Sv: Black & Tan tecknade raser
Duvan: Tack för info om ögonproblematik och uppfödarregistreringen.
Det är svårt att välja ny familjemedlem... Jag har varit där så många gånger men inte katten (eller hundan?) blir det lättare. Dessutom kan det skilja så oerhört individuellt inom den egna rasen. Men vissa kriterier kan man ju utgå från som vad den är avlad för (jakt, vall etc), vilken pälsvård som krävs, kända ärftliga sjukdomar etc.
Vi bor ute på landet med hästar och katter och fåglar och gud vet allt. Jag styr min arbetstid helt själv och är oftast hemma. Nuvarande hund får följa med in på jobbet (kontor) om det inte är för varmt ute. Så jag är inte begränsad av om hunden kräver yta eller vara ute mycket. Däremot är jag inte intresserad av att lägga onormalt mycket energi på uppfostran. Vissa raser är ju über-aktiva i unghundsåren. Är de då dessutom väldigt intelligenta har man skaffat sig problem. Minns min hund Sally, som i ren protest om jag inte var hemma plockade ut böcker ur bokhyllan och strimlade. Jag älskar mina böcker så hon visste exakt var hon skulle sätta in stöten. Eller Betty, min korsning som lyckades dra ut tre stora lådor med garn och leka "döda garnnystan" med allihop. Jag hade en 100-filig motorväg genom hela huset av garn och åter garn... och alltihop under tiden jag var uppe i affären och handlade mat... Min mamma hade en flatcoated retriever som plockade ner tavlor från väggarna....
Jag har varit aktiv en gång på brukshundsklubben men känner inte längre att det är kul. Jag vill ha en hund som funkar bra socialt och kan vara med överallt, som är lättlärd och pigg på bus och aktiviteter. Ingen överdriven vaktinstinkt eller drag av reservation. Vallhundar är bra, för de brukar hålla sig till "flocken" och inte dra egna rundor som t ex jakthundar gärna gör. Men inte en vallhund till...
Tess (collie) som vi har nu är menlös. Hon har aldrig rört något eller ställt till med vanligt unghundsbus. Otroligt medgörlig från dag ett och aldrig använt sina valptänder på något eller någon. Hon och dottern låg och kröp på golvet tillsammans när Tess var valp utan minsta tjuvnyp. Å andra sidan är hon svår att lära in nya grejor hos också. Det kopplar inte riktigt. Hon vet inte ens hur man leker, bara tittar på bollen eller grejen som kastas och undrar vad som är meningen. Inget "driv" så att säga. Att hon sen var livrädd för våra tre utegångsfår var ju också en kul grej med tanke på att hon faktiskt är collie och ska ha vallinstinkt... Men snäll som få är hon och älskar barn. Favoritsysselsättningen är att ligga ute i skuggan på gården och sova och hålla koll på alla katter som passerar.
Små hundar går inte heller helt bort, t ex kan jag tycka att mopsen är en otrolig personlighet. Jag är också lite svag för bassett, denna stora hund i lägre format. Tror envisheten tilltalar mig där (har ju tinkrar och shettisar...) Men en önskan är ju b/t teckningen och jag har hittills fått många uppslag. Kollar raserna efterhand som ni nämner dem. Tack!
/Sessiagh