Bjuda på middag, hur gör ni?

Jag tycker nog frågan är lite konstigt ställd. Antingen bjuder jag hela paret eller så bjuder jag halva? I det senare fallet är det då som regel "tjejmiddag".

För mig skulle nog situationen inte uppstå, helt enkelt.

Om jag bjudit till tjejmiddag och någon av gästerna frågade om hon kunde få ta med sin partner skulle jag sagt nej direkt. Tjejmiddagar är tjejmiddagar och inte partnertillställningar. Det blir litet annorlunda. Och den som inte kan komma utan sin partner får väl stanna hemma då och vi andra får snacka och ha kul.

Om jag bjudit till tjejmiddag och någon av gästerna frågade om hon kunde få ta med sin partner skulle jag sagt nej direkt. Tjejmiddagar är tjejmiddagar och inte partnertillställningar. Det blir litet annorlunda. Och den som inte kan komma utan sin partner får väl stanna hemma då och vi andra får snacka och ha kul.

Precis. Det finns gånger då jag vill umgås med bara mina vänner, inte deras partners. Och det har slumpat sig så att det är tjejer (just nu). Och då blir det tjejmiddag om man träffas utan partners.

Mina vänner frågar alltid om de ska ta med något, jag gör likadant. Ibland svarar jag "inget" i andra fall säger jag att de gärna får ta med en flaska vin. I andra lägen så kommer vi överens om att alla bidrar med något, brukar bli att en har med dessert och en annan vin. Ska jag inte ta med något i matväg tar jag allt som oftast med en flaska bra vin som present.

Vänners partners betraktar jag som (potentiella) nya vänner. Jag ogillar lite när folk reduceras till någons partner, mycket trevligare om de får "en egen" plats i umgängeskretsen så att säga.

Tja. Jag håller med dig på ett sätt. På ett annat inte. Jag brukar försöka lära känna mina vänners partners och barn, för att det är kul att umgås allihopa...också, ibland.
Men vännerna...speciellt de "gamla" som en har en lång historia med, de har en helt egen plats i hjärtat. Jag kan säga ärligt att fast jag verkligen gillar de flesta av mina vänners partners, så skulle jag inte sakna nån av dem om deras relation med min vän tog slut, och inte heller känna något behov av fortsatt kontakt. Det är liksom inte samma sak.
En av mina allra bästa vänner har jag mindre o mindre kontakt med då hen alltid ska ha med sin partner...en person jag visserligen gillar, men som tar så jäkla mycket plats att min vän, som är betydligt mer tillbakadragen, kommer helt i bakgrunden. Jag tycker det är skittråkigt och hade mycket hellre umgåtts med bara vännen.

Jag skulle nog be om hjälp att bidra med tillbehör. Fråga om någon kan göra en sallad, någon fixar bröd, kan någon fixa snacks till senare osv.

Shit vad skumt att de bara antog att de kunde ta med sig respektive utan att fråga! Tolkade dig som att de inte kollat om det var ok?
Jag hade tyckt att det var helskumt. Ok självklart om de bara "är det ok om xxx hänger på", annars hade jag nog reagerat. Förstår mig inte på folk som verkar vara sammanväxta med sin partner....

@tornblomma de har frågat allihop men har man sagt ja till en blir det svårt att säga nej till nästa.

Jag satte mig lite i den sitsen själv alltså och jag anser absolut att det är kanon kul att de vill komma! Det var först när jag började räkna på hur många vi faktiskt blev som jag insåg att det nog var lite för många...
Men det problemet är löst nu :)

Tja. Jag håller med dig på ett sätt. På ett annat inte. Jag brukar försöka lära känna mina vänners partners och barn, för att det är kul att umgås allihopa...också, ibland.
Men vännerna...speciellt de "gamla" som en har en lång historia med, de har en helt egen plats i hjärtat. Jag kan säga ärligt att fast jag verkligen gillar de flesta av mina vänners partners, så skulle jag inte sakna nån av dem om deras relation med min vän tog slut, och inte heller känna något behov av fortsatt kontakt. Det är liksom inte samma sak.
En av mina allra bästa vänner har jag mindre o mindre kontakt med då hen alltid ska ha med sin partner...en person jag visserligen gillar, men som tar så jäkla mycket plats att min vän, som är betydligt mer tillbakadragen, kommer helt i bakgrunden. Jag tycker det är skittråkigt och hade mycket hellre umgåtts med bara vännen.
Tråkigt med din vän. Det är lite läskigt med folk som går (slukas) upp i tvåsamheten så.

Vänners partners är väl som vänners vänner - antingen blir de vänner eller så fortsätter de vara vännens vän, så att säga.

Och en av sonerna med fru umgas mer med den "ingifta" partnern efter skilsmassan. Min svardotter och tjejen (Beth) var basta kompisar fran lekskole aldern. Svardottern och sonen gifte sig, Beth och Mike gifte sig ... sedan skilde sig Beth och Mike. Numera umgas son och sonhustry oftare med Mike an med Beth. Innan gjorde Beth och Sonhustru en hel massa saker tillsammans ... men det har runnit ut i sanden och Mike med ny fru umgas ganska mycket med son och sonhustru.

Shit vad skumt att de bara antog att de kunde ta med sig respektive utan att fråga! Tolkade dig som att de inte kollat om det var ok?
Jag hade tyckt att det var helskumt. Ok självklart om de bara "är det ok om xxx hänger på", annars hade jag nog reagerat. Förstår mig inte på folk som verkar vara sammanväxta med sin partner....

Fast TS har ju skrivit att hon fick frågan om partnern fick följa med, sade ja, och därefter ville övriga ha med sina partners vilket också accepterades. Tills TS upptäckte vid skrivandet av inköpslistan att det blev mycket som skulle handlas.

Jag tycker att det är fräckt att vilja ha betalt när man bjudit någon på middag, även om sällskapet blir större än vad som tänkts från början. Åtminstone i sammanhanget att man blivit tillfrågad om partners också är välkomna, och accepterat.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 748
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 197
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 026
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 438
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar