Bjuda på middag, hur gör ni?

Piek

Trådstartare
Jag ska bjuda några kompisar på middag imorrn. Det började med att jag bjöd in några kompisar och nu ska alla ta med sina pojkvänner. Inga problem jag umgås gärna med alla! Men jag känner att det börjar bli dyrt, det är ju lite skillnad på att bjuda fem vänner på middag än tio.
Är det fräckt att fråga om de kanske kan bidra med några kronor var? Jag känner mig fruktansvärt snål...

Kan du inte laga nått billigare istället?
En gryta tex. Servera med lite bröd och ev en sallad. Behöver ju inte vara så dyra ingredienser eller så många heller. Och de måste ju inte äta sig knökmätta. En "Bjudtallrik" att sitta och doppa bröd och samtala över kan kännas nog så tillräckligt :)

Det är inte fräckt att be om bidrag tycker jag. När vi tycker att det blir lite mycket pengar om vi blir många brukar vi fråga om de andra kan handla andra grejer. Typ någon kan handla dryck, någon kan handla snacks och någon kan fixa sallad eller efterrätt typ. Att alla tar med egen dryck är också ett bra tips.

Men annars går det ju att laga något som inte blir superdyrt. Men det beror ju på vad du har för förutsättningar.

Håller med i att man gott kan be de andra bidra med dricka snacks osv, men att alla tar med sin egen dryck tycker jag inte är särskilt trevligt. Du kan tillochmed ge exempel på vad och hur mycket du hade tänkt dig att de skulle ta med. Det behöver inte ses som att det är du som beställer utan att du ger en vink om vad som kan passa ihop och vilken nivå (t ex promillehalt) du tänkt det hela på.

Dra ner på dyra ingredienser och "späd ut" med billiga, frysta, på storpack t.ex.
Och/eller linser/bönor och ris.
Typ som en smakrik gryta.
Då får du MYCKET mat för mindre pengar.
Dryck/snacks kan de köpa med själva och dessert behöver inte heller bli dyrt eller komplicerat.
Däremot är det ju rätt fräckt av dem att utgå ifrån att deras respektive självklart också är bjudna, om du inte uttryckligen sagt att det är ok i förväg. Kan jag tycka i alla fall.

Jag ska bjuda några kompisar på middag imorrn. Det började med att jag bjöd in några kompisar och nu ska alla ta med sina pojkvänner. Inga problem jag umgås gärna med alla! Men jag känner att det börjar bli dyrt, det är ju lite skillnad på att bjuda fem vänner på middag än tio.
Är det fräckt att fråga om de kanske kan bidra med några kronor var? Jag känner mig fruktansvärt snål...
Det känns fräckt faktiskt. Håller med de andra om att bjuda på nåt enklare istället

Jag hade gjort något billigt och gott. Typ köttgryta eller tjälknöl och potatis. Men det är för att båda råvarorna alltid finns hemma. Om jag inte hade det hemma hade jag nog satsat på till exempel potatis- och purjolökssoppan. Och så hade jag nog ordnat någon god kaka till kaffet/som efterrätt.

Jag hade inte bett gästerna bidra med något när jag redan bjudit in dem. Om jag vill att de ska bidra hade jag sagt det på en gång och kanske kallat det för knytkalas. Det enda jag möjligtvis skulle kunna be dem ta med själv är alkoholhaltig dryck om de vill ha det (jag dricker aldrig sådant själv och köper således inte hem heller).

Jag hade inte bett gästerna bidra med något när jag redan bjudit in dem. Om jag vill att de ska bidra hade jag sagt det på en gång och kanske kallat det för knytkalas. Det enda jag möjligtvis skulle kunna be dem ta med själv är alkoholhaltig dryck om de vill ha det (jag dricker aldrig sådant själv och köper således inte hem heller).

Precis så tycker jag också.

Håller med övriga att det är bättre att försöka laga något inom din budget än att be om bidrag.

Fast sen tycker jag det är himla fräckt av kompisarna att ta med sina respektive när dessa inte är uttryckligen inbjudna.
Har öht lite svårt att fatta det där med att en del tycker det är så viktigt att umgås i par...vad är det som säger att jag vill umgås med mina vänners partners liksom?

Håller med övriga att det är bättre att försöka laga något inom din budget än att be om bidrag.

Fast sen tycker jag det är himla fräckt av kompisarna att ta med sina respektive när dessa inte är uttryckligen inbjudna.
Har öht lite svårt att fatta det där med att en del tycker det är så viktigt att umgås i par...vad är det som säger att jag vill umgås med mina vänners partners liksom?

Jag hade två vänner med respektive på middag en gång. Det görs ALDRIG om, kände mig som tredje hjulet hela kvällen och middagen gjorde mig ledsen istället för glad (dock hade jag ju uttryckligen bjudit in de respektive, så inte fräckt på något sätt, men var inte beredd på att jag skulle uppleva det som jobbigt).

Det blev väl lite så att en frågade och jag sa ja sen ville alla. Men de är super trevliga allihop så det var inte förrän jag började skriva inköpslista jag insåg att vi blev lite många

Det blev väl lite så att en frågade och jag sa ja sen ville alla. Men de är super trevliga allihop så det var inte förrän jag började skriva inköpslista jag insåg att vi blev lite många

Tja. De flesta av mina vänners partners är också jättetrevliga och jag gillar dom. Och bjuder gärna med dem på vissa typer av tillställningar. Men rätt ofta vill jag ändå bara träffa just mina vänner, det har ju inte att göra med att en ogillar deras partners, utan att en vill umgås med just vännerna. Det är ju dem en har valt som vänner, liksom...partnersarna kom bara "på köpet" ;) Och i just ett sånt läge skulle jag blivit rätt irriterad om någon av dem envisades med att släpa med sig sin respektive.

sorry för lite ot ts :p

Tja. De flesta av mina vänners partners är också jättetrevliga och jag gillar dom. Och bjuder gärna med dem på vissa typer av tillställningar. Men rätt ofta vill jag ändå bara träffa just mina vänner, det har ju inte att göra med att en ogillar deras partners, utan att en vill umgås med just vännerna. Det är ju dem en har valt som vänner, liksom...partnersarna kom bara "på köpet" ;) Och i just ett sånt läge skulle jag blivit rätt irriterad om någon av dem envisades med att släpa med sig sin respektive.

sorry för lite ot ts :p
Jag tycker tvärtom - the more the merrier! Man häller bara i en liter vatten i grytan så det blir en soppa och ber någon att ta med ett bröd.

Vänners partners betraktar jag som (potentiella) nya vänner. Jag ogillar lite när folk reduceras till någons partner, mycket trevligare om de får "en egen" plats i umgängeskretsen så att säga.

Jag tycker inte det känns fräckt om man direkt när någon vill ha med sällskap, säger att man då vill ha en liten slant för det sällskapet. Men att ha bjudit in och godtagit fler personer till bjudningen utan att ha sagt något, så skulle jag tycka det vore mindre passande att be om betalt för bjudmat.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 748
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 197
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 026
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 438
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar