H

Hairspray

:cool:vet inte om tråden kom rätt medn får flytta den annars

PRecis fått hem min häst. Hon bits och drar bak öronen när man ska rykta och gå in i boxen. Förra ägaren säger att hon håller på så tills hon fått "kondition". hon har precis vetbesk så hon har inte ont eller något sånt visade inget på vetbesk, då red vi och longera.

Jag ryktade henne iallfall, så började hon nafsa och hålla på så sa ja nej och smällde till henne lite lätt så blev hon bara ännu surare. Vad ska ja göra?
Fortsätta så eller?! "smälla" till henne eller bara säga nej, eller bara ignore henne när hon håller på så?

Sv: Bits?!

Rykta så lite som möjligt, uppför dej tålmodigt och vänligt och håll dej undan från att bli biten. Ston med attityd och humör behver man oftast bli kompis med genom att vara artig mot innan de lär känna en (kan ta lååång tid). Slår man när de bits förstärker man beteendet eftersom de får en reaktion OCH du slutar borsta. För att slå bort beteendet behöver du slå så hårt att hon blir rädd för dej och det tror jag inte du vill.
Hon bits för att få vara ifred, tänk på det!

Behöver inte vara anledningen. Hästen kanske tycker det är obehagligt? Är kittlig, eller känslig? Prova med mjukare borstar eller att borsta hårdare eller lösare.

Att rykta så lite som möjligt hjälper nog inte. Hästen måste ha sin dagliga vård. Att dra sig undan ger henne bara ännu mer makt.

Jag skulle markera med RÖSTEN när hon bits. När hon hugger mot dig så säger du till på skarpen, backar henne lite och fortsätter sedan att borsta. När hon uppför sig får du absolut inte glömma beröm.

När du ska gå in i boxen kan du i början ha med dig något till henne, någon gång ibland, så hon kan börja lite på dig o tycka om dig. Gå bara in i boxen, klappa lite på henne och ge henne en bit morot.

Knepigt!!

Var lugn och bestämmd säg till henne!
på ett ledar aktikt sett,
hmm...

Alltså jag kommer inte på något bra exempel..??
Pröva att ha med ett spö in då, när hon tänker bitas viftar du med den framför henne, och sedan fortsätter borstningen..
Och om hon biter dig såå.. nyper du till henne i läppen eller på halsen.. Det är så himla knepigt med bitande hästar...
Som sagt så var det inte värdens bästa lösningar.. Men pröva??\\\\+??????++++++

Tråkigt!
Hur gammal är hästen? det finns tillfällen som hästen i fråga är nervös och bits pga detta och då är det bäst att inte bry sig om det så mycket, jag har en unghäst och man märker när det är av frustration och då är det bäst att lossas som det inte hänt och det finstillfällen där du ska reagera som en annan häst högre i rang skulle reagerat smäll på ordentligt en gång och sedan fortsätt, en ledarhäst skriker inte men den slår inte heller löst när den andra hästen passerat gränsen. tycken som oxo att du ska binda upp hästen så du inte skadar dig..
lycka till!!

Hej!
Testa att stanna i boxdörren & låt henne komma fram till dig, inte gå fram till henne.... Håll på o grejja med något, typ grimmskaft eller plocka upp spån eller nåt från golvet där du står. Så att hon blir intresserad av dig. Eftersom hon talar om att det är något som hon inte uppskattar så låt henne ta 1a steget... Vänta helt enkelt, låt det ta tid. Kanske tycker hon att boxen är hennes hem och att hon har rätt att va ifred där? Eftersom hon surar redan när du ska ta ut henne ur boxen så skulle jag börja där & inte ta ut & borsta tills det 1a steget är löst, annars börjar hon ju ert ungänge gång varje med att vara sur, och det kanske känns sådär?

Lycka till! :)

Mvh Alexandra:banana:

Min häst började att bitas och tjura när jag skulle borsta i höstas/vintras.
Visade sig att han hade en låsning i korset och hade alltså ont,
men eftersom du sa att din var kollad borde det ju inte vara det, testa att rykta i gången istället eller bind upp h*n.

Nu är det sällan jag haft det problemet, men de hästar som har bitit mig har varit små unghingstar som liksom inte förstår bättre och bara skall smaka...

Det första jag gör om jag märker att hästen nappar är att säga NEJ ordentligt.
Lyssnar inte hästen så har jag knäppt hästen på näsan (alltså så att hästen blir förvåndad, den får inte ont av det) och sagt NEJ.
Skulle hästen ändå fortsätta bita måste man förstärka sitt kroppsspråk och backa hästen, göra sig stor och få hästen att flytta sig.
Det är ungefär så en ranghög häst gör när den blir trött på lite småbufliga unghästar ex, gör sig stor och flyttar på hästen.
I en hästflock så brukar den nafsande hästen gå därifrån då och sluta med beteendet.

Skulle du ändå ha problem så kontakta en NH tränare eller en annan bra tränare innom hästhantering.
För detta beteende är INTE okej oavsett det är ett tjurigt sto, en busig hingst eller en lugn vallack...

Sen kan det vara en poäng med att hästen är kittlig, bind upp hästen och försök borsta "bestämt" så att det inte kittlas så mycket.

Vissa hästar gillar inte att man hanterar dem i boxen. Så prova att henne någon annanstans när du ska rykta.

Vissa hästar gillar inte att man hanterar dem i boxen. Så prova att henne någon annanstans när du ska rykta.

OT egentligen, men jag tänkte precis samma sak... för min kamel är nämligen så... ska man grejja med honom föredrar han att få komma ut i stallgången eller ute vid vår altan:D (sommartid använder vi altanräcket som uppbindning, vilket alla hästar gillar för oftast finns det någon som gosar och pratar med dom:D och även ibland förekommer det godisutdelning iform av morötter och hårt sportbröd:D)

Lite vatten på mulen brukar göra susen. Ha en blomvattenspruta i handen längst från huvudet, och håll den uppe utan att direkt visa den, så du kan spruta lätt mot mulen i fall hon naffsar. Det gäller att ha taiming och spruta samt säga ett tydligt och bestämt "tschii" eller nej i samma sekund som hon naffsar/biter. Visserligen kan du sköta hästen uppbunden men hon måste ju ändå kunna hanteras i olika situationer utan att försöka bitas, Även i boxen! Två tre gånger med denna metod brukar ha effekt utan att göra ont och orsaker mest en obehaglig överraskning som får hästen att komma ur sitt beteende. Prova helst när du står utanför boxen första gången i fall hon skulle bli väldigt överaskad och vilja snurra runt. Lycka till!

Hade ett havblod som var så, även om jag stod i gången eller dyl. Han provade senare även att sparka mig, jag hade precis fått den här hästen och ägaren sade att den aldrig gjort så innan. Men jag tog ut en kiropraktor till honom ( brukar göra det en gång per år när jag har hästar från 3-7 år gamla ) och halvblodet hade fel i ryggen, bogen, nacken och förskjuten höft. Men prova ta ut kiro för de hittar saker som inte veterinären hittar för halvblodet var veterinärbesiktad. För det släppte efter det :)

Hon håller på lika mkt på stallgången som i boxen, men ska testa lite som ni har sagt. Men f-d ägare säger att hon håller på så när hon inte har motionerat henne regelbundent??? och nu förra veckanhar hon vart igång men lika sur och tråkig att hålla på med. Sen frågade jag f-d ägare om sadlen sitter som den ska, och den hade en vart pch fixa så den satt perfekt sa hon. För hon håller på lika mkt när man lägger på sadlen. Men har kännt på henne från manke och längst bak till svansroten inga tecken på att hon har ont efter man ridit henne.Nån som vet hur en sadel ska sitta?, super dålig på sånt alla säger olika till mig hela tiden. En del säger att man kan ha ett vitt lakan under sen se vart den sitter åt? Eller vad hon menade.
Hon är 6 år gammal. Men kan ju alltid ta hit min kiro och se vad hon säger, hon kanske helt enkelt har en låsning:)

Är hästen sur "på riktigt" och försöker säga något till dig eller försöker hon "köra" med dig för att hon tycker att det är obehagligt?

Det är det första du måste lista ut, sen ska du tänka igenom ditt eget beteende (det hästen ser och tolkar av hur du reagerar). Hur triggar du hästens beteende?

Om hästen är sur hela tiden, från rykt till sadling, så är nog inte allt enbart kopplat till själva sadeln. Försök göra det mer bekvämt och avslappnat för hästen. Det är bra om du först spänner gjorden löst och sedan spänner lite i flera omgångar när hästen har slappnat av, men det antar jag att du redan gör. Är hon sur när du borstar, så avled henne från sitt sura beteende.
och klia/gosa med henne istället en stund eller gör något annat.

Sura hästar är relativt vanligt (tyvärr), och jag tror att beteendet oftast är kopplat till att de förväntar sig obehag. Obehaget behöver inte alltid komma från fysiska problem, utan kan handla om stressad ryttare, snabbt och hårt åtdragen sadelgjord, obehaglig borstning eller så har de fått stå uppbundna för länge.

De flesta sura hästar brukar se rätt nöjda ut när de väl får komma ut på sitt pass.

/V

okejokej:), hon har blivit bättre nu. ryktar henne när ja tar in alla hästar. ( så hon tror att ja bara ryktar henne för vi ska sadla och ut och motionera.). Hehe., hon är inte den gladaste hästen att rida heller. Men som sagt, hon är kollad för sadel, vet och så ska ja ta hit min kiro. Får väl se om d eär nåt som gör ont på damen. Annars är de ju bara att hästen haft de "jobbigt" och fått in de fula beteedet som hon håller på med, hon är hur gosig som helst att duscha och klia. Men de är dom sakerna hon blir extra surig.

Det låter precis som min häst har varit! när jag köpte henne hade jag henne inhyrd på en liten ridskola. Hon gick i hagen med en stor flock. Hon bet mig, sparkade, attackerade! :eek: kunde inte stå still, öronen konstant bakåt. Då jag red (mest på bana) sprang hon bara - lyssnade inte alls. Fick ha pelham på henne för att alls få nån reaktion. Jag försökte allt i hanteringsväg. Ledarskapsövningar, nonchalera, smälla till, ryta.... kom fram till att jag vann mest på att försöka vara lugn och inte ryta och smälla till henne i onödan. Jag hade både en och annan tanke om att sälja henne men tänkte att vem vill ha en bitande häst??

När hästen sen efter ett halvt år skulle flytta hem till vår gård med bara en kompis förändrades allt! hon stod stilla, bet inte, kom till mej i hagen frivilligt med öronen framåt. Då vi rider nu är hon jätte positiv och vill fortsätta hur länge som helst (i terrängen). Hon testar mej ännu ibland men det gör hon genom att vägra gå t.ex. ;) Men jag könner att nu börjar det handla om samarbete. Förr bråkade vi bara.

Inte vet jag vad detta kan hjälpa dig, men jag vet att min sto behöver lugn och ro. Hon kommer aldrig att bli flyttad till ett ställe med mycket folk och hästar. Bara för att jag bytte ställe så blev hon som en helt annan häst. Kanske är din också stressad över situationen? och tar ut det över dig?

sen har jag märkt att det är skillnad på dagarna, men det är väl så ston fungerar :d med mycket motion och mat så är hon enkel att hantera!

Jag skulle inte göra någon större affär av det utan ignorera så länge som hon inte biter dig, låt henne landa och ni blir mer bekanta med varandra så släpper det nog, fortsätt som du gör nu och lär känna varandra bättre. Många har så bråttom med sina hästar, det är en stor omställning att byta ägare, miljö, rutiner och kompisar. Min lillskit var sur hela vintern över att ha flyttat hit, nu kommer hon själv och är hur söt som helst och vill bli pysslad med. :D

Mitt förra sto jag hade var så. Tog i alla fall två månader innnan hon visade mig respekt. Hon surade nafsade och högg vid gos,borstning och sadling. Det enda hon gillade var att bli kliad på insidan av låren.
Jag tog det lugnt. Gjorde det jag skulle och inte mer. Ignorerade hennes beteende så gott det gick och sa NEJ med bestämd och lite högre röst. Klappde henne militäriskt på halsen när hon var duktig.
Gick mycket promenader med henne och det gillade hon så de dagar mitt tålamod inte ville infinna sig så promenerade vi oxh det gillade hon.
Ge henne bara tid, som racerkorv skrev så tar det lite tid innan man vinner surtanternas hjärtan.
Jag tycker det defentivt är värt tiden . Man får en relation som bygger på ömsesidig respekt och det är helt underbart när man väl nått dit.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 303
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 193
Senast: Ridinglady
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat