)

Och ett tips, somna inte liggandes på rygg med Eragon i händerna ovanför huvudet :p (så den gulliga bokfåtöljen är nog kanonbra!) :D

Hahaha, jag läser Eragon på plattan, bokfåtöljen ska KJ få vila i under veckan. :D Mitt problem är inte att jag somnar när jag läser. Mitt problem är att jag inte sover för att jag läser. :p

Cirka 100 sidor Eragon till lördag låter alldeles ypperligt för mig med i och med att jag har en annan bok i full gång (Tidsresenärens hustru :love:), är på väg utomlands en sväng och dessutom måste ta mig till biblioteket och plocka upp den. Men annars borde det gå fort, det får bli på svenska den här gången eftersom det är vad biblioteket har inne :).

@Blacksmithfarm @tanten @Mammas
Nu har jag lånat KJ sen fick jag även med mig Eragon, även om det innebar att de fick leta nere på magasinet... :angel: Och så hittade jag en Maeve Binchy på engelska som jag inte har sett på svenska så den ska jag försöka läsa tänkte jag! :D A week in Winter hette den! :D Vinter i drömhuset heter den på svenska tydligen, det är hennes sista roman!

Blä och bajs typ. Klantade mig i stallet idag och fick en smocka av hästens framknä rätt på kindbenet... Typ aj! Det innebär kanske att träningen får ligga lite lågt denna vecka, men då hinner jag läsa istället! Bara hjärnan orkar med det :)

Blä och bajs typ. Klantade mig i stallet idag och fick en smocka av hästens framknä rätt på kindbenet... Typ aj! Det innebär kanske att träningen får ligga lite lågt denna vecka, men då hinner jag läsa istället! Bara hjärnan orkar med det :)
Hm gillade först men kom på att jag inte gillade att du gjorde dig illa... Bra med mer läsning, dåligt med skador!

Hm gillade först men kom på att jag inte gillade att du gjorde dig illa... Bra med mer läsning, dåligt med skador!

Inspirerard av barnuppfostrantråden väljer jag att gilla: det var säkert jättebra för @Ninnurur att få sig en smäll! :D

@Mammas mfl (borde gå att skapa listor på forumet!:idea::idea::idea:): Vad gäller Eragon ser jag inga problem att läsa 100 sidor, men hoppas det är OK att kanske läsa lite i förväg också... :o
Får dessutom erkänna mig inspirerad av någon (@Killaloe kanske?) som uttryckte ogillande för Eragon, blev genast enormt nyfiken! :D

När det gäller KJ så lät den intressant (... eller, tja... den lät snarare som ett intressant ämne i ärlighetens namn: jag har en passionerad avsky för "true story", biografier, etc. Plus att historiska settings verkligen inte är någon favorit. Men personen verkade spännande och ämnet (heja kvinnor! :laugh:) likaså, plus att det säkert vore nyttigt för mig att läsa något mindre skräpigt än vad jag för det mesta ägnar mig åt nu för tiden...:o), men den fanns inte på biblioteket och jag... Äh, dags att vara ärlig: har inte ansträngt mig längre än så.:o

Kanske hoppar jag på den senare. (Men förmodligen inte... För jag är karaktärssvag... Minst sagt...:o)

Man ska avsluta på nåt positivt: YAY, Eragon! :banana: ;)

(Läste för övrigt ut senaste Mercy-boken idag, och den var bra tyckte jag! Och Sandman Slim #2, som jag "måste" ge ännu ett strålande citat ifrån: "No wonder Sherlock Holmes did all that coke. Math is hard." :cool: :rofl:)

@Monstermom - det enda positiva var väl påminnelsen om att man kan skadas även av de snällaste hästarna, för det var ju bara klantigt av mig...! Men med 11 hjärnskakningar i bagaget så var det ju inte direkt så himla positivt, jag behöver ha kvar de få hjärnceller jag har! :angel:

@Blacksmithfarm @tanten @Mammas
Nu har jag lånat KJ sen fick jag även med mig Eragon, även om det innebar att de fick leta nere på magasinet... :angel: Och så hittade jag en Maeve Binchy på engelska som jag inte har sett på svenska så den ska jag försöka läsa tänkte jag! :D A week in Winter hette den! :D Vinter i drömhuset heter den på svenska tydligen, det är hennes sista roman!

Kom aldrig iväg till bibblan idag... (:()
Köpte istället en annan bok... (Livbåten/the Lifeboat av Charlotte Rogan)

Funderar på att lägga till ett bokförslag, bara för att den handlar om drakar (:p) men den verkar inte helt lätt att få tag på för de som vill läsa på svenska... Ljusglimtar av Ann Coburn fick jag för en herrans massa år sedan i en funtasie-låda (=ungdom/young adult), Glint är originaltiteln. :D

@Monstermom - det enda positiva var väl påminnelsen om att man kan skadas även av de snällaste hästarna, för det var ju bara klantigt av mig...! Men med 11 hjärnskakningar i bagaget så var det ju inte direkt så himla positivt, jag behöver ha kvar de få hjärnceller jag har! :angel:

Så är det med såna där konstiga hästälskare! Inget vett! :meh:

Tacka vet jag förnuftiga intressen. En hund har minsann aldrig... Öh... Det var i alla fall flera år sen... Hm... Jag har för tillfället inte ett enda blåmärke (i ansiket), och (förmodligen) inga brutna ben. Sådetså. ;)

Funderar på att lägga till ett bokförslag, bara för att den handlar om drakar (:p) men den verkar inte helt lätt att få tag på för de som vill läsa på svenska... Ljusglimtar av Ann Coburn fick jag för en herrans massa år sedan i en funtasie-låda (=ungdom/young adult), Glint är originaltiteln. :D

"Funtasie"... Me like! Låt oss genast göra det till en genre! :D:up:

När det gäller KJ så lät den intressant (... eller, tja... den lät snarare som ett intressant ämne i ärlighetens namn: jag har en passionerad avsky för "true story", biografier, etc. Plus att historiska settings verkligen inte är någon favorit. Men personen verkade spännande och ämnet (heja kvinnor! :laugh:) likaså, plus att det säkert vore nyttigt för mig att läsa något mindre skräpigt än vad jag för det mesta ägnar mig åt nu för tiden...:o),
Jag har verkligen inte någon faiblesse för historiska skildringar. Det som gör mig nyfiken är författaren, som skriver bra i vanliga fall. CB doktorerade på Kjellgren men har skrivit om en massa annat, har understreckare i SvD och är produktiv, med välskrivna böcker. Jag har gillat det jag läst hittills av henne.

Jag har verkligen inte någon faiblesse för historiska skildringar. Det som gör mig nyfiken är författaren, som skriver bra i vanliga fall. CB doktorerade på Kjellgren men har skrivit om en massa annat, har understreckare i SvD och är produktiv, med välskrivna böcker. Jag har gillat det jag läst hittills av henne.

Det talar ju ytterligare till dess fördel (särskilt med tanke på att du inte heller gillar historiska skildringar och är en av typ tre personer jag ens hört talas om som inte gillade hundraåringen (plus Ove, men den har jag ju valt att inte ens ge en chans så den får jag väl inte erkänna att jag räknar... (ja det här är en dubbleparantes - och vid det här laget en trippelparentes - men det är lika bra ni vänjer er :cool:)), men då jag faktiskt inte fått tag på den får jag skjuta eventuell medgörlighet på framtiden. ;)

(Plus att om ni läser den före så kan jag ju kika under era spoilertaggar och bestämma mig sen... :angel:)

Blacksmitfarm skrev:

Funderar på att lägga till ett bokförslag, bara för att den handlar om drakar (:p) men den verkar inte helt lätt att få tag på för de som vill läsa på svenska...
För oss som vill läsa på engelska, och har en läsplatta :p, kanske vill ha alternativet? ;)

För oss som vill läsa på engelska, och har en läsplatta :p, kanske vill ha alternativet? ;)

Jag trodde i ärlighetens namn att tanken var att vi hade två alternativ på gång samtidigt: en "konstig" som inte fanns översatt + en "seriös" som inte bara var skriven på svenska utan förmodligen hade en svensk författare också... :grin:

... Japp, jag fattar (nu när jag tagit en närmare titt på mina egna, tidigare oinspekterade, föreställningar) att så inte var fallet riktigt! :D

Men bortsett från "seriös" vs. "fånig" litteratur kanske det kan vara en bra princip att vi alltid har (minst) en bok på gång som finns tillgänglig på svenska? (Även om den kanske inte måste ha en svensk författare - och kanske till och med kan "få" läsas i något annat än svensk översättning?! :idea: :p)

Och när jag ändå håller på och styr upp (i erat patetiska kaos :angel:): snälla ni, vad sägs om en modifiering av "citera listan men ta den ur quote-taggar"? Vi kanske skulle kunna skriva en liten anledning till varför vi citerar listan också? För de lite mer puckade cirkelmedlemmarna (som... öh, jag :o), som måste rada upp inlägg efter inlägg med aktivitetslistan och jämföra rad för rad för att hitta vad som skiljer dem åt... Bara en gullig liten rad, av typen "jag har skrivit till mig själv på x antal böcker/de böcker som intresserade mig" eller "jag har lagt till länkar/författare/information"... Gärna först - eller sist - i inläggen också, så det blir riktigt enkelt för, öh, vissa att hitta förklaringen...

Vad sägs? :)

En man som heter Ove T.o.m. kapitel 10 måndag 23/6 (tanten, snurrfian, Blacksmithfarm ) Vilka mer läser?
Eragon eller Eragon av Christopher Paolini T.o.m. A Rider's Blade (106 sidor) till midsommarhelgen.
(Mammas, Blacksmithfarm, Skorpsmulan, Sasse, Monstermom, Vira) Vilka mer?
K.J. : en biografi över Klara Johansson av Carina Burman T.o.m. ett 100-ish sidor till lördag 21/6.
(tanten, Mammas, snurrfian, ) Vilka mer?

Listan:
  1. Brobyggarna av Jan Guillou
    (bumpo, monstermom, Blacksmithfarm, Ninnurur (?), )
  2. Outlander eller Främlingen av Diana Gabaldon
    (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Sasse, Lillelorden, Vira)
  3. Cirkeln av Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren
    (Mammas, monstermom,Sasse, Blacksmithfarm, ev Ninnurur, Vira, SkorpSmulan)
  4. Ett fjärran Eko av Val McDermid
    (monstermom, Sasse (?), Blacksmithfarm)
  5. Mistress of the art of Death eller Dödens Mästarinna av Ariana Franklin
    (Mammas, monstermom,Blacksmithfarm)
  6. Meningen med hela skiten av Nina Åkestam
    (monstermom, Ninnurur )
  7. Rövardotter av Jackie Ferm, Ola Brising
    (Mammas, monstermom, Killaloe, kanske SkorpSmulan)
  8. The Hunger Games eller Hungerspelen av Suzanne Collins
    (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, ev Ninnurur, Vira, SkorpSmulan)
  9. Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren
    (monstermom, Sasse, Ninnurur,Vira, SkorpSmulan)
  10. Alanna - the first adventure eller Alanna, det första äventyret av Tamora Pierce
    (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Vira)
  11. The girl with glass feet eller Flickan med Glasfötter av Ali Shaw
    (Mammas, monstermom, Sasse, Killaloe, )
  12. Sagas bok: en trovärdig historia av Elsie Johansson
    (monstermom, Killaloe, Ninnurur )
Fler förslag:

Discworld (här är mitt förslag att jag skriver upp ett gäng böcker så får ni skriva namen efter den bok ni vill läsa, den med flest som vill läsa den tar vi?) De här finns på svenska!

Terry Pratchett författare till 1-6
  1. The Colour of Magic eller Magins färg
    (Mammas, monstermom, Blacksmithfarm, Sasse, Vira)
  2. Equal Rites eller Trollkarlens stav
    (Mammas, monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  3. Pyramids eller Pyramidfeber
    (Mammas, monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira, Killaloe)
  4. Mort eller Mort
    (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  5. Guards! Guards! eller I lagens namn
    (monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
  6. Moving Pictures eller Rörliga bilder
    (Mammas, monstermom, Sasse, Blacksmithfarm, Vira)
One for the Money (Stephanie Plum #1) eller Lovligt byte av Janet Evanovich
(Mammas, monstermom, Barret)
The Eye of the World (The Wheel of Time #1) eller Farornas väg av Robert Jordan
(Mammas, monstermom, Sasse, Vira, Blacksmithfarm)
Tomorrow, When the War Began eller Imorgon när kriget kom av John Marsden
(Mammas, monstermom, Sasse, Ninnurur, Vira, Blacksmithfarm)
Unholy Ghosts av Stacia Kane
(Mammas, Blacksmithfarm, Sasse)[/QUOTE]
Glint eller Ljusglimtar (ISBN:91-7117-644-6) av Ann Coburn (Blacksmithfarm, )
The Lifeboat eller Livbåten av Charlotte Rogan (Blacksmithfarm, )

Sådärja, fler förslag tillagda. :D

Men suck. Det är nog dags att börja orora sig för demensen. Jag glömde biblioteket idag också. Om jag inte har något ärende till stal före så får det bli på torsdag. Om jag kommer ihåg det. Men läs på ni, jag kommer väl ikapp nångång. Eller så inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Mata småfåglarna
  • Luktar gnagare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka